Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
«Καρφί» στην αποκαλούμενη ελληνοαμερικανική στρατηγική σχέση – η οποία αναβαθμίστηκε με τη συμφωνία για τις αμερικανικές βάσεις που διαπραγματεύτηκε ο Τσίπρας ως πρωθυπουργός και ήταν η πρώτη υπογραφή που έβαλε ο Μητσοτάκης όταν τον διαδέχτηκε – είναι ο έλεγχος του Πεκίνου, μέσω της COSCO στον Πειραιά.
Η περαιτέρω αναβάθμιση του ελληνικού ρόλου ως υποδοχέα και διαμετακομιστή του αμερικανικού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) μέσω των βιομηχανικών / στρατιωτικών υποδομών της Αλεξανδρούπολης, προκαλούν τις κομψές (προς το παρόν) πιέσεις της Ουάσιγκτον προς την ελληνική κυβέρνηση να «απαλλαχτεί» από την κινεζική παρουσία στον Πειραιά αλλά και τη μικρότερη μα εξίσου ενοχλητική για τις ΗΠΑ ρωσικής (και κινεζικής) επιρροής στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Παρά την καλή διάθεση της ελληνικής κυβέρνησης η ικανοποίηση των αμερικανικών αιτημάτων, στην προκειμένη περίπτωση, δεν είναι απλή υπόθεση.
Ας δούμε πώς διαμορφώνεται το πιεστικό για την ελληνική κυβέρνηση πλαίσιο:
Η συζήτηση που έχει ανοίξει – υπογείως αλλά με φανερά σημάδια – για πιθανή επανεξέταση της σύμβασης του ελληνικού Δημοσίου με την COSCO στον Πειραιά δεν είναι ένα τεχνικό ζήτημα «λιμενικής διαχείρισης». Είναι μια κίνηση με γεωπολιτικό βάρος, οικονομικές προεκτάσεις και πιθανό κόστος σε τρία επίπεδα: εμπορικό, διπλωματικό και στρατηγικό.
Η Ελλάδα βρίσκεται στο κέντρο μιας διελκυστίνδας, όπου οι ΗΠΑ επιχειρούν να περιορίσουν την κινεζική διείσδυση στις ευρωπαϊκές υποδομές, ενώ η Κίνα βλέπει τον Πειραιά ως το σημαντικότερο ευρωπαϊκό της προγεφύρωμα. Αν η Αθήνα επιλέξει να συγκρουστεί με την COSCO, ο λογαριασμός δεν θα είναι μόνο οικονομικός.
Ο Πειραιάς είναι η ναυαρχίδα της κινεζικής στρατηγικής Belt & Road στην Ε.Ε. Είναι η μεγαλύτερη επένδυση της Κίνας στη Δύση που «πέτυχε» και το Πεκίνο τη χρησιμοποιεί ως απόδειξη της ικανότητάς του να μετατρέπει υποβαθμισμένα λιμάνια σε διεθνείς κόμβους.
Για το Πεκίνο, η αμφισβήτηση της σύμβασης δεν είναι ελληνικό θέμα, αλλά είναι πλήγμα στο prestige της Κίνας ως παγκόσμιου επενδυτή. Αυτό σημαίνει:
Η COSCO δεν είναι μια ιδιωτική εταιρεία που θα αποχωρήσει απλώς δυσαρεστημένη. Είναι γεωπολιτικό εργαλείο του κινεζικού κράτους και λειτουργεί έτσι. Μια σκληρή ελληνική κίνηση θα προκαλέσει εξίσου σκληρή κινεζική απάντηση.
Η ελληνική κυβέρνηση γνωρίζει πως σε περίπτωση που έρθει σε ευθεία αντιπαράθεση με το Πεκίνο αναλαμβάνει ένα μεγάλο ρίσκο καθώς η Κίνα κρατά στα χέρια της ένα νευραλγικό κανάλι για την Ελλάδα: είναι ο μεγαλύτερος πελάτης της ελληνικής ναυτιλίας.
Οι Έλληνες εφοπλιστές μεταφέρουν πάνω από το 60% των κινεζικών εισαγωγών ενέργειας και πρώτων υλών.
Αν το Πεκίνο δυσαρεστηθεί, μπορεί να:
Για την ελληνική οικονομία, όπου η ναυτιλία είναι ο πυλώνας, αυτό το κόστος μπορεί να γίνει πολύ μεγαλύτερο από το ίδιο το λιμάνι.
Ο εγκλωβισμός της Ελλάδας στη σινοαμερικανική γεωπολιτική διαμάχη πολλαπλασιάζει τα προβλήματα της Αθήνας και εντός της Ε.Ε. καθώς οι χώρες της Ε.Ε. δεν έχουν ενιαία στάση και κοινά συμφέροντα:
Αν η Ελλάδα κινηθεί μονομερώς, θα προκαλέσει αντιδράσεις και μέσα στην Ε.Ε. – όχι υπέρ της.
Επιπλέον:
Οι ΗΠΑ πράγματι πιέζουν και συγκροτούν τώρα μια στρατηγική «ανάκτησης» ευρωπαϊκών λιμανιών (και του Πειραιά) από την Κίνα. Αλλά αυτή η προσπάθεια της Ουάσιγκτον είναι ακόμα ελλιπής καθώς δεν προσφέρει ακόμη:
Οι Αμερικανοί θέλουν πολιτικό αποτέλεσμα – αλλά δεν έχουν έτοιμη πρόταση για το τι θα γίνει «την επόμενη μέρα».
Αν η Ελλάδα συγκρουστεί με την Κίνα χωρίς να έχει διασφαλίσει το νέο σχέδιο θα βρεθεί στον αέρα, με ένα λιμάνι σε εκκρεμότητα και έναν κολοσσό απέναντί της.
Η σύμβαση με την COSCO είναι νομικά θωρακισμένη.
Η εταιρεία έχει αγοράσει ποσοστό 67%, όχι μόνο διαχείριση. Αυτό σημαίνει ότι για να υπάρξει ουσιαστική αλλαγή χρειάζεται:
Κάθε νομική κίνηση ενάντια στην COSCO ισοδυναμεί με πολυετή οικονομική ζημία, απώλεια επενδύσεων και υψηλό κόστος αποζημιώσεων.
Η μεγάλη εναλλακτική των Αμερικανών δεν είναι να πάρουν τον Πειραιά, αλλά να φτιάξουν παράλληλο δίκτυο γύρω του, που θα ελέγχεται από φιλοδυτικά / ελληνικά σχήματα:
Έτσι, αφού δεν μπορεί να ξεριζωθεί η COSCO / Κίνα από τον Πειραιά οι Αμερικανοί επιχειρούν by pass δημιουργώντας ένα σύστημα που περιλαμβάνει ναυπηγεία, logistics, αποθήκες, rail-hubs τριγύρω από το μεγάλο λιμάνι και απόλυτα ελεγχόμενο από αμερικανο-φιλικά χέρια.
Παράλληλα, οι ΗΠΑ:
Εδώ η αμερικανική λογική είναι ξεκάθαρη:
«Δεν μπορώ να βγάλω την COSCO από τον Πειραιά, αλλά μπορώ να βγάλω τον Πειραιά από τις κρίσιμες στρατιωτικές μου λειτουργίες».
Κι έτσι μειώνεται η γεωπολιτική αξία της κινεζικής παρουσίας.
Η βασική εικόνα της ιδιοκτησίας του λιμανιού έχει ως εξής
Οι αμερικανικές εναλλακτικές εδώ είναι άλλου τύπου:
Πολιτική – διπλωματική πίεση για αποδυνάμωση Σαββίδη. Ήδη από τα πρώτα χρόνια της ιδιωτικοποίησης:
Κάπως έτσι η επικρατέστερη εναλλακτική που εξετάζεται από τις ΗΠΑ είναι ναωθήσουν – όχι απαραίτητα δημόσια – σε μερική αποεπένδυση Σαββίδη υπέρ δυτικών παικτών.
Σ’ αυτό το πλαίσιο ήδη έχουμε:
Εδώ η αμερικανική εναλλακτική είναι πολιτική στήριξη ενός τέτοιου δυτικού σχήματος, ώστε:
Δεν χρειάζεται να είναι κατ’ ανάγκην «αμερικανικός», αλλά να είναι αντί-Ρωσος, αντί-Κινέζος και πλήρως ενταγμένος στο δυτικό χρηματοπιστωτικό σύστημα. Αυτό από τη σκοπιά της Ουάσιγκτον είναι επαρκές.
Παράλληλα με τον ΟΛΘ, οι ΗΠΑ επενδύουν στο χερσαίο μέρος της εξίσωσης:
Πρόκειται για μια εναλλακτική παρόμοια μ’ αυτήν που σχεδιάζουν οι ΗΠΑ στο Θριάσιο για να δημιουργήσουν by pass στον «κινεζικό» Πειραιά.
Έτσι, ακόμα κι αν το λιμάνι έχει ρωσο-κινεζικό αποτύπωμα, τα logistics, οι αποθήκες, το intermodal hub και η πρόσβαση προς Βαλκάνια – κεντρική Ευρώπη θα περνούν μέσα από αμερικανο-χρηματοδοτούμενες υποδομές.
Άρα, η πραγματική ισχύς στον έλεγχο της εφοδιαστικής αλυσίδας μεταφέρεται σε δυτικά σχήματα, ακόμη κι αν η διαχείριση του λιμανιού μένει σε «γκρι» χέρια.
Για τη Θεσσαλονίκη, η βασική «ασφάλεια» των ΗΠΑ είναι ότι:
Άρα, η Θεσσαλονίκη είναι μεν σημαντική, αλλά δεν είναι κρίσιμος στρατιωτικός κόμβος που να δικαιολογεί μετωπική σύγκρουση για αλλαγή ιδιοκτησίας άμεσα. Μπορεί να «μαγειρευτεί» πιο αργά, με οικονομικά και πολιτικά εργαλεία.
Όλα τα παραπάνω συνοψίζουν ένα σημαντικό μέρος του μεγάλου παιχνιδιού που διαδραματίζεται σε ελληνικά εδάφη. Πώς θα εξελιχθεί αυτό το παιχνίδι εδώ; Αν το δούμε ψυχρά, οι πιο ρεαλιστικές εξελίξεις / «εναλλακτικές» για τα επόμενα 5 – 10 χρόνια έχουν ως εξής:
Πειραιάς / COSCO
Θεσσαλονίκη / Σαββίδης – China Merchants
Με απλούστερα λόγια το πιθανότερο σενάριο συμπίπτει με τους αμερικανικούς στόχους, έτσι ώστε η Κίνα να έχει τυπική παρουσία (στην Ελλάδα) αλλά μειωμένο στρατηγικό βάρος, η Ρωσία να περιορίσει ακόμη περισσότερο το αποτύπωμά της και η Ελλάδα να λειτουργεί ως δυτικός/ αμερικανο-ΝΑΤΟϊκός διάδρομος προς Βαλκάνια / κεντρική Ευρώπη και σε καμία περίπτωση ως ουδέτερη «γέφυρα».
Διαβάστε επίσης:
Η Ιθάκη του Τσίπρα καθορίζει τις εξελίξεις σε ΣΥΡΙΖΑ και Νέα Αριστερά
Κυβέρνηση: Η επανεκκίνηση έχει… πονοκεφάλους – Γιατί η ΝΔ είναι στάσιμη στις δημοσκοπήσεις
Η ελληνοτουρκική «μάχη» για το LNG
Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.