Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Στον Καλλίμαχο λοιπόν, που ήταν τότε πολέμαρχος, ο Μιλτιάδης ανέφερε τα παρακάτω: «Από εσένα εξαρτάται τώρα, Καλλίμαχε, ή να υποδουλώσεις την Αθήνα ή να την αναδείξεις σε ελεύθερη πόλη και να αφήσεις, έτσι, πίσω σου – για όσο θα υπάρχει ανθρώπινη ζωή – τέτοιο δικό σου όνομα παρόμοιο με το οποίο ούτε και ο Αρμόδιος με τον Αριστογείτονα δεν άφησαν.
Στον Καλλίμαχο λοιπόν, που ήταν τότε πολέμαρχος, ο Μιλτιάδης ανέφερε τα παρακάτω: «Από εσένα εξαρτάται τώρα, Καλλίμαχε, ή να υποδουλώσεις την Αθήνα ή να την αναδείξεις σε ελεύθερη πόλη και να αφήσεις, έτσι, πίσω σου – για όσο θα υπάρχει ανθρώπινη ζωή – τέτοιο δικό σου όνομα παρόμοιο με το οποίο ούτε και ο Αρμόδιος με τον Αριστογείτονα δεν άφησαν. Στην περίπτωση δηλαδή ακριβώς που μας απασχολεί, οι Αθηναίοι αντιμετωπίζουν τον σοβαρότερο κίνδυνο από τότε που ιδρύθηκε η πόλη τους και, αν βέβαια υποδουλωθούν στους Μήδους, είναι αποφασισμένο τι πρόκειται να υποστούν πέφτοντας στα χέρια του Ιππία· αν όμως σωθεί αυτή η πόλη, έχει τη δυνατότητα να εξελιχθεί σε πρώτη ανάμεσα στις ελληνικές πόλεις. Έρχομαι, επομένως, τώρα να σου εξηγήσω τον τρόπο με τον οποίο είναι δυνατό τα πράγματα να εξελιχθούν έτσι, καθώς και γιατί εσύ είσαι ο κατεξοχήν ρυθμιστής των ζητημάτων αυτών. Εμείς λοιπόν οι στρατηγοί, που είμαστε δέκα, έχουμε διχασμένες απόψεις, και άλλοι από μας επιμένουν να εμπλακούμε σε μάχη, ενώ άλλοι υποστηρίζουν να μην εμπλακούμε. Αλλ’ εάν, όσον αφορά στη δεύτερη αυτήν πρόταση, δεν πολεμήσουμε, φοβούμαι μήπως ξεσπάσει ανάμεσα στους Αθηναίους κάποια εμφύλια διαμάχη που θα κλονίσει το ηθικό τους με αποτέλεσμα να πάνε με το μέρος των Περσών· αν, από την άλλη, πολεμήσουμε, πριν ακόμη εκκολαφθεί στο μυαλό μερικών Αθηναίων κάποια νοσηρή σκέψη, και με το δεδομένο ότι οι θεοί κρίνουν αδέκαστα, είμαστε σε θέση να νικήσουμε στη μάχη. Όλα αυτά λοιπόν περιμένουν τώρα τη λύση τους από εσένα και όλα από εσένα εξαρτώνται· γιατί, αν εσύ με ενισχύσεις με τη δική σου σύμφωνη γνώμη, διατηρείς και την πατρίδα σου ελεύθερη και θα ’χεις πόλη πρώτη ανάμεσα σ’ όλες τις ελληνικές· αν όμως προτιμήσεις τις γνώμες όσων μας αποτρέπουν από μια εμπλοκή μας σε μάχη, θα μας βρουν τα αντίθετα από όσα ευοίωνα σου απαρίθμησα».
Αυτά είπε ο Μιλτιάδης και πήρε με το μέρος του τον Καλλίμαχο· και καθώς, επομένως, προστέθηκε και η γνώμη του πολέμαρχου, επικυρώθηκε η απόφαση για διεξαγωγή της μάχης. Στη συνέχεια, ακολούθως, κάθε φορά που ερχόταν η σειρά να βρίσκεται για μια μέρα στην εξουσία καθένας από όσους στρατηγούς είχαν ταχθεί υπέρ της μάχης, παρέδιδαν την εξουσία τους στον Μιλτιάδη. Εκείνος όμως, μολονότι αποδεχόταν αυτό, δεν αποφάσιζε ακόμη την έναρξη της επίθεσης, παρά μόνο αφού ήρθε και η δική του σειρά για την άσκηση της εξουσίας.
Και όταν ήρθε και η δική του η σειρά, τότε ακριβώς οι Αθηναίοι παρατάσσονταν κατά την ακόλουθη τάξη με σκοπό να δώσουν μάχη: αρχηγός της δεξιάς πτέρυγας ήταν ο πολέμαρχος Καλλίμαχος, αφού αυτό τότε επέβαλε ο νόμος στους Αθηναίους, ο πολέμαρχος δηλαδή να βρίσκεται επικεφαλής της δεξιάς πτέρυγας. Με το δεδομένο λοιπόν ότι το παραπάνω άτομο ασκούσε την εν λόγω διοίκηση, ακολουθούσαν διαδοχικά, κατά την αριθμητική τους σειρά, οι φυλές, η μια σε αυστηρή επαφή με την άλλη· ενώ, τελευταίοι ήταν παρατεταγμένοι οι Πλαταιείς κατέχοντας έτσι την αριστερή πτέρυγα. Από τη μάχη εξάλλου αυτήν και μετέπειτα, όταν οι Αθηναίοι τελούν θυσίες στις γιορταστικές εκείνες συναθροίσεις που πραγματοποιούνται κάθε πέντε χρόνια, αναπέμπει θερμές ευχές ο κήρυκας παρακαλώντας να ευτυχούν, μαζί με τους Αθηναίους, και οι Πλαταιείς. Αλλά τότε, όταν παρατάχθηκαν οι Αθηναίοι στον Μαραθώνα, εφαρμόστηκε και η ακόλουθη τακτική: το μέτωπο της ελληνικής παράταξης ήταν ίσου μήκους με εκείνο της περσικής, το κέντρο όμως των Ελλήνων το κατείχε μικρός αριθμός τμημάτων, και γι’ αυτό το σημείο εκείνο ήταν υπερβολικά ασθενές, ενώ η καθεμιά από τις ακραίες πτέρυγες είχε ενισχυθεί με μεγάλο αριθμό μαχητών.
Όταν πάντως πήραν τις θέσεις τους στην παράταξη, και τα αποτελέσματα των θυσιών ήταν ευνοϊκά, τότε δόθηκε το παράγγελμα στους Αθηναίους και ρίχτηκαν τρέχοντας εναντίον των βαρβάρων. Αυτό μάλιστα συνέβη με δεδομένο το ότι η απόσταση που χώριζε τις δύο αντίπαλες παρατάξεις δεν ήταν λιγότερη από οχτώ στάδια. Αλλά και οι Πέρσες, βλέποντάς τους να κατευθύνονται τρέχοντας εναντίον τους, ετοιμάζονταν να τους αντιμετωπίσουν· ενώ, καθώς τους παρατηρούσαν να είναι ολιγάριθμοι – και παρόλα αυτά να ρίχνονται ασυγκράτητοι, χωρίς να υποστηρίζονται από ιππικό και τοξότες – νόμισαν πως οι Αθηναίοι είχαν χάσει τα λογικά τους και πως θα κατέληγαν σε ολοκληρωτική καταστροφή. Από την πλευρά τους βέβαια οι βάρβαροι σε τέτοια συμπεράσματα κατέληγαν· όμως οι Αθηναίοι, αντίθετα, συνεπλάκησαν κατά συμπαγή τμήματα με τους βαρβάρους και στη συνέχεια μάχονταν με τρόπο που επρόκειτο να αφήσει εποχή. Και πράγματι, υπήρξαν πρώτοι από όλους τους Έλληνες, για όσους τουλάχιστον εμείς μπορούμε να εκφράσουμε άποψη, που επιτέθηκαν τροχάδην εναντίον των εχθρών, αλλά και πρώτοι αυτοί παρέμειναν απτόητοι αντικρίζοντας μηδική πολεμική περιβολή και μαχητές ντυμένους μ’ αυτήν. Πολύ περισσότερο, αφού μέχρι τότε, ακόμη και το όνομα των Μήδων προκαλούσε φόβο στους Έλληνες, όταν το άκουγαν.
Μάχονταν λοιπόν αυτοί στον Μαραθώνα, και τούτο κράτησε χρόνο πολύ. Στο κέντρο εξάλλου της παράταξης, όπου βρίσκονταν παραταγμένοι οι ίδιοι οι Πέρσες και οι Σάκες, εκεί νικούσαν οι βάρβαροι· και καθώς στο εν λόγω σημείο οι βάρβαροι ήταν οι νικητές, είχαν διασπάσει το μέτωπο των Ελλήνων και τους κατεδίωκαν προς την περιοχή από την οποία είχε προηγουμένως πραγματοποιηθεί η ελληνική προέλαση (δηλαδή προς τα Μεσόγεια). Αντίθετα, στην καθεμιά από τις δύο ακραίες πτέρυγες η νίκη ήταν με το μέρος των Αθηναίων και των Πλαταιέων. Όσο επίσης νικούσαν αυτοί, άφηναν τους βαρβάρους, όσοι είχαν τραπεί σε φυγή, να διαρρέουν, ενώ συγκλίνοντας και τις δύο ακραίες τους πτέρυγες στο αυτό σημείο, έδιναν μάχη εναντίον των εχθρικών τμημάτων τα οποία τους είχαν διαρρήξει το κέντρο· και νικητές τώρα ήταν οι Αθηναίοι. Στη συνέχεια πάλι, εκείνους τους Πέρσες που τρέπονταν σε φυγή, τους ακολουθούσαν οι Έλληνες σφαγιάζοντάς τους, μέχρις ότου οι διώκτες έφτασαν στη θάλασσα, όπου, έθεσαν υπό τον έλεγχό τους τα πλοία και αναζητούσαν φωτιά.
Συνέβη μάλιστα το εξής, σ’ αυτήν τη φάση του αγώνα: χάνει τη ζωή του ο πολέμαρχος Καλλίμαχος, ο οποίος καταξιώθηκε έτσι να αναγνωρισθεί ως γενναίο παλικάρι, και πέφτει νεκρός και ένας από τους στρατηγούς, ο Στησίλαος, γιος του Θρασύλου. Συγχρόνως επίσης σκοτώνεται και ο Κυνέγειρος, ο γιος του Ευφορίωνα, στην προσπάθειά του να ακινητοποιήσει ένα σκάφος κρατώντας το από την πρύμνη, οπότε, του έκοψαν με τσεκούρι το χέρι· την ίδια επίσης ώρα έπεσαν εκεί και άλλοι πολλοί και ονομαστοί Αθηναίοι.
Παρομοίως οι Αθηναίοι εφτά σκάφη τα εμπόδισαν να αποπλεύσουν· ενώ οι βάρβαροι, αποχωρώντας με τα υπόλοιπα και παίρνοντας μαζί τους – από το νησί όπου τους είχαν αφήσει – τους σκλάβους της Ερέτριας, περιέπλεαν το Σούνιο. Και αυτό το έκαναν επιδιώκοντας να προλάβουν και να αφιχθούν οι ίδιοι στην Αθήνα πριν από τους Αθηναίους. Οι Αθηναίοι βέβαια απέδωσαν το αίτιο του βαρβαρικού αυτού στρατηγήματος σε συνωμοσία των Αλκμεωνιδών, ότι δηλαδή αυτοί είχαν έρθει σε συνεννόηση με τους Πέρσες, όταν οι τελευταίοι θα βρίσκονταν πλέον στα σκάφη, να τους κάνουν σήμα οι Αλκμεωνίδες σηκώνοντας ψηλά μιαν ασπίδα.
Οι βάρβαροι λοιπόν, από την πλευρά τους, έπλεαν παρακάμπτοντας το Σούνιο· αλλά και οι Αθηναίοι έσπευδαν – με όση ταχύτητα τους επέτρεπαν τα πόδια τους – να υπερασπιστούν την πόλη τους. Πρόλαβαν, έτσι, και αφίχθηκαν πριν να καταφθάσουν οι βάρβαροι, ενώ, ξεκινώντας από το ιερό του Ηρακλή, στον Μαραθώνα, στρατοπέδευσαν στον άλλο ναό του Ηρακλή στο Κυνόσαργες. Όσον αφορά πάλι στους Πέρσες, αυτοί μένοντας για λίγο με τα πλοία τους στ’ ανοιχτά του Φαλήρου, γιατί αυτό ήταν τότε το επίνειο της Αθήνας, κατέβασαν τα πανιά, σταμάτησαν για μικρό χρονικό διάστημα εκεί την πορεία των σκαφών τους και εν συνεχεία απέπλευσαν επιστρέφοντας πίσω στην Ασία.
Στη συγκεκριμένη, τέλος, μάχη του Μαραθώνα έχασαν τη ζωή τους από μέρους των βαρβάρων έξι χιλιάδες τριακόσιοι άνδρες, ενώ από τους Αθηναίους εκατόν ενενήντα δύο. Τόσοι λοιπόν έπεσαν και από τις δύο μεριές. Εκεί εξάλλου έτυχε να συμβεί και το ακόλουθο παράδοξο γεγονός: ο Αθηναίος πολίτης Επίζηλος, γιος του Κουφαγόρα, εκεί που πολεμούσε σώμα με σώμα και αναδεικνυόταν σε γενναίο πολεμιστή, έχασε την όρασή του, χωρίς να χτυπηθεί, ούτε από κοντά ούτε από απόσταση, σε κάποιο σωματικό του σημείο και από αυτό το χρονικό σημείο και μετέπειτα, στο υπόλοιπο της ζωής του ήταν τυφλός. Πληροφορήθηκα μάλιστα ότι αφηγείται αυτός, σχετικά με το πάθημά του, μια ιστορία σαν και την παρακάτω: είχε, λέει, την εντύπωση πως στεκόταν απέναντί του ένας τεραστίων διαστάσεων οπλίτης, που το γένι του κάλυπτε όλη του την ασπίδα, και ότι η οπτασία αυτή για τον ίδιο τον Επίζηλο αδιαφόρησε, σκότωσε όμως τον διπλανό σύντροφό του στη μάχη. Ακριβώς αυτά πληροφορήθηκα να εξιστορεί ο Επίζηλος.
Πηγή: Ηρόδοτος, βιβλίο ΣΤ’ Ερατώ Εισαγωγή, μετάφραση, σχόλια: Γαβριήλ Συντομόρου Εκδόσεις: Ζήτρος
Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.