24/09/2018 02:02:24

Πλανήτης Γη

Πλανήτης Γη - Media

Η ιστορία αλλιώς

Φώτισε μιαν εποχή που θεωρείτο σκοτεινή και αποκρουστική, ανέδειξε τον Μεσαίωνα σε μια περίοδο «λαμπρή, γεμάτη γέλια», λίκνο της σημερινής Ευρώπης και του σύγχρονου δυτικού πολιτισμού, και άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο κοιτάμε την Ιστορία.

ΟΖακ Λε Γκοφ, ο οποίος πέθανε σε ηλικία 90 χρόνων την 1η Απριλίου, υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους, και με πολύ μεγάλη επιρροή, ιστορικούς.

Από τους κυριότερους εκπροσώπους της σχολής των Ανάλ, συνέβαλε αποφασιστικά στην κατανόηση των μεσαιωνικών νοοτροπιών, αξιοποιώντας την επιστήμη της ανθρωπολογίας, ξεφεύγοντας από πολέμους και δυναστειακές αντιθέσεις και συνδέοντας μεταξύ τους διακριτά ώς τότε πεδία, όπως τη θεολογία, την οικονομία, τις εμπορικές και βιομηχανικές δραστηριότητες, τη λογοτεχνία, τους θρύλους, τις θρησκευτικές τελετουργίες, την ανθρώπινη φαντασία, όλους τους «τρόπους του σκέπτεσθαι και του αισθάνεσθαι». «Η ιστορία δεν είναι κάτι δεδομένο.

Κτίζεται από ιστορικούς» είχε πει σε συνέντευξή του. «Κανένας ιστορικός όμως δεν κάνει ό,τι θέλει. Κτίζει με βάση υλικά, ντοκουμέντα. Τα ντοκουμέντα αυτά δεν είναι αθώα και σε εντυπωσιάζουν, σε βάζουν να σκέφτεσαι, να συνθέτεις». Να σκέφτονται και να συνθέτουν έκανε και ο ίδιος τους αναγνώστες των πολλών και γοητευτικών βιβλίων του, από τα οποία, ευτυχώς, τα περισσότερα έχουν μεταφραστεί και στα ελληνικά: «Ο πολιτισμός της μεσαιωνικής Δύσης» (Βάνιας), «Για έναν άλλο μεσαίωνα» (Ελληνικά Γράμματα), «Η Ευρώπη» (Ελληνικά Γράμματα), «Ιστορία και μνήμη» (Νεφέλη), «Οι διανοούμενοι στον Μεσαίωνα» (Κέδρος), «Το πουγκί και η ζωή» (Κέδρος), «Η Ευρώπη γεννήθηκε τον Μεσαίωνα» (Πόλις), «Το φαντασιακό στον Μεσαίωνα» (Κέδρος).

Βρείτε τον χαμένο πίνακα

Μια εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα, που υποτίθεται θα βοηθήσει στον επαναπατρισμό κλεμμένων έργων τέχνης, παρουσίασε πριν από λίγες μέρες η ιταλική αστυνομία. Η Υπηρεσία Δίωξης Αρχαιοκαπηλίας της γειτονικής μας χώρας, από τις πιο δραστήριες και οργανωμένες του κόσμου, διαθέτει τη μεγαλύτερη βάση δεδομένων για πάνω από πέντε εκατομμύρια κλεμμένους πίνακες, γλυπτά, αρχαιολογικούς θησαυρούς. Φωτογραφίες τους και στοιχεία χρήσιμα για την αναγνώριση και την ταυτοποίηση από την εφαρμογή, η οποία διατίθεται δωρεάν για όλα τα «έξυπνα» τηλέφωνα.

Παράλληλα η iTPC (Italia Tutela del Patrimonio Culturale), όπως ονομάζεται, θα δίνει τη δυνατότητα στον χρήστη του κινητού τηλεφώνου να στέλνει αμέσως στους καραμπινιέρους φωτογραφίες από έργα τα οποία υποψιάζεται πως δεν αποκτήθηκαν νόμιμα. Η ιταλική αστυνομία παρουσίασε τη νέα αυτή εφαρμογή μαζί με δύο πίνακες του Γκογκέν και έναν του Μπονάρ, τους οποίους ανακάλυψε στο σπίτι ενός συνταξιούχου στο Τορίνο. Οι πίνακες είχαν κλαπεί πριν από 40 χρόνια στο Λονδίνο. Οι κλέφτες τούς μετέφεραν στην Ιταλία με το τρένο.

Κάτι, όμως, συνέβη στη διαδρομή, τα πολύτιμα έργα εγκαταλείφθηκαν, κατέληξαν στο γραφείο των Απολεσθέντων Αντικειμένων και, αφού κανένας δεν τα αναζήτησε και δεν τα αναγνώρισε, βγήκαν σε δημοπρασία, όπου και τα αγόρασε, αντί ενός μικρού ποσού και χωρίς να υποψιάζεται πως δεν πρόκειται απλώς για αντίγραφα, ο καλόγουστος συνταξιούχος.

«Δεν συνεργάζομαι»

«Παίρνω το φεστιβάλ της Αβινιόν και φεύγω» απείλησε ο Ολιβιέ Πι μεταξύ του πρώτου και του δεύτερου γύρου των γαλλικών εκλογών. Ο συγγραφέας, σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής της πολύ γνωστής πολιτιστικής διοργάνωσης δήλωσε πως αν στην Αβινιόν τη δημαρχία κατακτούσε ο υποψήφιος του Εθνικού Μετώπου, ο οποίος προηγείτο στον πρώτο γύρο, οι παραστάσεις και οι λοιπές εκδηλώσεις θα έπρεπε να μεταφερθούν σε άλλη πόλη.

«Το φεστιβάλ είναι ιδέες, δεν είναι κτήρια και συγκεκριμένοι χώροι», είπε σε όσους τον επέκριναν για τη δήλωσή του αυτή, ενώ σε όσους του έλεγαν πως έπρεπε να μείνει και να οργανώσει ένα είδος «πολιτιστικής αντίστασης» απάντησε: «Και στον πόλεμο ο Ντεγκόλ που έφυγε έκανε αντίσταση, όχι ο Πετέν που έμεινε». Ο δεύτερος γύρος των εκλογών έλυσε το πρόβλημα: οι σοσιαλιστές κατάφεραν να πάρουν τον δήμο. Ίσως, λένε αρκετοί, σε αυτό συνετέλεσαν και οι απειλές του Πι, μια και το φεστιβάλ, εκτός του ότι προκαλεί παγκόσμιο ενδιαφέρον, προσελκύει κάθε καλοκαίρι εκατοντάδες καλλιτέχνες και φιλότεχνους ενισχύοντας και οικονομικά την πόλη.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.