search
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 26.04.2024 11:04
MENU CLOSE

H μοναξιά του «Ελ. Βενιζέλος»

15.10.2012 10:52
oldphotosaaaaa1350240529.jpg

Είτε γνωρίζετε γαλλικά είτε όχι, το βέ­βαιο είναι ότι στο φοβερό και τρομερό αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» της Αθή­νας, εμβληματικό σύμβολο της περιό­δου της ελληνικής ευμάρειας, ετοιμάζονται να περάσουν ακριβώς έναν χειμώνα… entre nous.

Είτε γνωρίζετε γαλλικά είτε όχι, το βέ­βαιο είναι ότι στο φοβερό και τρομερό αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» της Αθή­νας, εμβληματικό σύμβολο της περιό­δου της ελληνικής ευμάρειας, ετοιμάζονται να περάσουν ακριβώς έναν χειμώνα… entre nous.
Τόσο τα πανάκριβα τέλη που χρεώνει ο αερο­λιμένας για τις αεροπορικές επιχειρήσεις όσο και η πτώση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουρισμού οδηγούν τη μια μετά την άλλη τις ξέ­νες αεροπορικές εταιρείες να αποχωρήσουν από το αεροδρόμιο και να αναζητήσουν κάπου αλλού στέγη. Και τώρα αντί για την Αθήνα οι περισσότε­ροι μεγάλοι αερομεταφορείς χρησιμοποιούν ως ενδιάμεσο σταθμό για τις μακρινές πτήσεις τους την Κωνσταντινούπολη ή κάποιο άλλο «λιμάνι» της Μέσης Ανατολής. Αποτέλεσμα; Ο χειμώνας θα είναι μακρύς και πολύ μοναχικός για τον Διε­θνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), που θα στηριχτεί αποκλειστικά στις εγχώριες Aegean και Olympic, οι οποίες δύσθυμα (είναι η αλήθεια) συνεχίζουν να πληρώνουν αναγκαστικά τους υπέρογκους φόρους και τα τέλη των Σπάτων.
Η κρίση φάνηκε ότι θα πλήξει από την αρχή του χρόνου το «Ελ. Βενιζέλος», που έχασε ένα εκα­τομμύριο επιβάτες το πρώτο επτάμηνο (Ιανουά­ριος – Ιούλιος) του 2012 σε σχέση με το 2011. Κι ενώ μέσα στο καλοκαίρι ο ελληνικός τουρισμός κράτησε τα νούμερά του σε επίπεδο αφίξεων, το αεροδρόμιο της Αθήνας συνέχισε να τα χάνει…
Και δεν είναι μόνο αυτό: σε αντίθεση με τον γενικό τουρισμό, η πολύ δύσκολη χρονιά για την επιβατική κίνηση του αθηναϊκού αεροδρομίου θα συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες, καθώς πολλές αεροπορικές εταιρείες είτε βγάζουν λό­γω εποχικότητας την ελληνική πρωτεύουσα από τον χάρτη προορισμών τους είτε διακόπτουν ορι­στικά τις απευθείας πτήσεις προς Αθήνα.
Την… κάνουν
Στον μήνα που «τρέχει», τόσο η αμερικανική Delta όσο και η Singapore Airlines θα σταματή­σουν τις απευθείας πτήσεις από την Αθήνα προς άλλους προορισμούς τους, ενώ το ίδιο κάνουν ή έχουν κάνει και άλλες εταιρείες. Τι σημαίνει αυ­τό; Ότι το αεροδρόμιο ξεμένει από πελάτες και έσοδα. Και μπορεί οι Έλληνες να μιλούν για μά­νατζμεντ της Hochtief σε ό,τι αφορά τις επιλογές, αλλά σε ό,τι αφορά τους φόρους δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι η ιδιοκτησία ανήκει στο ελληνικό Δημόσιο και μάλιστα σε ποσοστό 51%. Είναι λοι­πόν το ελληνικό Δημόσιο που συναινεί – με την παρουσία του έστω – στα υψηλά τέλη του αερο­δρομίου, που συχνά αναλογούν ακόμη και στο μισό της τελικής τιμής εισιτηρίου που πληρώνει ένας επιβάτης. Διότι, μπορεί οι εταιρείες να μει­ώνουν το εισιτήριο στις προσφορές τους, αλλά το ύψος του φόρου παραμένει αμετάβλητο. Και αυ­τός είναι ο λόγος που έφυγαν οι ξένοι.
Για να υπάρχει μία πραγματική εικόνα: Όποιος θέλει να πετάξει από την Αθήνα προς οποιοδή­ποτε εσωτερικό προορισμό πληρώνει στο αερο­δρόμιο 30,6 ευρώ τέλη. Και μετά μπορεί να πετάξει. Ό,τι πληρώσει επιπλέον, και μόνο, πηγαίνει στην αεροπορική εταιρεία. Κάτι που σημαίνει ότι, αν βρείτε ένα εισιτήριο των 50 ευρώ για πτήση από Αθήνα, μόνο τα 20 πάνε στον αερομεταφο­ρέα…
Ας δούμε τι γίνεται σε σύγκριση με τους άλ­λους. Οι φόροι του αθηναϊκού αεροδρομίου για μια πτήση στη Λάρνακα είναι 30 ευρώ, ενώ του αεροδρομίου της Λάρνακας είναι 24 ευρώ. Και για μια πτήση στην Πόλη το «Ελ. Βενιζέλος» χρεώνει 42 ευρώ, ενώ για την επιστροφή της το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης χρεώνει 11,42 ευρώ! Πώς να μην πάνε προς αυτό όλες οι αεροπορικές εταιρείες…
Ας δούμε και μερικά ακόμη παραδείγματα: Από την Αθήνα για Παρίσι, Λονδίνο και Φρανκ­φούρτη, ο φόρος του «Ελ. Βενιζέλος» είναι 32,15 ευρώ. Για όποιον όμως πετάει από Θεσσαλονίκη για τις ίδιες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, ο φόρος είναι μόλις 12 ευρώ. Άρα κάτι το ξεχωριστό θα έχει το ελληνικό αυτό αεροδρόμιο…
Προφανώς ίσως το ότι ακόμη και τα ταξί χρεώ­νουν περισσότερο τον όποιον σκέφτεται να μετα­βεί ως εκεί για να τα ταξιδέψει…
Κι αν δεν έχετε πειστεί, το Φιουμιτσίνο της Ρώ­μης χρεώνει φόρους κάτω από τα 16 ευρώ για το Παρίσι και το Λονδίνο, σχεδόν στην ίδια απόστα­ση, και 18 ευρώ για την Πόλη.
Κάτι τρέχει λοιπόν με το αεροδρόμιο της ελλη­νικής πρωτεύουσας. Διόλου τυχαίο ότι η κίνηση κατέγραψε μείωση 11,8% την περίοδο Ιανουαρί­ου – Ιουλίου, με τους επιβάτες να φτάνουν στα 7,39 εκατομμύρια, έναντι 8,39 πέρυσι. Οι επιβά­τες εξωτερικού ήταν 4,76 εκατομμύρια φέτος έναντι 5,15 πέρυσι (μείωση 13,6%), ενώ σε πτή­σεις εσωτερικού διακινήθηκαν 2,63 εκατ. επιβά­τες φέτος, έναντι 2,87 το 2011 (μείωση 8,4%). Ακόμη και τον Ιούλιο η μείωση της κίνησης έφτα­σε το 11,6% (1,5 εκατ. επιβάτες έναντι 1,7 το 2011). Μειωμένες κατά 11,5% ήταν και οι πτή­σεις που εξυπηρετήθηκαν από τον ΔΑΑ στο επτά­μηνο, με το σύνολο να φτάνει τις 90.000 φέτος, έναντι 102.000 το 2011.
Έτσι, μπορεί η διοίκηση του «Ελ. Βενιζέλος» να αποδίδει την αρνητική εξέλιξη της επιβατικής κί­νησης στην επιδείνωση της κατάστασης της ελλη­νικής οικονομίας (και την ιδιαίτερα εύθραυστη ει­κόνα της πρωτεύουσας για τους ξένους ταξιδιώ­τες), αλλά αναμφίβολα το μεγαλύτερο μέρος της αποδίδεται στους ιδιαίτερα υψηλούς φόρους του αεροδρομίου που το κάνουν απρόσιτο.
Ακριβώς για τον λόγο αυτόν, ένα μέρος της τουριστικής κίνησης προς την Ελλάδα φέτος δι­οχετεύθηκε απευθείας σε περιφερειακά αερο­δρόμια με ναυλωμένες πτήσεις τσάρτερ. Μια ματιά στην αύξηση των αφίξεων κατά 80% στο αεροδρόμιο Αράξου αποδεικνύει του λόγου το αληθές…
Και κάπως έτσι, μεγάλες εταιρείες, όπως η Singapore και η Delta, διακόπτουν τις πτήσεις προς και από Αθήνα (την οποία θα εξυπηρετούν αναλό­γως της… εποχής), ενώ τη μόνιμη σύνδεση Αθήνας – Λισσαβώνας διέκοψε και η πορτογαλική TAP. Στις απώλειες για τον Διεθνή Αερολιμένα προστίθενται και οι αποχωρήσεις των Thai και Gulf Air.
Απέναντι στη… λιτότητα που προκάλεσε η ίδια της η τακτική, η διοίκηση του Διεθνούς Αερολιμέ­να επεξεργάζεται την παροχή κινήτρων στις αε­ρογραμμές και για τη χειμερινή περίοδο, σε μια προσπάθεια να κρατήσει τους πελάτες. Η «χει­μερινή προσφορά» (που αποδεικνύει και το πρό­βλημα των υψηλών τελών του αεροδρομίου της Αθήνας) προβλέπει όχι μόνο έκπτωση 15%, αλλά και επιδότηση μετεπιβιβαζόμενων επιβατών για τις εταιρείες που θα συνεχίσουν τα δρομολόγια!
Η διοίκηση του αεροδρομίου εκτιμά ότι οι απο­χωρήσεις αερογραμμών και οι επερχόμενες μει­ώσεις δρομολογίων είναι φαινόμενα που συσχε­τίζονται με διαφορετικούς παράγοντες, όπως το υψηλό κόστος του καυσίμου, που οδηγεί τις εται­ρείες σε αναπροσαρμογή δρομολογίων, αφού δεν αφήνει πια μεγάλα περιθώρια αποδόσεων και οδηγεί αναπόφευκτα σε ζημιές. Αυτό όμως είναι κάτι που απασχολεί περισσότερο τους ίδι­ους τους αερομεταφορείς και όχι το αεροδρόμιο που απλώς εκδίδει τις αποδείξεις για τους φό­ρους και τα τέλη.
Παράγοντες του αεροδρομίου της Αθήνας επι­μένουν πως ο «ανταγωνισμός κάνει τις εταιρείες να μειώνουν τους ναύλους, σε μια προσπάθεια αύξησης του όγκου των πτήσεων». Και δεν έχουν άδικο. Τι κάνουν όμως οι ίδιοι για να στηρίξουν τους πελάτες τους που καταβάλλουν τα (σχεδόν) πιο ακριβά τέλη στην Ευρώπη;
Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα η αποχώρη­ση της Delta, που, ενώ παρουσιάζει μεγάλες πλη­ρότητες, σημειώνει αρνητική οικονομική απόδο­ση στις πτήσεις της, αφού ο ανταγωνισμός της Lufthansa και της Swiss – μέσω Φρανκφούρτης και Γενεύης -, σε συνδυασμό με την αύξηση της τιμής των καυσίμων, μείωσε τις αποδόσεις του δρομολογίου Αθήνα – Νέα Υόρκη.
Σε αυτά θα πρέπει να συνυπολογίσουμε την πτώση της πρωτεύουσας ως τουριστικού προο­ρισμού, που έχει συμπαρασύρει συνολικά την ει­κόνα της χώρας, αλλά και τη μείωση της ζήτησης ταξιδιών (άρα και αεροπορικών υπηρεσιών) από τους Έλληνες, που περικόπτουν δραστικά τις σχε­τικές δαπάνες, λόγω κρίσης.
Γι άλλες πολιτείες
Ας δούμε όμως που πηγαίνουν αυτοί που μας αποχαιρετούν: Η Delta, που φεύγει μέσα στον μήνα από την Ελλάδα, πρακτικά μετατρέπει το μόνιμο δρομολόγιο Αθήνα – Νέα Υόρκη σε επο­χικό και συνιστά στους ταξιδιώτες από και προς Αμερική το «δίκτυο πτήσεων που εκτελούνται από τους συνεργάτες κοινοπραξίας της Delta», δηλαδή τις πτήσεις της Air France και της Alitalia από την Ελλάδα στους κόμβους τους σε Παρίσι και Ρώμη.
Η Singapore, που επίσης φεύγει μέσα στον Οκτώβριο από την Αθήνα, κρατά στην περιοχή τη σύνδεση με το Ντουμπάι και την Κωνσταντινούπολη ενώ παραπέμπει τους ταξιδιώτες της σε άλ­λα μέλη της Star Alliance , όπως τη Lufthansa και τις Turkish Airlines.
Η πορτογαλική TAP, που εγκαινίασε το δρομο­λόγιο Αθήνα – Λισσαβώνα μόλις τον Ιούνιο του 2011, σταματά και αυτή μέσα στον μήνα τις πτή­σεις. Να ’ναι μόνο το μνημόνιο, αφού και οι δύο χώρες περνούν γενναία ύφεση;
Δύσκολο: Η ταϊλανδέζικη Thai, που εδώ και δεκαετίες είχε δρομολόγια στην Αθήνα, έχει ήδη αποχωρήσει και συνδέεται με την πρωτεύουσα κυρίως μέσω ανταποκρίσεων από Κωνσταντινού­πολη και Παρίσι, ενώ η Gulf Ai r έχει σταματήσει το δρομολόγιο Αθήνα – Μπαχρέιν, για το οποίο η σύνδεση γίνεται πλέον μέσω Καΐρου, Κωνσταντι­νούπολης, Ντουμπάι, Ντόχα και Άμπου Ντάμπι.
Πριν από λίγο καιρό, κορυφαία στελέχη του αεροδρομίου που κλήθηκαν να σχολιάσουν την κατάσταση, έλεγαν ότι «οι κόμβοι (τα hubs, κατά την αεροπορική διάλεκτο) δημιουργούνται από τις αερογραμμές και όχι από τα αεροδρόμια». Και ότι η ανάδυση της Κωνσταντινούπολης ως τέ­τοιου κόμβου, όπως και η γιγάντωση των Turkish Airlines, οφείλονται στις παχυλές επιδοτήσεις του κράτους, που δεν μετέχει στην Ε.Ε. Και επο­μένως δεν διέπεται από τους περιορισμούς της.
Από την άλλη, όμως, αυτό δεν αρκεί να εξηγή­σει και τον βαρύ χειμώνα στο «Ελ. Βενιζέλος», που έχασε τους πελάτες του όχι λόγω των συν­θηκών, αλλά κυρίως λόγω των φόρων…
 

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 26.04.2024 11:03