20/11/2018 14:49:21
29.10.2017 / ΑΝΤΡΙAΝΑ ΒΑΣΙΛA
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 1992 στις 27-10-2017

Δημοσιονομική τρύπα

Δημοσιονομική τρύπα - Media

 

Κατά 1,3 δισ. έπεσε έξω στα έσοδα το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης

Κενό ύψους 0,3% του ΑΕΠ βρέθηκε, το οποίο θα πρέπει να καλυφθεί, όπως λένε οι επικεφαλής των θεσμών μετά την ανάλυση των τεχνικών κλιμακίων για τον προϋπολογισμό του 2018, πράγμα που σημαίνει ότι η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% το 2018 δεν είναι εφικτή.
 
Την ίδια ώρα η υλοποίηση των προαπαιτούμενων φαίνεται να αποτελεί ένα ακόμη αγκάθι στις διαπραγματεύσεις με τους πιστωτές της χώρας, καθώς μέχρι στιγμής έχουν υλοποιηθεί περίπου 20 προαπαιτούμενα σε σύνολο 95. Τα μεγαλύτερα προβλήματα αφορούν τον συνδικαλιστικό νόμο για τις απεργίες, καθώς αυτός που έπρεπε να έχει ψηφιστεί εκκρεμεί ακόμα, όπως και ο νόμος για τα θέματα της ενέργειας.
Συγκεκριμένα, η αποεπένδυση του λιγνιτικού παραγωγικού δυναμικού της ΔΕΗ, το άνοιγμα της αγοράς φυσικού αερίου και η εκκαθάριση του λογαριασμού ΥΚΩ (Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας) δεν αποκλείεται να δημιουργήσουν εμπλοκή και να καθυστερήσουν σημαντικά την ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης.
 
Σκιά στις διαπραγματεύσεις για τα δημοσιονομικά αποτελεί και η μεγάλη υστέρηση στις δημόσιες εισπράξεις από τους άμεσους φόρους. Τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού στο εννεάμηνο αποκαλύπτουν τρύπα 951 εκατ. ευρώ στο τέλος Σεπτεμβρίου, προκαλώντας ψυχρολουσία στην κυβέρνηση και το οικονομικό επιτελείο που διαπραγματεύεται με το κουαρτέτο για το θέμα αυτό.
Άλλωστε το ίδιο το υπουργείο Οικονομικών το παραδέχεται, αφού λέει ότι μόνο από κατασχέσεις εισπράττει το Δημόσιο... 
 
Υστέρηση
Και σαν να μην φθάνει αυτό, τα αναλυτικά στοιχεία για την εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού αποκαλύπτουν ότι το οικονομικό επιτελείο έπεσε έξω 1,3 δισ. στα έσοδα από φόρους τρέχοντες, άμεσους και έμμεσους, αλλά και έκτακτες δαπάνες για επιστροφές φόρων 1,7 δισ. ευρώ. 
Ειδικότερα, μόνο η υστέρηση των εισπράξεων από τον φόρο εισοδήματος έφθασε τον περασμένο μήνα τα 807 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο του Μεσοπρόθεσμου. Οι απώλειες που μετράει το Δημόσιο από τον φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων ανήλθαν σε 668 εκατ. ευρώ, παρά τη μείωση του αφορολόγητου ορίου, την αύξηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, την αύξηση στο 100% της προκαταβολής φόρου και την αύξηση της φορολογίας στα εισοδήματα από ακίνητα. Άλλα 104 εκατ. ευρώ χάθηκαν για τα δημόσια ταμεία από τα νομικά πρόσωπα που δεν πληρώθηκαν.
Διαρροή εσόδων εντοπίζεται και στις εισπράξεις από τον ΕΝΦΙΑ τον Σεπτέμβριο, μήνα κατά τον οποίο καταβλήθηκε η πρώτη από τις πέντε δόσεις του φόρου. Ο ΕΝΦΙΑ που δεν πληρώθηκε όπως είχε προϋπολογιστεί ανήλθε σε 229 εκατ. ευρώ, ενώ τα έσοδα από φόρους παρελθόντων οικονομικών ετών ανήλθαν σε 1,549 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 164 εκατ. ευρώ.
Αστοχία κατά 124 εκατ. ευρώ είχαμε στο εννεάμηνο και από τους φόρους στην κατανάλωση, με τη μεγαλύτερη πτώση να καταγράφεται στις εισπράξεις του ΕΦΚ στα καπνικά προϊόντα. Η αύξηση του φόρου που επιβλήθηκε στην αρχή του έτους έγινε... καπνός, ενώ παράλληλα φούντωσε το λαθρεμπόριο. Οι εισπράξεις είναι μειωμένες σε σχέση με τον στόχο κατά 184 εκατ. ευρώ, φθάνοντας συνολικά στο εννεάμηνο στα 1,98 δισ. ευρώ, όταν πέρυσι το ίδιο διάστημα είχαν εισπραχθεί 2,23 δισ. ευρώ.
Τα συνολικά φορολογικά έσοδα που εισέρρευσαν στα δημόσια ταμεία έφθασαν τα 33,3 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 655 εκατ. ευρώ σε σχέση με τα 33,94 δισ. ευρώ που προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο.
Έτσι, λοιπόν, με βάση τα μέχρι στιγμής στοιχεία των τεχνικών κλιμακίων θεωρείται πιθανή απόκλιση της τάξεως του 0,3% του ΑΕΠ το 2018, καθώς θεωρείται ότι η υπεραπόδοση των εσόδων του ΕΦΚΑ και οι μειωμένες δαπάνες για συντάξεις δεν είναι διατηρήσιμες. Ωστόσο τη δεδομένη στιγμή οι εκτιμήσεις είναι επισφαλείς.
 
Σε κάθε περίπτωση, οι πιστωτές θέλουν να αποκτήσουν μια καλύτερη εικόνα των εσόδων του προϋπολογισμού του 2017 προκειμένου να διαπιστώσουν το ύψος της απόκλισης στον τομέα των φορολογικών εσόδων σε σχέση με τα αρχικά συμφωνηθέντα. Δηλαδή οι όποιες αποφάσεις παραπέμπονται για τα τέλη Νοεμβρίου με αρχές Δεκεμβρίου (με την επιστροφή των θεσμών στην Αθήνα) και αφού προηγουμένως έχουν δημοσιοποιηθεί τα στοιχεία του Οκτωβρίου (σε αυτά συμπεριλαμβάνονται οι εισπράξεις από τον ΦΠΑ του καλοκαιριού από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις).
Εάν όμως και τότε υπάρχει κενό, θα ενεργοποιηθεί ο αυτόματος μηχανισμός δημοσιονομικής προσαρμογής, ο γνωστός «κόφτης».
 
Το χρέος
Και έχεις και τον Βόλφγκανγκ Σόιμπλε τώρα που την κάνει από το υπουργείο Οικονομικών να μας δουλεύει λέγοντας ότι ο εφιάλτης για την Ελλάδα έχει τελειώσει το 2017, καθώς τα στοιχεία δείχνουν πως τα πράγματα ανακάμπτουν, ενώ πρόσθεσε πως δεν τίθεται σήμερα θέμα Grexit. Μάλλον θα εννοεί ότι στα 309,13 δισ. ευρώ (!) μειώθηκε το χρέος γενικής κυβέρνησης το δεύτερο τρίμηνο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, από 310,71 δισ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο και 315,39 δισ. ευρώ το δεύτερο τρίμηνο του 2016. 
Γι’ αυτό άλλωστε μας ενημερώνει γενικότερα πως δεν χρειάζεται ελάφρυνση για την προσεχή δεκαετία, όπως και για τη διατήρηση των πρωτογενών πλεονασμάτων στο 3,5% του ΑΕΠ για πέντε χρόνια, αφήνοντας όμως τις αποφάσεις για τον διάδοχό του στο ΥΠΟΙΚ.
Και το γεγονός ότι ο Σόιμπλε μας εμπαίζει φαίνεται στην ανάλυση έκθεσης για τις οικονομικές προοπτικές των ευρωπαϊκών χωρών της Capital Economics, η οποία επισημαίνει ότι, παρά την εμφάνιση ορισμένων θετικών ενδείξεων, η Ελλάδα απέχει πολύ από την επίτευξη μιας ισχυρής ανάκαμψης, προσθέτοντας παράλληλα ότι οι τράπεζες παραμένουν αδύναμες λόγω του μεγάλου προβλήματος των «κόκκινων» δανείων.
Οι αναλυτές της Capital Economics, μάλιστα, υποστηρίζουν ότι τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο τραπεζικός κλάδος θα εμποδίσουν την ανάπτυξη. «Παραδείγματος χάρη, παρά την ισχυρή ζήτηση, περίπου το ένα τρίτο των επιχειρήσεων στον κλάδο του τουρισμού δηλώνουν ότι οι χρηματοοικονομικοί περιορισμοί εμποδίζουν τη δραστηριότητα».
Ο οίκος αναφέρεται στο γεγονός ότι το ΔΝΤ τάσσεται υπέρ μίας νέας ανακεφαλαιοποίησης, όμως η κυβέρνηση αντιτίθεται σε μία τέτοια εξέλιξη υποστηρίζοντας ότι το να ζητήσει από τους επενδυτές να δεσμεύσουν περισσότερα κεφάλαια ενδεχομένως θα θέσει σε κίνδυνο την ανάκαμψη.
Δεδομένων όλων αυτών των ζητημάτων, η Capital Economics εκτιμά ότι η Ελλάδα πιθανόν θα χρειαστεί μία τέταρτη διάσωση μετά το τέλος του τρέχοντος προγράμματος τον Αύγουστο του 2018:
«Βέβαια οι προοπτικές θα μπορούσαν να ενισχυθούν από μία ελάφρυνση του χρέους. Όμως, από τη στιγμή που στα ευρωπαϊκά κοινοβούλια έχουν κερδίσει έδρες κόμματα που αντιτίθενται στα προγράμματα διάσωσης, το ενδεχόμενο μίας σημαντικής ελάφρυνσης του χρέους έχει καταστεί μία ακόμη πιο μακρινή προοπτική. Κατά συνέπεια η Ελλάδα θεωρείται απίθανο να μιμηθεί την ισχυρή ανάκαμψη που παρατηρήθηκε σε άλλες χώρες της περιφέρειας της Ευρωζώνης».

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.