Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Είτε γνωρίζετε γαλλικά είτε όχι, το βέβαιο είναι ότι στο φοβερό και τρομερό αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» της Αθήνας, εμβληματικό σύμβολο της περιόδου της ελληνικής ευμάρειας, ετοιμάζονται να περάσουν ακριβώς έναν χειμώνα… entre nous.
Είτε γνωρίζετε γαλλικά είτε όχι, το βέβαιο είναι ότι στο φοβερό και τρομερό αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» της Αθήνας, εμβληματικό σύμβολο της περιόδου της ελληνικής ευμάρειας, ετοιμάζονται να περάσουν ακριβώς έναν χειμώνα… entre nous.
Τόσο τα πανάκριβα τέλη που χρεώνει ο αερολιμένας για τις αεροπορικές επιχειρήσεις όσο και η πτώση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουρισμού οδηγούν τη μια μετά την άλλη τις ξένες αεροπορικές εταιρείες να αποχωρήσουν από το αεροδρόμιο και να αναζητήσουν κάπου αλλού στέγη. Και τώρα αντί για την Αθήνα οι περισσότεροι μεγάλοι αερομεταφορείς χρησιμοποιούν ως ενδιάμεσο σταθμό για τις μακρινές πτήσεις τους την Κωνσταντινούπολη ή κάποιο άλλο «λιμάνι» της Μέσης Ανατολής. Αποτέλεσμα; Ο χειμώνας θα είναι μακρύς και πολύ μοναχικός για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), που θα στηριχτεί αποκλειστικά στις εγχώριες Aegean και Olympic, οι οποίες δύσθυμα (είναι η αλήθεια) συνεχίζουν να πληρώνουν αναγκαστικά τους υπέρογκους φόρους και τα τέλη των Σπάτων.
Η κρίση φάνηκε ότι θα πλήξει από την αρχή του χρόνου το «Ελ. Βενιζέλος», που έχασε ένα εκατομμύριο επιβάτες το πρώτο επτάμηνο (Ιανουάριος – Ιούλιος) του 2012 σε σχέση με το 2011. Κι ενώ μέσα στο καλοκαίρι ο ελληνικός τουρισμός κράτησε τα νούμερά του σε επίπεδο αφίξεων, το αεροδρόμιο της Αθήνας συνέχισε να τα χάνει…
Και δεν είναι μόνο αυτό: σε αντίθεση με τον γενικό τουρισμό, η πολύ δύσκολη χρονιά για την επιβατική κίνηση του αθηναϊκού αεροδρομίου θα συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες, καθώς πολλές αεροπορικές εταιρείες είτε βγάζουν λόγω εποχικότητας την ελληνική πρωτεύουσα από τον χάρτη προορισμών τους είτε διακόπτουν οριστικά τις απευθείας πτήσεις προς Αθήνα.
Την… κάνουν
Στον μήνα που «τρέχει», τόσο η αμερικανική Delta όσο και η Singapore Airlines θα σταματήσουν τις απευθείας πτήσεις από την Αθήνα προς άλλους προορισμούς τους, ενώ το ίδιο κάνουν ή έχουν κάνει και άλλες εταιρείες. Τι σημαίνει αυτό; Ότι το αεροδρόμιο ξεμένει από πελάτες και έσοδα. Και μπορεί οι Έλληνες να μιλούν για μάνατζμεντ της Hochtief σε ό,τι αφορά τις επιλογές, αλλά σε ό,τι αφορά τους φόρους δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι η ιδιοκτησία ανήκει στο ελληνικό Δημόσιο και μάλιστα σε ποσοστό 51%. Είναι λοιπόν το ελληνικό Δημόσιο που συναινεί – με την παρουσία του έστω – στα υψηλά τέλη του αεροδρομίου, που συχνά αναλογούν ακόμη και στο μισό της τελικής τιμής εισιτηρίου που πληρώνει ένας επιβάτης. Διότι, μπορεί οι εταιρείες να μειώνουν το εισιτήριο στις προσφορές τους, αλλά το ύψος του φόρου παραμένει αμετάβλητο. Και αυτός είναι ο λόγος που έφυγαν οι ξένοι.
Για να υπάρχει μία πραγματική εικόνα: Όποιος θέλει να πετάξει από την Αθήνα προς οποιοδήποτε εσωτερικό προορισμό πληρώνει στο αεροδρόμιο 30,6 ευρώ τέλη. Και μετά μπορεί να πετάξει. Ό,τι πληρώσει επιπλέον, και μόνο, πηγαίνει στην αεροπορική εταιρεία. Κάτι που σημαίνει ότι, αν βρείτε ένα εισιτήριο των 50 ευρώ για πτήση από Αθήνα, μόνο τα 20 πάνε στον αερομεταφορέα…
Ας δούμε τι γίνεται σε σύγκριση με τους άλλους. Οι φόροι του αθηναϊκού αεροδρομίου για μια πτήση στη Λάρνακα είναι 30 ευρώ, ενώ του αεροδρομίου της Λάρνακας είναι 24 ευρώ. Και για μια πτήση στην Πόλη το «Ελ. Βενιζέλος» χρεώνει 42 ευρώ, ενώ για την επιστροφή της το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης χρεώνει 11,42 ευρώ! Πώς να μην πάνε προς αυτό όλες οι αεροπορικές εταιρείες…
Ας δούμε και μερικά ακόμη παραδείγματα: Από την Αθήνα για Παρίσι, Λονδίνο και Φρανκφούρτη, ο φόρος του «Ελ. Βενιζέλος» είναι 32,15 ευρώ. Για όποιον όμως πετάει από Θεσσαλονίκη για τις ίδιες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, ο φόρος είναι μόλις 12 ευρώ. Άρα κάτι το ξεχωριστό θα έχει το ελληνικό αυτό αεροδρόμιο…
Προφανώς ίσως το ότι ακόμη και τα ταξί χρεώνουν περισσότερο τον όποιον σκέφτεται να μεταβεί ως εκεί για να τα ταξιδέψει…
Κι αν δεν έχετε πειστεί, το Φιουμιτσίνο της Ρώμης χρεώνει φόρους κάτω από τα 16 ευρώ για το Παρίσι και το Λονδίνο, σχεδόν στην ίδια απόσταση, και 18 ευρώ για την Πόλη.
Κάτι τρέχει λοιπόν με το αεροδρόμιο της ελληνικής πρωτεύουσας. Διόλου τυχαίο ότι η κίνηση κατέγραψε μείωση 11,8% την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουλίου, με τους επιβάτες να φτάνουν στα 7,39 εκατομμύρια, έναντι 8,39 πέρυσι. Οι επιβάτες εξωτερικού ήταν 4,76 εκατομμύρια φέτος έναντι 5,15 πέρυσι (μείωση 13,6%), ενώ σε πτήσεις εσωτερικού διακινήθηκαν 2,63 εκατ. επιβάτες φέτος, έναντι 2,87 το 2011 (μείωση 8,4%). Ακόμη και τον Ιούλιο η μείωση της κίνησης έφτασε το 11,6% (1,5 εκατ. επιβάτες έναντι 1,7 το 2011). Μειωμένες κατά 11,5% ήταν και οι πτήσεις που εξυπηρετήθηκαν από τον ΔΑΑ στο επτάμηνο, με το σύνολο να φτάνει τις 90.000 φέτος, έναντι 102.000 το 2011.
Έτσι, μπορεί η διοίκηση του «Ελ. Βενιζέλος» να αποδίδει την αρνητική εξέλιξη της επιβατικής κίνησης στην επιδείνωση της κατάστασης της ελληνικής οικονομίας (και την ιδιαίτερα εύθραυστη εικόνα της πρωτεύουσας για τους ξένους ταξιδιώτες), αλλά αναμφίβολα το μεγαλύτερο μέρος της αποδίδεται στους ιδιαίτερα υψηλούς φόρους του αεροδρομίου που το κάνουν απρόσιτο.
Ακριβώς για τον λόγο αυτόν, ένα μέρος της τουριστικής κίνησης προς την Ελλάδα φέτος διοχετεύθηκε απευθείας σε περιφερειακά αεροδρόμια με ναυλωμένες πτήσεις τσάρτερ. Μια ματιά στην αύξηση των αφίξεων κατά 80% στο αεροδρόμιο Αράξου αποδεικνύει του λόγου το αληθές…
Και κάπως έτσι, μεγάλες εταιρείες, όπως η Singapore και η Delta, διακόπτουν τις πτήσεις προς και από Αθήνα (την οποία θα εξυπηρετούν αναλόγως της… εποχής), ενώ τη μόνιμη σύνδεση Αθήνας – Λισσαβώνας διέκοψε και η πορτογαλική TAP. Στις απώλειες για τον Διεθνή Αερολιμένα προστίθενται και οι αποχωρήσεις των Thai και Gulf Air.
Απέναντι στη… λιτότητα που προκάλεσε η ίδια της η τακτική, η διοίκηση του Διεθνούς Αερολιμένα επεξεργάζεται την παροχή κινήτρων στις αερογραμμές και για τη χειμερινή περίοδο, σε μια προσπάθεια να κρατήσει τους πελάτες. Η «χειμερινή προσφορά» (που αποδεικνύει και το πρόβλημα των υψηλών τελών του αεροδρομίου της Αθήνας) προβλέπει όχι μόνο έκπτωση 15%, αλλά και επιδότηση μετεπιβιβαζόμενων επιβατών για τις εταιρείες που θα συνεχίσουν τα δρομολόγια!
Η διοίκηση του αεροδρομίου εκτιμά ότι οι αποχωρήσεις αερογραμμών και οι επερχόμενες μειώσεις δρομολογίων είναι φαινόμενα που συσχετίζονται με διαφορετικούς παράγοντες, όπως το υψηλό κόστος του καυσίμου, που οδηγεί τις εταιρείες σε αναπροσαρμογή δρομολογίων, αφού δεν αφήνει πια μεγάλα περιθώρια αποδόσεων και οδηγεί αναπόφευκτα σε ζημιές. Αυτό όμως είναι κάτι που απασχολεί περισσότερο τους ίδιους τους αερομεταφορείς και όχι το αεροδρόμιο που απλώς εκδίδει τις αποδείξεις για τους φόρους και τα τέλη.
Παράγοντες του αεροδρομίου της Αθήνας επιμένουν πως ο «ανταγωνισμός κάνει τις εταιρείες να μειώνουν τους ναύλους, σε μια προσπάθεια αύξησης του όγκου των πτήσεων». Και δεν έχουν άδικο. Τι κάνουν όμως οι ίδιοι για να στηρίξουν τους πελάτες τους που καταβάλλουν τα (σχεδόν) πιο ακριβά τέλη στην Ευρώπη;
Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα η αποχώρηση της Delta, που, ενώ παρουσιάζει μεγάλες πληρότητες, σημειώνει αρνητική οικονομική απόδοση στις πτήσεις της, αφού ο ανταγωνισμός της Lufthansa και της Swiss – μέσω Φρανκφούρτης και Γενεύης -, σε συνδυασμό με την αύξηση της τιμής των καυσίμων, μείωσε τις αποδόσεις του δρομολογίου Αθήνα – Νέα Υόρκη.
Σε αυτά θα πρέπει να συνυπολογίσουμε την πτώση της πρωτεύουσας ως τουριστικού προορισμού, που έχει συμπαρασύρει συνολικά την εικόνα της χώρας, αλλά και τη μείωση της ζήτησης ταξιδιών (άρα και αεροπορικών υπηρεσιών) από τους Έλληνες, που περικόπτουν δραστικά τις σχετικές δαπάνες, λόγω κρίσης.
Γι άλλες πολιτείες
Ας δούμε όμως που πηγαίνουν αυτοί που μας αποχαιρετούν: Η Delta, που φεύγει μέσα στον μήνα από την Ελλάδα, πρακτικά μετατρέπει το μόνιμο δρομολόγιο Αθήνα – Νέα Υόρκη σε εποχικό και συνιστά στους ταξιδιώτες από και προς Αμερική το «δίκτυο πτήσεων που εκτελούνται από τους συνεργάτες κοινοπραξίας της Delta», δηλαδή τις πτήσεις της Air France και της Alitalia από την Ελλάδα στους κόμβους τους σε Παρίσι και Ρώμη.
Η Singapore, που επίσης φεύγει μέσα στον Οκτώβριο από την Αθήνα, κρατά στην περιοχή τη σύνδεση με το Ντουμπάι και την Κωνσταντινούπολη ενώ παραπέμπει τους ταξιδιώτες της σε άλλα μέλη της Star Alliance , όπως τη Lufthansa και τις Turkish Airlines.
Η πορτογαλική TAP, που εγκαινίασε το δρομολόγιο Αθήνα – Λισσαβώνα μόλις τον Ιούνιο του 2011, σταματά και αυτή μέσα στον μήνα τις πτήσεις. Να ’ναι μόνο το μνημόνιο, αφού και οι δύο χώρες περνούν γενναία ύφεση;
Δύσκολο: Η ταϊλανδέζικη Thai, που εδώ και δεκαετίες είχε δρομολόγια στην Αθήνα, έχει ήδη αποχωρήσει και συνδέεται με την πρωτεύουσα κυρίως μέσω ανταποκρίσεων από Κωνσταντινούπολη και Παρίσι, ενώ η Gulf Ai r έχει σταματήσει το δρομολόγιο Αθήνα – Μπαχρέιν, για το οποίο η σύνδεση γίνεται πλέον μέσω Καΐρου, Κωνσταντινούπολης, Ντουμπάι, Ντόχα και Άμπου Ντάμπι.
Πριν από λίγο καιρό, κορυφαία στελέχη του αεροδρομίου που κλήθηκαν να σχολιάσουν την κατάσταση, έλεγαν ότι «οι κόμβοι (τα hubs, κατά την αεροπορική διάλεκτο) δημιουργούνται από τις αερογραμμές και όχι από τα αεροδρόμια». Και ότι η ανάδυση της Κωνσταντινούπολης ως τέτοιου κόμβου, όπως και η γιγάντωση των Turkish Airlines, οφείλονται στις παχυλές επιδοτήσεις του κράτους, που δεν μετέχει στην Ε.Ε. Και επομένως δεν διέπεται από τους περιορισμούς της.
Από την άλλη, όμως, αυτό δεν αρκεί να εξηγήσει και τον βαρύ χειμώνα στο «Ελ. Βενιζέλος», που έχασε τους πελάτες του όχι λόγω των συνθηκών, αλλά κυρίως λόγω των φόρων…
Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.