search
ΤΡΙΤΗ 07.05.2024 18:10
MENU CLOSE

Τι ζητούν οι «νερουλάδες» με το LNG στην ευρωπαϊκή ενεργειακή «Σαχάρα»

Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ

τεύχος 2255
09/11/2022
13.11.2022 06:00
ng new

Περισσότερα από 30 δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) πλέουν αργά, κοντά στις βορειοδυτικές ακτές της Ευρώπης, καθώς οι παίκτες στο χρηματιστήριο της ενέργειας στοιχηματίζουν ότι η φθινοπωρινή υποχώρηση των τιμών, η οποία αποδίδεται στις ικανοποιητικές ποσότητες που έχουν αποθηκεύσει οι Ευρωπαίοι και στον καλό καιρό, θα αποτελέσει σύντομα παρελθόν.

Τα πλοία αυτά μεταφέρουν LNG συνολικής αξίας άνω των 2 δισ. δολαρίων και κινούνται στο ρελαντί από την Ιβηρική χερσόνησο μέχρι τις βόρειες ακτές της Ευρώπης. Ο αριθμός των πλοίων αυτών έχει διπλασιαστεί τους τελευταίους δύο μήνες, σύμφωνα με την εταιρεία αναλύσεων ναυσιπλοΐας Vortexa.

Διαβάζοντας κάποιος αυτές τις πληροφορίες, σχηματίζει την εξής εικόνα: Απελπισμένοι ταξιδιώτες στην έρημο ψάχνουν εναγωνίως για λίγο νερό, αλλά δεν βλέπουν κάποια όαση. Για καλή τους τύχη συναντούν κάποιους εμπόρους που διασχίζουν την έρημο και έχουν άφθονο νερό.

Στην πραγματικότητα οι έμποροι είναι νερουλάδες της ερήμου, που γνωρίζουν το άνυδρο τοπίο σαν την παλάμη τους και το διασχίζουν περιμένοντας να πέσουν πάνω σε κάποιους που διψούν απελπισμένα. Οι νερουλάδες είναι πρόθυμοι να δώσουν λίγες σταγόνες από το πολύτιμο εμπόρευμά τους, φτάνει να πληρωθούν στην καλύτερη τιμή. Και οι απελπισμένοι ταξιδιώτες δίνουν ό,τι έχουν και δεν έχουν για λίγες σταγόνες νερό.

Στη θέση των καμηλιέρηδων με το νερό βάλτε τα δεξαμενόπλοια με το LNG και στη θέση των απελπισμένων ταξιδιωτών βάλτε τους Ευρωπαίους που αναζητούν φυσικό αέριο.

Contango

Αυτοί που ελέγχουν τα φορτία κρατούν τα πλοία κοντά στους σταθμούς εκφόρτωσης περιμένοντας ότι οι τιμές του LNG θα αυξηθούν, καθώς με την έλευση του χειμώνα θα αρχίσουν ν’ αδειάζουν και οι δεξαμενές αποθήκευσης. Άλλα 30 δεξαμενόπλοια διαπλέουν τον Ατλαντικό και κατευθύνονται προς τον ίδιο προορισμό, σύμφωνα με τα στοιχεία της Vortexa.

Η εικόνα αυτή θυμίζει την κατάσταση στην αγορά πετρελαίου στη διάρκεια της κλιμάκωσης της πανδημίας, όταν η υπερπροσφορά αργού πετρελαίου ανάγκασε τους εμπόρους να μεταφορτώσουν τις πλεονάζουσες ποσότητες του «μαύρου χρυσού» σε δεξαμενόπλοια, τα οποία μετέτρεψαν σε πλωτές δεξαμενές, περιμένοντας να αυξηθούν οι τιμές.

Στο τέλος Οκτωβρίου οι ευρωπαϊκοί αποθηκευτικοί χώροι είχαν πληρότητα 94%, με το Βέλγιο να φτάνει στο 100%, τη Γαλλία στο 99% και τη Γερμανία στο 98%, καθώς οι ισχυρότερες οικονομίες έσπευσαν να αντικαταστήσουν το ρωσικό φυσικό αέριο που κόπηκε σε αντίποινα για τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, σύμφωνα με τα στοιχεία της Gas Infrastructure Europe.

Εφόσον ο χειμώνας πάει καλά και οι Ευρωπαίοι αισθανθούν ότι έχουν το πάνω χέρι στο θέμα της προμήθειας, η Goldman Sachs εκτιμά ότι η τιμή του υγροποιημένου φυσικού αερίου μπορεί να πέσει ακόμα και κατά 30%.

Με τις δεξαμενές πλήρεις, «τα πλοία με το LNG κάνουν ουρές έξω από τους ευρωπαϊκούς σταθμούς εκφόρτωσης, κυνηγώντας τις καλύτερες τιμές στις μεγάλες αγορές» λέει ο Φέλιξ Μπουθ, επικεφαλής αναλυτής της Vortexa για θέματα που αφορούν την αγορά LNG. «Για την ώρα αυτά τα πλοία δίνουν βάρος στην κράτηση θέσεων» προβλέποντας ότι οι τιμές θα αυξηθούν όταν έλθει ο χειμώνας.

Η αγορά βρίσκεται σήμερα στην κατάσταση που στη γλώσσα της βιομηχανίας αποκαλείται «contango». Δηλαδή η κατάσταση κατά την οποία ένα προϊόν που βγαίνει στην αγορά σε πολύ μεγάλες ποσότητες έχει τιμή υψηλότερη αν ο αγοραστής το παραλάβει σε μελλοντικό χρόνο, ενώ έχει χαμηλότερη τιμή σε περίπτωση άμεσης παράδοσης.

Για παράδειγμα τα συμβόλαια που κλείνονται στο χρηματιστήριο του Άμστερνταμ για LNG παράδοσης Δεκεμβρίου είναι 30% υψηλότερα σε σχέση με τον Νοέμβριο και οι τιμές Ιανουαρίου είναι 35% υψηλότερες.

Ναύλοι – χρυσάφι

Η παραμονή των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς LNG ανοικτά των ευρωπαϊκών ακτών έχει ως συνέπεια να μην υπάρχουν διαθέσιμα πλοία για νέες μεταφορές και έτσι αυξάνονται οι ναύλοι για τους πλοιοκτήτες. Στις 31 Οκτωβρίου ο ημερήσιος ναύλος ενός δεξαμενόπλοιου που ταξίδευε από τις αμερικανικές ακτές προς τη βορειοανατολική Ασία ήταν στα 478.000 δολάρια, ενώ ο ναύλος για το ίδιο πλοίο με κατεύθυνση τη βορειοδυτική Ευρώπη ήταν 468.000 δολάρια, σύμφωνα με τα στοιχεία της Argus Media. Και οι δύο τιμές είναι ρεκόρ και σχεδόν διπλάσιες από τις τιμές πριν από έναν χρόνο.

Προφανώς οι ακριβότεροι ναύλοι προς την Ασία επηρεάζουν και τις τιμές του LNG και γι’ αυτό πολλοί έμποροι μπορεί σύντομα να δώσουν εντολή στα πλοία να αλλάξουν ρότα και να κατευθυνθούν προς την Ασία, όπου το φορτίο έχει υψηλότερες τιμές.

Ο κινεζικός κίνδυνος το 2023

Αλλά το ζήτημα δεν είναι μόνο ο χειμώνας που έρχεται. Η Ευρώπη μπορεί να αντιμετωπίσει έλλειμμα φυσικού αερίου της τάξεως των 30 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων το καλοκαίρι, όταν θα πρέπει να γεμίσει και πάλι τις δεξαμενές για τον χειμώνα του 2023.

Ένας παράγοντας που μπορεί να επηρεάσει την παγκόσμια αγορά είναι η Κίνα. Τους πρώτους δέκα μήνες του τρέχοντος έτους η Κίνα εισήγαγε λιγότερο LNG, κάτι που επέτρεψε στους Ευρωπαίους να αντισταθμίσουν τη μείωση της ροής φυσικού αερίου από τη Ρωσία. Αν οι εισαγωγές LNG στην Κίνα ανακάμψουν το επόμενο έτος και φτάσουν στα επίπεδα του 2021, τότε οι Κινέζοι θα απορροφήσουν πάνω από το 85% της αναμενόμενης αύξησης της παραγωγής LNG.

Η παγκόσμια διάθεση αναμένεται ότι θα αυξηθεί μόλις κατά 20 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα το 2023, με το ένα τρίτο αυτής της ποσότητας να έρχεται από τις ΗΠΑ. Πρόκειται όμως για αύξηση που είναι μικρότερη από τη μισή αύξηση διάθεσης LNG την περίοδο 2016-2019 και, αν συνυπολογιστεί η πιθανή κινεζική ανάκαμψη, τότε η Ευρώπη θα έχει στη διάθεσή της τα μισά αποθέματα από ό,τι θα χρειάζεται για να έχει ενεργειακή ασφάλεια στην αρχή της χειμερινής περιόδου 2023-2024.

«Παρατηρώντας τις τελευταίες τάσεις και τις εξελίξεις στις διεθνείς και ευρωπαϊκές αγορές αερίου βλέπουμε ότι η Ευρώπη θα αντιμετωπίσει μια ακόμα πιο σκληρή πρόκληση τον επόμενο χειμώνα» προειδοποίησε ο εκτελεστικός διευθυντής της Διεθνούς Υπηρεσίας Ενέργειας (ΙΕΑ), ζητώντας πιο αποτελεσματικές πολιτικές για τη διαχείριση της ενέργειας και την απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα.

Διαβάστε επίσης

Το χρήμα πίσω από την (πυρηνική) σπέκουλα

Μικρομεσαίοι πνιγμένοι στα χρέη

«Παρακρατικός μηχανισμός με κάλυψη Μητσοτάκη»: Στη Δικαιοσύνη πέφτει το βάρος από το ΠΑΣΟΚ για τις υποκλοπές

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΤΡΙΤΗ 07.05.2024 18:10