22/07/2019 21:17:02
27.6.2019 / ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΛΟΥΜΕΝΟΣ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2079 στις 27-6-2019

Επιδρομή στην τσέπη μας από την Αττική Οδό - Τα αστεία επιχειρήματα για την αύξηση των διοδίων

Επιδρομή στην τσέπη μας από την Αττική Οδό - Τα αστεία επιχειρήματα για την αύξηση των διοδίων - Media

 

Σε μία άνευ προηγουμένου μονομερή ενέργεια, και μάλιστα λίγες μέρες πριν από τις εκλογές, προχώρησε η διοίκηση της Αττικής Οδού, καθώς αποφάσισε να αυξήσει την τιμή των διοδίων κατά μισό ευρώ, στα 3,30 ευρώ από 2,80 που είναι σήμερα. Μάλλον η εταιρεία θέλει να περάσει το μήνυμα ότι η Αττική Οδός δεν είναι για όλους, αλλά για αυτούς που... μπορούν.
Μάλιστα, στην προσπάθειά της προφανώς να μας φέρει πιο «μαλακά» το «καπέλο» των 50 λεπτών (που σε ποσοστό συνιστά αύξηση σχεδόν 20%), η εταιρεία αποφάσισε να ολοκληρώσει την ανατίμηση σε δύο φάσεις. Η πρώτη αύξηση θα γίνει την 1η Ιουλίου στα 3 ευρώ και η δεύτερη την 1η Ιανουαρίου 2020 στα 3,30 ευρώ.
Αντίστοιχες αυξήσεις με τα Ι.Χ. θα έχουν και οι υπόλοιπες κατηγορίες οχημάτων (μοτοσυκλέτες, φορτηγά κ.λπ.), όπως φαίνεται στον πίνακα:


Αστεία επιχειρήματα
Η διοίκηση της εταιρείας, επιχειρώντας να δικαιολογήσει την απόφαση, αναφέρει μεταξύ άλλων σε ανακοίνωσή της ότι είναι νόμιμο και αναφαίρετο δικαίωμά της να προχωρήσει σε αυξήσεις και προσθέτει ότι τα διόδιά της είναι από τα χαμηλότερα συγκριτικά με αυτά άλλων αυτοκινητοδρόμων, ενώ δεν έχει προβεί σε καμία ανατίμηση τα τελευταία δεκατρία χρόνια.
Βέβαια η εταιρεία «ξεχνάει» ότι η Αττική Οδός είναι δρόμος εντός αστικού ιστού, που σημαίνει ότι εκατομμύρια οδηγοί τον χρησιμοποιούν και πληρώνουν διόδια για τις καθημερινές μετακινήσεις τους από και προς τη δουλειά, για να κάνουν τα ψώνια τους, να παίρνουν τα παιδιά από το σχολείο κ.λπ.
Δηλαδή, αν υπολογίσει κάποιος ότι υπάρχουν σήμερα χιλιάδες πολίτες που πληρώνουν 5,40 ευρώ (πριν από την αύξηση) καθημερινά και το μηνιαίο κόστος τους για τη χρήση της Αττικής Οδού προσεγγίζει τα 162 ευρώ (θα φτάνει τα 198 ευρώ με την αύξηση), είναι τουλάχιστον αστείο το επιχείρημα ότι τα διόδια είναι φθηνότερα από αυτά της εθνικής οδού, τα οποία πληρώνει κάποιος μόνο στην περίπτωση ταξιδιού εκτός Αθήνας. 
Και μην ξεχνάμε ότι τα χρήματα αυτά η Αττική Οδός τα χρεώνει είτε κάποιος τη χρησιμοποιήσει για λίγα χιλιόμετρα είτε για μία πιο μεγάλη διαδρομή. Κι αυτό διότι δεν έχει προβλέψει να χρεώνει τους χρήστες ανάλογα με τα χιλιόμετρα και έτσι όλοι θα είναι αναγκασμένοι να πληρώνουν την «ταρίφα» των 6,60 ευρώ είτε βγουν στην πρώτη έξοδο που θα συναντήσουν είτε κάνουν τη διαδρομή μέχρι τέλους.

Επίθεση Σπίρτζη
Την απόφαση της Αττικής Οδού για αύξηση των διοδίων αποδοκίμασε με σκληρά λόγια και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης. Συγκεκριμένα τη χαρακτήρισε ως ενέργεια με πολιτική σκοπιμότητα και υπογράμμισε πως το γεγονός αυτό αποτελεί απόδειξη ότι η κυβέρνηση δεν ενέδωσε ποτέ στην πίεση των συμφερόντων.
Ο υπουργός σε δηλώσεις του τόνισε ότι δεν μπορεί η Αττική Οδός Α.Ε., την ώρα που βρίσκεται σε διαπραγμάτευση με την κυβέρνηση για τη μείωση των διοδίων και δίχως να αποδείξει τα κόστη που έχει, να προχωρά σε μονομερή αύξηση. Όπως σημείωσε, η κίνηση αυτή δεν θα γίνει ανεκτή και προϊδέασε για συγκεκριμένες κινήσεις από πλευράς υπουργείου.
«Είναι απόδειξη», προσθέτει, «ότι δεν θέλουν κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα, γιατί δεν τους έκανε τα “χατίρια”. Τους έχει ανοίξει η όρεξη για επαναφορά των λογικών και των πρακτικών αρπαχτής». «Δεν θα γίνει αποδεκτή ούτε η πρακτική, ούτε η λογική, ούτε τα τετελεσμένα... ούτε από εμάς, ούτε από τον ελληνικό λαό» διεμήνυσε ο υπουργός.

Τι υποστηρίζει η εταιρεία
Η εταιρεία υποστηρίζει ότι παρ’ όλα αυτά η τιμή του διοδίου είναι 20% χαμηλότερη από όσο προβλέπει η σύμβαση που έχει υπογράψει με το Ελληνικό Δημόσιο. Στην ανακοίνωση αναφέρεται:
«Μπορεί η Αττική Οδός να αποτελεί πρόσφορο πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης αυτές τις ημέρες, ωστόσο δεν πρέπει να παραβλέπεται πως η Αττική Οδός και οι άνθρωποί της είναι σε εγρήγορση 365 ημέρες τον χρόνο, 7 ημέρες την εβδομάδα και 24 ώρες μέρα και νύχτα για να λειτουργούν και να συντηρούν τον αυτοκινητόδρομο και να εξυπηρετούν τους χρήστες του, ώστε να απολαμβάνουν άνεση και ασφάλεια στις μετακινήσεις τους.


Καθήκον της Αττική Οδός Α.Ε. απέναντι στους χρήστες της στο πλαίσιο ενάσκησης της παραχωρηθείσας δημόσιας υπηρεσίας είναι να διασφαλίζει την άριστη λειτουργία του δρόμου και απέναντι στους μετόχους της, την υγιή οικονομική κατάσταση της εταιρείας, ώστε να αποσβέσουν τα κεφάλαια που επένδυσαν ύστερα από σχεδόν 25 χρόνια, με αναμενόμενη απόδοση, μέχρι το τέλος της παραχώρησης, χαμηλότερη του 10%, τη στιγμή που η ορισθείσα στη Σύμβαση Παραχώρησης μέγιστη δυνατή απόδοση ανέρχεται σε 13,1%.
Ως προς τους ισχυρισμούς ότι η αύξηση είναι “μονομερής” και “απαράδεκτη”:
Αποτελεί νόμιμο και αναφαίρετο δικαίωμα της εταιρείας, εκπορευόμενο από το Άρθρο 50.1.2. της Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Αττική Οδός Α.Ε., η οποία κυρώθηκε από τη Βουλή των Ελλήνων στις 16.12.1996, ο ελεύθερος και μονομερής καθορισμός του ύψους των διοδίων τελών, υπό την προϋπόθεση ότι η Ανώτατη Τιμή Διοδίων Τελών δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα Άνω Συμβατικά Όρια Διοδίων Τελών (ΑΣΟΔΤ). 


Επιπλέον, χρήστες του δρόμου που πραγματοποιούν σήμερα τις διελεύσεις τους πληρώνοντας 2,80 ευρώ με μετρητά και οι οποίοι από 1.7.2019 θα κληθούν να πληρώνουν 3,00 ευρώ, μπορούν να διατηρήσουν το κόστος των διελεύσεών τους στα 2,80 ευρώ, αν εγγραφούν στο βασικό συνδρομητικό πρόγραμμα Express και λάβουν δωρεάν τον πομποδέκτη, γεγονός που θα τους απαλλάξει και από την ανάγκη καθημερινής συναλλαγής στα διόδια.
Περαιτέρω, σημειώνεται πως οι χρήστες που χρησιμοποιούν τον δρόμο καθημερινά για να πάνε και να έλθουν από τη δουλειά τους και πραγματοποιούν 44-47 διελεύσεις τον μήνα, απολαμβάνουν και θα συνεχίσουν να απολαμβάνουν εκπτώσεις 27% - 32%, εκπτώσεις που κανένα άλλο έργο παραχώρησης στην Ελλάδα δεν προσφέρει και οι οποίες είναι από τις μεγαλύτερες σε όλη την Ευρώπη».

Για τις νέες τιμές διοδίων
Ενδιαφέρον πάντως έχει και το τμήμα της απάντησης της εταιρείας που λέει ότι η κυβέρνηση ήταν ενήμερη και δεν είχε εκφράσει αντιρρήσεις:
«Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είχε ενημερωθεί με επίσημη επιστολή από την Αττική Οδός Α.Ε. από τις 28.12.2018 για τις νέες τιμές που προγραμματίζονταν να τεθούν σε ισχύ την 1η Φεβρουαρίου 2019 (3,00 ευρώ) και την 1η Αυγούστου 2019 (3,30 ευρώ) και ουδέποτε είχε εκφράσει υπηρεσιακά την παραμικρή αντίρρηση ή είχε ζητήσει οποιαδήποτε διευκρίνιση ή συμπληρωματικό στοιχείο.


Η Αττική Οδός Α.Ε., προσπαθώντας να καθυστερήσει περαιτέρω την οικονομική επιβάρυνση των χρηστών της από τις νέες τιμές, αποφάσισε και ενημέρωσε με επιστολή της και πάλι μονομερώς στις 29.1.2019 την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ότι αναβάλλει (όχι ανακαλεί) μέχρι νεωτέρας την εφαρμογή της απόφασης του Διοικητικού της Συμβουλίου.
Υπενθυμίζεται ότι σεβόμενη την οικονομική κατάσταση της χώρας και των πολιτών, η Αττική Οδός Α.Ε. δεν προχώρησε σε καμία αύξηση επί 13 χρόνια (εξαιρουμένης της αύξησης από 2,70 ευρώ σε 2,80 ευρώ το 2010 λόγω ΦΠΑ), τη στιγμή που στο διάστημα της δεκαετούς οικονομικής κρίσης, άλλα έργα παραχώρησης προχώρησαν σε σημαντικές αυξήσεις που σε ορισμένες περιπτώσεις έφταναν για τα Ι.Χ. ακόμα και αύξηση 1,55 ευρώ ανά διέλευση».

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.