28/05/2020 15:46:20
25.1.2020 / ΜΗΝAΣ ΒΙΝΤΙAΔΗΣ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2109 στις 23-1-2020

Ο «Ρινόκερος» του αύριο…

Ο «Ρινόκερος» του αύριο… - Media

 

Όπως όλοι σας, έτσι κι εγώ, επιλέγω να πάω σε μια παράσταση για τον συγγραφέα, τον σκηνοθέτη ή τον πρωταγωνιστή. Ένας από τους τρεις είναι αυτός που «σιωπηλά» με καλεί να περάσω μιάμιση ώρα σ’ έναν φανταστικό κόσμο, που είναι πιο αληθινός από την πραγματικότητα.

Έτσι, πριν από λίγες μέρες πήγα στην «Κιβωτό», πολύ τυχερός, μια και η πρώτη μου επιθυμία ήταν να δω πώς ο Γιάννης Κακλέας, ένας σκηνοθέτης που παρακολουθώ πολλά χρόνια, ρισκάρισε να δώσει μια άλλη διάσταση σ’ ένα έργο που ανήκει στο θέατρο του παραλόγου.

Λέω ότι ήμουν τυχερός, γιατί εκτός από την περιέργειά μου να ανακαλύψω πώς φαντάστηκε ο σκηνοθέτης ένα έργο του 1959 να διαδραματίζεται στο μέλλον, συγγραφέας – ο Ιονέσκο – είναι ένας από τους αγαπημένους μου – έργα του όπως «Η Φαλακρή τραγουδίστρια» και οι «Καρέκλες» μ’ έχουν μαγέψει – και πρωταγωνιστής ένας ηθοποιός που εκτιμώ για την ερμηνευτική του δεινότητα και το χαμηλό προφίλ του, ο Άρης Σερβετάλης.

Το έργο. Ο Ιονέσκο είχε πει για τον «Ρινόκερο: «Ο ‘‘Ρινόκερος’’ είναι ένα έργο που αντιτίθεται σε κάθε μαζική υστερία, σε κάθε επιδημία που καλύπτεται κάτω από τον μανδύα της λογικής και των ιδεών. Είναι ένα έργο που αποκαλύπτει τις κοινωνικές αρρώστιες που με άλλοθι τις ιδεολογίες μεταμορφώνουν τον άνθρωπο σε επιθετικό ζώο. Που τον αποκτηνώνουν και ύστερα τον εγκαταλείπουν σκλάβο του συστήματος».

Ο σκηνοθέτης. Μετά το «Παιχνίδι της σφαγής» του Ευγένιο Ιονέσκο, ο σκηνοθέτης καταπιάνεται με τον αλληγορικό «Ρινόκερο», μια «αλληγορική» κριτική στη μαζική έξαρση και αποδοχή του ναζισμού και του φασισμού. Οι κάτοικοι μιας γαλλικής πόλης προσβάλλονται από «ρινοκερίτιδα» και μεταμορφώνονται σε καταστροφικούς ρινόκερους, εκτός από τον Μπερανζέ, έναν απλό υπάλληλο γραφείου σε μια μεγάλη εταιρεία, που αντιστέκεται μέχρι τέλους.

«Σκηνοθετώ έχοντας μέσα μου έναν διχασμό, είμαι ο Μπερανζέ αλλά και ο ρινόκερος, όπως ο οποιοσδήποτε. Μέσα μας έχουμε και τις δύο φύσεις» είχε πει ο Κακλέας στην «Καθημερινή», κι αυτό φάνηκε σ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης. Κάνοντας χρήση των πολυμέσων, με καταιγιστικά βίντεο με καίριες παρεμβολές στο κείμενο, συν τα «διαστημικά» κοστούμια των ηθοποιών – εκτός από τον ασκητικό πρωταγωνιστή αντι-ήρωα – ο Κακλέας μάς μεταφέρει στο μέλλον, όπου ρινόκερος είναι η κακή πλευρά της τεχνολογίας, η παραπληροφόρηση, το σύστημα, το κεφάλαιο, η εξουσία, η ομαδοποίηση.

Δείτε αυτή την παράσταση, είναι εμπειρία…

INFO

Απόδοση - δραματουργική επεξεργασία: Γιάννης Κακλέας. Σκηνικά: Σάκης Μπιρμπίλης, Γιάννης Κακλέας. Κοστούμια: Μαρία Καραπούλιου. Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος. Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης. Χορογραφία - κίνηση: Αγγελική Τρομπούκη. Bίντεο: Στάθης Αθανασίου. Βοηθός σκηνοθέτη: Άρης Κακλέας.

Παίζουν οι ηθοποιοί: Άρης Σερβετάλης, Έλλη Τρίγγου, Στ. Ιακωβίδης, Ροζαμαλία Κυρίου, Θάν. Μπίρκος, Πάν.Παπαδόπουλος, Αγγ.Τρομπούκη, Κωστής Μπούντας, Αν. Στυλιανίδη

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.