23/10/2018 20:29:42
15.7.2017 / ΜΗΝAΣ ΒΙΝΤΙAΔΗΣ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 1976 στις 13-07-2017

Παιχνίδια του σώματος και του νου…

Παιχνίδια του σώματος και του νου… - Media
 
Ο Ένκε Φεζολάρι είναι ένας σκηνοθέτης που αγαπώ και παρακολουθώ από τα πρώτα του βήματα. Απόψε θα κατηφορίσω την Πειραιώς γιατί ανυπομονώ να παρακολουθήσω την καινούργια του σπουδή πάνω σ’ ένα περίεργο και ενδιαφέρον θέμα: Έναν άνθρωπο που απαρνιέται το φύλο του, μ’ αφορμή το έργο «Ορκισμένη παρθένα» της Ελβίρα Ντόνες. Ένας επιπλέον λόγος να αδημονώ είναι η πρωταγωνίστρια Παρθενόπη Μπουζούρη, αγαπημένη φίλη και ξεχωριστή ερμηνεύτρια.
 
ΤΟ ΕΡΓΟ. Η ορκισμένη παρθένα Χάνα/Μαρκ, μια ιδιόμορφη βαλκάνια Αντιγόνη, διαμαρτυρόμενη ενάντια στον ανορθολογισμό της εξουσίας αιώνες μετά από εκείνη την κόρη-σύμβολο, αποφασίζει να θάψει όχι το σώμα ενός νεκρού αδελφού, αλλά το δικό της, στα πέτρινα τοπία της Σκόδρας, στη Βόρεια Αλβανία. Η Χάνα δέχεται να αποποιηθεί τη γυναικεία φύση της, να ουδετεροποιηθεί πίσω από το ανδρικό της όνομα Μαρκ, για να εξασφαλίσει το ελάχιστο που οφείλεται σε κάθε ανθρώπινη ύπαρξη, το δικαίωμα στην αυτοδιάθεση και την ελευθερία. Τι συμβαίνει, όμως, όταν η… προοδευτική Δύση «απελευθερώνει» αυτά τα σώματα; 
 
Ο ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ. Ο λόγος στον Ένκε, για να μας εξηγήσει: 
«Σύμφωνα με μία αλβανική παράδοση, οι γυναίκες γίνονται ισότιμες με τους άντρες μόνον αν αρνηθούν τη γυναικεία φύση τους και ζήσουν με τον τρόπο ενός άντρα, αφού ορκιστούν να μην έχουν ποτέ σεξουαλικές σχέσεις. Έτσι και η Χάνα, μία γυναίκα από τον Βορρά της Αλβανίας, αποφασίζει να ξεφύγει από το πεπρωμένο της, επικαλείται τον άγραφο νόμο Κανούν και ζει ως ‘‘ορκισμένη παρθένα’’ με το όνομα Μαρκ. Γράφοντας ποίηση κι έχοντας ως πυξίδα τα έργα της Έμιλι Ντίκινσον, προσπαθεί να αποδράσει από την αποπνικτική πραγματικότητα. Ένα ταξίδι στην Αμερική θα τη φέρει αντιμέτωπη με αυτή την απόφασή της: στη Γη της Επαγγελίας θα συναντήσει την οικογένειά της και θα πρέπει να αντιμετωπίσει όχι μόνο την αμηχανία και τις αντιδράσεις των αγαπημένων της προσώπων αλλά και τη δική της γυναικεία πλευρά. Ποιες είναι οι πραγματικές ανάγκες του θηλυκού της σώματος; Ποια είναι η αρσενική φυλακή στην οποία αποκλείστηκε; Πώς η οικογένειά της θα την κάνει να νιώσει εξόριστη για άλλη μία φορά;». 
 
ΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ. Μετάφραση: Ελεάνα Ζιάκου. Σκηνοθεσία - μουσική επιμέλεια: Ένκε Φεζολάρι. Διασκευή - θεατρική απόδοση: Μαρία Σκαφτούρα, σε συνεργασία με τον σκηνοθέτη. Δραματουργική επεξεργασία: Ναταλί Μηνιώτη. Παίζουν: Παρθενόπη Μπουζούρη, Άντζελα Μπρούσκου, Γεωργιάννα Νταλάρα, Μαρία Σκαφτούρα, Στάθης Σταμουλακάτος, Αντώνης Φραγκάκης, Γιώργος Παπαπαύλου. Σχεδιασμός φωτισμών: Αλέκος Γιάνναρος. Σκηνικά - κοστούμια: Δάφνη Κολυβά, Εβελίνα Δαρζέντα.
Κτήριο Η, Πειραιώς 260, 13-14 Ιουλίου, ώρα: 21.00

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.