06/12/2019 06:36:38
22.11.2019 / ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 21-11-2019 στις 2100

Πληροφοριοδότης της Στάζι ο εκδότης γερμανικής εφημερίδας

Πληροφοριοδότης της Στάζι ο εκδότης γερμανικής εφημερίδας - Media

 

Έρευνα για τον νέο ιδιοκτήτη της αναγκάστηκε να διεξάγει μια γερμανική εφημερίδα, αφού αποκαλύφθηκε ότι ήταν πληροφοριοδότης της ανατολικογερμανικής μυστικής αστυνομίας, της Στάζι.

Η Στάζι ιδρύθηκε στις 8 Φεβρουαρίου 1950 και στεγαζόταν σε ένα τεράστιο κτήριο, στο Λίχτενμπεργκ του Βερολίνου. Ανέπτυξε σταδιακά ένα τεράστιο δίκτυο επισήμων υπαλλήλων και πληροφοριοδοτών, οι οποίοι κατασκόπευαν και αρχειοθετούσαν κάθε πτυχή της ζωής εκατομμυρίων πολιτών της χώρας.

Η κεντροαριστερή εφημερίδα «Berliner Zeitung», που κυκλοφορεί από το 1945, υποστηρίζει ότι ο Holger Friedrich, ο οποίος αγόρασε την έκδοσή της με τη σύζυγό του Silke, είχε υποσχεθεί στους δημοσιογράφους την «πλήρη υποστήριξη και συνεργασία» στις προσπάθειές τους να διερευνήσουν τον τρόπο με τον οποίο ο Friedrich εμπλεκόταν με το υπουργείο για την Κρατική Ασφάλεια.

Η Στάζι απασχολούσε περισσότερους από 90.000 κανονικούς εργαζόμενους και 174.000 άτυπους, οι οποίοι είχαν ως στόχο να κατασκοπεύουν τους φίλους, τους συγγενείς τους και τους συναδέλφους τους και να αναφέρουν πληροφορίες σε καθορισμένους χειριστές. Ο Friedrich ήταν άτυπος και είχε την κωδική ονομασία «Peter Bernstein», καθώς αποκαλύφθηκαν έγγραφα από τα αρχεία της Στάζι μετά από έρευνα.

Οι συντάκτες της «Berliner Zeitung» και του αδελφού ταμπλόιντ «Berliner Kurier», Jochen Arntz και Elmar Jehn, δήλωσαν ότι θα αντλήσουν συμβουλές από ειδικούς και θα μιλήσουν με μάρτυρες. Είπαν επίσης ότι ήθελαν να μάθουν γιατί ο νέος ιδιοκτήτης τους δεν τους είχε γνωστοποιήσει τη σύνδεσή του με τη Στάζι όταν βρισκόταν στη διαδικασία αγοράς των εφημερίδων.

Ο Friedrich δεν αμφισβήτησε τους ισχυρισμούς, αλλά παρότρυνε τους επικριτές του να τις ερευνήσουν. Είπε ότι, όπως πολλοί χιλιάδες πολίτες της Ανατολικής Γερμανίας, αναγκάστηκε να συνεργαστεί με τη Στάζι μετά από μια αποτυχημένη προσπάθεια να ξεφύγει από τη χώρα. Ακόμη, ισχυρίστηκε ότι του είπαν ότι θα μπορούσε να γλιτώσει τη φυλακή της Στάζι αν αναλάμβανε τον ρόλο του πληροφοριοδότη.

Σύμφωνα με έγγραφα που αποκαλύφθηκαν, ο Friedrich είχε παραδώσει αρκετές αναφορές στους συναδέλφους του. Ο Friedrich δήλωσε ότι «δεν ήταν ενεργός» στο ρόλο του ως πληροφοριοδότης και εκμεταλλεύτηκε κάθε ευκαιρία για να αποφύγει να εργαστεί για τη Στάζι.

Οι δημοσιογράφοι της «Berliner Zeitung» ταράχτηκαν με τις αποκαλύψεις, έχοντας αρχικά δει τον εκατομμυριούχο Friedrichs ως σωτήρα μετά την κατάρρευση της εφημερίδας υπό την ιδιοκτησία του εκδοτικού οίκου της Κολωνίας M DuMont Schauberg. Η εφημερίδα είχε χρέη και πωλήθηκε αναγκαστικά.

Κι ενώ οι περισσότερες εφημερίδες από την Ανατολική Γερμανία έπαψαν να κυκλοφορούν μετά την πτώση του τείχους του Βερολίνου πριν από 30 χρόνια, η «Berliner Zeitung» εξασφάλισε εξέχουσα θέση στο εξαιρετικά ανταγωνιστικό γερμανικό τοπίο των μέσων ενημέρωσης, καθιστώντας την ως τη μοναδική ανατολικογερμανική εφημερίδα καθημερινής κυκλοφορίας.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.