Τζιτζικώστας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο: Το δυστύχημα στα Τέμπη δεν θα έπρεπε να είχε συμβεί - Διεκόπη δύο φορές η διαδικασία
«Στην Ελλάδα έχουμε υποστεί μια ασύλληπτη τραγωδία. Το δυστύχημα του 2023 δεν έπρεπε να συμβεί. Ένα τέτοιο δυστύχημα δεν πρέπει να ξανασυμβεί πουθενά στην Ευρώπη», είπε ο Απόστολος Τζιτζικώστας για τα Τέμπη ενώπιον του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κατά την ακρόαση για την επικύρωση της τοποθέτησής του στο χαρτοφυλάκιο των Μεταφορών. «Θέλω να διαβεβαιώσω τα μέλη της επιτροπής, όπως και όλους τους συγγενείς των θυμάτων ότι δε θα διστάσω ούτε μία στιγμή να πράξω ακριβώς όσα προβλέπονται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία», επισήμανε.
«Θα είμαι αυστηρός με όλα τα Κράτη Μέλη, ξεκινώντας από τη χώρα μου, την Ελλάδα», δήλωσε χαρακτηριστικά. Υπογράμμισε ότι υπάρχουν κοινοί κανόνες και εργαλεία για την πρόληψη τέτοιων δυστυχημάτων, αλλά δεν τηρούνται ή δεν εφαρμόζονται πάντα, κάτι το οποίο όπως είπε είναι «απαράδεκτο». «Θα εργαστώ για να το αλλάξω αυτό», τόνισε, όχι μόνο στους σιδηροδρόμους, αλλά και στους δρόμους μας, όπου 20.400 άνθρωποι εξακολουθούν να χάνουν τη ζωή τους κάθε χρόνο.
Ειδικότερα, ερωτηθείς για το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών από την ευρωβουλευτή Μέργια Κιλόνεν (Αριστερά, Φινλανδία), ο κ. Τζιτζικώστας επανέλαβε: «Μπορείτε να είστε βέβαιοι ότι η ασφάλεια θα είναι νούμερο ένα προτεραιότητα για εμένα ακριβώς επειδή κατάγομαι από την Ελλάδα και είχαμε αυτή την ανείπωτη τραγωδία». Πρόσθεσε ότι θα διασφαλίσει ότι τα κράτη-μέλη θα εφαρμόζουν τους ευρωπαϊκούς κανόνες και θα έχουν τα προβλεπόμενα συστήματα όπως το EREMS για να αποφευχθούν τέτοιου είδους τραγικά δυστυχήματα στο μέλλον.
Απαντώντας σε ερώτηση της ευρωβουλευτού του ΣΥΡΙΖΑ, Έλενας Κουντουρά, σχετική με το δυστύχημα των Τεμπών και πώς μπορεί να διασφαλιστεί ότι το ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο θα θωρακιστεί άμεσα με σύγχρονα συστήματα ασφαλείας, ο Απ. Τζιτζικώστας απάντησε: «Θέλω να διαβεβαιώσω τα μέλη της επιτροπής, όπως και όλους τους συγγενείς των θυμάτων ότι δε θα διστάσω ούτε μία στιγμή, αφού πρώτα ενημερωθώ όταν αναλάβω επίσημα τα καθήκοντά μου… δε θα διστάσω ούτε μία στιγμή να πράξω ακριβώς όσα προβλέπονται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και δεν πρόκειται να παρεκκλίνω καθόλου από τις ενέργειες και τις διαδικασίες που προβλέπονται».
Επανέλαβε την αρχική τοποθέτηση της ομιλίας του, ότι «η ασφάλεια είναι η κορυφαία προτεραιότητα» και πρόσθεσε: «Το εννοώ. Να μην έχετε καμία αμφιβολία. Θα είμαι αυστηρός με όλα τα κράτη-μέλη και φυσικά και με την Ελλάδα, προκειμένου να υλοποιήσουν τα έργα που απαιτούνται για να αποτρέψουμε ανάλογα δυστυχήματα στο μέλλον».
Ο κ. Τζιτζικώστας φρόντισε να μιλήσει εξαρχής για τα δύσκολα ζητήματα για τα οποία αναμενόταν να δεχτεί σκληρές ερωτήσεις, δίνοντας με αυτό τον τρόπο μικρό περιθώριο να τεθούν σχετικά ερωτήματα.
Ο Απόστολος Τζιτζικώστας είπε ότι λαμβάνει σοβαρά υπόψη τους κινδύνους για τη θαλάσσια ασφάλεια και τους περιβαλλοντικούς κινδύνους που συνεπάγεται ο σκιώδης στόλος της Ρωσίας – τα πλοία, συχνά με ασαφή ιδιοκτησία, που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου.
«Αν δω ότι δεν υπάρχει συμμόρφωση, θα ενεργήσω αποφασιστικά εναντίον οποιουδήποτε κράτους μέλους», είπε και τόνισε ότι θα πιέσει να γίνει υποχρεωτική η θαλάσσια ασφάλιση.
Ο υποψήφιος Επίτροπος Μεταφορών δήλωσε ακόμα ότι θα παρουσιάσει μια αναθεώρηση του Κανονισμού Αεροπορικών Υπηρεσιών, η οποία έχει καθυστερήσει λόγω του Covid και της Ουκρανίας.
Η αναθεώρηση θα αντιμετωπίσει ζητήματα όπως οι εργασιακές σχέσεις, τα πρότυπα και επίσης οι οικιακές και επιχειρησιακές βάσεις, είπε ο Τζιτζικώστας.
Ένα μεγάλο μέρος για να γίνει πιο πράσινη η αεροπορία είναι η εισαγωγή βιώσιμων καυσίμων αερομεταφορών (SAF). Ο κ. Τζιτζικώστας δήλωσε ότι θα δημιουργήσει ένα Επενδυτικό Σχέδιο Βιώσιμων Μεταφορών, αλλά πρόσθεσε ότι η Επιτροπή δεν θα προτείνει ένα λεγόμενο σύστημα βιβλίων και αξιώσεων για την εμπορία SAF.
Επιπλέον τόνισε ότι η Επιτροπή θα περιμένει να δει πώς θα εξελιχθεί η αγορά και επίσης ανησυχεί ότι «τα πιστοποιητικά SAF μπορεί να είναι ευάλωτα σε απάτη και σε διπλές αξιώσεις, επομένως πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί».
Το νέο Σώμα των Επιτρόπων πρέπει να εκλεγεί με απλή πλειοψηφία σε ψηφοφορία στην Ολομέλεια της Ευρωβουλής, με ονομαστική ψηφοφορία. Η ψηφοφορία έχει προγραμματιστεί επί του παρόντος να διεξαχθεί κατά τη διάρκεια της συνόδου 25-28 Νοεμβρίου στο Στρασβούργο.
Δύο φορές διεκόπη η ακροαματική διαδικασία μετά από διαμαρτυρία Ελλήνων ευρωβουλευτών για τα 57 θύματα των Τεμπών
Σημειώνεται ότι δύο φορές χρειάστηκε να διακοπεί η ακροαματική διαδικασία του ορισθέντα Έλληνα Επιτρόπου, Απόστολου Τζιτζικώστα στην επιτροπή Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, μετά από διαμαρτυρία δύο Ελλήνων ευρωβουλευτών για το δυστύχημα των Τεμπών.
Η ευρωβουλευτής της Πλεύσης Ελευθερίας, Μαρία Ζαχαρία χρειάστηκε να οδηγηθεί εκτός της αίθουσας, γιατί δεν συμμορφώθηκε με τις παρατηρήσεις της προέδρου της επιτροπής Μεταφορών, ευρωβουλευτού της ΝΔ, Ελίζας Βόζενμπεργκ, να σταματήσει να διανείμει χαρτιά στα μέλη της επιτροπής, την ώρα της ακροαματικής διαδικασίας. Η Μ. Ζαχαρία διένειμε ένα δισέλιδο κείμενο διαμαρτυρίας για το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών και τα 57 θύματα και καλούσε σε καταψήφιση του Έλληνα Επιτρόπου. Οδηγήθηκε με ηρεμία εκτός της αίθουσας, αφού φώναξε ότι είναι ντροπή αυτό που συμβαίνει για τα 57 θύματα.
Λίγο αργότερα, ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ, Κωνσταντίνος Παπαδάκης, διαμαρτυρήθηκε (εκτός μικροφώνου) για την τραγωδία των Τεμπών και τα 57 θύματα. Η πρόεδρος της επιτροπής, Ελίζα Βόζενμπεργκ τον κάλεσε σε τάξη. Σημειώνεται ότι ο Κ. Παπαδάκης ως «Μη εγγεγραμμένος» ευρωβουλευτής, παρότι είναι μέλος της επιτροπής Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, δεν έχει δικαίωμα ομιλίας κατά την ακροαματική διαδικασία του Επιτρόπου.
Διαβάστε επίσης:
Ανοιχτό το ενδεχόμενο να επανέλθουν οι αγορές παραγωγών άφησε ο Τάκης Θεοδωρικάκος