Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Η κυβέρνηση της ΝΔ, μπροστά σε μια πρωτοφανή κρίση στέγης, δεν επέλεξε να χτίσει πολιτική.
Επέλεξε να χτίσει κέρδος για τους λίγους.Αντί να αντιμετωπίσει τη στεγαστική ανασφάλεια ως κοινωνικό πρόβλημα, αποφάσισε να τη δει ως επιχειρηματική ευκαιρία. Αντί για δημόσια πολιτική στέγης, φέρνει ΣΔΙΤ: ιδιώτες να εκμεταλλεύονται δημόσια ακίνητα για να “νοικιάζουν” κοινωνική κατοικία με κρατική επιδότηση.
Δηλαδή: Το κράτος προσφέρει το οικόπεδο, πληρώνει τη μίσθωση, και ο ιδιώτης κρατά την ιδιοκτησία. Αυτό δεν είναι κοινωνική κατοικία. Είναι leasing ζωής. Είναι παραχώρηση εθνικής στρατηγικής σε real estate funds.
Όλα αυτά, την ώρα που:
Η στεγαστική κρίση δεν είναι φυσικό φαινόμενο. Είναι πολιτικό δημιούργημα. Και η κυβέρνηση της ΝΔ, αντί να την αντιμετωπίσει, την εργαλειοποιεί. Αντί να εξασφαλίσει δημόσια, καθολική πρόσβαση σε αξιοπρεπή και οικονομικά προσιτή στέγη, ξεπουλά τον στρατηγικό ρόλο της Πολιτείας και φέρνει ιδιώτες μέσω ΣΔΙΤ μέσα στο δημόσιο κτιριακό απόθεμα.
Ας δούμε τι έγινε με άλλες χώρες με ΣΔΙΤ:
Η Μεγάλη Βρετανία έχει μακρά ιστορία με τα ΣΔΙΤ (PFI), ειδικά σε υποδομές όπως σχολεία, νοσοκομεία και, σε κάποιο βαθμό, κατοικίες. Πολλές μελέτες και αναφορές έχουν δείξει ότι τα PFI συχνά κατέληγαν να είναι πιο δαπανηρά μακροπρόθεσμα για το δημόσιο, με υπερβολικά κέρδη για τους ιδιωτικούς φορείς και περιορισμένη μεταφορά κινδύνου..
5. Ιρλανδία, Ισπανία
Ένα από τα πιο συχνά προβλήματα είναι ότι, παρά τις αρχικές υποσχέσεις, τα ΣΔΙΤ καταλήγουν να είναι πιο ακριβά για το δημόσιο μακροπρόθεσμα. Αυτό οφείλεται συχνά στο υψηλότερο κόστος χρηματοδότησης του ιδιωτικού τομέα, στα περιθώρια κέρδους, και σε περίπλοκες συμβάσεις που μπορεί να μεταφέρουν κινδύνους (και κόστος) πίσω στο δημόσιο.
Κόστος ανά κατοικία μέσω ΣΔΙΤ: 30-50% υψηλότερο από δημόσια έργα (μελέτη Eurostat 2022).
Η έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου (European Court of Auditors) για τα ΣΔΙΤ στην ΕΕ το 2018, για παράδειγμα, κατέδειξε εκτεταμένες αδυναμίες και περιορισμένα οφέλη, με καθυστερήσεις, αυξήσεις κόστους και υποχρησιμοποίηση σε πολλά έργα, συμπεριλαμβανομένων αυτών που έλαβαν χρηματοδότηση από την ΕΕ. Αν και δεν επικεντρώθηκε αποκλειστικά στην κοινωνική κατοικία, η γενική αυτή διαπίστωση αφορά και αυτούς τους τομείς.
Σε πολλές περιπτώσεις, η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα οδήγησε σε κατοικίες που δεν ήταν πραγματικά προσιτές για τις ευάλωτες ομάδες, πολύ ακριβές για τους δικαιούχους και θέματα με τοποθεσία και μέγεθος.
Πολυπλοκότητα και Έλλειψη Διαφάνειας:
Οι συμβάσεις ΣΔΙΤ είναι εξαιρετικά πολύπλοκες και απαιτούν εξειδικευμένη τεχνογνωσία από την πλευρά του δημοσίου.
Η συντήρηση και η διαχείριση των κατοικιών αναλαμβάνονται από τον ιδιωτικό τομέα.και είναι πλημμελής
Καλές πρακτικές (και δεν είναι ΣΔΙΤ):
Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει καταθέσει μία ολοκληρωμένη, συνεκτική και εφαρμόσιμη πρόταση για την αντιμετώπιση της στεγαστικής κρίσης, που βάζει στο επίκεντρο το δικαίωμα και όχι την επενδυτική απόδοση:
Η στέγη είναι κοινωνικό δικαίωμα. Όχι πεδίο real estate πειρατείας.
Και σ’ αυτή την κρίσιμη μάχη, δεν είμαστε μόνο απέναντι στις πολιτικές τους.
Είμαστε απέναντι σε μια ολόκληρη λογική που βλέπει την κοινωνική ανάγκη ως προϊόν.
*Η Ιωάννα Λιούτα είναι πολιτική και οικονομική Αναλύτρια
Διαβάστε επίσης:
Η θέση του ΚΚΕ για τη συγκρότηση Προανακριτικής Επιτροπής για το έγκλημα των Τεμπών
Ο «επιτήδειος» κ. Μητσοτάκης και η Κρήτη σε μέγεθος… Γροιλανδίας!
Ο Σαμαράς, οι Πυθίες και οι ανεμόμυλοι
Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.