02/07/2020 12:07:19
19.4.2020 / ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2121 στις 15-4-2020

Τα πάνω κάτω στις αγορές μας - Αλλαγή καταναλωτικών συνηθειών στη διάρκεια της καραντίνας

Τα πάνω κάτω στις αγορές μας - Αλλαγή καταναλωτικών συνηθειών στη διάρκεια της καραντίνας - Media

 

Τεράστιες αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες των ελληνικών νοικοκυριών έχει δημιουργήσει η πρωτόγνωρη καθημερινότητα που αντιμετωπίζουν τον τελευταίο ενάμιση μήνα.
Προϊόντα που λίγες εβδομάδες νωρίτερα αποτελούσαν, το λιγότερο, δευτερεύουσα ανάγκη ή δεν έβρισκαν καν θέση στα ράφια των καταστημάτων μετατράπηκαν σχεδόν μέσα σε μία νύκτα σε πρωταγωνιστές της αγοράς, ενώ αγαθά που θεωρούνταν σε κανονικές συνθήκες ως πρώτης ανάγκης μεταμφιέστηκαν «εν ριπή οφθαλμού» σε «κομπάρσους» στα μάτια των καταναλωτών.
Η ριζική αυτή μεταβολή στις συνήθειες των Ελλήνων δεν αφορά μόνο τα φυσικά σημεία πώλησης, εν προκειμένω τα σούπερ μάρκετ και τα φαρμακεία, που παραμένουν ανοικτά αυτή την περίοδο. Επηρέασαν αντίστοιχα ή και ακόμα παραπάνω τις ηλεκτρονικές αγορές, οι οποίες όπως είναι φυσικό έχουν αυξηθεί κατακόρυφα στα προϊόντα που δεν μπορούν πλέον να προμηθευτούν οι καταναλωτές λόγω του «lockdown» στις υπόλοιπες κατηγορίες καταστημάτων.


Έτσι, λοιπόν, σε ό,τι αφορά τα σούπερ μάρκετ, το «καλάθι» των καταναλωτών διαφοροποιείται από εβδομάδα σε εβδομάδα σύμφωνα με στοιχεία της IRI.
Αν και στις πρώτες θέσεις των πωλήσεων παραμένουν τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής, οινόπνευμα, γάντια αλλά και τρόφιμα όπως αλεύρι και ζυμαρικά, στις υπόλοιπες θέσεις της λίστας τα ψώνια των καταναλωτών αλλάζουν όσο περνάει ο καιρός.


Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της αγοράς είναι ότι στις πέντε πρώτες εβδομάδες κορωνοϊού στην Ελλάδα, δηλαδή από τις 24 Φεβρουαρίου 2020 έως τις 29 Μαρτίου 2020, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ σημείωσε τεράστια αύξηση 30,4% και διαμορφώθηκε σε 739,3 εκατ. ευρώ έναντι 566,77 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2019. 
Από τις αρχές του έτους έως τις 29 Μαρτίου 2020 οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ έχουν ενισχυθεί κατά 13,7% σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2019, αύξηση που οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στις πολύ ενισχυμένες πωλήσεις του κλάδου λόγω κορωνοϊού.
Το διάστημα αυτό των πέντε εβδομάδων οι δέκα κατηγορίες με τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων είναι οι ακόλουθες: 
● παραφαρμακευτικά (393,2%), 
● καθαρό οινόπνευμα (377,9%), 
● συμπληρώματα διατροφής (361,9%), 
● υγρά μαντιλάκια (357,2%), 
● αντισηπτικά μαντιλάκια (341,1%), 
● γάντια (236,8%), 
● luncheon meat (183,3%), 
● καθαριστικά μπάνιου και κουζίνας (162,3%), 
● χλωρίνη (158,6%) 
● και αλεύρι (152,3%).
Ενδεικτικό είναι ότι μία εβδομάδα νωρίτερα (η οποία έληξε στις 24 Μαρτίου), το τσίπουρο, η τσικουδιά και η ρακή ήταν στην 22η θέση ανάμεσα σε 60 προϊόντα, καταγράφοντας αύξηση κατά 90,8% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή, ενώ την εβδομάδα που έληξε στις 3 Μαρτίου βρίσκονταν στην 54η θέση με αύξηση 64,7%.
Από τα υπόλοιπα αλκοολούχα ποτά η σαγκρία κατέγραψε αύξηση 40,3% και βρίσκεται στην 45η θέση, ενώ το τζιν άνοδο πωλήσεων κατά 35,9% καταλαμβάνοντας την 58η θέση.

Μεγάλη «στροφή»
Σύμφωνα με έρευνα του GR.EC.A, του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου, με τη συνεργασία των BestPrice, Google & Skroutz και την ομάδα eMarket Intelligence της Convert Group, καταγράφεται αύξηση έως και 134% εβδομαδιαίως σε σχέση με την ίδια εβδομάδα του 2019 στην καταναλωτική δαπάνη προϊόντων που γίνεται σε ηλεκτρονικά καταστήματα από Έλληνες, ενώ τον Μάρτιο εκατοντάδες κατηγορίες έχουν εκτοξευθεί από τις online αγορές όπως puzzles με +1.654%, web cameras με +1.256% και στρώματα γυμναστικής με +772% σε σχέση με τον Φεβρουάριο φέτος 


Ταυτόχρονα, η online επισκεψιμότητα σε όλες τις μεγάλες κατηγορίες ηλεκτρονικού εμπορίου αυξάνεται κάθε εβδομάδα εδώ και τέσσερις εβδομάδες με πρωταγωνιστές τα προϊόντα ψυχαγωγίας με +433%, τον αθλητισμό και hobby με +129% και τα παιδικά - βρεφικά είδη με +118% για την εβδομάδα 30 Μαρτίου - 5 Απριλίου 2020 σε σχέση με την εβδομάδα 2 Μαρτίου - 8 Μαρτίου 2020, που ήταν η τελευταία εβδομάδα προ καραντίνας.
Στο ίδιο διάστημα που εκτοξεύεται η online επισκεψιμότητα σε κατηγορίες ηλεκτρονικού εμπορίου μειώνεται δραματικά η επισκεψιμότητα στο φυσικό δίκτυο καταστημάτων, εμπορικών κέντρων και χώρων ψυχαγωγίας σε ποσοστό που φτάνει το -85% μέσα στην εβδομάδα 30 Μαρτίου - 5 Απριλίου 2020 σε σχέση με τη βάση των 5 εβδομάδων 3 Ιανουαρίου - 6 Φεβρουαρίου 2020.

Στο βάραθρο τα είδη ένδυσης
Μελετώντας εκτενέστερα τα δεδομένα και προσπαθώντας να αποκωδικοποιήσουμε την καταναλωτική συμπεριφορά θα μπορούσαμε να οδηγηθούμε στο συμπέρασμα ότι οι καταναλωτές όχι μόνο δεν σταμάτησαν τις ηλεκτρονικές αγορές τους, αλλά τις αύξησαν σημαντικά και παράλληλα τροποποίησαν το τι αγοράζουν.
Μείωσαν τις αγορές που έχουν να κάνουν με προϊόντα μόδας (ανδρικά και γυναικεία παπούτσια, ρούχα και αρώματα) και αυτοκινήτου, συνεχίζουν να αγοράζουν και να αναζητούν αντισηπτικά, καθαριστικά σπιτιού και ιατρικά αναλώσιμα (γάντια και μάσκες), ενώ στράφηκαν σε αγορές που έχουν να κάνουν με:
● Την εργασία από το σπίτι (laptops, web cameras, πληκτρολόγια, ποντίκια κ.ά.).
● Τη γυμναστική στο σπίτι.
● Τρόπους για να περάσουν δημιουργικά τον χρόνο σπίτι τους (puzzle, παιχνίδια, gaming κ.ά.).
Στον αντίποδα βρίσκονται κατηγορίες με προϊόντα αυτοκίνησης και μοτοκίνησης, μόδας και ειδών ταξιδιού και μεταφοράς, που εμφανίζουν πτώση στην οnline δαπάνη, όπως ενδεικτικά αμορτισέρ αυτοκινήτου με -99%, βαλίτσες ταξιδιού με -63% και γόβες με -51%. Ωστόσο ακόμα και η κατηγορία της μόδας έδειξε τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης με αύξηση 4% σε online επισκεψιμότητα την εβδομάδα 30 Μαρτίου - 5 Απριλίου 2020, λόγω και των online αγορών για την πασχαλινή περίοδο.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.