Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
«Συνεχίζουμε δυνατά!» κατέληγε το θριαμβικό μήνυμα του διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή προς τους περίπου 11.000 εργαζόμενους της ανεξάρτητης (από το 2016) φορολογικής αρχής, με αφορμή την ανάδειξή της στην πρώτη θέση των δημοσίων υπηρεσιών που αξιολογήθηκαν από πολίτες.
Η αξιολόγηση αυτή προβλήθηκε ως ένα επιπλέον τεκμήριο υπέρ της ανάθεσης του έργου του υπό κατάργηση ΟΠΕΚΕΠΕ στην Αρχή υπόδειγμα εκσυγχρονισμού, αποτελεσματικότητας και διαφάνειας.
Ποια θα ήταν, άραγε, η αξιολόγηση της ΑΑΔΕ αν σε αυτή την έρευνα που διεξήγαγε για πρώτη φορά η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν συμμετείχαν εθελοντικά μόλις 65.000 πολίτες που μπήκαν στην πλατφόρμα και συμπλήρωσαν το σχετικό ερωτηματολόγιο, αλλά έμπαιναν υποχρεωτικά 7,5 εκατ. φορολογούμενοι, φυσικά και νομικά πρόσωπα. Κι αν συμμετείχαν μαζί τους στην αξιολόγηση οι χιλιάδες επαγγελματίες λογιστές και φοροτεχνικοί και οι ίδιοι οι υπάλληλοι της ΑΑΔΕ που τα τελευταία τρία χρόνια τρέχουν ζαλισμένοι πίσω από μια τεράστια διοικητική αναδιάρθρωση των φορολογικών υπηρεσιών, άγνωστης σκοπιμότητας.
Ως γνωστόν, από την Αττική και τη Θεσσαλονίκη έχει ξεκινήσει από το 2023 το εγχείρημα κατάργησης των εφοριών (ΔΟΥ) και ενοποίησης όλων των φορολογικών υπηρεσιών σε τρία μεγάλα κέντρα, το ΚΕΦΟΔΕ (φορολογία εισοδήματος, ΦΠΑ κλπ), το ΚΕΒΕΙΣ (βεβαίωση εισπράξεων) και το ΚΕΦΟΚ (φορολογία περιουσίας και ακινήτων).
Οι παλιές ΔΟΥ συρρικνώθηκαν και υποβαθμίστηκαν σε ένα είδος ΚΕΠ (ΥΦΕ, Υπηρεσίες Φορολογικής Εξυπηρέτησης) ενώ ο φορολογικός έλεγχος συγκεντρώθηκε σε 4 μεγάλα ελεγκτικά κέντρα για την Αττική.
Μπροστά σε φορολογούμενους και επαγγελματίες έχει υψωθεί ένα τεράστιο ψηφιακό φράγμα, στο όνομα της αποτροπής της συναλλαγής με τους εφοριακούς υπαλλήλους, αν και αυτή η δυνατότητα, που κάποτε πράγματι έφτιαχνε μεγάλες γκρίζες περιουσίες, έχει εδώ και χρόνια περιοριστεί σε έναν πολύ μικρό πυρήνα υπαλλήλων, κυρίως στον φορολογικό έλεγχο.
Ο αποκλεισμός της φυσικής πρόσβασης φορολογουμένων και φοροτεχνικών στις υπηρεσίες έχει δημιουργήσει μια τεράστια ψηφιακή γραφειοκρατία. Για το πιο μικρό, τεχνικό ζήτημα και για την πιο μεγάλη φορολογική παρατυπία οι φορολογούμενοι είναι υποχρεωμένοι να επικοινωνούν με ηλεκτρονικά μηνύματα («αιτήματα») και οι εφοριακοί να τα απαντούν, και μάλιστα βάσει στοχοθεσίας.
Το αποτέλεσμα είναι στα φορολογικά κέντρα ιδιαίτερα της Αττικής (με πάνω από τα μισά ΑΦΜ της χώρας) συσσωρεύονται κατά δεκάδες χιλιάδες αιτήματα που οι υπάλληλοι της ΑΑΔΕ δεν προλαβαίνουν να απαντήσουν και οι φορολογούμενοι ή οι εκπρόσωποί τους δεν είναι βέβαιο ότι τα έχουν διατυπώσει σωστά και τα έχουν στείλει στην κατάλληλη υπηρεσία.
Αυτή τη μεταρρυθμιστική… εποποιία χαοτικής υπεσυγκέντρωσης του φορολογικού έργου στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη, η ηγεσία της ΑΑΔΕ ετοιμάζεται να την επεκτείνει σε όλη τη χώρα, κλείνοντας τοπικές εφορίες σε πόλεις και κωμοπόλεις της περιφέρειας και συγκεντρώνοντας όλες τις υπηρεσίες σε λίγα μεγάλα ενιαία κέντρα.
«Εκλεισαν οι τράπεζες, έκλεισαν τα υποκαστήματα ΙΚΑ, έκλεισαν τα ΕΛΤΑ, θα κλείσουν και οι εφορίες… Τι θα μείνει στις κωμοπόλεις μας;» αναρωτιούνται τοπικοί φορείς, από την αυτοδιοίκηση μέχρι τους ντόπιους επαγγελματίες και αγρότες, οι οποίοι αντιδρούν σε αυτή την αντι-μεταρρύθμιση, που θα τους δυσκολέψει τη ζωή.
Στις στάσεις εργασίας που πραγματοποιούν από τον Μάιο οι εργαζόμενοι της ΑΑΔΕ στις υπό κατάργηση περιφερειακές ΔΟΥ η συμμετοχή των υπαλλήλων είναι σχεδόν καθολική, ενώ οι κινητοποιήσεις τους αγκαλιάζονται από τους τοπικούς συλλογικούς φορείς που βλέπουν στη μεταφορά της φορολογικής υπηρεσίας δεκάδες χιλιόμετρα μακριά ή πίσω από μια οθόνη υπολογιστή ένα ακόμη βήμα κοινωνικής ερήμωσης του τόπου τους.
Τι ακριβώς κατέστησε, λοιπόν, την «πρότυπη», «βραβευμένη» από τους 65.000… εθελοντές του Μαξίμου και σε διαδικασία δραματικής υπερσυγκέντρωσης ΑΑΔΕ κατάλληλη να αναλάβει μια δραστηριότητα εξ ορισμού αποκεντρωμένη, όπως η υποβολή και ο έλεγχος των δηλώσεων για τις ευρωπαϊκές ενισχύσεις αγροτών και κτηνοτρόφων;
Πειστική απάντηση δεν έχει δοθεί από την κυβέρνηση, ωστόσο ο σχετικός συγχρονισμός της υποτιθέμενης ελεύθερης αξιολόγησης των δημοσίων υπηρεσιών από τους πολίτες με την επιλογή της «καθαρής» ΑΑΔΕ ως διαδόχου του «αμαρτωλού» ΟΠΕΚΕΠΕ αποκαλύπτει μια βιαστική και ερασιτεχνική σκηνοθεσία.
Κι αυτό για τουλάχιστον τέσσερις λόγους:
Διαβάστε επίσης:
ΑΠΘ: Άκαρπη η πρώτη ψηφοφορία για την εκλογή πρύτανη
Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.