search
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 03.10.2025 16:13
MENU CLOSE

Θέατρο «Μεταξουργείο» – Πρόγραμμα 2025-2026

03.10.2025 14:14
METAXOURGEIO – Photo 2

Το Θέατρο «Μεταξουργείο», ιδρύθηκε το 1999 από τον Λουκιανό Κηλαηδόνη και την Άννα Βαγενά. Συνεχίζει για 26 χρόνια την παρουσία του στην θεατρική ζωή του τόπου μας και παρουσιάζει το πρόγραμμα του για την χειμερινή θεατρική περίοδο 2025-2026.

«ΜΝΗΜΗ ΘΟΛΗ»

Από τις 18 Οκτωβρίου έως 16 Νοεμβρίου, Σάββατο στις 21:00 & Κυριακή στις 19:00, για δεύτερη χρονιά, η παράσταση «Μνήμη Θολή», με την Άννα Βαγενά, τον Νίκο Χατζηπαπά, τη Μαριάννα Μαυριανού και τον Βασέφ Μπατ.

Η παράσταση γνώρισε μεγάλη επιτυχία τον Μάιο που πρωτοανέβηκε. Έχει σαν θέμα της την ασθένεια μάστιγα της εποχής μας, την άνοια και το Αλτσχάιμερ. Ένα έργο για την απώλεια της μνήμης και την δύναμη της αγάπης.

«ΤΑ ΓΕΝΕΘΛΙΑ ΤΗΣ ΡΙΡΙΚΑΣ»

Από τις 9 Νοεμβρίου, για τρίτη συνεχή χρονιά, η μεγάλη μας επιτυχία «Τα γενέθλια της Ριρίκας», κάθε Κυριακή πρωί στις 12:00. Μια μουσικοθεατρική παράσταση για παιδιά, με τη Μαρία Κηλαηδόνη.

«Η ΑΡΡΑΒΩΝΙΑΣΤΙΚΙΑ ΤΟΥ ΑΧΙΛΛΕΑ»

Από τις 12 Δεκεμβρίου έως τις 30 Ιανουαρίου 2026, κάθε Παρασκευή στις 20:30, επίσης για τρίτη συνεχή χρονιά, «Η Αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα» της Άλκη Ζέη. Ένας συγκλονιστικός μονόλογος με την Γιασεμί Κηλαηδόνη, σε σκηνοθεσία Φώτη Μακρή.

Παράλληλα με τις παραστάσεις στο θέατρο «Μεταξουργείο» και οι τρεις αυτές παραγωγές θα πραγματοποιήσουν περιοδείες σε όλη την Ελλάδα.

ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΚΗΝΗ «ΤΟ ΠΑΤΑΡΙ»

Από τις 6 Δεκεμβρίου και κάθε Σάββατο στις 22:00, στη Μουσική Σκηνή του θεάτρου μας, «το Πατάρι», που είναι ο χώρος όπου για χρόνια εμφανιζόταν ο Λουκιανός Κηλαηδόνης, θα γίνονται μουσικές βραδιές με την επιμέλεια και την παρουσία της Μαρίας Κηλαηδόνη και καλεσμένων.

Το «Πατάρι» ξαναλειτούργησε πέρσι μετά από πολλά χρόνια και γνώρισε πολύ μεγάλη επιτυχία, ήταν γεμάτο κάθε Σάββατο, προσφέροντας στον κόσμο και σε όλους εμάς υπέροχες βραδιές.

«Η ΠΛΕΞΟΥΔΑ»

Στις 17 Ιανουαρίου 2026, θα κάνει πρεμιέρα η νέα μας παραγωγή «Η πλεξούδα», θεατρική μεταφορά του ομώνυμου βιβλίου της Λετισιά Κολομπανί.

Το βιβλίο-φαινόμενο που έχει μεταφραστεί σε 40 γλώσσες με πάνω από 10 εκατομμύρια αναγνώστες,  θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ως ύμνος στην γυναικεία δύναμη.

Ένας φόρος τιμής στο θάρρος των γυναικών.

Να σημειωθεί ότι στην Ελλάδα  «Η πλεξούδα» θα ανέβει για πρώτη φορά σε μορφή παράστασης.

Σε σκηνοθεσία Κυριακής Σπανού με την Γιασεμί Κηλαηδόνη, την Παναγιώτα Βλαντή και τη Χρύσα Βακάλη.

Σε έκτακτες ημερομηνίες που σύντομα θα ανακοινωθούν:

«ΑΓΓΕΛΑ ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ» του Γιώργη Παπάζογλου

Ένας συγκλονιστικός μονόλογος με την Άννα Βαγενά για τη Μικρασιατική Καταστροφή. Μια παράσταση σταθμός.  Η μακροβιότερη παράσταση στο ελληνικό θέατρο, παίζεται 26 χρόνια. Για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων.

«ΛΟΥΛΟΥ»

Για δεύτερη χρονιά η παράσταση «Λουλού», μία θεατρική αφήγηση του ομώνυμου βιβλίου της Άννας Βαγενά, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη. Στη «Λουλού» η Άννα Βαγενά αυτοβιογραφείται μέσω της σκυλίτσας της, της Λουλούς. Η Λουλού αφηγείται τη ζωή της και συγχρόνως τη ζωή της Άννας.

ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ

Η Άννα Βαγενά θα πραγματοποιήσει σεμινάριο πάνω στο Αρχαίο Δράμα με τίτλο : «Εκάβη, η εκδίκηση ως ιερό χρέος!».

ΦΙΛΟΞΕΝΟΥΜΕΝΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΕΣ

«DANNY AND THE DEEP BLUE SEA»

Από τις 3 Νοεμβρίου κάθε Δευτέρα και Τρίτη τις 21:00, η sold-out επιτυχία του Off-Broadway με τις διθυραμβικές κριτικές. Η Λένα Δροσάκη, στην πρώτη της σκηνοθεσία, καταπιάνεται με ένα από τα πιο τολμηρά αμερικανικά έργα του 20ού αιώνα του βραβευμένου με Όσκαρ John Patrick Shanley.

Σ’ ένα άδειο μπαρ στο Μπρονξ, δύο μόνοι άνθρωποι συναντιούνται τυχαία: ο Ντάννυ (Ντένης Μακρρής), βίαιος και απρόβλεπτος, με αυτοκαταστροφικές τάσεις, και η Ρόμπερτα (Αλεξάνδρα Μήνου), στοιχειωμένη από ενοχές και βαθιές πληγές. Ανάμεσά τους ξεκινά μια αναμέτρηση που ακροβατεί ανάμεσα στην επιθετικότητα και την τρυφερότητα, τον φόβο και τη λαχτάρα για επαφή.

«ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΜΟΥ»

Από τις 12 Νοεμβρίου 2025 και κάθε Τετάρτη στις 21:00,

«Γλώσσα και πατρίδα είναι το ίδιο. Να πολεμά κανείς για την πατρίδα του ή για την εθνική τη γλώσσα, ένας είναι ο αγώνας. Πάντα αμύνεται περί πάτρης.» Ψυχάρης, 1888

Μια παράσταση φόρος τιμής στον πρωτοπόρο θεμελιωτή της δημοτικής γλώσσας τον Γιάννη Ψυχάρη, από την ομάδα του Γιώργου Πετρούνια.

Για όλες τις παραστάσεις έχει ανοίξει η προπώληση Early Bird στο www.more.com.

Ακολουθούν κριτικές και λίγα λόγια για την κάθε παράσταση.

«ΜΝΗΜΗ ΘΟΛΗ»

Λίγα λόγια για το έργο

Ένα ζευγάρι. Μετά από 40 χρόνια κοινής ζωής, η γυναίκα αρρωσταίνει από άνοια. Ο άντρας αναγκάζεται να την κλείσει σε κλινική και τότε μια τεράστια ανατροπή συμβαίνει στη ζωή τους.

Εκείνη το σκάει και χάνεται στους δρόμους. Εκεί, εξαιτίας μιας απρόβλεπτης συνάντησης, βρίσκει το καταφύγιο και την ασφάλεια που δεν μπορούσε να της προσφέρει, ούτε το σπίτι της και βέβαια ούτε η κλινική.

Η «φοιτήτρια» και ο «ξένος» μπλέκονται στη ζωή του ζευγαριού.

Ένοχα, καλά κρυμμένα μυστικά βγαίνουν στην επιφάνεια.

Και τότε όλα τελειώνουν ή όλα ξαναρχίζουν…

Μία παράσταση με δομή κινηματογραφικής ταινίας μυστηρίου και με μουσική υπόκρουση από την “MediaLuz” του Λουκιανού Κηλαηδόνη.

Η Άννα Βαγενά λέει για το έργο:

«Η άνοια και το Αλτσχάιμερ τείνουν, στις μέρες μας, να πάρουν μορφή επιδημίας. Πενήντα πέντε εκατομμύρια άνθρωποι ζουν με άνοια παγκοσμίως. Στην Ελλάδα υπολογίζονται σε διακόσιες χιλιάδες.

Πολλά τα ερωτήματα! Υπάρχει συναισθηματική λειτουργία χωρίς να λειτουργεί η μνήμη;

Και, επίσης, πώς χειριζόμαστε την κατάσταση όταν αρρωστήσει ένα αγαπημένο μας πρόσωπο; Μετά το πρώτο σοκ της διάγνωσης, τι κάνουμε; Συμπονούμε, υποφέρουμε γι’ αυτό;

Κι ύστερα, όταν αρχίζουμε να κουραζόμαστε από το «βάρος» της αρρώστιας του, τι κάνουμε; Πόσο μπορούμε να αποδεχτούμε το συναίσθημα ότι «δεν αντέχουμε άλλο»;

Δύσκολα ερωτήματα, δύσκολες απαντήσεις. Αλλά η τέχνη και το θέατρο, όπως και η επιστήμη προσπαθούν να δώσουν απαντήσεις.

Αφιερώνω την παράσταση σε όσους παλεύουν με τα σκοτάδια του μυαλού τους, και σε εκείνους που τους φροντίζουν.»

Κριτικές για την παράσταση

«Το ελληνικό έργο της Άννας Βαγενά, επιμένω ότι είναι πλατύτερο, βαθύτερο και σίγουρα οικουμενικότερο από το αντίστοιχο, συγγενικό εποχικό δράμα του Ντέηβιντ Μάμετ («Ολεάννα»), το οποίο, με όλα όσα συμβαίνουν στην αληθινή ζωή και το υπερβαίνουν, έχει χάσει πια την αρχική του ορμή και δύναμη.

Η σκηνοθεσία της Άννας Βαγενά είναι προσεγμένη και φινιρισμένη ως την παραμικρή λεπτομέρεια. Η ίδια η Άννα Βαγενά, συναρπαστική στον κύριο ρόλο της πάσχουσας συζύγου, μητέρας, γυναίκας. Ο Νίκος Χατζηπαπάς είναι λιτός και καίριος. Η Μαριάννα Μαυριανού στο ρόλο της φοιτήτριας είναι μονολεκτικά έξοχη. Ο χαμηλότονος Wasaf Butt (άστεγος μετανάστης) είναι περισσότερο από επαρκής, πλήρης. Οι μουσικές του Λουκιανού Κηλαηδόνη, κόσμημα, είναι ένας ολόκληρος υπόγειος κόσμος, σφύζων από ζωή. Οι ατμοσφαιρικοί φωτισμοί της Μελίνας Μάσχα συνομιλούν με τη ροή της παράστασης.»

Λέανδρος Πολενάκης, 23/5/2025, www.booksitting.gr

«Η Άννα Βαγενά είναι μια σημαντικότατη θεατράνθρωπος με πλήρη συνείδηση τής κοινωνικής αποστολής της. Υπέροχα τα βίντεο-αρτ, οι φωτισμοί, η κινηματογραφική μουσική τού Λουκιανού Κηλαηδόνη, ο σκηνικός χώρος και τα πάσχοντα σώματα των εξαιρετικά συντονισμένων και ταιριαστών μεταξύ τους ηθοποιών, που συναπαρτίζουν μια ιδιαίτερων αποχρώσεων θεατρική «οικογένεια.»

Κωνσταντίνος Μπούρας, Μάιος 2025, www.periou.gr

Ταυτότητα παράστασης

«Μνήμη θολή» της Άννας Βαγενά

Έναρξη παραστάσεων 2ης χρονιάς: Σάββατο 18 Οκτωβρίου 2025

Παίζουν: Άννα Βαγενά, Νίκος Χατζηπαπάς, Μαριάννα Μαυριανού, Wasaf Butt.

Σκηνοθεσία : Άννα Βαγενά

Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα

Μουσική: Λουκιανός Κηλαηδόνης

Επεξεργασία – προσαρμογή μουσικής και ήχων : Νείλος Καραγιάννης

Δημιουργία Video – γραφιστικά : Μαριάννα Μαυριανού

Φωτογραφίες: Άννα Μαρία Πετροπούλου

Βοηθός Σκηνοθέτης: Γωγώ Μαρινάκου

Παραγωγή: Μεταξουργείο ΑΜΚΕ

«ΤΑ ΓΕΝΕΘΛΙΑ ΤΗΣ ΡΙΡΙΚΑΣ»

Trailer παράστασης: https://youtu.be/Gje2UthAT00

Το θέατρο «Μεταξουργείο» έχει φέτος την χαρά να παρουσιάζει για τρίτη χρονιά μετά την τεράστια επιτυχία των τελευταίων δύο θεατρικών σεζόν, την παιδική μουσικοθεατρική παράσταση «Τα Γενέθλια της Ριρίκας». 

Η παράσταση είναι βασισμένη στο ομώνυμο παιδικό βιβλίο της Μαρίας Κηλαηδόνη που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Πατάκη σε εικονογράφηση της Φωτεινής Τίκκου και, εκτός από το υπέροχο παραμύθι, περιλαμβάνει τραγούδια σε στίχους και μουσική της ίδιας, που κυκλοφορούν από την Minos EMI και έχουν ήδη αγαπηθεί πολύ από μικρούς και μεγάλους.  

Επί σκηνής, η Μαρία Κηλαηδόνη, ο Αλέξανδρος Λυκούρας και ο Dean O’ Selly  ερμηνεύουν τους ρόλους του παραμυθιού και παίζουν ζωντανή μουσική (κιθάρα, πιάνο και ακορντεόν)  «συστήνοντας» μας τη Ριρίκα και τους φίλους της μέσα από ένα μουσικοθεατρικό ταξίδι γεμάτο φαντασία και πολύ χιούμορ!

Λίγα λόγια για την ιστορία

Σήμερα είναι τα γενέθλια της Ριρίκας, της αρκουδίτσας! Φέτος όμως είναι η πρώτη χρονιά που θα γιορτάσει μόνη της αφού πρόσφατα μετακόμισε σε ένα άλλο βουνό, μακριά από την οικογένεια της για να ζήσει μόνη της. Για να της φτιάξει η διάθεση σκέφτηκε να κατέβει στην πόλη για να φάει το αγαπημένο της παγωτό φιστίκι από το καλύτερο παγωτατζίδικο του κόσμου! Στο δρόμο η Ριρίκα συναντάει έναν έναν τους καλύτερους της φίλους: Τον Πι και τον Ρο, τα δύο δίδυμα σκαντζοχοιράκια που φτιάχνουν υπέροχα βεγγαλικά, τον Διονύση τον κροκόδειλο, τον εξαιρετικό ζαχαροπλάστη, τον Τίτο και την Λία, τα δύο λιοντάρια, τους φοβερούς μουσικούς και τον Τσάρλι, το καγκουρό, τον εκπληκτικό χορευτή. Όταν οι φίλοι φτάνουν στο παγωτατζίδικο και το βρίσκουν κλειστό, καλούνται να σώσουν την κατάσταση!

Μια ιστορία που μιλάει με απλό τρόπο στα παιδιά για την τεράστια αξία της φιλίας και μας μαθαίνει ότι για όλα τα προβλήματα υπάρχει μια λύση!

Σημείωμα Μαρίας Κηλαηδόνη για την παράσταση

«Στα τέλη του 2018 έγινα για πρώτη φορά μητέρα, στον πρώτο μου γιό, τον Λουκιανό. Λιγότερο από δύο χρόνια αργότερα «ήρθε» και ο δεύτερος γιός μου, ο Παναγιώτης. Η μητρότητα ήταν κάτι με που με συνεπήρε πραγματικά. Όταν ήρθε η ώρα να επιστρέψω στην δουλειά μου και να γράψω και πάλι μουσική, τα τραγουδάκια που μου βγήκαν αβίαστα ήταν παιδικά!

 Ήθελα όμως αυτά τα τραγουδάκια να μην είναι «ορφανά» και έτσι τα έντυσα με μια ιστορία και η ιστορία αυτή βρήκε τον δρόμο της και έγινε τελικά βιβλίο! Στη συνέχεια το βιβλίο αυτό έγινε θεατρική παράσταση και φέτος έχουμε την χαρά να την παρουσιάζουμε για δεύτερη χρονιά, μετά την περσινή της μεγάλη επιτυχία! Το κεντρικό θέμα της φιλίας, «ξεπήδησε» από μόνο του αφού στην ζωή μου έχω υπάρξει πολύ τυχερή και είχα πάντα καλούς φίλους στους οποίους μπορούσα να βασιστώ στα δύσκολα αλλά και με τους οποίους έχουμε μοιραστεί πολλές στιγμές ευτυχίας.

Ένας ύμνος λοιπόν στην φιλιά και στους φίλους μας, που χωρίς αυτούς η ζωή μας θα ήταν πολύ πιο δύσκολη!»

«Η ΑΡΡΑΒΩΝΙΑΣΤΙΚΙΑ ΤΟΥ ΑΧΙΛΛΕΑ»

Ερμηνεία: Γιασεμί Κηλαηδόνη

Σκηνοθεσία : Φώτης Μακρής

Έπειτα από τη θερμή υποδοχή κοινού και κριτικών, η «Αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα» της Άλκης Ζέη , συνεχίζει την επιτυχημένη της πορεία για  3η χρονιά  στο θέατρο «Μεταξουργείο.

Η Γιασεμί Κηλαηδόνη σε έναν υποκριτικό άθλο ερμηνεύει έναν συγκλονιστικό μονόλογο για την ιστορία μιας γενιάς που στις ταραγμένες δεκαετίες του νεοελληνικού βίου (1940-1970) επέλεξε, με βαρύ τίμημα, να αλλάξει τον κόσμο. Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Φώτης Μακρής.

Να σημειωθεί ότι είναι η πρώτη φορά που το εμβληματικό αυτό μυθιστόρημα παρουσιάζεται επί σκηνής.

Λίγα λόγια για την πλοκή

Η ιστορία μιας γυναίκας και η ιστορία της Ελλάδας μαζί!

Η κεντρική ηρωίδα, η «αρραβωνιαστικιά», καταφεύγει στη μνήμη. Αυτός είναι ο μόνος δρόμος για να αφηγηθεί την εμπειρία της αλλά και την εμπειρία της γενιάς της, προσπαθώντας να βρει το νόημα της Ιστορίας.

Σ’ όλη αυτή την διαδρομή, η ηρωίδα αναπλάθει εμπειρίες από την προπολεμική Ελλάδα, από τη δικτατορία της 4ης Αυγούστου, από την Κατοχή, την Αντίσταση, τον Εμφύλιο, τη μετεμφυλιακή περίοδο και τη Χούντα των Συνταγματαρχών, αλλά και από τα σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα (μετανάστευση, πολυπολιτισμικές κοινωνίες κ.ά.).

Η διασκευή του μυθιστορήματος, που έχει γίνει από τον Φώτη Μακρή, την Κλεοπάτρα Τολόγκου και τη Στέλλα Κρούσκα, πλέκεται στον διπλό ιστό της προσωπικής και της συλλογικής περιπέτειας.

Πρόσωπα κοινά, αθέλητοι πρωταγωνιστές ή ανίδεοι κομπάρσοι του δράματος: Αντίσταση, εμφύλιος, διώξεις. Μεγάλα οράματα και διαψεύσεις, διάλυση πολλών ψευδαισθήσεων. Η Ελλάδα, ο κόσμος.

Σ’ ένα μεταίχμιο της ζωής της και της πρόσφατης ιστορίας μας –στη διάρκεια της δικτατορίας– η αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα, ανασύροντας τις μνήμες της πετράδι-πετράδι, συνθέτει το ψηφιδωτό της τριακονταετίας.

Έγραψαν για την παράσταση

«…Μια μνημειώδης παράσταση που πρέπει να την δουν όλοι. Η Γιασεμί Κηλαηδόνη υποκριτικά ξεπερνά κάθε μέτρο. Περνά από όλα τα ηλικιακά στάδια, τα στάδια ωρίμανσης της ηρωίδας. Είναι εκπληκτικό και τιτάνιο έργο πως η Γιασεμί Κηλαηδόνη μπόρεσε να αποδώσει όλο το έργο της Ζέη. Η σκηνοθεσία του Φώτη Μακρή επικεντρώθηκε στο ψυχολογικό βάθος των χαρακτήρων, που αναβιώνουν όλοι μέσα από τη φωνή της ηθοποιού του και τις εσωτερικές τους συγκρούσεις.  Ένα πολιτισμικό διαμάντι από τον Φώτη Μακρή και την Γιασεμί Κηλαηδόνη!….»

 Μαρία Μαρή  – “Catisart” – 28/1/2025

«…Η ερμηνεία από τη Γιασεμί Κηλαηδόνη είναι ένας άθλος. Δίνει τον ρόλο δωρικά, με το σώμα και με την ψυχή, σμιλεύοντας αδρά σε σκληρό υλικό την όψη και την κόψη μιας δυνατής και ευαίσθητης ταυτόχρονα γυναίκας, που πέρασε μέσα από φωτιά και πάγο αντέχοντας τα πάντα. Η διδασκαλία του Φώτη Μακρή λαξεύει τον λόγο σε ορθή γωνία, «παντρεύοντάς» τον με την κίνηση, πλάθοντας τις μορφές του, αόρατες και ορατές, σύμφωνα με την οικεία φύση του έργου….»

                                                                                             Λέανδρος Πολενάκης – ‘’Αυγή’’ – 9/3/2025

«…Η Γιασεμί Κηλαηδόνη απόλυτα κάτοχος των εκφραστικών της μέσων, δεν χάνει μήτε στιγμή τη σύνδεση με την εσωτερική της φωνή, μεταφέροντας έναν ολάκερο κόσμο στο έκθαμβο κοινό. Αυτή η πραγματικά ανατριχιαστική παράσταση, αποδίδει ιστορική αλλά και αισθητική Δικαιοσύνη…»

Δρ. Κωνσταντίνος Μπούρας – «Περί ου» – 1/6/2024

«…Εκατό λεπτά αμιγούς μονολόγου … ένας άθλος πραγματικός! Σ’ ένα γεμάτο θέατρο που κρατούσε την ανάσα του.…»

Στεφανία Τσουπάκη – «Quinta-theater.gr» –  30/5/2024

«…Μία παράσταση όπως αυτή που σκηνοθέτησε ο Φώτης Μακρής και διασκεύασε μαζί με την Στέλλα Κρούσκα και Κλεόπατρα Τολόγκου δικαιώνει κάθε απόπειρα αναμέτρησης με το εμβληματικό μυθιστόρημα. Η Ελένη της Γιασεμί Κηλαηδόνη διαπερνά το χρονικό όριο των δεκαετιών και συνομιλεί με την ιστορία της εποχής της. Ανεβάζει τον υποκριτικό της πήχη συγκινητικά ψηλά…»

Δρ. Ελένη Γκίνη – «Theatermag» – 30/5/2024

Ταυτότητα παράστασης

«Η αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα» της Άλκης Ζέη

Ερμηνεία: Γιασεμί Κηλαηδόνη
Σκηνοθεσία: Φώτης Μακρής
Διασκευή: Στέλλα Κρούσκα, Κλεοπάτρα Τολόγκου, Φώτης Μακρής
Σκηνογραφία: Μάριος Σπηλιόπουλος
Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα
Μουσική: Νείλος Καραγιάννης
Φωτογραφίες: Θανάσης Καρατζάς                                                                                                   
Επιμέλεια οπτικού υλικού-trailer παράστασης:
Στέφανος Κοσμίδης/ΟΡΚΗ
Διεύθυνση παραγωγής: Τζίνα Παπαδοπούλου
Παραγωγή: Μεταξουργείο ΑΜΚΕ

ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΚΗΝΗ «ΤΟ ΠΑΤΑΡΙ»

«ΑΓΓΕΛΑ ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ» του Γιώργη Παπάζογλου

Είναι κάποιες παραστάσεις που θεωρούνται σταθμοί στα θεατρικά μας πράγματα. Νομίζουμε ότι ανάμεσα σε αυτές, δικαίως, μπορούμε να κατατάξουμε και την «Αγγέλα Παπάζογλου» του Γιώργη Παπάζογλου με την Άννα Βαγενά, σε θεατρική προσαρμογή και μουσική επιμέλεια Λάμπρου Λιάβα.

Η  «Αγγέλα» πρωτοανέβηκε το 1999 στην Μάντρα του Μπλόκου της Κοκκινιάς με τη βοήθεια του Δήμου Νίκαιας για 2 μόνο παραστάσεις. Ποιος θα μπορούσε τότε να φανταστεί ότι αυτές οι 2 παραστάσεις θα γίνονταν εκατοντάδες, ότι η παράσταση θα παιζόταν από τότε ανελλιπώς 25 χρόνια (είναι η μακροβιότερη παράσταση με τον ίδιο πρωταγωνιστή στην Ελλάδα), ότι θα την παρακολουθούσαν αμέτρητοι θεατές, ότι θα ταξίδευε πολλές φορές σε όλη την Ελλάδα αλλά και σε άλλες χώρες, αλλά κυρίως ότι θα σκορπούσε βαθιά συγκίνηση και εθνική αυτογνωσία, με ταπεινότητα και απλότητα.

Λίγα λόγια για την παράσταση

Η παράσταση βασίζεται στις μνήμες της σπουδαίας Μικρασιάτισσας, της Αγγελικής Παπάζογλου, γυναίκας του ρεμπέτη Βαγγέλη Παπάζογλου, όπως τις διηγήθηκε στον γιο της Γιώργη Παπάζογλου, ο οποίος και τις κατέγραψε. Μέσα από τις αφηγήσεις της περνά η ιστορία της Σμύρνης, τότε που οι Έλληνες κυριαρχούσαν στη ζωή της, με τις μαγευτικές ομορφιές της.

Στη συνέχεια, η Αγγέλα αφηγείται την καταστροφή, τον ξεριζωμό, την εγκατάσταση των προσφύγων στην πατρίδα Ελλάδα, τον αγώνα που έδωσαν για να προκόψουν και να ριζώσουν στην Ελλάδα, φέρνοντας μαζί τους το φως της Μικρασίας, τον πολιτισμό της και την ψυχή της.

Οι αφηγήσεις αυτές έγιναν μέσα από το στόμα, τον λόγο και την ψυχή της Άννας Βαγενά, που την ενσαρκώνει όλα αυτά τα χρόνια, κτήμα όλου του κόσμου, πολύτιμη παρακαταθήκη για τις νέες γενιές.

Καθοριστικό ρόλο στη δημιουργία της παράστασης έχει παίξει ο Εθνομουσικολόγος Καθηγητής του ΕΚΠΑ κ. Λάμπρος Λιάβας, που έκανε την επιλογή των κειμένων από το βιβλίο του Γιώργη Παπάζογλου «Ονείρατα της άκαυτης και της καμένης Σμύρνης», καθώς και την επιλογή της μουσικής από Σμυρναίικα και ρεμπέτικα τραγούδια. Επίσης, σημαντικό για την επιτυχία της παράστασης είναι το λιτό σκηνικό του ζωγράφου και Πρύτανη της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, Μάριου Σπηλιόπουλου, ως αναφορά στο προσφυγικό καμαράκι και το ρεμπέτικο πάλκο.

«….πρόκειται για μια συγκλονιστική εμπειρία, μια βαθιά κατάδυση στον Έλληνα λόγο και στη λαϊκή ψυχή… Έχει μόνον ήθος. Ένα ήθος άκρας ευγένειας, λαϊκής αρχοντιάς (ναι, υπάρχει κι αυτή η αρετή)… Η Άννα Βαγενά ενσαρκώνει συνταρακτικά την Αγγέλα Παπάζογλου. Λιτή, άμεση, ευθύβολη, ακριβής στους χρόνους, κεντάει βελονιά-βελονιά, ιστορεί με την παλιότερη σημασία της λέξης…»
Κ. Γεωργουσόπουλος, ΤΑ ΝΕΑ

Οι παραστάσεις είναι αφιερωμένες στον συγγραφέα Γιώργη Παπάζογλου, ο οποίος συμπλήρωσε φέτος τα 98 του χρόνια και που διασώζοντας τον λόγο της μάνας του, της κυρά Αγγέλας, διέσωσε τον πολιτισμό και το ήθος των Ελλήνων της Μικρασίας. 

«Αγγέλα Παπάζογλου»

Μονόλογος βασισμένος στο βιβλίο του Γιώργη Παπάζογλου «Ονείρατα της άκαυτης και της καμένης Σμύρνης»

Τον ρόλο της Αγγέλας ερμηνεύει η Άννα Βαγενά.

Στον ρόλο της αναγνώστριας η Μαριάννα Μαυριανού.

Επιλογή κειμένων και μουσική επιμέλεια: Λάμπρος Λιάβας

Σκηνοθεσία: Λάμπρος Λιάβας – Άννα Βαγενά

Σκηνικά – κοστούμια: Μάριος Σπηλιόπουλος

Διάρκεια: 90′

Παραγωγή: Θέατρο Μεταξουργείο

«ΛΟΥΛΟΥ»

Η «Λουλού» είναι μία θεατρική αφήγηση από την Άννα Βαγενά του ομώνυμου βιβλίου της που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη.

Το βιβλίο είναι το ημερολόγιο της σκυλίτσας της, της Λουλούς.

Η Άννα Βαγενά αυτοβιογραφείται μέσω της σκυλίτσας της. Η Λουλού ήταν ένα κακοποιημένο ζώο που σώθηκε από μία τρανς την Βίκυ και που στην συνέχεια υιοθετήθηκε από την οικογένεια Κηλαηδόνη. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια είναι παράλυτη στα πίσω πόδια της εξαιτίας ενός αυτοάνοσου νοσήματος.

Μαζί με την ζωή της Λουλούς, η Άννα Βαγενά αφηγείται και την δική της ζωή . Μιλάει για το σύντροφό της τον Λουκιανό, για την αρρώστια και τον θάνατό του, για τα παιδιά της και τα εγγόνια της, για την σχέση της με την πολιτική, για το θέατρο και τόσα άλλα. Και όλα αυτά με πολύ χιούμορ και συγκίνηση. Με την αθωότητα και την άδολη αγάπη που δείχνουν τα ζώα στους ανθρώπους τους.

Ένα τρυφερό αυτοβιογραφικό έργο γεμάτο χιούμορ και συγκίνηση.

Η Άννα Βαγενά μας λέει για την παράσταση : « Το βιβλίο το μεταφέρω στην σκηνή πολύ απλά. Σαν μια θεατρική αφήγηση. Θέλω να δημιουργήσω στο θέατρο μας στο «Μεταξουργείο» μία πολύ φιλική ατμόσφαιρα. Το κοινό μαζί με το εισιτήριο θα μπορεί να πιεί και ένα ποτό, μία σαγκρία. Θα είναι σαν να βρίσκεται στο καθιστικό του σπιτιού του και να ακούει από κάποιο φίλο την εξομολόγησή του».

Η Λουλού με την ζωή της λέει στους ανθρώπους ότι όλες οι δυσκολίες μπορούν να ξεπεραστούν όταν συναντήσουμε πραγματικούς συντρόφους στη ζωής μας.

Κριτικές για την παράσταση

Θανάσης Πάνου theatro.gr

Η «Λουλού» είναι μια παράσταση άκρως συγκινητική, ανθρώπινη και ζωοφιλική, αληθινή και τρυφερή. Η Άννα Βαγενά δοκιμάζει τον εαυτό της σ’ ένα πρωτότυπο είδος θεάτρου, σε μια αυτοβιογραφική αφήγηση μέσα από τα μάτια της αγαπημένης σκυλίτσας της.Μέσα από το έργο και το βιβλίο βλέπουμε ένα μέρος της θεατρικής διαδρομής της Άννας Βαγενά, της ενασχόλησής της με την πολιτική, τους αγώνες που έδωσε και συνεχίζει να δίνει για τον πολιτισμό, για το δίκαιο και για τους αγαπημένους της. Βλέπουμε και τις δύσκολες ώρες του Λουκιανού, την κατάπτωση της υγείας του, τον δύσκολο για όλους αποχωρισμό του.

Αριστούλα Ζαχαρίου, monopoli.gr

…αναμφίβολα πρόσκειται για την πιο προσωπική, μέχρι στιγμής, δουλειά της Άννας Βαγενά, με αυτή την παράσταση κάνει μια εξομολόγηση. Μας λέει η ίδια: “ο αφηγηματικός αυτός μονόλογος αποτελεί πρώτα απ’ όλα ένα μεγάλο ευχαριστώ σε αυτό το πλάσμα. Θέλω να πω στη Λουλού πόσο πολύ την αγαπώ και πόσο της είμαι ευγνώμων για όσα ζήσαμε μαζί όλα αυτά τα χρόνια, αλλά κα ένα τεράστιο ευχαριστώ και σε έναν άλλον σπουδαίο συνοδοιπόρο και σύντροφο της ζωής μου, τον Λουκιανό. Όσοι αγαπιούνται δεν χωρίζουν ποτέ. Με αυτή τη φράση τελειώνει το έργο. Εγώ με τον Λουκιανό δεν χωρίσαμε ποτέ και ας έχουν περάσει οχτώ χρόνια από τον θάνατό του. Πως να χωρίσεις με κάποιον που είναι κομμάτι του εαυτού σου.’’….

Άννα Καμβύση, marieclaire.gr

…ποτισμένη από την αθωότητα και την ανιδιοτέλεια της Λουλούς, η παράσταση που στήνει η Άννα Βαγενά με παιδική τρυφερότητα και χιούμορ, είναι και για την ίδια μία πρωτόγνωρη θεατρική εμπειρία.

Ταυτότητα παράστασης «Λουλού»

Από το διήγημα της Άννας Βαγενά (Εκδόσεις «ΠΑΤΑΚΗ»)

Κείμενο – Σκηνοθεσία – Ερμηνεία : Άννα Βαγενά 

Τραγούδι παράστασης : «Υπόσχεση» Μαρία Κηλαηδόνη

Μουσική επιμέλεια : Νείλος Καραγιάννης

Επεξεργασία βίντεο – φωτογραφίας – Γραφιστικά : Μαριάννα Μαυριανού

Σκίτσα : Μαρίνα Καραγιάννη

Χειριστής φώτων – ήχου : Έλλο Βασιλάκη

Τεχνικός θεάτρου – κατασκευή σκηνικών : Wassef Butt

Διεύθυνσης παραγωγής : Τζίνα Παπαδοπούλου

Παραγωγή : Θέατρο «Μεταξουργείο»

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 03.10.2025 16:13