search
ΠΕΜΠΤΗ 06.11.2025 11:16
MENU CLOSE

Το ξεπούλημα άρχισε, γαμπροί όμως δεν φαίνονται

10.12.2012 22:00
oldphotospod_0612_049_cmyk1355136190.jpg

Μπορεί στο ΤΑΙΠΕΔ να έχουν πάρει μία ανάσα, τώρα που οι διαδικασίες για τον ΟΠΑΠ και τη ΔΕΠΑ έχουν πάρει τον δρόμο τους, όλοι όμως αντιλαμβάνονται ότι αυτή η ανάσα δεν θα κρατήσει για πολύ.

Μπορεί στο ΤΑΙΠΕΔ να έχουν πάρει μία ανάσα, τώρα που οι διαδικασίες για τον ΟΠΑΠ και τη ΔΕΠΑ έχουν πάρει τον δρόμο τους, όλοι όμως αντιλαμβάνονται ότι αυτή η ανάσα δεν θα κρατήσει για πολύ. Και ο λόγος δεν αφορά τόσο τις ανησυχίες για το τελικό τίμημα που θα προσφερθεί για τους δύο μεγάλους οργανισμούς. Αυτό, όπως έχει γίνει προφανές, μετά την περίπτωση του IBC, δεν αφορά ιδιαίτερα τους αρμόδιους. Αυτό που πραγματικά ανησυχεί τους ξε…πωλητές του Ταμείου είναι ότι για τα «πακέτα» που βγαίνουν προς εκποίηση το 2013 το αγοραστικό ενδιαφέρον είναι ακόμη πολύ χαμηλό. Και, δυστυχώς, το 2013 ξεκινάει σε μερικές ημέρες.

Όσοι γνωρίζουν την πραγματικότητα είναι σε θέση να βεβαιώσουν πως αυτή η έλλειψη ενδιαφέροντος ήταν και ο λόγος της κυβερνητικής κινητοποίησης για το ταξιδάκι του Σαμαρά στο Κατάρ και την Κίνα, που μετά την αναβολή του (λόγω Eurogroup) ετοιμάζεται πυρετωδώς για τον επόμενο μήνα. Ο ίδιος λόγος έκανε και τον πρωθυπουργό να δηλώσει ότι θα πάει να φέρει ο ίδιος τους αγοραστές. Και για τον ίδιο επίσης λόγο τα κυβερνητικά «παπαγαλάκια» κάθε τρεις και λίγο βγάζουν θέματα που παρουσιάζουν μια επενδυτική κοσμογονία, με αποκρατικοποιήσεις που θα φέρουν ρευστό και ανάπτυξη στη χώρα. Ας ρίξουμε μια ματιά στο τι μπορεί να συμβεί το 2013.

Νέος γύρος
Τα δεδομένα: την άνοιξη του 2013 ξεκινά η επόμενη φάση αποκρατικοποιήσεων, που περιλαμβάνει τα μικρότερα «μαγαζιά». Αυτά είναι η ΕΥΔΑΠ, τα ΕΛΤΑ, η ΛΑΡΚΟ, τα ΕΛΠΕ, ο ΟΔΙΕ, η ΕΛΒΟ και στο τέλος οι «βαριές περιπτώσεις»: η ΔΕΗ και ο ΟΣΕ.
Έτσι, το 2013 θα είναι ιδιαίτερα σημαντικό σε επίπεδο εξέλιξης διαγωνισμών, μια και κατά τη διάρκειά του θα βρίσκονται σε κίνηση 15 διαδικασίες (μαζί με αυτές του 2012, που θα ολοκληρωθούν την άνοιξη), χωρίς όμως να έχει καθοριστεί ποιοι θα τελειώσουν μέσα στο έτος. Έτσι, από το ’12 μεταφέρονται ο ΟΠΑΠ (Βιντεολόττο και πώληση του 33%), τα Λαχεία, η ΔΕΠΑ και ο ΔΕΣΦΑ, η Κασσιόπη στην Κέρκυρα και το ακίνητο της Αφάντου στη Ρόδο και η ΕΥΑΘ που ξεκίνησε προ ημερών. Καθαρές περιπτώσεις του 2013 είναι όλες οι περιπτώσεις οργανισμών που αναφέρθηκαν πιο πριν, στις οποίες θα πρέπει να προστεθούν αυτές που αφορούν κρατική γη και περιουσία: η πώληση 28 δημοσίων κτηρίων, η παραχώρηση του Αστέρα, τα περιφερειακά αεροδρόμια και ο υποθαλάσσιος αποθηκευτικός χώρος φυσικού αερίου «Νότια Καβάλα».
Παρά τον οργασμό ξεπουλήματος, το 2013 υπολογίζεται να αντληθούν μόλις 2,58 δισ. ευρώ. Οι πρώτες εισπράξεις αναμένονται τον προσεχή Οκτώβριο από τη δεύτερη δόση του τιμήματος για την άδεια παιχνιδομηχανών και τη δεύτερη δόση του IBC. Τα 2,2 δισ. ευρώ του 2013 θα προέλθουν από τα πλειοψηφικά πακέτα μετοχών του Δημοσίου στις ΔΕΚΟ, ενώ οι εισπράξεις από την κρατική γη θα είναι μόλις 342 εκατ. ευρώ.
Ακόμη, μέσα στον χρόνο, περιουσία του Ταμείου θα καταστούν τα λιμάνια Ελευσίνας, Λαυρίου, Ηγουμενίτσας, Αλεξανδρούπολης, Βόλου, Καβάλας, Κέρκυρας, Ηρακλείου και Ραφήνας. Επίσης έχουν εξεταστεί τα χαρτοφυλάκια 80.714 ακινήτων από 30 δημόσιους φορείς με 3.150 να προχωρούν προς αξιοποίηση. Από αυτά το Δημόσιο υπολογίζει ότι θα συλλέξει 8,5 δισ. ευρώ μέσω της αξιοποίησης των 630 από αυτά.
Από σχεδιασμό λοιπόν πετάμε. Κάπου εδώ όμως κλείνουν οι λαμπεροί φάκελοι των χρυσοπληρωμένων συμβούλων και αρχίζουν τα προβλήματα και τα θέματα.

Νερά
Πρώτη και πιο ώριμη περίπτωση είναι αυτή της ΕΥΑΘ, την οποία την εποχή των εύκολων κλισέ την έλεγαν «πολύφερνη νύφη». Όντως, το 2009, η τότε κυβέρνηση Καραμανλή είχε ξεκινήσει έναν διαγωνισμό στον οποίο είχαν συμμετάσχει οι γαλλικοί όμιλοι Suez (με την Ελλάκτωρ) και Veolia (σε συνεργασία με τη MIG), καθώς και η ισπανική Aqualia (με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ).
Παλιό το ενδιαφέρον των Γάλλων από την περίοδο που ο κολοσσός Suez / Gaz de France είχε αποκτήσει μειοψηφικό ποσοστό 5,5%, το οποίο διατήρησε μετά τον ατελέσφορο διαγωνισμό.
Θεωρητικά, οι ίδιοι «πελάτες» μπορεί να ξαναχτυπήσουν την πόρτα εφόσον ολοκληρωθεί το ρυθμιστικό πλαίσιο και η νέα τιμολογιακή πολιτική στις αρχές του 2013. Όμως τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Από τους Γάλλους ενδιαφέρεται πλέον μόνο η Suez, ενώ οι Έλληνες εταίροι των ξένων δείχνουν να κάνουν πίσω. Σε κάθε περίπτωση, όπως αναφέρουν καλά ενημερωμένοι κύκλοι, οι κοινοπραξίες που είχαν γίνει το 2009 δεν ισχύουν σήμερα. Και προσθέτουν με νόημα πως οι Έλληνες φοβούνται ότι από το 2013 και μετά, τα διαρκώς αυξανόμενα περιστατικά απλήρωτων λογαριασμών θα αρχίσουν να διαμορφώνουν και για τις εταιρίες υδάτων τα σοβαρά λογιστικά προβλήματα που έχουν προκύψει για τη ΔΕΗ. Και ακριβώς για τον λόγο αυτό, οι ελληνικοί επιχειρηματικοί όμιλοι αποφεύγουν πια να εκτεθούν σε τέτοιες επενδύσεις, φοβούμενοι ότι αν η κρίση δημιουργήσει ακόμη χειρότερα δεδομένα στην οικονομία, ίσως θα βρεθούν μπροστά σε ένα δίλημμα: Να διαγράψουν τους λογαριασμούς των πελατών που δεν έχουν να πληρώσουν ώστε μην χαρακτηριστούν ανάλγητοι, κινδυνεύοντας όμως να ρίξουν στα βράχια την ίδια την επένδυσή τους…
Επίσης, ο αγοραστής της ΕΥΑΘ θα πρέπει να αναλάβει να τρέξει το επενδυτικό πρόγραμμα που έχει μείνει πίσω. Αυτό περιλαμβάνει έργα συντήρησης του δικτύου και των κεντρικών εγκαταστάσεων, τα οποία παρουσιάζουν μεγάλα προβλήματα λόγω παλαιότητας. Μόνο για τις βελτιώσεις στον βιολογικό καθαρισμό τα απαιτούμενα κεφάλαια ξεπερνούν τα 15 εκατ. ευρώ, ενώ αν προστεθεί και η επεξεργασία λυματολάσπης φτάνουν στα 25-30 εκατ. ευρώ. Και αυτό κάνει πιο δύσκολη την εκδήλωση ενδιαφέροντος, για μια επιχείρηση που κατά τα άλλα παρουσιάζει τα τελευταία χρόνια εξαιρετικά οικονομικά στοιχεία με κέρδη άνω των 10 εκατ. ευρώ τον χρόνο και μόνιμη αποκοπή μερίσματος για τα δημόσια ταμεία και τους μετόχους.

Ταχυδρομεία
Για τα ΕΛΤΑ από το 2010 στο τότε Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων έχουν λάβει την αρχική εκδήλωση ενδιαφέροντος από το Post Group του Βελγίου. Δύο χρόνια όμως αργότερα το ενδιαφέρον των βελγικών Ταχυδρομείων δείχνει να έχει ατονήσει. Το ίδιο γίνεται και με το ενδιαφέρον εγχώριων ομίλων που παλαιότερα ήθελαν να μπουν στο παιχνίδι, όπως η ACS, αλλά τώρα κρατούν απόσταση. Έτσι, το 2013 αναμένεται να μπει δύσκολα για τα ΕΛΤΑ, που θα πρέπει να συνδυάσουν την έναρξη της αποκρατικοποίησης (με επιλογή υποψηφίων στο δεύτερο τρίμηνο) με την επιβίωσή τους στην απελευθερωμένη ταχυδρομική αγορά που ξεκινά στις αρχές του νέου χρόνου.
Για να «στολίσουν» τη νύφη, οι αρμόδιοι του ΤΑΙΠΕΔ έβαλαν τα Ταχυδρομεία στο ΕΣΠΑ, με προγράμματα εκσυγχρονισμού της τάξης των 15 εκατ. ευρώ, ενώ δεν σταματούν να «διαφημίζουν ότι ο οργανισμός παραμένει κερδοφόρος σε μια ιδιαίτερα δύσκολη συγκυρία. Το κακό είναι όμως ότι η έναρξη της αποκρατικοποίησης συμπίπτει με την απελευθέρωση. Κάτι που σημαίνει ότι πολλά πλεονεκτήματα που μέχρι σήμερα διατηρούσαν τα ΕΛΤΑ θα χαθούν. Για τον λόγο αυτό, τους τελευταίους μήνες η διοίκηση έχει εφαρμόσει πρόγραμμα περικοπών κλείνοντας 60 από τα 750 καταστήματα, ενώ την επόμενη διετία θα κλείσουν άλλα τόσα. Βεβαίως το μέτρο αυτό, μπορεί να ανταποκρίνεται σε μια πραγματικότητα, αλλά πιθανότατα δεν αρκεί για να αντισταθμίσει τη μείωση του τζίρου, που από την έναρξη της κρίσης ροκανίζεται και ο οποίος από το 2009 έχει πέσει κατά περισσότερο από 35%. Και το κακό είναι ότι ο κόσμος σταδιακά εγκαταλείπει το ταχυδρομείο ως μέσο διακίνησης και μεταφοράς δεμάτων, ενώ η χρήση των emails έχει εξαλείψει και την αρχική του αποστολή: τη μεταφορά των επιστολών.

«Βαριά»… χαρτιά και αποκρατικοποιήσεις υψηλής τάσης
Για τη ΛΑΡΚΟ έχουν ενδιαφερθεί μεταλλευτικοί όμιλοι από το εξωτερικό, αλλά και το εσωτερικό, με την εικόνα να «θολώνουν» τελευταία τόσο η εμπλοκή της εταιρείας με τη ΔΕΗ όσο και τα χρέη που αρχίζουν να ξεφεύγουν από κάθε μέτρο. Ισχυρότερο θεωρείται το ενδιαφέρον του ομίλου Μυτιληναίου, που φέρεται έτοιμος να επενδύσει και σημαντικά κεφάλαια για τον αναγκαίο εκσυγχρονισμό της. Το ερώτημα είναι σε ποια τιμή θα κοστολογήσει ένας υποψήφιος ενδιαφερόμενος μια εταιρεία που, ενώ διατηρεί μια σπάνια αποκλειστικότητα στις αγορές μετάλλων, βρίσκεται τεχνικά να χρωστάει περισσότερα από αυτά που αξίζει…
Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ οι ατμομηχανές φαίνεται πως θα έρθουν από την Ανατολή. Και, ειδικότερα, είτε από τη Μόσχα είτε από το μακρινό Πεκίνο. Μέχρι τότε η ελληνική πλευρά έχει πάρει στα χέρια της έναν κατάλογο ζητημάτων που πρέπει προηγουμένως να έχει επιλύσει, ώστε να μπορέσει να εισπράξει τα 200 εκατ. ευρώ που προσδοκά από την πώληση των σιδηροδρόμων.
Με τα διαδικαστικά να παραπέμπουν την έναρξη της όποιας διαδικασίας την άνοιξη, η κυβέρνηση περιμένει… Πάντως μετά τον Μάρτιο, οπότε και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα μεταφερθεί και επίσημα στο ΤΑΙΠΕΔ, θα αποδειχθεί και επίσημα ποιος… παίζει και ποιος όχι. Σήμερα μεταξύ αυτών που «παίζουν» θεωρούνται οι Ρώσοι, που επισκέφτηκαν τη χώρα μας πρόσφατα για να επιθεωρήσουν εγκαταστάσεις και δίκτυο, και οι Κινέζοι, που γνωρίζουν περισσότερα από τη συνεργασία της COSCO. Και τους δύο φέρεται να προσελκύει το μέλλον του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο, που θα διαμορφωθεί αφού τελειώσει και η νέα σιδηροδρομική γραμμή του Νέου Ικονίου. Βεβαίως, η απόκτηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα απαιτήσει από τον ανάδοχο σημαντική εμπλοκή σε ημιτελή έργα και επενδυτικά προγράμματα που έχουν εγκαταλειφθεί ή βαλτώσει. Κατά πολλούς, αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο οι Γάλλοι, που είχαν ενδιαφερθεί προ διετίας για τον ΟΣΕ (μάλιστα με υπουργική αποστολή στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι γαλλικών επιχειρήσεων, όπως η SNCF, η Alstom, η Vinci και η ADP), δεν έχουν επαναδιατυπώσει – ακόμη τουλάχιστον – το ενδιαφέρον τους.
Αποκρατικοποίηση υψηλής τάσεως θα είναι σε κάθε περίπτωση αυτή της ΔΕΗ, η οποία έχει μπει στη σειρά για τα τέλη του 2013. Αν για τον ΟΣΕ μένουν πολλά να γίνουν, για τι ΔΕΗ μένουν πολύ περισσότερα μέχρι να καταγραφεί αξιόπιστα τι είναι αυτό που θα διαμορφώσει το προς πώληση ποσοστό. Μπορεί λοιπόν οι Γερμανοί να δημιούργησαν αίσθηση με το… ομιχλώδες ενδιαφέρον της RWE (που είναι συγκεκριμένο και αφορά λιγνιτικά εργοστάσια προς εξαγορά), στην πραγματικότητα όμως οι υποψήφιοι που θα αναλάμβαναν έναν ευρύτερο ρόλο στη διαχείριση μιας τεράστιας ενεργειακής επιχείρησης δεν έχουν ιδέα. Ίσως, δε, όπως σχολίαζε ξένος χρηματιστηριακός παράγοντας στην Αθήνα, το μόνο που γνωρίζουν είναι οι αντιδράσεις που θα έχουν από τον Φωτόπουλο. Πάντως ο Δεκέμβριος θα είναι επίσης ζεστός για την Επιχείρηση, καθώς μέχρι το τέλος του έτους θα πρέπει να επαναπροσδιοριστούν πολλές ρυθμιστικές διατάξεις για τη λειτουργία της ΔΕΗ (όπως προβλέπονται στο Μνημόνιο), όπως επίσης και το πρόγραμμα αναδιάρθρωσης της Επιχείρησης.
Πώς είπατε; Με τέτοια δεδομένα δεν μπορούμε να περιμένουμε και πολλά; Καλά καταλάβατε. Αν θέλετε μεταφέρετέ τα και στο ΤΑΙΠΕΔ, όπου κάνουν ότι δεν τα έχουν καταλάβει…
 

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΕΜΠΤΗ 06.11.2025 11:16