20/01/2021 02:22:10
23.11.2020 / ΞΕΝΟΦΩΝ Α. ΜΠΡΟΥΝΤΖAΚΗΣ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2152 στις 19-11-2020

Καραντίνα Β΄- Προτάσεις βιλίων: Μια νέα αφορμή για διάβασμα!

Καραντίνα Β΄- Προτάσεις βιλίων: Μια νέα αφορμή για διάβασμα! - Media

 

Διανύοντας ήδη την καραντίνα Β΄ θα ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέρον και χρήσιμο να αποφάσιζε κανείς να διαβάσει ένα αριστούργημα ως προσωπική πνευματική απόλαυση – ένα ανάγνωσμα ζωής. Ποιο θα μπορούσε να είναι αυτό; Τα αριστουργήματα είναι πολλά – όπως και οι αναγνώστες και τα γούστα.

Για παράδειγμα, η σωστή και απαιτητική ανάγνωση της «Ιλιάδας» είναι μια εμπειρία ζωής, μοναδική και αξεπέραστη, όπως και η ανάγνωση της «Παλαιάς Διαθήκης» ή του «Πελοποννησιακού Πολέμου» του Θουκυδίδη. Θα μπορούσε κάποιος να προτιμήσει την «Πολιτεία» του Πλάτωνα ή τα «Ηθικά Νικομάχεια» του Αριστοτέλη, ή τις τραγωδίες του Αισχύλου, του Σοφοκλή και του Ευριπίδη, ή τη «Θεία Κωμωδία» του Δάντη ή «Τα εις εμαυτόν» του Μάρκου Αυρήλιου. Αλλιώς, ας αναζητήσετε το «Πόλεμος και Ειρήνη» του Λέοντα Τολστόι ή τους «Αδελφούς Καραμοζόφ» του Φ. Ντοστογιέφσκι ή την «Αισθηματική Αγωγή» του Φλομπέρ ή κάτι νεότερο, πιο σύγχρονο και επίσης συγκλονιστικό: τους «Υπνοβάτες» του Χέρμαν Μπροχ ή το «Φως στον Αύγουστο» του Φόκνερ. Υπάρχει ένας μεγάλος κατάλογος αριστουργημάτων που πρέπει να διαβαστούν! Διαλέξτε ένα και διαβάστε το, δίνοντας νόημα στην απραξία της καραντίνας Β΄ και στη ζωή σας.

Βιβλία υπάρχουν πολλά, αναγνώστες δεν υπάρχουν.

Αν είστε από εκείνους τους αναγνώστες που δεν μπορούν να ζήσουν δίχως τις νέες εκδόσεις βιβλίων, μπορείτε και delivery! Στα άδεια και κλειστά βιβλιοπωλεία οι νέες κυκλοφορίες περιμένουν την παραγγελία σας!

Σάκος Οικονομόπουλος

Ο πόλεμος της Τροίας δεν τέλειωσε

Εκδόσεις: Εστία

Σελ.: 100

Ύστερα από σαράντα χρόνια ανάπτυξης και ξέφρενου καταναλωτισμού η χώρα μας χρεοκόπησε. Μαζί με την οικονομία διολίσθησαν και οι αξίες που μας είχαν κατατάξει μεταξύ των πιο ανεπτυγμένων χωρών του κόσμου: η αριστεία, η επιχειρηματικότητα, το προοδευτικό πνεύμα, η οικογενειακή αλληλεγγύη, η κοινωνική συνοχή.
Η σύγχρονη διεθνής οικονομική πραγματικότητα αφήνει λιγοστά περιθώρια αισιοδοξίας για το μέλλον μικρών πληθυσμιακά και αδύναμων οικονομικά και τεχνολογικά χωρών. Επιπλέον, η ιστορική ατυχία να συνορεύουμε με την αγνώστων προθέσεων και κοινωνικοπολιτιστικών φιλοδοξιών Τουρκία μάς επιβάλλει ως πρώτη εθνική προτεραιότητα την άμυνα της χώρας.
Για να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις αυτές οφείλουμε να στοχαστούμε το μέλλον της χώρας σε βάθος πολλών δεκαετιών και ουχί μιας εκάστοτε τετραετίας. Οφείλουμε να θέσουμε προτεραιότητες και να επιλέξουμε στρατηγικές μακρόχρονης ανάκαμψης και ανάπτυξης στην οικονομία, την άμυνα και την τεχνολογία.
Στο μικρό αυτό δοκίμιο επιχειρείται μια αναζήτηση των αιτίων της κρίσης και κατατίθενται τρεις φιλόδοξες προτάσεις για την επαναφορά στην κοινωνία της αισιοδοξίας και της συνοχής, αναγκαίων συνθηκών για την ανάκαμψη της χώρας.

Χριστίνα Κουλούρη

Φουστανέλες και χλαμύδες

Ιστορική μνήμη και εθνική ταυτότητα 1821-1930

Εκδόσεις Αλεξάνδρα

Σελ.: 608

Ξεκινώντας από το 1821, γενέθλια πράξη του σύγχρονου ελληνικού κράτους, και φθάνοντας στο 1930, όταν γιορτάζεται η επέτειος των πρώτων εκατό χρόνων ανεξαρτησίας, το βιβλίο αυτό αναλύει τις πολιτισμικές πρακτικές μέσω των οποίων αναπαριστάνεται, σκηνοθετείται, επιτελείται και «καταναλώνεται» το παρελθόν στον δημόσιο χώρο. Πρόκειται για μια κοινωνική και πολιτισμική ιστορία της μνήμης κατά τον πρώτο κρίσιμο αιώνα του ελληνικού κράτους, όταν διαμορφώνεται ο κανόνας της ιστορικής μνήμης που ορίζει και στηρίζει την εθνική ταυτότητα. Ο τρόπος που θυμόμαστε σήμερα την Ελληνική Επανάσταση, το πάνθεον των ηρωικών μορφών, η σχέση αρχαίας και νέας Ελλάδας και η θέση του Βυζαντίου συνδέονται με τόπους μνήμης, υλικούς και συμβολικούς, που οικοδομήθηκαν εκείνη την εποχή.

Με έμφαση στην επιθυμία των ανθρώπων να «δουν» και να «βιώσουν» το παρελθόν, η μελέτη αξιοποιεί ένα μεγάλο εύρος πηγών, όπως ελαιογραφίες, λιθογραφίες, φωτογραφίες, μνημεία (ανδριάντες, προτομές, μνημεία πεσόντων), τελετές μνήμης και εθνικές επετείους, σκηνοθετημένα ιστορικά δρώμενα, tableaux vivants, αναβιώσεις αρχαίου δράματος και αρχαίων εθίμων, παρελάσεις και λαϊκά εμπορικά θεάματα. Η δραματοποίηση της ιστορίας και η ενσυναίσθηση, η επιδίωξη της αυθεντικότητας μέσω της αληθοφάνειας και εν τέλει η παραπλάνηση και η ψευδαίσθηση προσεγγίζονται ως στοιχεία μιας νεωτερικής ιστορικής συνείδησης που αναδύεται σχεδόν ταυτόχρονα σε ολόκληρη την Ευρώπη

Νέα κυκλοφορία

Ο εκλεκτός συγγραφέας Γιάννης Κιουρτσάκης παρουσιάζει το νέο του βιβλίο που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πατάκη

Δεν έχω την αξίωση να πω κάτι καινούργιο για την Ελληνική Επανάσταση – τα περισσότερα έχουν ειπωθεί και θα ειπωθούν από άλλους, ασύγκριτα αρμοδιότερους. Αλλά αισθάνομαι την ανάγκη να στοχαστώ, λιγότερο με τις μετρημένες ιστορικές μου γνώσεις και πιο πολύ με την παράδοξη γνώση την οποία χαρίζει η λογοτεχνία, τι είναι αυτό το θαύμα μέσα στο οποίο φωλιάζει εξαρχής το σπέρμα της τραγωδίας: αίφνης η πιο αρχαία χώρα της Ευρώπης, που τη νόμιζαν νεκρή, ανασταίνεται από τις στάχτες της. Κι ωστόσο, το θαύμα δεν θα πάψει να υπονομεύεται, να ματαιώνεται – αλλά και να ξαναγεννιέται – πάλι και πάλι στα διακόσια χρόνια του ελεύθερου νεοελληνικού βίου. Τι σημαίνει για εμάς, τους σημερινούς Έλληνες, τούτη η ριζική τομή στην τρισχιλιόχρονη πορεία αυτής της χώρας; Τι αντιπροσωπεύει για τη διαχρονική Ελλάδα μια τόσο συνταρακτική ρήξη στον αρχέγονο τρόπο του κοινού μας βίου; Πόσο βαθιά αυτή μάς μεταμόρφωσε μέσα σε δύο αιώνες; Τι κερδίσαμε και τι χάσαμε από τη στιγμή που ενταχθήκαμε κατ' ανάγκην στη χορεία των εθνών της νεωτερικής Ευρώπης; Άραγε οι εντυπωσιακές πρόοδοι που πετύχαμε από τότε, μέσ' από μύριες δοκιμασίες, διαψεύσεις, αντιφάσεις και καταστροφές, δικαιώνουν την ύπαρξή μας στον σημερινό κόσμο; Και τι μπορεί να μάθει τούτη η ιστορία στην Ευρώπη για τον ίδιο της τον εαυτό;

Info:

Γιάννης Κιουρτσάκης

Το θαύμα και η τραγωδία

Το Εικοσιένα από τον κόσμο του Ομήρου στην παγκόσμια επαρχία

Εκδόσεις: Πατάκης

Σελ.: 118

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.