search
ΤΡΙΤΗ 11.11.2025 07:22
MENU CLOSE

Το Παγκόσμιο Κύπελλο σηκώνουν οι… χορηγοί

13.06.2014 21:00
oldphotosmountial1402649780.jpg

Μουντιάλ παραδοσιακά σημαίνει απόλαυση, θέαμα, χρώματα. Στην προκειμένη, για τους Βραζιλιάνους σημαίνει περισσότερη φτώχεια. Για τη FIFA και τους χορηγούς, πάντως, σημαίνει πάντα μόνο ένα πράγμα: Λεφτά! Πολλά λεφτά…

Μουντιάλ παραδοσιακά σημαίνει απόλαυση, θέαμα, χρώματα. Στην προκειμένη, για τους Βραζιλιάνους σημαίνει περισσότερη φτώχεια. Για τη FIFA και τους χορηγούς, πάντως, σημαίνει πάντα μόνο ένα πράγμα: Λεφτά! Πολλά λεφτά…

Μπορεί στα μάτια του μέσου ποδοσφαιρόφιλου το Παγκόσμιο Κύπελλο να είναι μια πασαρέλα από φτασμένους παίκτες, μια γιορτή μπάλας που την περιμένει με ιεροτελεστία κάθε τετραετία, όμως για τις εταιρείες είναι η χρυσή ευκαιρία να διαφημίσουν τα προϊόντα τους μπροστά σε δισεκατομμύρια μάτια.

Μεγάλα γεγονότα, όπως το Μουντιάλ και το Τσάμπιονς Λιγκ, μοιάζουν με μηχανές που κόβουν χρήμα για την FIFA και την UEFA, ενώ την ίδια στιγμή ο ανταγωνισμός μεταξύ των διαφημιζόμενων πολυεθνικών γίνεται ολοένα και πιο σκληρός.

Έτσι, δεν είναι τυχαίο ότι η πρώτη φορά που η FIFA έκανε νύξη να αφαιρέσει το Μουντιάλ του 2022 από το Κατάρ και να το δώσει αλλού ήταν πριν από λίγες μέρες, και μόνο όταν αντέδρασαν οι χορηγοί. Τόσα χρόνια, η FIFA αγνοούσε τις καταγγελίες για τον τρόπο ανάθεσης της διοργάνωσης, για τα εργατικά ατυχήματα, για τις ανυπόφορες καιρικές συνθήκες στο Κατάρ κ.ά.

Λεφτά με ουρά

Όταν, όμως, οι καταγγελίες και τα δημοσιεύματα για διαφθορά στη διαδικασία ανάθεσης του Μουντιάλ ανησύχησαν τους χορηγούς για τις επιπτώσεις στη διοργάνωση και ρώτησαν «τι γίνεται;», με τον φόβο μη «χαλάσει» η εικόνα του προϊόντος στο οποίο επενδύουν δισεκατομμύρια για να προβληθούν, τότε η FIFA άρχισε να τρέχει και να μη φτάνει.

Υπενθυμίζεται πως το Κατάρ κατηγορείται ότι δωροδόκησε αξιωματούχους της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας για να ψηφίσουν υπέρ του στη διαδικασία επιλογής της χώρας. Το φοβερό είναι ότι η έρευνα διετάχθη μόνο όταν οι μεγάλοι χορηγοί ζήτησαν πλήρη διαλεύκανση του σκανδάλου! Μέχρι τότε η FIFA έκλεινε τα αυτιά. Κι αναμένεται το πόρισμα μετά το τέλος του Μουντιάλ της Βραζιλίας.

Το έσοδα, λοιπόν, στον παγκόσμιο αθλητισμό προέρχονται, κυρίως, από τους χορηγούς και τις διαφημίσεις και από τα τηλεοπτικά δικαιώματα.

Κι όπως είναι λογικό, στο Μουντιάλ που ξεκινάει σήμερα, Πέμπτη, έχουν μια δική τους ξεχωριστή αναμέτρηση οι πολυεθνικοί κολοσσοί αθλητικής ένδυσης.

Η Nike είναι αυτήν τη στιγμή η μεγαλύτερη στο είδος της, με 25 δισ. δολάρια έσοδα ετησίως και μερίδιο αγοράς στο 17%. Δεύτερη έρχεται η γερμανική Adidas με 20 δισ. δολάρια και μερίδιο αγοράς 12%. Ειδικά όσον αφορά τα προϊόντα γύρω από το ποδόσφαιρο, Nike και Adidas μαζί συγκεντρώνουν το 70% της αγοράς!

Ο βασιλιάς των σπορ

Σύμφωνα με τη FIFA, 300 εκατομμύρια άνθρωποι παίζουν ποδόσφαιρο και 1 δισεκατομμύριο άτομα το παρακολουθούν. Η μπάλα, μάλιστα, δεν έχει πιάσει ταβάνι ως προϊόν, αφού εξαπλώνεται με γοργούς ρυθμούς στην Ασία, αλλά και στις ανερχόμενες χώρες της Αφρικής. Επίσης, για το ποδόσφαιρο ακόμα και οι ΗΠΑ αποτελούν μια αναπτυσσόμενη αγορά, αφού δεν έχει φτάσει ακόμα στο πικ της στο συγκεκριμένο σπορ.

Σύμφωνα με τη Nike, η εταιρεία είχε για το 2013 έσοδα 1,9 δισ. δολάρια μόνο από το ποδόσφαιρο. Η Adidas δεν έχει δώσει τα δικά της στοιχεία, αλλά την προηγούμενη χρονιά η εταιρεία είχε φτάσει τα 2,4 δισ. δολάρια. Η Adidas, πάντως, βασίζεται κυρίως στην ευρωπαϊκή αγορά, όπου το ποδόσφαιρο έχει τη μερίδα του λέοντος σε σχέση με άλλα αθλήματα.

Και μόνο, πάντως, που συγκρίνεται με τη Nike στο ποδόσφαιρο, αυτό αποτελεί πρόβλημα για την Adidas. Η Nike, άλλωστε, δεν ασχολούνταν καν με αυτό το σπορ ώς το 1994, όταν το Παγκόσμιο Κύπελλο διοργανώθηκε από τις ΗΠΑ. Μέχρι τότε ο άμεσος ανταγωνιστής της Adidas ήταν η επίσης γερμανική Puma, που έχει μείνει πλέον 3η.

Η Adidas είναι χορηγός της FIFA από το 1970. Την περασμένη χρονιά επέκτεινε το συμβόλαιό της με την Παγκόσμια Ομοσπονδία ώς το 2030. Υπολογίζεται ότι αυτό κοστίζει στην πολυεθνική 70 εκατ. δολάρια για κάθε τέσσερα χρόνια. Για ένα λίγο μικρότερο ποσό, η Adidas είναι χορηγός και της UEFA.

Μάχη γιγάντων

Το ποδόσφαιρο, λοιπόν, αποτελεί για την Adidas μεγαλύτερο μερίδιο των συνολικών της κερδών από ό,τι για τη Nike. Και πάντα οι πωλήσεις της Adidas εκτινάσσονται όταν υπάρχουν ποδοσφαιρικά events, όπως το Παγκόσμιο Κύπελλο του 2010 στη Ν. Αφρική. Φέτος στη Βραζιλία η εταιρεία υπολογίζεται να ξοδέψει μόνο σε χορηγίες ομάδων σχεδόν 400 εκατ. δολάρια!

Η Nike θα είναι χορηγός σε δέκα εθνικές ομάδες, περισσότερες απ’ όσες είχε ποτέ και μία παραπάνω από την Adidas. Η Nike έχει τη Βραζιλία του Νεϊμάρ και την Πορτογαλία του Κριστιάνο Ρονάλντο, ενώ η Adidas έχει την Ισπανία του Τσάβι, τη Γερμανία και την Αργεντινή του Μέσι. Όπως σε κάθε Παγκόσμιο Κύπελλο από το 1970 και μετά, η μπάλα στη σέντρα των γηπέδων από απόψε θα είναι της Adidas.
Για την Adidas πρόκειται για μια πολύ σημαντική χρονιά κι έχει θέσει ως στόχο τα 2,7 δισ. δολάρια έσοδα από το ποδόσφαιρο για το 2014. Παρόμοιες οι προσδοκίες και της Nike.

Η κούρσα Adidas – Nike, όμως, έχει εξελιχθεί σε ένα πολύ ακριβό παιχνίδι, με την έννοια ότι γίνεται πια πραγματικά μεγάλη μάχη για το ποιος θα σπονσοράρει τις περισσότερες κορυφαίες ομάδες. Οι αγώνες του Μουντιάλ μπορεί να γίνονται στο χορτάρι, όμως τελικά ο ανταγωνισμός είναι ακόμα πιο σκληρός έξω από τις τέσσερις γραμμές του γηπέδου, εκεί όπου τα ποσά είναι πολλαπλάσια…

 

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΤΡΙΤΗ 11.11.2025 07:17