search
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 19.04.2024 07:21
MENU CLOSE

Η σταδιοδρομία και η κινητικότητα των γυναικών κατόχων διδακτορικού διπλώματος στην Ελλάδα

11.04.2016 09:46
Η συμμετοχή της ΓΓΙΦ στο 19ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για παιδιά και νέους - Media

Στο πλαίσιο της δικτύωσης της Γενικής Γραμματείας Ισότητας των Φύλων/Γ.Γ.Ι.Φ. με το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης/Ε.Κ.Τ., σας παρουσιάζουμε τα βασικά ευρήματα με βάση το φύλο της πρόσφατης έρευνας του Ε.Κ.Τ. με τίτλο «Οι διδάκτορες στην Ελλάδα: σταδιοδρομία και κινητικότητα».

 

Στο πλαίσιο της δικτύωσης της Γενικής Γραμματείας Ισότητας των Φύλων/Γ.Γ.Ι.Φ. με το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης/Ε.Κ.Τ., σας παρουσιάζουμε τα βασικά ευρήματα με βάση το φύλο της πρόσφατης έρευνας του Ε.Κ.Τ. με τίτλο «Οι διδάκτορες στην Ελλάδα: σταδιοδρομία και κινητικότητα».

Η έρευνα «International Survey on Careers of Doctorate Holders–CDH» αποτελεί την επίσημη στατιστική έρευνα για τη συλλογή στοιχείων για τους/τις κατόχους διδακτορικού τίτλου σπουδών και διενεργείται σε παγκόσμιο επίπεδο με τον συντονισμό του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης. Στόχος της είναι η καταγραφή και ανάλυση με συγκρίσιμους δείκτες της σταδιοδρομίας και της κινητικότητας των κατόχων διδακτορικού τίτλου διεθνώς. Η έρευνα CDH πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα από το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης την περίοδο Δεκέμβριος 2014-Ιανουάριος 2015 με έτος αναφοράς το 2013.

Με πρωτοβουλία της Γ.Γ.Ι.Φ., ακολουθεί η συνοπτική παρουσίαση των στοιχείων με βάση την παράμετρο του φύλου:

1) Οι γυναίκες ανέρχονται σε 13.793 ή ποσοστό 38,9% στο σύνολο των διδακτόρων/-ισσών. Το μεγαλύτερο ποσοστό σε γυναίκες κατόχους διδακτορικού τίτλου (45,1%) καταγράφεται στην ηλικιακή ομάδα κάτω των 35 ετών και μειώνεται με την αύξηση των ομάδων ηλικίας, υποδηλώνοντας την αυξημένη συμμετοχή των νεότερων γυναικών σε διδακτορικές σπουδές.

2) Η συμμετοχή των γυναικών στους/στις κατόχους διδακτορικού τίτλου είναι μικρότερη από των ανδρών σε όλες τις χώρες της έρευνας CDH. Το ποσοστό των διδακτορισσών στην Ελλάδα είναι 38,9%. Το υψηλότερο ποσοστό γυναικών διδακτόρων (48,9%) καταγράφεται στη Λετονία και το μικρότερο (21,5%) στη Μάλτα. Η ίδια τάση παρουσιάζεται και στα ποσοστά των γυναικών στο προσωπικό που απασχολείται σε Έρευνα και Ανάπτυξη στα 28 Κράτη-Μέλη της Ε.Ε., με τη Λετονία να κατέχει τη δεύτερη θέση (53,7%) και τη Μάλτα την 26η θέση (28,6%) στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

3) Ο μέσος όρος ηλικίας απόκτησης του διδακτορικού διπλώματος για την Ελλάδα είναι τα 38 έτη. Ο μέσος αυτός όρος ηλικίας διαφοροποιείται ανά φύλο και επιστημονικό πεδίο. Στην περίπτωση των ανδρών ο μέσος όρος ηλικίας είναι τα 37 έτη και στις γυναίκες τα 38.

4) Οι μεγαλύτεροι μέσοι όροι ηλικίας αποφοίτησης καταγράφονται στα επιστημονικά πεδία «Ανθρωπιστικές Επιστήμες», «Ιατρική & Επιστήμες Υγείας» και «Κοινωνικές Επιστήμες». Για τους άνδρες, ο μεγαλύτερος μέσος όρος ηλικίας καταγράφεται στα παραπάνω επιστημονικά πεδία και αντιστοιχεί σε 39 έτη. Για τις γυναίκες, ο μεγαλύτερος μέσος όρος ηλικίας, 40 έτη, καταγράφεται στο πεδίο «Ανθρωπιστικές Επιστήμες».

5) Το ποσοστό ανεργίας είναι μικρότερο στους άνδρες σε σχέση με τις γυναίκες: σε κατάσταση ανεργίας βρίσκεται το 3,0% των ανδρών και το 4,3% των διδακτόρων/

-ισσών. Το ποσοστό των εργαζομένων ανδρών είναι 95,6% και των γυναικών 93,6%.

6) Το ποσοστό αυτοαπασχόλησης στους άνδρες εργαζόμενους διδάκτορες είναι 13,7% και στις γυναίκες 9,4%.

7) Όσον αφορά τον τομέα απασχόλησης, το μεγαλύτερο ποσοστό (56,9%) των εργαζομένων διδακτόρων/-ισσών συγκεντρώνεται στον τομέα της τριτοβάθμιας και μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, από τους/τις οποίους/-ες 35,8% είναι άνδρες και 21,1% γυναίκες.

8) Στον κρατικό τομέα εργάζεται το 20,6%, από τους/τις οποίους/-ες 11,7% είναι άνδρες και 8,9% γυναίκες. Στις επιχειρήσεις απασχολείται το 8,7% των διδακτόρων/-ισσών (6,5% άνδρες και 2,2% γυναίκες).

9) Στην Ελλάδα, το ποσοστό των εργαζομένων διδακτόρων/-ισσών που απασχολούνται σε ερευνητικές δραστηριότητες ανέρχεται σε 81,1%. Το ποσοστό διδακτόρων με ερευνητική δραστηριότητα στους άνδρες είναι 83,0%, λίγο υψηλότερο από τις γυναίκες (77,9%).

10)Το ποσοστό των ανδρών διδακτόρων με ερευνητική δραστηριότητα δεν διαφοροποιείται σημαντικά με το επιστημονικό πεδίο και το υψηλότερο ποσοστό (85,3%) αφορά στο επιστημονικό πεδίο «Φυσικές Επιστήμες». Στις γυναίκες κατόχους διδακτορικού τίτλου, οι διαφοροποιήσεις είναι λίγο μεγαλύτερες με το υψηλότερο ποσοστό (85,5%) να αφορά επίσης στο επιστημονικό πεδίο «Φυσικές Επιστήμες», ενώ τα χαμηλότερα ποσοστά γυναικών με ερευνητική δραστηριότητα καταγράφονται στα επιστημονικά πεδία «Κοινωνικές επιστήμες» και «Ιατρική & Επιστήμες Υγείας» (74,4% και 74,8% αντίστοιχα).

11) Ο τομέας τριτοβάθμιας και μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης παρουσιάζει τα μεγαλύτερα ποσοστά διδακτόρων/-ισσών με απασχόληση σε ερευνητικές δραστηριότητες, με ποσοστά πάνω από 90% τόσο στους άνδρες όσο και στις γυναίκες.

12) Οι διδάκτορες/-ισσες στον τομέα των επιχειρήσεων απασχολούνται σε ερευνητικές δραστηριότητες σε σαφώς χαμηλότερα ποσοστά, 50,3% οι άνδρες και 41,8% οι γυναίκες.

Τα στοιχεία της έρευνας παρουσιάζονται σε μία εμπεριστατωμένη και προσεγμένη έκδοση του Ε.Κ.Τ. συνολικής έκτασης 53 σελίδων στην ελληνική γλώσσα:

http://metrics.ekt.gr/sites/metrics/files/CDH_2015_Greece_el.pdf . Επισημαίνεται ότι το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης, ως φορέας παραγωγής των επίσημων εθνικών στατιστικών για την Έρευνα, την Ανάπτυξη, την Τεχνολογία και την Καινοτομία, τηρεί το Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών (Ν.1566/1985).

Η συγκεκριμένη δράση ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης της Γ.Γ.Ι.Φ. εντάσσεται στο θεματικό πεδίο «Γυναίκες και Εκπαίδευση».

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 19.04.2024 07:19