ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 05.09.2025 03:58
MENU CLOSE

Τι είναι η τεχνολογία steer by wire στο αυτοκίνητο και τι πρέπει να ξέρετε γι΄αυτήν

15.07.2025 09:59

Η τεχνολογία steer-by-wire, δηλαδή η ηλεκτρονική μετάδοση εντολών από το τιμόνι στους τροχούς χωρίς μηχανική σύνδεση, περνά σταδιακά από τα εργαστήρια στις γραμμές παραγωγής. Ήδη διάφορες εταιρείες το έχουν εφαρμόσει σε μοντέλα τους, ενώ τα επόμενα χρόνια αναμένεται να αποτελέσει το «next big thing» της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Φυσικά το μεγάλο ερώτημα αφορά την ασφάλεια, η οποία διασφαλίζεται μέσω από ένα πλεόνασμα συστημάτων, προκειμένου να αποκλειστούν σφάλματα και αστοχίες: υπάρχουν διπλά κυκλώματα BUS για την αποστολή εντολών και εφεδρικά συστήματα τροφοδοσίας αλλά και μηχανισμών κίνησης.

Aκόμη και σε περίπτωση ολικής αστοχίας, η βασική δυνατότητα διεύθυνσης διατηρείται μέσω της κατανομής ισχύος στους τροχούς του πίσω άξονα ή με την επιλεκτική πέδηση μέσω του ESP.

Με «εικονική» αίσθηση

Το Steering Feedback Unit (SFU) της Mercedes αναλαμβάνει να μεταφέρει ηλεκτρονικά τις κινήσεις του οδηγού στο Steering Rack Unit (SRU), που τελικά στρίβει τους τροχούς. Επειδή δεν υπάρχει φυσική επαφή με το σύστημα διεύθυνσης, δεν υπάρχει και φυσικό «βάρος» ή αίσθηση στο τιμόνι. Για να αναπαραχθεί αυτό το βασικό στοιχείο, υπολογίζεται σε πραγματικό χρόνο η αλληλεπίδραση ελαστικών–οδοστρώματος και εισάγεται τεχνητά στο σύστημα, προσφέροντας μια εικονική «αίσθηση» στο τιμόνι.

Η «ασφάλεια» σε πρώτο πλάνο

Η Mercedes έχει ήδη πραγματοποιήσει περισσότερα από 1.000.000 χιλιόμετρα δοκιμών, τόσο σε εργαστήριο αναπαράγοντας δυναμικές καταστάσεις όσο και σε πραγματικές συνθήκες, για τη βελτιστοποίηση της απόδοσης και της αξιοπιστίας του συστήματος της .

Σε ότι αφορά στο μέτωπο της Κίνας, η Nio θα εξοπλίσει το νέο της μοντέλο ET9 με steer-by-wire της ZF, ενώ η Bosch, μέσω της κοινοπραξίας της με την Huaya Steering Systems, έχει ήδη εξασφαλίσει συνεργασίες με τρεις κινέζους κατασκευαστές, με τη μαζική παραγωγή να ξεκινά σύντομα.

Πλεονεκτήματα σχεδίασης και εργονομίας

Τα ηλεκτρονικά συστήματα διεύθυνσης προσφέρουν ελευθερία σχεδιασμού σε ότι αφορά στη θέση του οδηγού, αφού καταργούν τον περιορισμό της μηχανικής διάταξης. Έτσι, δίνεται η δυνατότητα για επιλογή διαφορετικού σχήματος τιμονιού (όπως ορθογώνιο), βελτιώνοντας την ορατότητα στον πίνακα οργάνων και προσφέροντας μεγαλύτερο εύρος ρυθμίσεων σε αυτό. Επίσης, επιτυγχάνεται πλήρης στροφή των τροχών με μόλις 240 μοίρες περιστροφής του τιμονιού, αντί για τις κλασικές 540–720.

Αυτοκίνητα με steer-by-wire (υπάρχοντα ή επιβεβαιωμένα)

Tesla Cybertruck
Χρησιμοποιεί πλήρες steer-by-wire χωρίς μηχανική σύνδεση, με δυναμική απόκριση και ελαχιστοποίηση του κύκλου στροφής.

Lexus RZ 450e
Το πρώτο μοντέλο παραγωγής με steer-by-wire στην Ευρώπη, με τετράγωνο τιμόνι και πλήρως προσαρμοζόμενη απόκριση.

Nio ET9 (αναμένεται 2025)
Εξοπλίζεται με steer-by-wire της ZF, με δυνατότητα Game Mode και τιμόνι με τηλεσκοπική ρύθμιση.

Mercedes-Benz (πρώτο μοντέλο αναμένεται 2026)

Ετοιμάζει steer-by-wire σε συνεργασία με τη ZF, με πλήρες σύστημα εφεδρειών και δοκιμές άνω του 1 εκατ. χλμ.

BYD (αναμένεται)
Έχει δηλώσει ενδιαφέρον για steer-by-wire ως μέρος της πλατφόρμας επόμενης γενιάς EVs.

Geely (μέσω κοινοπραξίας με Bosch Huaya)
Θα υιοθετήσει steer-by-wire σε μοντέλα της εντός Κίνας, με παραγωγή από τα τέλη του 2025.

Changan & Great Wall
Περιλαμβάνονται στους τρεις Κινέζους κατασκευαστές που έχουν συμφωνία με Bosch Huaya για εφαρμογή steer-by-wire.

Infiniti Q50 (Direct Adaptive Steering)
Διαθέτει steer-by-wire με εφεδρική μηχανική σύνδεση, θεωρείται υβριδική προσέγγιση.

Hyundai/Kia (μέλλον)
Φήμες θέλουν την ανάπτυξη steer-by-wire για μοντέλα Ioniq/EV, χωρίς επίσημη επιβεβαίωση ακόμα.

(Πηγή: autotypos.gr)

Διαβάστε επίσης:

Εξαιρετική επιστροφή κι ένα μεγαλοπρεπές βάθρο για την DS Automobiles στο Βερολίνο

Γιατί το νέο Volkswagen έχει καθίσματα με διαφορετικό χρώμα

Νέο Toyota Urban Cruiser – Οι πρώτες εντυπώσεις

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 05.09.2025 03:57
Exit mobile version