25/05/2018 09:38:12

<script type="text/javascript" class="teads" async="true" src="//a.teads.tv/page/82827/tag"></script>

12.2.2018 / ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2007 στις 08-02-2018

Τι περιλαμβάνει ο οικονομικός σχεδιασμός της κυβέρνησης μετά τη λήξη του μνημονίου

Τι περιλαμβάνει ο οικονομικός σχεδιασμός της κυβέρνησης μετά τη λήξη του μνημονίου - Media

 

Στην... ψυχή και στην τσέπη του Έλληνα φορολογούμενου (και ψηφοφόρου) θα επιχειρήσει να μιλήσει η κυβέρνηση με το «αναπτυξιακό πρόγραμμα» που θα παρουσιάσει ο υπουργός Οικονομικών, πιθανότατα μετά το Πάσχα. 

 
Το «ελληνικό σχέδιο για την επόμενη ημέρα» θα περιλαμβάνει όλα όσα θέλει να ακούσει η μεσαία τάξη, καθώς οι πολίτες που κατατάσσονται σε αυτήν είναι βέβαιο ότι θα κρίνουν και το αποτέλεσμα της επόμενης εκλογικής αναμέτρησης. Για την ακρίβεια θα περιλαμβάνει 
  κίνητρα για τη μικρομεσαία επιχειρηματική δραστηριότητα, 
 μέτρα ενίσχυσης της απασχόλησης, 
 πακέτο φορολογικών ελαφρύνσεων το οποίο θα χρηματοδοτηθεί από τα υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα της περιόδου 2019-2021, 
 οργανωμένο σχέδιο διευθέτησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία 
 και μια υπόσχεση για πολιτική διαπραγμάτευση με τους δανειστές ώστε να αποφευχθεί, τουλάχιστον για το 2019 (που είναι και το κρίσιμο από κάθε άποψη έτος για πολιτικούς λόγους), η μείωση των συντάξεων. 
 
Η σύνταξη του «ελληνικού σχεδίου» έχει ήδη αρχίσει, ενώ το περιεχόμενό του θα τεθεί στην κρίση των δανειστών, καθώς θα πρέπει να «υπακούει» στα όσα έχουν ήδη συμφωνηθεί από τον Ιούνιο του 2017 στο Eurogroup. Στην κυβέρνηση έχει γίνει απολύτως κατανοητό ότι δεν πρέπει να ανοίξει εκ νέου η συζήτηση για «κλεισμένα» θέματα (π.χ. στόχους πρωτογενούς πλεονάσματος για την τριετία 2019 - 2022 κ.λπ.), καθώς κάτι τέτοιο θα έθετε υπό αμφισβήτηση και την προοπτική διευθέτησης του χρέους. 
 
Στην πραγματικότητα το «ελληνικό σχέδιο» θα προβλέπει μόνο «προσαρμογές» επί των όσων έχουν συμφωνηθεί με τους δανειστές οι οποίες, όπως τουλάχιστον εκτιμάται αυτή τη στιγμή, μπορούν να «περάσουν».
 
Φοροελαφρύνσεις
Από την Πάτρα, όπου βρέθηκε στις αρχές της εβδομάδας, ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος αναφέρθηκε ακόμη μια φορά στην προοπτική της μείωσης των φορολογικών βαρών ειδικά για τη «μεσαία τάξη». Για μια ακόμη φορά υπήρξε ειδική μνεία στο ποσό των 3,5 δισ. ευρώ. Πρόκειται για ένα οικονομικό μέγεθος το οποίο ανασύρεται από το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Προσαρμογής, που κατατέθηκε την περασμένη άνοιξη στη Βουλή. 
 
Το ίδιο μέγεθος αναμένεται να αποτυπωθεί και στο επικαιροποιημένο μεσοπρόθεσμο, το οποίο θα πρέπει να περάσει από τη Βουλή μέχρι τον Μάιο στο πλαίσιο της τέταρτης αξιολόγησης. 
 Πώς προκύπτει το ποσό μαμούθ των 3,5 δισ. ευρώ; 
 Από την παραδοχή ότι τα πρωτογενή πλεόνασμα για όλη την περίοδο μετά το 2019 θα είναι υψηλότερα ακόμη και από τον επίσημο στόχο του 3,5% του ΑΕΠ. 
«Έχουμε ψηφίσει φορολογικές ελαφρύνσεις 3,5 δισ. ευρώ. Δεν μπορώ να σας πω ποιοι θα είναι οι συντελεστές που θα μειωθούν, αλλά μεγάλο μέρος αυτών των κονδυλίων θα διοχετευτούν για την ενίσχυση της μεσαίας τάξης, η οποία επλήγη στα χρόνια του τρίτου μνημονίου» αναφέρει όταν ερωτάται σχετικά ο Τσακαλώτος, ο οποίος παραπέμπει στις προβλέψεις του μεσοπρόθεσμου. 
 
Ζητούνται υπερπλεονάσματα
Τι λέει το κείμενο, το οποίο πρέπει να σημειωθεί ότι στηρίζεται σε εκτιμήσεις της ελληνικής πλευράς, με τις οποίες δεν συμφωνούν αναγκαστικά οι θεσμοί;
 Ότι το 2019 δεν θα υπάρξει καμία φορολογική ελάφρυνση, άρα η σημερινή κυβέρνηση, όποτε και αν γίνουν οι εκλογές, δεν θα κληθεί να υλοποιήσει καμία δέσμευση.
 Ότι το πρώτο «πακέτο» ελαφρύνσεων έχει ενσωματωθεί στον προϋπολογισμό του 2020 και είναι της τάξεως των 1,5 δισ. ευρώ.
 Ότι για το 2021 ο λογαριασμός των ελαφρύνσεων ανεβαίνει στα 3,5 δισ. ευρώ.
 
Για τη χρηματοδότηση της μείωσης των φορολογικών συντελεστών απαιτούνται υπερπλεονάσματα, όπως προκύπτει από το ίδιο το κείμενο του Μεσοπρόθεσμου.
1 Το πρωτογενές πλεόνασμα του 2019 θα πρέπει να φτάσει όχι στο 3,5%, που είναι η μνημονιακή δέσμευση, αλλά στο 4%. Αυτό σημαίνει ότι τα έσοδα θα πρέπει να υπερβούν τις δαπάνες κατά 7,817 δισ. ευρώ, επίδοση που δεν έχει επιτευχθεί ποτέ στην Ελλάδα. Ούτως ή άλλως ο μνημονιακός πήχης είναι ψηλά για την επόμενη χρονιά, καθώς πρέπει να εμφανίσουμε πλεόνασμα 6,834 δισ. ευρώ
2 Το πρωτογενές πλεόνασμα του 2020 θα πρέπει να φτάσει επίσης στο 4,01%, που σημαίνει ότι θα πρέπει να διαμορφωθεί στα 8,154 δισ. ευρώ. Όσο για το 2021, θέλουμε πλεόνασμα 8,518 δισ. ευρώ. 
 
Αυτές οι επιδόσεις υπολογίζεται να προκύψουν αφού ληφθούν υπόψη και οι δαπάνες για τις φορολογικές ελαφρύνσεις για τις οποίες μίλησε ο κ. Τσακαλώτος. Κάτι που σημαίνει ότι, πριν φτάσουμε στο σημείο να μοιράσουμε τα 3,5 δισ. ευρώ μέσα από τις μειώσεις φορολογικών συντελεστών, θα χρειαστεί να προκύψει πρωτογενές πλεόνασμα:
 8,141 δισ. ευρώ το 2019 ή 4,17% του ΑΕΠ.
 9,377 δισ. ευρώ το 2020 ή 4,62% του ΑΕΠ.
 11,619 δισ. ευρώ το 2021 ή 5,5% του ΑΕΠ.
 
Ο Τσακαλώτος εκτιμά ότι αυτές οι επιδόσεις είναι εφικτές – χωρίς την επιβολή πρόσθετων δημοσιονομικών μέτρων – για τον εξής λόγο: Η απόδοση των μέτρων που έχουν ήδη ληφθεί υποεκτιμάται από τους δανειστές και στην πράξη θα αποδειχθεί πολύ μεγαλύτερη από ό,τι έχει προβλεφθεί. 
Επίσης, με την πάροδο του χρόνου προβλέπεται ότι θα γίνεται ολοένα και μεγαλύτερη η απόδοση των λεγόμενων «μη παραμετρικών» μέτρων, όπως είναι οι ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο, τα μέτρα καταπολέμησης της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου, η «μονιμοποίηση» της διαδικασίας οικειοθελούς αποκάλυψης κρυφών εισοδημάτων κ.λπ.
 
Ρύθμιση χρεών για όλους
Και αν οι φόροι είναι το ένα μεγάλο θέμα που «καίει» τη μεσαία τάξη, η τακτοποίηση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων, είτε προς το Δημόσιο είτε προς τις τράπεζες, είναι το επόμενο φλέγον ζήτημα.
 
Σε αυτό το μέτωπο δύο είναι τα θέματα που θέλει να προωθήσει η κυβέρνηση:
1 Η προστασία της πρώτης κατοικίας, έστω της «λαϊκής». 
Παρά το γεγονός ότι οι δανειστές εγείρουν πολλές αντιδράσεις, η κυβέρνηση θα θέσει εκ νέου θέμα για παράταση του προστατευτικού πλαισίου που προβλέπει ο νόμος Κατσέλη, τουλάχιστον για το κρίσιμο 2019. Μέχρι να αρχίσει η συζήτηση επί του θέματος, στο κυβερνητικό επίπεδο ελπίζουν ότι θα υπάρχουν στοιχεία που να αποδεικνύουν σταθερή αποκλιμάκωση των κόκκινων δανείων. 
Προς αυτό, ήδη συμβάλλουν τόσο η «απειλή» των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών όσο και οι μαζικές προτάσεις που κάνουν οι τράπεζες στους πελάτες τους για «κούρεμα» πριν προχωρήσουν στη λύση της πώλησης των δανείων στα ιδιωτικά funds. Η παράταση της προστασίας μέσω του νόμου Κατσέλη είναι μέτρο με ιδιαίτερη πολιτική βαρύτητα, γι’ αυτό και αναμένεται να πέσει ξανά στο τραπέζι.
2 Η ένταξη και των μισθωτών αλλά και των συνταξιούχων στη ρύθμιση για τις 120 δόσεις (ή σε κάποια παραπλήσια). 
 
Το βασικό επιχείρημα της ελληνικής πλευράς θα είναι ότι, με την έξοδο από την κρίση και την επιστροφή στην ανάπτυξη, θα πρέπει να δοθεί σε όλους μια ευκαιρία να αφήσουν πίσω το παρελθόν και να κάνουν μια νέα αρχή ρυθμίζοντας τα χρέη του παρελθόντος. Ήδη η ρύθμιση των 120 δόσεων, όπως προκύπτει και από τις οδηγίες εφαρμογής της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, μπορεί να «φιλοξενήσει» και ελεύθερους επαγγελματίες και «μπλοκάκια». 
 
Ποιοι λείπουν; Οι μισθωτοί που δεν έχουν επαγγελματική ταυτότητα. Μπορεί, όπως είπε και ο Τσακαλώτος, από το σύνολο των χρεών των 102 δισ. ευρώ, τα πολλά λεφτά να τα οφείλουν περίπου 17.000 ΑΦΜ (σ.σ.: αυτοί εμφανίζονται να χρωστούν περισσότερα από 80 δισ. ευρώ). Αυτό όμως δεν αναιρεί το γεγονός ότι ο αριθμός των οφειλετών – ανεξάρτητα από το αν αυτοί χρωστούν μερικές εκατοντάδες ή λίγες χιλιάδες ευρώ – ανέρχεται στα τέσσερα εκατομμύρια.
 
Είναι προφανές λοιπόν ότι μια καλή ρύθμιση, που θα περιλαμβάνει μισθωτούς και συνταξιούχους, θα «αγγίξει» εκατοντάδες χιλιάδες φορολογούμενους, οι οποίοι θα μπορέσουν να βρουν μια διέξοδο για τις συσσωρευμένες αμαρτίες του παρελθόντος.
 
Τούμπα τα «πακέτα»
Το ελληνικό πρόγραμμα θα «σέβεται» την υποχρέωση παραγωγής πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ όχι μόνο για το 2018, που είναι μνημονιακό έτος, αλλά και για το 2019. 
 
Η μέχρι τώρα συμφωνία με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς προβλέπει ότι για το 2019 θα εφαρμοστούν επιπλέον μέτρα που θα αντιστοιχούν στο 1% του ΑΕΠ (εν προκειμένω η μείωση των συντάξεων) και ένα «καλό πακέτο» επίσης 1% του ΑΕΠ, υπό την προϋπόθεση ότι θα κριθεί πως βγαίνουν οι στόχοι. 
Στο πίσω μέρους του μυαλού της κυβέρνησης, υπάρχει το να «αντικατασταθεί» το πακέτο του 2019 με το πακέτο του 2020. Δηλαδή, αντί να μειωθούν οι συντάξεις το 2019, να μειωθούν από το 2020 και, αντί να γίνει η μείωση του αφορολογήτου το 2020, να έρθει νωρίτερα, το 2019. 
 
Αντίστοιχα το πρώτο καλό πακέτο που περιλαμβάνει τη χορήγηση επιδομάτων να μεταφερθεί για το 2020 και να έρθει νωρίτερα το καλό πακέτο του 2020 που προβλέπει τη μείωση των φορολογικών συντελεστών (μείωση ΕΝΦΙΑ, εισφοράς αλληλεγγύης και πρώτου συντελεστή στη φορολογική κλίμακα). 
Μπορεί η μείωση του αφορολογήτου να αγγίζει περισσότερους φορολογούμενους, ωστόσο οι συνέπειες στην τσέπη τους είναι μικρότερες σε σχέση με την περικοπή των συντάξεων, η οποία φτάνει να καταργεί ακόμη και 2,5 συντάξεις.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.