Της Δώρας Αμαραντίδου
Η Εθνική Λυρική Σκηνή φέτος τολμά. Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών συνεχίζει με δοκιμασμένες συνταγές επιτυχίας αλλά και με συνεργασίες διεθνών προδιαγραφών. Οι δύο μεγάλοι πολιτιστικοί οργανισμοί με παράλληλες αλλά και κοινές δράσεις, επιδιώκουν την επόμενη σεζόν 2011- 2012 να κερδίσουν ένα δύσκολο στοίχημα.
Της Δώρας Αμαραντίδου
Η Εθνική Λυρική Σκηνή φέτος τολμά. Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών συνεχίζει με δοκιμασμένες συνταγές επιτυχίας αλλά και με συνεργασίες διεθνών προδιαγραφών. Οι δύο μεγάλοι πολιτιστικοί οργανισμοί με παράλληλες αλλά και κοινές δράσεις, επιδιώκουν την επόμενη σεζόν 2011- 2012 να κερδίσουν ένα δύσκολο στοίχημα.
Το σκεπτικό «πολιτισμός, αντίδοτο στην οικονομική κρίση» αποκτά νόημα, όταν το παραγόμενο έργο πολιτισμού σέβεται την αισθητική και… την τσέπη του θεατή. Αυτό το σκεπτικό φαίνεται να ωθεί το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στη διαμόρφωση ενός προγράμματος εκδηλώσεων δοκιμασμένης επιτυχίας αλλά με διεθνείς προδιαγραφές για την σεζόν 2011-2012, καθώς και την Εθνική Λυρική Σκηνή να κάνει το μεγάλο βήμα με νέες παραγωγές πάνω σε τολμηρές καλλιτεχνικές βάσεις. Πρόκειται για δύο Οργανισμούς με παράλληλη πορεία στα πολιτιστικά δρώμενα, που έχουν εντάξει στο πρόγραμμά τους και κοινές συνέργειες. Μέσα στις τεράστιες οικονομικές δυσκολίες της εποχής, το Μέγαρο φέτος προχωρά σε γνωστούς από το παρελθόν δρόμους, προσβλέποντας, ωστόσο, στη συνέχιση μεγάλων συνεργασιών με θέατρα και μπαλέτα του εξωτερικού, αλλά και με κάποια κορυφαία ονόματα στον παγκόσμιο καλλιτεχνικό χάρτη. Η Εθνική Λυρική Σκηνή φέτος τολμά. Εισέρχεται σε μια νέα εποχή εξωστρέφειας, με «επιθετικές» δράσεις και φιλόδοξες παραγωγές, ενόψει και της μετάβασης στο «νέο σπίτι» της που ετοιμάζεται στο φαληρικό δέλτα από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Το ΠΟΝΤΙΚΙ art σταχυολογεί παραστάσεις του Μεγάρου και της Λυρικής που ανεβαίνουν την προσεχή περίοδο, με κριτήριο ένα προσδοκώμενο θετικό πρόσημο αλλά και με έντονο καλλιτεχνικό ρίσκο.
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Το ιερό τέρας του θεάτρου, ο Πίτερ Μπρουκ παρουσιάζει το «Μαγικό Αυλό» (2,3,4,5/11/2011) μακριά από τους γνωστούς οπερατικούς δρόμους, σε μια «ποιητική» διασκευή της διάσημης όπερας, με ηθοποιούς και σημαντικούς λυρικούς ερμηνευτές επί σκηνής. Πρόκειται για μια μινιμαλιστική εκδοχή του αριστουργήματος του Μότσαρτ, με ελεύθερη προσαρμογή της μουσικής και του λιμπρέτου του Σικάνεντερ από τον ίδιο τον Μπρουκ.
«Ο θρίαμβος της Κλέλιας» του Γκλουκ παρουσιάζεται σε παγκόσμια αναβίωση, υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Βρετανού Νάιτζελ Λάουρι, με τη συμμετοχή σολίστ, που ειδικεύονται στην όπερα του 18ου αιώνα καθώς και τη σύμπραξη της Καμεράτας- Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής με όργανα εποχής (14,15/2/2012).
Ένα από τα διασημότερα ονόματα στο πιάνο, η αργεντινής καταγωγής Μάρθα Άργκεριχ σκοπεύει να δοκιμάσει αναπάντεχες πιανιστικές συναντήσεις σε τρεις συναυλίες (10,11,12/3/2012) με φίλους- συναδέλφους της, όπως είναι οι Γιούρι Μπασμέτ, Στίβεν Κοβάσεβιτς, Μίσα και Λίλι Μάισκι, Ντόρα Μπακοπούλου.
Το Μέγαρο εγκαινιάζει τη συνεργασία του με το Τεάτρο Ρεάλ με το ανέβασμα της όπερας των Μπρεχτ- Βάιλ «Άνοδος και πτώση της πόλης του Μαχαγκόνι» (13,15,17,18/3/2012). Η παραγωγή που φέρει την υπογραφή της διάσημης ομάδας Φούρα Ντελς Μπάους πρόκειται να παρουσιαστεί με μια δυνατή διανομή τραγουδιστών και με τη σύμπραξη της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας και της Χορωδίας της ΕΡΤ, σε διεύθυνση Νίκου Τσούχλου.
Στον κύκλο «Χορός στο Μέγαρο Μουσικής» φιλοξενείται η περίφημη ομάδα «Nederlands Dans Theater Ι», οι σολίστ της οποίας ερμηνεύουν δύο καινούργιες χορογραφίες του Πολ Λάιτφουτ και της Σολ Λεόν σε πρώτη παρουσίαση στην Ελλάδα: Τα έργα «Πόθος» σε μουσική από γνωστά έργα του Μπετόβεν και «Πεταλούδα» σε μουσική των «Magnetic Fields» και του Μαξ Ρίχτερ (5,6,7,8/4/2012).
Εθνική Λυρική Σκηνή
Με ενδιαφέρον αναμένεται η γαλλική όπερα του Γκουνό «Φάουστ» που ανεβαίνει στο Μέγαρο Μουσικής σε συμπαραγωγή με τη Λυρική Σκηνή και σε σκηνοθεσία Ρενάτο Τζανέλα. Στο πόντιουμ της Ορχήστρας της Ε.Λ.Σ. ο αρχιμουσικός (και καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ) Μύρων Μιχαηλίδης (πρεμιέρα 20/1/2012).
Τρεις ακόμα νέες παραγωγές στον τομέα της όπερας έχει να επιδείξει η Λυρική: «Το ελιξίριο του έρωτα» του Γκαετάνο Ντονιτσέτι σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή (πρεμιέρα 14/10/2011), «Χορός Μεταμφιεσμένων» του Τζουζέπε Βέρντι σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μαυρίκιου (πρεμιέρα 17/12/2011) και την ελληνική κωμική όπερα «Η Κρητικοπούλα», με την αφορμή των 150 χρόνων από τη γέννηση του σπουδαίου συνθέτη της Σπύρου Σαμάρα, σε σκηνοθεσία και επιμέλεια κειμένου Πέτρου Ζούλια (πρεμιέρα 12/11). Επίσης ανεβαίνει σε νέα παραγωγή και η οπερέτα «Η εύθυμη χήρα» του Φρανς Λέχαρ (πρεμιέρα 22/2/2012).
Ένα μεγάλο στοίχημα για την Λυρική αποτελεί η είσοδός της στο χώρο του μιούζικαλ και μάλιστα με το ελληνικό έργο «Ωνάσης- Κάλλας: Ο Μύθος» του συνθέτη Χρίστου Παπαγεωργίου. Η παγκόσμια πρώτη έχει οριστεί για τις 18 Μαρτίου. Η σκηνοθεσία είναι του Γιάννη Κακλέα. Στη μουσική διεύθυνση ο Μίλτος Λογιάδης.
Στον τομέα του μπαλέτου ανεβαίνουν παραστάσεις με δοκιμασμένη απήχηση στο κοινό, όπως Δον Κιχώτης (πρεμιέρα 4/2/2012) αλλά και η νέα παραγωγή «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» (πρεμιέρα 6/5/2012) με τον Ρενάτο Τζανέλα στη χορογραφία.
Στον τομέα «όπερα για παιδιά», όπου η Λυρική σημειώνει μεγάλη εισπρακτική επιτυχία, ανεβαίνει σε νέα παραγωγή «Ο παπουτσωμένος γάτος» (πρεμιέρα 29/10/2012) σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου, ενώ επαναλαμβάνεται το «Μαγικό βιολί» του Νίκου Ξανθούλη (πρεμιέρα 8/1/2012).