Μέχρι αργά το απόγευμα της Τετάρτης εξελισσόταν η μαραθώνια γενική συνέλευση των προέδρων των ΕΛΜΕ, με μοναδικό αντικείμενο συζήτησης τον τρόπο με τον οποίο ο κλάδος θα προσπαθήσει να «ακυρώσει» την επιστράτευση που έχει επιβάλει η κυβέρνηση στους καθηγητές.
Ωστόσο, από την επικύρωση της απεργίας έως την πραγματοποίηση της απεργιακής κινητοποίησης η απόσταση είναι πολύ μεγάλη: στην περίπτωση που οι καθηγητές δεν λάβουν υπόψη ότι πλέον είναι επιστρατευμένοι, ο νόμος προβλέπει την αυτόφωρη σύλληψή τους, την παραπομπή τους σε δίκη με ποινή τουλάχιστον τριών μηνών και πειθαρχικά με απόλυση.
Συνεπώς – μέχρι την ώρα που πήγαινε το «Π» στο τυπογραφείο – όλα ήταν ανοιχτά, αλλά ο δρόμος των καθηγητών ήταν στρωμένος με πολλά αγκάθια. Την ίδια στιγμή, πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, η ΟΛΜΕ προσανατολιζόταν να επαναδιατυπώσει το αίτη-μά της προς την ΑΔΕΔΥ και τη ΓΣΕΕ να κηρύξουν 24ωρη γενική απεργία για αύριο.
Επί της ουσίας πάντως η κυβέρνηση Ν.Δ. – ΠΑΣΟΚ – ΔΗΜΑΡ έστειλε σε ολόκληρη την κοινωνία το «μήνυμά» της με τη «μέχρι νεωτέρας» επιστράτευση και των εκπαιδευτικών, ύστερα από άλλους κλάδους εργαζομένων που είχαν εσχάτως την ίδια «τύχη». Και το «μήνυμα» είναι σαφές: «Απεργίες τέλος. Δεν δικαιούσθε (διά…) να απεργείτε», όπως θα έλεγε και μια ψυχή κάποτε…
Από την άλλη, με πρωτοφανή μαζικότητα στις συνελεύσεις και υπερψήφιση της απεργίας στις πανελλαδικές εξετάσεις, οι καθηγητές έστειλαν το δικό τους «μήνυμα» στην κυβέρνηση. Στις συνεδριάσεις των 86 τοπικών ΕΛΜΕ, την Τρίτη, οι καθηγητές ψήφισαν σε ποσοστό περίπου 80% υπέρ της πρότασης του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ για εικοσιτετράωρη απεργία αύριο Παρασκευή που αρχίζουν οι εξετάσεις και πενθήμερη απεργία την επόμενη εβδομάδα.
Το «μήνυμα» των καθηγητών είναι σαφές και απευθύνεται σε μια κυβέρνηση που σαν… φρουραρχείο συνηθίζει να στέλνει φύλλα πορείας: επιστράτευση ναυτεργατών, επιστράτευση εργαζομένων στο μετρό, επιστράτευση εργαζομένων στους ΟΤΑ και πριν από λίγες ημέρες προληπτική επιστράτευση των καθηγητών…
Συνεπεία της επιστράτευσης, χιλιάδες καθηγητές ετοιμάζονται για τη διεξαγωγή των εξετάσεων, που αρχίζουν με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Τα «φύλλα ατομικής προσκλήσεως πολιτικής επιστράτευσης» έχουν φθάσει στα χέρια τους, η επιστράτευση ισχύει από χθες στις 12 το μεσημέρι και θα διαρκέσει και μετά τη λήξη των πανελλαδικών εξετάσεων. Γιατί; Διότι στη… γενική επιστράτευση που κήρυξε η κυβέρνηση δεν υπάρχει χρονικός προσδιορισμός. «Μέχρι νεωτέρας», όπως αναγράφεται στα φύλλα πορείας…
Σύμφωνα με τα στοιχεία, έως χθες είχαν επιδοθεί λίγο περισσότερα από 85.000 φύλλα πορείας, χωρίς να λείπουν οι… «ομορφιές». Όπως σημείωσαν στελέχη της Ομοσπονδίας στο «Π», φύλλο πορείας έλαβε εκπαιδευτικός, η οποία βρίσκεται σε άδεια λοχείας, ενώ σε άλλη περίπτωση η «πρόσκληση» έφτασε στην οργανική θέση καθηγήτριας, η οποία όμως βρίσκεται με απόσπαση σε ελληνικό σχολείο στη… Γερμανία.
Ρήξη ΟΛΜΕ – ΑΔΕΔΥ
Στελέχη της ΟΛΜΕ τονίζουν ότι στον αγώνα που δίνουν αυτές τις ημέρες αισθάνονται μοναξιά, καθώς κανείς δεν έχει πάρει μια απόφαση στήριξης της κινητοποίησής τους, έστω με μια στάση εργασίας. Το ζήτημα της μη στήρι- ξης των καθηγητών σημειώνουν ότι είναι καθαρά πολιτικό και στρέφονται κατά συγκεκριμένων κομμάτων.
Η Ομοσπονδία μάλιστα ρίχνει τα βέλη της κατά της ΑΔΕΔΥ, που δεν έλαβε απόφαση για απεργία την Παρασκευή, πρώτη ημέρα των πανελλαδικών. Συγκεκριμένα καταγγέλλει «σε όλους τους εργαζόμενους και στον ελληνικό λαό την άρνηση της πλειοψηφίας που διαμορφώθηκε στην Ε.Ε. της ΑΔΕΔΥ να δεχτεί την πρότασή μας για κήρυξη πανδημοσιοϋπαλληλικής απεργίας την Παρασκευή 17.5. Η άρνηση αυτή της ΑΔΕΔΥ αντικειμενικά δίνει χέρι βοήθειας στην κυβέρνηση να περάσει την καταστολή ενάντια στον κλάδο μας».
Ο ασκός του Αιόλου
Τι άνοιξε όμως τον ασκό του Αιόλου στον χώρο της Παιδείας; Η αύξηση του ωραρίου κατά δύο ώρες, το Π.Δ. για τις αναγκαστικές μεταθέσεις και η πρόβλεψη του μνημονίου για έως 10.000 λιγότερες προσλήψεις αναπληρωτών την ερχόμενη σχολική χρονιά.
Η ΟΛΜΕ υποστηρίζει ότι η κυβέρνηση άνοιξε το θέμα στο παρά πέντε των πανελλαδικών για να προκαλέσει τους καθηγητές και να τους… βγάλει στη σέντρα, κυρίως επειδή δεν πίστευε ότι θα υπάρξουν αντιδράσεις από τους εκπαιδευτικούς. Στελέχη της εκτιμούν ότι η κυβέρνηση ήθελε να τους φέρει προ τετελεσμένου για όλα όσα θέλει να περάσει στον χώρο της Παιδείας, πιστεύοντας ότι δεν θα απεργήσει κανείς μέσα στην «ιερή» περίοδο των πανελλαδικών εξετάσεων. Έτσι, έπαιξε το «χαρτί» των ευαίσθητων κοινωνικών ανακλαστικών, αναγκάζοντάς τους σε μια εύκολη ήττα.
Οι καθηγητές αναφέρουν ότι το επι-πλέον δίωρο φέρνει υπεράριθμους καθηγητές αρχικά στις ειδικότητες που δεν έχουν πολλές ώρες στο σχολείο. Αυτό σημαίνει ότι, αφού θα χαθούν οι οργανικές θέσεις, θα χαθούν και οι θέσεις εργασίας σε πανελλαδικό επίπεδο. Στην ΟΛΜΕ σημειώνουν ότι αυτές οι δυο ώρες είναι μόνο η αρχή, καθώς του χρόνου η κυβέρνηση θα αναγκαστεί να πάει σε επιπλέον αύξηση των ωρών, καθώς πάλι θα λείπουν καθηγητές από τα σχολεία.
Όλα αυτά γίνονται σε μια χρονιά που οι σχολικές επιτροπές έχουν… «τινάξει τα πέταλα», καθώς δεν υπάρχουν λεφτά στα σχολεία ούτε για δείγμα. Κομμένο φυσικό αέριο, κομμένο τηλέφωνο και Ίντερνετ, τελείως άδειες οι δεξαμενές από πετρέλαιο. Από το 2010 μέχρι το 2013, δηλαδή από την περίοδο Διαμαντοπούλου μέχρι σήμερα, έχουν κλείσει πανελλαδικά 1.100 σχολεία – δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια.
«Ακόμη χειρότερα»
Το πράγμα μπορεί να πάει ακόμη χει-ρότερα, σύμφωνα με τους ανθρώπους της ΟΛΜΕ, διότι, όπως σημειώνουν, η κυβέρνηση έχει στα σκαριά δύο σχέδια νόμου, ένα για τα γενικά λύκεια και ένα για τα τεχνολογικά. Μεταξύ άλλων προβλέπονται την επόμενη τριετία για τα γενικά λύκεια πανελλαδικές εξετάσεις από την Α’ Λυκείου. Αυτό με τη σειρά του σημαίνει διεύρυνση της ανισότητας μεταξύ των μαθητών και κλείσιμο των μισών λυκείων της χώρας.
Για τα τεχνολογικά λύκεια προβλέπονται μειώσεις και καταργήσεις αρκετών ειδικοτήτων, εξέλιξη που θα ρίξει μεγάλο αριθμό μαθητών στους «μεγαλοκαρχαρίες» των ιδιωτικών ΙΕΚ. Προβλέπεται, επίσης, ότι κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας να αντικατασταθεί με τη λεγόμενη «μαθητεία». Ο μαθητής δηλαδή θα κάνει τα μισά μαθήματα στο λύκειο και τα άλλα μισά στο… διπλανό συνεργείο προσφέροντας τζάμπα εργασία. Αυτό σημαίνει συρρίκνωση για τα επαγγελματικά σχολεία και νέος αριθμός υπεράριθμων καθηγητών, που πλέον θα «περισσεύουν» επειδή δεν θα έχουν αντικείμενο εργασίας.
Προφανώς, εξ αιτίας όλων αυτών, η επιστράτευση ισχύει… «μέχρι νεωτέρας». Δηλαδή «επ’ αόριστον»…