17/12/2018 17:23:30
16.7.2018 / ΕΥΑ ΜΠΟΥΡΓAΝΗ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2029 στις 12-7-2018

Γλυπτικές φόρμες από τον Θοδωρή Ποκαμισά: Μια ξεχωριστή έκθεση στην Τήνο

Γλυπτικές φόρμες από τον Θοδωρή Ποκαμισά: Μια ξεχωριστή έκθεση στην Τήνο - Media

 

Την έκθεση «Γλυπτικές Φόρμες» του Θοδωρή Ποκαμισά θα φιλοξενεί το Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού έως τις 13 Αυγούστου, προσφέροντας στους επισκέπτες της μια μοναδική ευκαιρία να δουν από κοντά και να θαυμάσουν ξεχωριστές δημιουργίες από έναν σπουδαίο καλλιτέχνη.

Πρόκειται για μια εικαστική πρόταση που άρχισε να υλοποιείται αρκετά χρόνια πριν, και συγκεκριμένα στα μέσα της δεκαετίας του 1990. Βασικό υλικό στη δουλειά αυτή είναι το μάρμαρο, το οποίο, λόγω της μορφολογίας του όγκου αλλά και της μοριακής δομής του, συνέβαλε καθοριστικά στον τελικό καθορισμό της σύνθεσης.

Όλες οι μαρμάρινες συνθέσεις έχουν σμιλευθεί απευθείας στο υλικό χωρίς να υπάρχει πρόπλασμα, με αποτέλεσμα να μην περιορίζεται στο ελάχιστο η τελική μορφή του έργου.

Βασικό θέμα και κύρια πηγή έμπνευσης αποτελεί το ανθρώπινο σώμα είτε στην ολότητά του είτε ως μεμονωμένα μέλη του, όπως επίσης μέρος της οστικής και μυϊκής δομής, ενώ το παιχνίδι που κάνει το φως με τη γλυπτή φόρμα και τη μοριακή δομή του υλικού είναι αυτό που αναδεικνύει περίτεχνα την κάθε μαρμάρινη σύνθεση.

Σε αυτό συντελεί καθοριστικά ο οξειδωμένος και πατιναρισμένος μπρούτζος που, αφήνοντας το φως να «παίξει» πάνω στις φόρμες, δημιουργεί έντονες λάμψεις αλλά και αντιθέσεις, προσδίδοντας τη σωστή εικαστική διάσταση της γλυπτής σύνθεσης.

Όσον αφορά την ανασύνθεση των εικόνων και των φορμών με χρωματιστά κομμάτια πλεξιγκλάς, πρόκειται για μια νέα απόπειρα με ένα καινούριο, σχετικά, υλικό που δίνει τη δυνατότητα στον καλλιτέχνη να συνθέσει θαυμαστά έργα, όπως για παράδειγμα ένα δέντρο, σχηματοποιώντας τη φυλλορροή του στον χώρο, ή ένα ηλιοβασίλεμα ενός καλοκαιρινού δειλινού ανάμεσα στη Σύρο και τη Γυάρο.

Μεταξύ αυτών, δεν θα μπορούσαμε να μην αναφερθούμε στο ξεχωριστό έργο του Θοδωρή Ποκαμισά «Η μάνα προσκυνήτρια», που το 1991 κατάφερε να κερδίσει το πρώτο πανελλήνιο βραβείο στον αντίστοιχο διαγωνισμό του Δήμου Τήνου.

Η έκθεση φιλοξενείται στο Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού, το οποίο ιδρύθηκε το 2002 από το Πανελλήνιο Ιερό Ίδρυμα Ευαγγελιστρίας Τήνου με σκοπό την έρευνα, τη μελέτη και την προβολή και ανάδειξη της ιστορίας, της τέχνης, του πολιτισμού και της παράδοσης της Τήνου.

Το ίδρυμα στεγάζεται σε ένα πανέμορφο, πλήρως ανακαινισμένο νεοκλασικό κτήριο που δεσπόζει στην προκυμαία της Χώρας της Τήνου, διαθέτοντας σύγχρονους εκθεσιακούς χώρους και αίθουσες συνεδρίων, ενώ αποτελεί το κέντρο αναφοράς της πολιτιστικής δραστηριότητας του νησιού.

Άλλωστε η Τήνος θεωρείται, πια, το «νησί της Τέχνης και του Πολιτισμού», με τους Τηνιακούς να υποστηρίζουν επάξια τον χαρακτηρισμό αυτόν, διαπρέποντας – εδώ και χρόνια – με την τέχνη τους και τα ξεχωριστά τους έργα τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Γεγονός που αναδεικνύει σε ολόκληρο τον κόσμο το όμορφο αυτό νησί που αγάπησε από νωρίς την τέχνη, τις παραδόσεις και τον πολιτισμό…

 

Βιογραφία

Γεννημένος στην Τήνο στις 9 Μαρτίου του 1957, ο Θοδωρής Ποκαμισάς σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών Πανόρμου Τήνου έως το 1978 και κατόπιν στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών έως το 1983.

Έχει πραγματοποιήσει πολλές εκθέσεις, τόσο ατομικές όσο και ομαδικές, στην Ελλάδα και στην Κύπρο, ενώ για περισσότερα από 20 χρόνια διδάσκει την τέχνη του σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Αναφορές στο καλλιτεχνικό του έργο έχουν γίνει πολλές φορές τόσο από εφημερίδες όσο και από περιοδικά, ενώ έργα του έχουν γνωρίσει μεγάλες διακρίσεις, όπως το 1992 που κέρδισε το πρώτο βραβείο πανελλήνιου διαγωνισμού με θέμα «Η μάνα προσκυνήτρια της Μεγαλόχαρης» και το 2005 με έργο του να αποσπά το πρώτο βραβείο στον παγκόσμιο διαγωνισμό γλυπτικής που οργάνωσε η ελληνική παροικία με τον Δήμο Σικάγου των ΗΠΑ.

 

Info

Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού –

Ακτή Γ. Δρόσου, Τήνος

Τηλέφωνο: 22830 29070, 170, 171

Η έκθεση θα διαρκέσει έως 13.8.2018

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.