Politico: Η ακροδεξιά της Γερμανίας γοητεύει την εργαστική τάξη
Το υπερσύγχρονο εργοστάσιο της Volkswagen σε πόλη της ανατολικής Γερμανίας συμβόλιζε κάποτε το λαμπρό βιομηχανικό μέλλον της χώρας.
«Θέλουμε η Volkswagen να ακολουθήσει μια πολιτική που είναι στην πραγματικότητα προσανατολισμένη στην αγορά και όχι μια σχεδιασμένη οικονομία», δήλωσε ο Λαρς Μπόχμαν, τοπικός πολιτικός στο ακροδεξιό κόμμα Εναλλακτική για τη Γερμανία (AfD) που συμμετέχει στο συμβούλιο εργαζομένων του εργοστασίου. «Το ζήσαμε εδώ όταν ήταν η Ανατολική Γερμανία», πρόσθεσε, αναφερόμενος στον κεντρικό σχεδιασμό του πρώην κομμουνιστικού κράτους.
Ο Μπόχμαν εργάστηκε στο εργοστάσιο του Zwickau για σχεδόν τρεις δεκαετίες, πιο πρόσφατα στον ποιοτικό έλεγχο, προτού εκλεγεί από τους εργαζομένους για να τους εκπροσωπήσει το 2022. Εκείνη την περίοδο, η VW έχει μετατραπεί από σύμβολο της γερμανικής βιομηχανία σε μια ενσάρκωση της οικονομικής δυσφορίας της χώρας.
Τον Δεκέμβριο, η VW ανακοίνωσε μια συμφωνία με εκπροσώπους των συνδικάτων για την περικοπή 35.000 θέσεων εργασίας τα επόμενα πέντε χρόνια για να αποτρέψει σημαντικά πιο επώδυνα μέτρα. Νωρίτερα μέσα στο έτος, η VW είχε απειλήσει να κλείσει εργοστάσια στη Γερμανία για πρώτη φορά στη μακρά ιστορία της εταιρείας, η οποία χρονολογείται από τη ναζιστική εποχή.
Ο Μπόχμαν βρίσκεται στην αιχμή μιας συντονισμένης προσπάθειας του AfD να εκμεταλλευτεί την αυξανόμενη δυσαρέσκεια μεταξύ των εργαζομένων στη VW, καθώς και στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας και στο γερμανικό εμπόριο ευρύτερα. Το όχημα του κόμματος για αυτό είναι μια ακροδεξιά οργάνωση που ονομάζεται Zentrum, ή Κέντρο, η οποία αυτοχαρακτηρίζεται ως ένα «εναλλακτικό εργατικό κίνημα». Ο στόχος του Zentrum είναι να ανταγωνιστεί εξέχοντα συνδικάτα όπως το IG Metall και το Ver.di, που έχουν βαθείς δεσμούς με το κεντροαριστερό Σοσιαλδημοκρατικό Κόμμα, εδώ και καιρό το κόμμα των γερμανικών εργατών.
Εάν το AfD κάνει μεγάλες εισβολές με τους παραδοσιακά αριστερούς ψηφοφόρους των συνδικάτων, η πολιτική εξουσία θα ακολουθήσει, ή όπως το έθεσε ο Μπόχμαν: «Αγωνιζόμαστε στην τοπική πολιτική, αλλά και στη δουλειά».
Το εργοστάσιο στο Zwickau ήταν το πρώτο της VW που παρήγαγε μόνο ηλεκτρικά οχήματα, αντιπροσωπεύοντας την προσπάθεια της αυτοκινητοβιομηχανίας να απομακρυνθεί από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης και να ανταγωνιστεί τις Ηνωμένες Πολιτείες και τις κινεζικές μάρκες για το μέλλον του αυτοκινήτου. Αλλά ο Μπόχμαν και οι συνάδελφοί του στο Zentrum κατηγορούν ακριβώς αυτή την κίνηση – την εστίαση της VW στα ηλεκτρικά οχήματα και τις κρατικές επιδοτήσεις για να ενθαρρύνει την παραγωγή τους – για την παρακμή της εταιρείας.
Ενόψει των εθνικών εκλογών στις 23 Φεβρουαρίου, στις οποίες το AfD αναμένεται να πάρει μια ισχυρή δεύτερη θέση, το μήνυμα του Μπόχμαν κατά των Πρασίνων, υπέρ των κινητήρων καύσης βγαίνει απευθείας από το προεκλογικό μανιφέστο του κόμματος. Είναι επίσης ένα μήνυμα που απηχεί τις απόχεις πολλών από τους εργαζόμενους του εργοστασίου, ιδιαίτερα σε ένα μέρος της χώρας που θεωρείται ένα από τα προπύργια του AfD.
Καθώς οι εργαζόμενοι σε όλη τη Γερμανία ανησυχούν όλο και περισσότερο από τις μαζικές βιομηχανικές απολύσεις, μια διετή οικονομική συρρίκνωση που προκαλείται από το υψηλό κόστος ενέργειας και τη μείωση της παγκόσμιας ζήτησης για τις εξαγωγές της, ο Μπόχμαν βλέπει μια χρυσή ευκαιρία για το Zentrum να διαδώσει το μήνυμα.
«Στο παρελθόν, οι εργαζόμενοι μας μιλούσαν μόνο πίσω από κλειστές πόρτες, αλλά τώρα μας πλησιάζουν ανοιχτά», είπε. «Είμαστε σε ένα μονοπάτι και ελπίζουμε ότι αυτό τελικά θα καρποφορήσει πολιτικά, ώστε να μπορέσουμε να φύγουμε ξανά από αυτή την κοιλάδα δακρύων».
Όπως υποστηρίζει το Politico, σε ολόκληρη τη χώρα, οι εργαζόμενοι έλκονται ήδη όλο και περισσότερο από το AfD. Το κόμμα τερμάτισε πρώτο μεταξύ όσων δηλώνουν εργάτες στη Γερμανία κατά τη διάρκεια των εκλογών για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο το περασμένο καλοκαίρι – ένα άλμα 23 ποσοστιαίων μονάδων από μια δεκαετία νωρίτερα – σύμφωνα με μια δημοσκόπηση. Στις ίδιες εκλογές, το AfD είχε καλύτερη απόδοση μεταξύ των μελών των εργατικών συνδικάτων, λαμβάνοντας 18,5 τοις εκατό των ψήφων τους σε σύγκριση με 15,9 τοις εκατό για το ευρύ κοινό, σύμφωνα με τη Γερμανική Συνομοσπονδία Συνδικάτων ή DGB.
Το AfD βλέπει μια ευκαιρία να προσελκύσει περισσότερα μέλη του συνδικάτου, ιδιαίτερα στον προβληματικό τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας της Γερμανίας.
«Το Zentrum δεν έχει μεγάλο αριθμό μελών του συμβουλίου εργασίας συνολικά, αλλά έχει επικεντρωθεί σε βασικές εταιρείες», δήλωσε ο Klaus Dörre, καθηγητής κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Jena, ο οποίος έχει μελετήσει τον οργανισμό. «Έχουν επιλέξει σκόπιμα την αυτοκινητοβιομηχανία γιατί είναι η καρδιά των οργανωμένων εργασιακών σχέσεων. Το κύριο επιχείρημά τους είναι ότι τα συμβούλια εργαζομένων σε μεγάλες εταιρείες αυτοκινήτων είναι μέρος της παγκοσμιοποίησης ελίτ και επιδιώκουν, ας πούμε, την παγκοσμιοποίηση ενάντια στα συμφέροντα του γερμανικού λαού και των γερμανών εργατών».
Διαβάστε επίσης:
Νότια Κορέα: Η εφαρμογή της DeepSeek συλλέγει προσωπικά στοιχεία «υπέρμετρα» – Τι απαντά η Κίνα
Ο Εντ Σίραν βγήκε να τραγουδήσει σε περαστικούς στην Ινδία και αστυνομικός του… έκοψε τη φόρα