search
ΠΕΜΠΤΗ 02.05.2024 00:25
MENU CLOSE

Facebook και πολιτική

Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ

τεύχος 2000
20-12-2017
24.12.2017 04:00
sol-4.jpg

 

Tι αποκαλύπτουν έρευνες

Με το Facebook να αποτελεί πλέον μια πλατφόρμα καθημερινής κοινωνικής δικτύωσης, όλο και περισσότεροι πολιτικοί το χρησιμοποιούν για να αυτοπροβληθούν, αλλά και να χειραγωγήσουν την κοινή γνώμη.
 
Ωστόσο αυτό οδηγεί σε διάφορα ερωτήματα, όπως το κατά πόσο μπορεί να επηρεάσει το Facebook τα αποτελέσματα κάποιας εκλογικής αναμέτρησης ή ενός δημοψηφίσματος, καθώς και σε ποιο βαθμό μπορεί να κάνει «πλύση εγκεφάλου» στους χρήστες του.
 
Στο Brexit 
Αρκετοί Βρετανοί βουλευτές ισχυρίζονται ότι το Facebook δεν έκανε σωστή έρευνα κατά τη διάρκεια του δημοψηφίσματος για την έξοδο ή όχι της Μ. Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αφήνοντας αιχμές για έμμεση μόχλευση του αποτελέσματος του δημοψηφίσματος.
Συγκεκριμένα, ο βουλευτής Ντέμιαν Κόλινς υποστηρίζει ότι απαίτησε από την εταιρεία – κολοσσό να ερευνήσει εις βάθος και να ανακαλύψει ψεύτικα προφίλ και σελίδες που θα μπορούσαν να συνδέονται με ρωσικές οργανώσεις, οι οποίες είχαν σκοπό να επηρεάσουν την κοινή γνώμη, και να τις απενεργοποιήσει. Αυτό δεν συνέβη όμως ποτέ και προκάλεσε μεγάλες αντιδράσεις από την πλευρά των Βρετανών βουλευτών.
 
Το Facebook απάντησε ότι είχε ερευνήσει τη δραστηριότητα λογαριασμών και σελίδων που συνδέονταν με τη ρωσική οργάνωση «Internet Research Agency» (Πρακτορείο Διαδικτυακής Έρευνας). Μάλιστα, πρόσθεσε ότι ανακάλυψε διαφημίσεις υπέρ του Brexit, οι οποίες κόστιζαν λιγότερο από ένα δολάριο συνολικά για να αναρτηθούν και οι οποίες είχαν φτάσει στις οθόνες 200 ατόμων στη Βρετανία για πάνω από τέσσερις μέρες.
Εν τω μεταξύ, το Κρεμλίνο είχε προηγουμένως αρνηθεί την προσπάθεια ανάμειξής του στο δημοψήφισμα.
 
Στις αμερικανικές εκλογές
Μία προηγούμενη έρευνα σχετικά με τη ρωσική διαδικτυακή δραστηριότητα κατά τη διάρκεια των αμερικανικών προεδρικών εκλογών του 2016, έδειξε  ότι περισσότερα από 100.000 δολάρια δαπανήθηκαν για 3.000 διαφημίσεις στο Facebook από την Internet Research Agency.
Τον περασμένο Ιανουάριο, ο Αμερικανός διευθυντής της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών προσδιόρισε τη συγκεκριμένη ρωσική οργάνωση ως «όχημα» για τη διάδοση παραπληροφόρησης. Σύμφωνα με το Facebook, το περιεχόμενο που υποστηρίχθηκε από τη Ρωσία έφτασε στα μάτια μέχρι και 126 εκατομμυρίων Αμερικανών.
 
Επιπλέον το Facebook διεξήγαγε έρευνα για να εντοπίσει δεκάδες χιλιάδες ψεύτικες σελίδες και λογαριασμούς που ήταν ενεργοί κατά τη διάρκεια των γαλλικών προεδρικών εκλογών, σύμφωνα με τον Βρετανό βουλευτή και πρόεδρο της εκλογικής επιτροπής για το δημοψήφισμα Ντέμιαν Κόλινς. «Θα πρέπει να κάνουν το ίδιο και να κοιτάξουν πίσω στο δημοψήφισμα της Ε.Ε. και όχι μόνο να βασίζονται σε εξωτερικές πηγές που αναφέρουν στοιχεία ύποπτης δραστηριότητας», συμπλήρωσε ο Κόλινς.
Σε επιστολή του προς την εκλογική επιτροπή για το δημοψήφισμα, το Facebook δήλωσε: «Υποστηρίζουμε έντονα τις προσπάθειες της επιτροπής να ρυθμίσει και να εφαρμόσει τους κανόνες χρηματοδότησης των πολιτικών εκστρατειών στο Ηνωμένο Βασίλειο, και λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη το αίτημα της επιτροπής».
 
Το Facebook απάντησε βασιζόμενο σε πληρωμένες διαφημίσεις με αποδέκτη πολίτες της Μεγάλης Βρετανίας από περίπου 470 λογαριασμούς και σελίδες τις οποίες λειτουργούσε η ρωσική οργάνωση και οι οποίες ήταν ενεργές κατά τη διάρκεια των αμερικανικών προεδρικών εκλογών, όπως επισημαίνει ο Ντέμιαν Κόλινς.
 
Στην Ελλάδα
Το Facebook είναι το πιο δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης στην Ελλάδα και συχνά αποτελεί βήμα δημοσίου λόγου και σχολιασμού για τους πολιτικούς. Ο αριθμός των likes, τα σχόλια, οι followers και ο βαθμός της αλληλεπίδρασης με αυτούς παίζει μεγάλο ρόλο πλέον για τους Έλληνες πολιτικούς, οι οποίοι αναζητούν με τα επιτελεία τους τρόπους για να τραβήξουν τα διαδικτυακά «βλέμματα». 
Τα αποτελέσματα της έρευνας της εταιρείας «aboutpeople» έδειξαν ότι ο επίσημος λογαριασμός του ΣΥΡΙΖΑ στο Facebook παραμένει ο δημοφιλέστερος όλων, παρά το γεγονός πως μειώθηκε ο αριθμός των ακολούθων του σε σχέση με το 2016. Ειδικότερα, η εταιρεία «aboutpeople» συλλέγει και αναλύει στοιχεία από τα επίσημα προφίλ των κοινοβουλευτικών κομμάτων και των ηγετών τους σε Facebook και Twitter.
 
Μελέτη
Η ετήσια μελέτη της πραγματοποιήθηκε από την 01.06 έως τις 30.06 2017 και έδειξε ότι, σε σύγκριση με τις περσινές επιδόσεις των κομμάτων και των πολιτικών αρχηγών τους, ο αριθμός των followers μειώθηκε στα επίσημα προφίλ του ΣΥΡΙΖΑ, της Ένωσης Κεντρώων και του Ποταμιού.
Τις περισσότερες αναρτήσεις στο Facebook τις έκανε το Ποτάμι, ενώ ο πιο δημοφιλής λογαριασμός αρχηγού κόμματος ήταν αυτός του πρωθυπουργού και επικεφαλής του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξη Τσίπρα. Ωστόσο, ο αριθμός των ακολούθων στο προφίλ του Α. Τσίπρα μειώθηκε, όπως και ο αριθμός των ακολούθων στον επίσημο λογαριασμό του υπουργού Εθνικής Άμυνας και προέδρου των Ανεξαρτήτων Ελλήνων Πάνου Καμμένου. Τις περισσότερες αναρτήσεις μεταξύ των αρχηγών κομμάτων τις έκανε ο επικεφαλής της Ένωσης Κεντρώων Βασίλης Λεβέντης.
Φυσικά, αυτά αποτελούν απλώς τα αποτελέσματα μιας έρευνας πάνω στους πολιτικούς αρχηγούς και τα κόμματα. Από αυτήν λείπουν γνωστά πολιτικά πρόσωπα που αξιοποιούν τις αναρτήσεις τους στο Facebook, όπως ο αναπληρωτής υπουργός Υγείας Παύλος Πολάκης και ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, Άδωνις Γεωργιάδης, οι οποίοι συχνά ανταλλάσσουν… «πυρά» από τους λογαριασμούς τους.
google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΤΕΤΑΡΤΗ 01.05.2024 19:42