15/11/2018 01:12:09

Ο Γκόγια συναντά τον Πικάσο...

Ο Γκόγια συναντά τον Πικάσο... - Media

Η εξίσωση της ζωής παραμένει σκοτεινή. Η ιδέα της πιθανής δυνατής λύσης γοητεύει όχι μόνο τον Δαρβίνο, αλλά και την τέχνη. Η Άρτεμης Ποταμιάνου, γνωστή εικαστικός που συχνά εκθέτει στο εξωτερικό, συνδέει την εξέλιξη του είδους με την ιστορία της τέχνης. Η νέα της δουλειά «Η Εξέλιξη της Τέχνης», που εκτίθεται στην γκαλερί «Έκφραση», αποτελεί ένα εικαστικό παιχνίδι με τη θεωρία του Δαρβίνου για την «Καταγωγή των ειδών».
Η δραστήρια δημιουργός συνεχίζει να ερευνά το τρίπτυχο: καλλιτεχνικό έργο - καλλιτέχνης - εκθεσιακός χώρος. Σύμφωνα με την εικαστικό, κορυφαία έργα σημαντικών δημιουργών γίνονται πηγή έμπνευσης για τους μεταγενέστερους ζωγράφους. Ο Δομίνικος Θεοτοκόπουλος αγνοήθηκε για πολλά χρόνια μέχρι να γίνει γνωστός στις αρχές του 20ού αιώνα και ο Μποτιτσέλι ανακαλύφθηκε μέσα από τους Προραφαηλίτες.
Η Άρτεμης Ποταμιάνου, που πριν από μερικά χρόνια είχε επιμεληθεί την έκθεση του Ντάμιεν Χιρστ στη Θεσσαλονίκη, επιλέγει να βάλει μέσα σε ένα δικό της έργο και Βελάσκεθ και Γκόγια και Πικάσο. Διαμορφώνοντας στην εγκατάστασή της έναν χάρτη - διάγραμμα ανάλογο με αυτόν που χρησιμοποιούνται στα μουσεία Φυσικής Ιστορίας, αποδεικνύει ότι ένας πίνακας, ένα έργο τέχνης γενικότερα, είναι το άθροισμα πολλών επιμέρους επιρροών.
Αναμνήσεις, ήρωες του παρελθόντος από την ιστορία της τέχνης μετουσιώνονται ή μάλλον μετενσαρκώνονται σε νέα έργα με ψηφιακή επεξεργασία και χωρίς διάθεση μίμησης. Με αυτόν τον τρόπο η Άρτεμης Ποταμιάνου θέλει να δείξει ότι δεν υπάρχει παρθενογένεση, αλλά ο κάθε καλλιτέχνης επηρεάζεται από τους προηγούμενους για να εξελιχθεί. Ανάμεσα στα 21 έργα που φιλοξενούνται στην έκθεση θα συναντήσουμε και το παλαιότερο έργο «Delft» με επιρροές από τον Βερμέερ και το περίφημο «Las meninas», οι δεσποινίδες τιμής της ισπανικής αυλής του Φιλίππου Δ’ και η μικρή πριγκίπισσα Μαργαρίτα, που φιλοτέχνησε ο Βελάσκεθ και έκαναν τον Γκόγια να συγκινηθεί και τον Πικάσο να τις απαθανατίσει αφαιρετικά.
Κάποιοι καλλιτέχνες θα προβληθούν και θα επιδράσουν στους μεταγενέστερους. Άλλοι θα «χαθούν» γιατί ποτέ τα έργα τους δεν παρουσιάστηκαν σε μια έκθεση. Όμως, στη νέα εποχή της παγκοσμιοποίησης και του Διαδικτύου, όλοι έχουν τη δύναμη στα χέρια τους να ανατρέψουν τους κανόνες. Γιατί κάθε καλλιτέχνης, ζωγράφος, μουσικός, ποιητής έχει κάτι να προσθέσει στον κόσμο.

 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.