search
ΤΕΤΑΡΤΗ 02.07.2025 01:49
MENU CLOSE

Γιατί τα αεροπλάνα θα έπρεπε να πετούν όπως οι χήνες – Τα φύλλα λωτού, το δέρμα καρχαρία και τα φτερά του αετού

12.02.2025 11:08
xines

Οι χήνες φαίνεται ότι είναι πλέον το ουσιαστικότερο… όπλο της αεροπορίας προκειμένου να εξοικονομηθούν καύσιμα και να μειωθούν οι ρύποι.

Κι αυτό εξαιτίας του «σχηματισμού πτήσης», σε σχήμα V, με τον οποίο πετούν οι χήνες.

Από τον Λεονάρντο ντα Βίντσι στην Αεροπορική Βιομιμητική

Ο Λεονάρντο ντα Βίντσι, ήδη από τις αρχές του 1500, είχε εντυπωσιαστεί από τον τρόπο που πετούν τα πουλιά.

Η μελέτη του οδήγησε στη συγγραφή του «Codex on the Flight of Birds», ενός θεμελιώδους έργου που έθεσε τις βάσεις για τη βιομιμητική – την επιστήμη που αντλεί έμπνευση από τη φύση για τη δημιουργία αποδοτικών σχεδίων.

Αιώνες αργότερα, πρωτοπόροι αεροπόροι, όπως οι αδελφοί Ράιτ, βασίστηκαν σε αυτές τις αρχές για την ανάπτυξη των πρώτων αεροσκαφών.

Το Πρόγραμμα “fello’fly” και η Μείωση της Κατανάλωσης Καυσίμου

Το 2019, η Airbus παρουσίασε το πρόγραμμα “fello’fly”, με στόχο να κατανοήσει πώς οι χήνες εξοικονομούν ενέργεια πετώντας σε σχηματισμό V.

Αυτή η τεχνική επέτρεψε την ανάπτυξη της μεθόδου “wake energy retrieval”, η οποία βοηθά τα αεροπλάνα να εκμεταλλεύονται τους αεροδυναμικούς στροβιλισμούς που δημιουργεί το προπορευόμενο αεροσκάφος.

Όπως αναφέρει το BBC, τα πειράματα έδειξαν ότι η τεχνική μπορεί να μειώσει την κατανάλωση καυσίμου από 5% έως 10% ανά πτήση.

Το 2023, το πρόγραμμα εξελίχθηκε στο “Geese project” με χρηματοδότηση 10 εκατομμυρίων ευρώ από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Photo: Delta Air Lines

Νωρίτερα φέτος, η Delta Air Lines και η Airbus ανακοίνωσαν τη δοκιμή της τεχνικής “rendez-vous”, κατά την οποία δύο αεροσκάφη θα πετούν στον Ατλαντικό με ελάχιστη απόσταση μεταξύ τους (1,2 ναυτικά μίλια) για τη μέγιστη εξοικονόμηση καυσίμου.

Τα αεροσκάφη που συμμετέχουν στις δοκιμές είναι τύπου Airbus A350 και A330, που είναι ήδη βελτιστοποιημένα για αποδοτική κατανάλωση καυσίμου.

Ο σχεδιασμός τους περιλαμβάνει προηγμένα συστήματα αεροδυναμικής και κινητήρες υψηλής απόδοσης, καθιστώντας τα ιδανικά για τέτοιες δοκιμές. Επίσης, οι πιλότοι των αεροσκαφών αυτών λαμβάνουν ειδική εκπαίδευση για τον συντονισμό των πτήσεων και τη διατήρηση της ασφαλούς απόστασης.

Οι Προκλήσεις και οι Προοπτικές της Νέας Τεχνολογίας

Η εφαρμογή της τεχνικής “fello’fly” δεν είναι απλή. Τα αεροσκάφη σήμερα διατηρούν απόσταση τριών έως πέντε ναυτικών μιλίων για λόγους ασφαλείας. Το πρώτο βήμα είναι να διαπιστωθεί εάν η μείωση αυτής της απόστασης είναι εφικτή χωρίς κινδύνους. Επιπλέον, η τεχνική είναι πιο κατάλληλη για συγκεκριμένες διαδρομές, όπως διατλαντικές πτήσεις, όπου η εξοικονόμηση καυσίμου μπορεί να έχει σημαντικό αντίκτυπο.

Η Συμβολή της Βιομιμητικής στη Βιώσιμη Αεροπορία

Η αεροπορική βιομηχανία στρέφεται όλο και περισσότερο στη βιομιμητική για λύσεις βιωσιμότητας.

Η Delta Air Lines, στο πλαίσιο της προσπάθειάς της να μειώσει το ανθρακικό της αποτύπωμα έως το 2050, έχει ήδη εξοικονομήσει 41 εκατομμύρια γαλόνια καυσίμου το 2024.

Επιπλέον, εφαρμόζει πρακτικές όπως η χρήση ηλεκτρικής ενέργειας στο έδαφος αντί για κινητήρες.

Μια ακόμη πολλά υποσχόμενη λύση είναι τα βιοκαύσιμα αεροπορίας (SAF), τα οποία η Delta τετραπλασίασε το 2024.

Ωστόσο, η χρήση τους παραμένει κάτω από το 1% της συνολικής κατανάλωσης, λόγω περιορισμένης παραγωγής και υψηλού κόστους.

Παρά τις δυσκολίες, η Airbus έχει δεσμευτεί να αγοράσει εκατομμύρια γαλόνια SAF από το 2025, δίνοντας κίνητρα σε αγρότες να επενδύσουν στην παραγωγή τους.

Αετοί, φύλλα λωτού και δέρμα καρχαρία

Η καινοτομία στην αεροπορία συνεχίζεται, με νέες τεχνολογίες όπως το Airbus eXtra Performance Wing, το οποίο προσαρμόζεται κατά την πτήση, μιμούμενο την ευελιξία των πτερυγίων των πουλιών.

Photo: Airbus

Είναι εμπνευσμένο από τους αετούς, με στόχο τη δημιουργία πιο μακριών, λεπτών και ελαφρών πτερύγων υψηλής απόδοσης, εξαιρετικά ευέλικτων, που μπορούν να λυγίζουν και να προσαρμόζονται ανάλογα με τα ρεύματα αέρα και τις αναταράξεις. Διαθέτουν αρθρώσεις που προσαρμόζονται δυναμικά και αισθητήρες που ανιχνεύουν λεπτές κινήσεις. Αυτή η ιδέα είναι παρόμοια με το μεταβαλλόμενο φτερό που έχει δημιουργήσει η NASA.

Η Boeing συνεργάζεται με τη NASA για τη δοκιμή επιστρώσεων που μειώνουν την προσκόλληση εντόμων, μελετώντας τη δομή των φύλλων λωτού.

Photo: NASA

Επιπλέον, η Lufthansa συνεργάζεται με την κατασκευάστρια χημικών BASF για την ανάπτυξη μιας επιφανειακής μεμβράνης που ονομάζεται AeroShark, σχεδιασμένη να προσομοιώνει την υφή του δέρματος καρχαρία, συμβάλλοντας στην εξοικονόμηση εκατομμυρίων τόνων καυσίμου ετησίως.

Photo: Luftahnsa

Αν και η μετάβαση σε μια πλήρως βιώσιμη αεροπορία απαιτεί χρόνο και επενδύσεις, οι χήνες δείχνουν τον δρόμο.

Διαβάστε επίσης:

Σύνοδος Κορυφής για AI: Δεν υπέγραψαν το τελικό ανακοινωθέν ΗΠΑ και Ηνωμένο Βασίλειο

Γιατί ο Μασκ θέλει την OpenAI: Οι κόντρες, οι μηνύσεις, τα δισεκατομμύρια και η μετατροπή σε κερδοσκοπικό οργανισμό

Αλλαγές στο σχήμα του πυρήνα της Γης διαπιστώνουν οι επιστήμονες

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΤΕΤΑΡΤΗ 02.07.2025 01:49