search
ΤΕΤΑΡΤΗ 01.10.2025 03:09
MENU CLOSE

Η επιχειρηματολογία της σφαγής

31.07.2013 21:00
Η επιχειρηματολογία της σφαγής - Media

Οι οδηγίες για την αναδιάρθρωση του δημοσίου (βλέπε κατά κύριο λόγο απολύσεις) και την με κάθε τρόπο εφαρμογή του προγράμματος «διάσωσης» (βλέπε, διακυβέρνηση με προεδρικά διατάγματα και υπουργικές αποφάσεις) έχουν δοθεί από την τρόικα και η κυβέρνηση τις ακολουθεί κατά γράμμα. 

Οι οδηγίες για την αναδιάρθρωση του δημοσίου (βλέπε κατά κύριο λόγο απολύσεις) και την με κάθε τρόπο εφαρμογή του προγράμματος «διάσωσης» (βλέπε, διακυβέρνηση με προεδρικά διατάγματα και υπουργικές αποφάσεις) έχουν δοθεί από την τρόικα και η κυβέρνηση τις ακολουθεί κατά γράμμα. Από την τρόικα ενδεχομένως, έχει δοθεί και η σχετική επιχειρηματολογία την οποία προβάλλει η κυβέρνηση προκειμένου να μας πείσει ότι όχι μόνο δε γίνεται αλλιώς, αλλά οι λαίλαπα εξαπολύεται για το καλό μας.
 
Ας ρίξουμε λοιπόν, μια ματιά στο πρωτογενές υλικό αυτής της επιχειρηματολογίας, όπως διατυπώνεται σε δύο non paper που κυκλοφορεί το υπουργείο διοικητικής μεταρρύθμισης. Το πρώτο, έχει να κάνει με την «κινητικότητα»  και το δεύτερο με την πρακτική διακυβέρνησης μέσω προεδρικών διαταγμάτων. Τα δημοσιεύουμε λοιπόν, ολόκληρα και άνευ σχολιασμού, και ο καθ ένας ας βγάλει τα συμπεράσματά του.  
 
Πρώτο ενημερωτικό σημείωμα: για την κινητικότητα
 
Η πρώτη φάση του προγράμματος κινητικότητας περιλαμβάνει 12.500 δημοσίους υπαλλήλους και πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του Σεπτεμβρίου 2013.
 
Εξ αυτών οι 4.289 (2.114 εκπαιδευτικοί, 2.122 σχολικοί φύλακες και 53 υπάλληλοι του ΥΔΙΜΗΔ) εντάχθηκαν ήδη στο πρόγραμμα κινητικότητας.
 
Στις 23 Ιουλίου συνεδρίασε το Κυβερνητικό Συμβούλιο Μεταρρύθμισης, υπό την προεδρία του πρωθυπουργού, Αντώνη Σαμαρά. Σε αυτή τη συνεδρίαση εγκρίθηκε το σύνολο των οργανογραμμάτων των Υπουργείων.
 
Στις 25 Ιουλίου ακολούθησε σύσκεψη με τους Γενικούς Γραμματείς των Υπουργείων, υπό την προεδρία του πρωθυπουργού, Αντώνη Σαμαρά. Σε αυτή τη συνεδρίαση οριστικοποιήθηκε η κατανομή ανά Υπουργείο των 8.211 δημοσίων υπαλλήλων που θα τεθούν σε κινητικότητα το Σεπτέμβριο, συμπληρώνοντας με αυτόν τον τρόπο τον απαιτούμενο αριθμό των 12.500 υπαλλήλων.
 
Από τους 8.211 που θα ενταχθούν στο πρόγραμμα της κινητικότητας τον Σεπτέμβριο οι 3.500 έχουν ήδη προσδιοριστεί και θα προέρχονται από την κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας.
 
Σημείωση: Ο συνολικός αριθμός των δημοσίων υπαλλήλων που πρέπει να αποστείλουν τα Υπουργεία θα ανέρχεται σε 9.820, δηλαδή περίπου 1.600 επιπλέον, έτσι ώστε να υπάρχει αριθμός σε ετοιμότητα στην περίπτωση που υπάρξουν τελικά εξαιρέσεις. Ο συνολικός αριθμός των 12.500 σε κινητικότητα το Σεπτέμβριο σε καμία περίπτωση δεν αλλάζει.   
 
Η συμβολή του κάθε Υπουργείου και των φορέων του θα βασίζονται στην αξιολόγηση των δομών, στις εγκριθείσες προτάσεις αναδιοργάνωσης και στα εγκεκριμένα σχέδια στελέχωσης, από τα οποία προκύπτει τόσο το πλεονάζον προσωπικό, όσο και οι ανάγκες στελέχωσης.
 
Ο πρωθυπουργός, Αντώνης Σαμαράς, ζήτησε κατά τη διάρκεια και των δυο συσκέψεων τη συνολική επιτάχυνση του μεταρρυθμιστικού έργου όλων των Υπουργείων που βρίσκεται σε εξέλιξη, προκειμένου να επιτευχθούν οι εθνικοί στόχοι, μέσα στα προσδιορισμένα χρονοδιαγράμματα.
 
Σήμερα, 31 Ιουλίου, είναι η καταληκτική προθεσμία για τα Υπουργεία, που πρέπει να αποστείλουν στο Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, αλλά και στον Γενικό Γραμματέα Συντονισμού της Κυβέρνησης, Δημήτρη Βαρτζόπουλο, τους κλάδους, τις ειδικότητες και τα τμήματα από τα οποία θα προκύψει το πλεονάζον προσωπικό. Με βάση τα σχέδια στελέχωσης των Υπουργείων, οι γενικοί γραμματείς θα πρέπει να παρουσιάσουν το λεπτομερή σχεδιασμό με τον οποίο θα προκύπτει ο αριθμός του προσωπικού ανά ειδικότητα και κλάδο που θα τεθεί σε κινητικότητα.
 
Εντός των επομένων ημερών θα εκδοθεί από το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης η Υπουργική Απόφαση στην οποία θα περιγράφονται τα κριτήρια και ο τρόπος μοριοδότησης για την κινητικότητα. Για την κατάρτισή τους υπήρξε στενή συνεργασία με το ΑΣΕΠ, κάτι που ζητήθηκε από τον Υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κυριάκο Μητσοτάκη κατά τη διάρκεια συνάντησης που είχε στο ΑΣΕΠ με τον πρόεδρό του, Γιώργο Βέη.
 
Το ΑΣΕΠ αποτελεί βασικό συστατικό στην επιτυχία της διαδικασίας της κινητικότητας. Είναι η Ανεξάρτητη Αρχή που προσδίδει την αναγκαία διαφάνεια, δικαιοσύνη και αξιοκρατία.
 
Πρέπει να γίνει ευρέως αντιληπτό:
 
1. Η κινητικότητα θα γίνει εργαλείο για ένα καλύτερο Δημόσιο.
 
2. Η πλειοψηφία των δημοσίων υπαλλήλων που θα μπουν σε καθεστώς κινητικότητας μέσα στους επόμενους μήνες θα τοποθετηθούν σε άλλη θέση στο Δημόσιο.
 
3. Για όσους δημοσίους υπαλλήλους αποχωρήσουν τελικά, θα προσληφθούν ισάριθμοι, με διαφανή διαδικασία και αξιοκρατικά κριτήρια.
 
4. Το πρόγραμμα κινητικότητας αφορά μόλις στο 4% του συνόλου των δημοσίων υπαλλήλων.
 
5. Η διαδικασία της αξιολόγησης θα γίνει με αξιοκρατία και δικαιοσύνη. Αυτό αποτελεί προσωπική δέσμευση του κ. Μητσοτάκη.
 
6. Το έργο του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης είναι επιτελικό. Κοινός στόχος είναι ένας αποτελεσματικός δημόσιος τομέας. Αν όλοι κάνουμε το μερίδιο της δουλειάς που μας αναλογεί στη κυβέρνηση, τότε δεν θα ληφθεί κανένα άλλο οριζόντιο μέτρο.
 
Υπενθυμίζεται ότι οι 15.000 υπάλληλοι που θα αποχωρήσουν υποχρεωτικά από το Δημόσιο τη διετία 2013 – 2014, θα αντικατασταθούν από αντίστοιχο αριθμό (15.000) νέων υπαλλήλων, με αξιοκρατικές και αδιάβλητες διαδικασίες (ΑΣΕΠ). Με τον τρόπο αυτό το Δημόσιο θα ανανεωθεί ηλικιακά, αλλά και ποιοτικά, οικοδομώντας με αυτόν τον τρόπο μια νέα Δημόσια Διοίκηση, σύγχρονη, αποτελεσματική, φιλική προς τους πολίτες.
 
Δεύτερο Ενημερωτικό σημείωμα: για τα προεδρικά διατάγματα
 
Η καθιέρωση της οργάνωσης της Δημόσιας Διοίκησης μέσω προεδρικών διαταγμάτων δεν είναι νέα πρακτική: Από το 1975 οι Οργανισμοί προβλέπεται ότι καταρτίζονται με προεδρικά διατάγματα. Συγκεκριμένα ο νόμος 51/1975 προέβλεπε ότι «Διά Προεδρικών Διαταγμάτων, εφ` άπαξ εκδιδομένων εντός έτους από της ενάρξεως της ισχύος του παρόντος, προτάσει των Υπουργών, Προεδρίας Κυβερνήσεως, Οικονομικών και του κατά περίπτωσιν αρμοδίου Υπουργού, θα συνταχθούν εξ υπαρχής οι οργανισμοί των Υπουργείων ή ενιαίων συγκροτημάτων υπηρεσιών τούτων ή αυτοτελών δημοσίων πολιτικών υπηρεσιών, κατά τα κατωτέρω εν άρθρω 2 ειδικώτερον οριζόμενα.»
 
H μέχρι και σήμερα ισχύουσα νομοθετική διάταξη που προβλέπει την εξουσιοδότηση για τα προεδρικά αυτά διατάγματα είναι ο νόμος 2503/1997, ο οποίος προβλέπει ότι «η οργάνωση των υπουργείων, των αυτοτελών δημόσιων πολιτικών υπηρεσιών και των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου καθορίζεται με τους Οργανισμούς, που καταρτίζονται με προεδρικά διατάγματα, που εκδίδονται με πρόταση των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Οικονομικών και του αρμόδιου κατά περίπτωση υπουργού.»
 
Η τροπολογία που κατατέθηκε στο νομοσχέδιο «Αντιμετώπιση της Αυθαίρετης Δόμησης – Περιβαλλοντικό Ισοζύγιο και άλλες διατάξεις» του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής δεν αλλάζει το θεσμικό εργαλείο με το οποίο καταρτίζονται οι Οργανισμοί των υπουργείων, των αυτοτελών δημοσίων υπηρεσιών, των αποκεντρωμένων διοικήσεων και των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, αλλά προβλέπει ρητώς ότι η κατάρτιση και τροποποίηση των Οργανισμών των δημόσιων υπηρεσιών βασίζεται σε εκθέσεις αξιολόγησης των οργανικών μονάδων τους που συνοδεύονται από περιγράμματα αποστολής και θέσεων καθώς και από σχέδια στελέχωσης, τα οποία έχουν εγκριθεί από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Μεταρρύθμισης.
 
Η καινοτομία, δηλαδή, που εισάγεται είναι ότι πλέον τα προεδρικά διατάγματα αποτελούν το τελικό στάδιο της διαδικασίας αξιολόγησης δομών της δημόσιας διοίκησης.
 
Αναλυτικότερα: Για την αξιολόγηση αυτή συγκροτήθηκαν Επιτροπές Αξιολόγησης, οι οποίες έχουν ως έργο την αξιολόγηση των δομών των οργανικών μονάδων των Υπουργείων και των εποπτευόμενων φορέων τους. Για το σκοπό αυτό η κάθε Επιτροπή, αφού συγκέντρωσε και ανέλυσε τα αναγκαία δεδομένα, εξήγαγε τα συμπεράσματά της με στόχο την διαμόρφωση εναλλακτικών σεναρίων αναδιοργάνωσης για κάθε Υπουργείο. Στη συνέχεια οι προτάσεις αυτές συζητήθηκαν στην Ομάδα Υποστήριξης της Μεταρρύθμισης, η οποία αποτελείται από τον Υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, με αναπληρωτή του τον Υφυπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, τον Υπουργό Επικρατείας, τον Γ.Γ. του Υπουργείου Οικονομικών, τον Γ.Γ. του Υπουργείου Εσωτερικών, τον Γ.Γ. του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και τον Γ.Γ. του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας. Η ομάδα αυτή είναι αρμόδια για την προετοιμασία και υποστήριξη του έργου της Κυβερνητικού Συμβουλίου Μεταρρύθμισης, το οποίο ενεργώντας στο πλαίσιο των αποφάσεων και κατευθύνσεων του Υπουργικού Συμβουλίου και του Πρωθυπουργού, είναι αρμόδιο για τη διαμόρφωση πολιτικών σχετικά με τη βελτίωση της οργάνωσης, της λειτουργίας και της αποτελεσματικότητας, καθώς και για την άμεση και αποτελεσματική αξιολόγηση των υπηρεσιών και των φορέων της δημόσιας διοίκησης, των Ν.Π.Δ.Δ. και των Ο.Τ.Α. και την λήψη των αποφάσεων στα θέματα αυτά.
 
Συμπερασματικά: Ενώ δεν διαφοροποιείται η διοίκηση ως προς το εργαλείο που επιλέγει για να οργανωθεί εσωτερικά, η μεθοδολογία που ακολουθείται συνίσταται ότι το εργαλείο αυτό αποτυπώνει/επικυρώνει κανονιστικά τα πορίσματα της σύγχρονης διοικητικής επιστήμης, με βάση τις εκθέσεις αξιολόγησης των οργανικών μονάδων, τα περιγράμματα θέσεων, καθηκόντων, αποστολών και διαδικασιών καθώς και τα σχέδια στελέχωσης των υπηρεσιών. Επιγραμματικά, η κανονιστική ρύθμιση, δηλαδή το προεδρικό διάταγμα, συνιστά εφεξής την κατάληξη και όχι την αφετηρία της διοικητικής πρακτικής. Μέχρι σήμερα ίσχυε το αντίθετο, το προεδρικό διάταγμα όριζε το περιεχόμενο των Οργανισμών και στη συνέχεια αποτυπωνόταν αυτό διοικητικά. Με την προτεινόμενη πρακτική όμως, το προεδρικό διάταγμα ολοκληρώνει τη διαδικασία, αφού έχουν προηγηθεί τα προηγούμενα στάδια εφαρμογής των διοικητικών πρακτικών. Η δε επιλογή του νομικού εργαλείου του προεδρικού διατάγματος για τη θέση σε ισχύ των νέων οργανισμών υπαγορεύεται από την ανάγκη της ευελιξίας και της ύπαρξης διακριτικής ευχέρειας της διοίκησης ως προς την οργάνωσή της, αλλά και από τη δικαιοκρατική εγγύηση του προηγούμενου ελέγχου των προεδρικών διαταγμάτων από το Συμβούλιο της Επικρατείας.

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΤΕΤΑΡΤΗ 01.10.2025 02:46