Νέα καθυστέρηση προ των πυλών για την εφαρμογή του ψηφιακού δελτίου αποστολής
Αλλαγές προκύπτουν στο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του ψηφιακού δελτίου αποστολής, ενός μέτρου που ναι μεν η κυβέρνηση θεωρεί κρίσιμο για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, αλλά η εφαρμογή του καθυστερεί. Παρόλο που η έναρξη της πρώτης φάσης εφαρμογής είχε προγραμματιστεί για την 1η Απριλίου 2025, η εφαρμογή του μετατίθεται, με το υπουργείο Οικονομικών να αναμένεται να ανακοινώσει σύντομα τη νέα ημερομηνία ενεργοποίησης του συστήματος.
Με τις τελευταίες αποφάσεις της ΑΑΔΕ, έγινε επαναπροσδιορισμός των Κωδικών Αριθμών Δραστηριότητας (ΚΑΔ) των επιχειρήσεων που υποχρεούνται να εκδίδουν ψηφιακά παραστατικά διακίνησης αγαθών. Στην αρχική φάση εφαρμογής του μέτρου εντάσσονται επιχειρήσεις με ετήσια ακαθάριστα έσοδα άνω των 200.000 ευρώ, καθώς και επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους τομείς των ενεργειακών προϊόντων, των φαρμακευτικών και ιατρικών ειδών, καθώς και των οικοδομικών υλικών. Συγκεκριμένα, αφορά το χονδρικό εμπόριο φαρμακευτικών προϊόντων, το χονδρικό εμπόριο καυσίμων και συναφών προϊόντων, καθώς και το χονδρικό εμπόριο οικοδομικών υλικών και ειδών υγιεινής.
Ωστόσο, προβλέπονται εξαιρέσεις από την υποχρέωση χρήσης του ψηφιακού δελτίου αποστολής. Σε αυτές περιλαμβάνονται η μεταφορά εξοπλισμού σε περιπτώσεις μεταφοράς επαγγελματικής εγκατάστασης, η μετακίνηση παγίων που δεν προορίζονται προς πώληση, καθώς και η διακίνηση αποθεμάτων εντός της ίδιας εγκατάστασης ή μεταξύ εγκαταστάσεων που απέχουν έως δέκα χιλιόμετρα. Επιπλέον, εξαιρούνται η διακίνηση συγκεκριμένων δομικών και λατομικών υλικών, η διανομή πανεπιστημιακών συγγραμμάτων μέσω του πληροφοριακού συστήματος «Εύδοξος», οι λιανικές συναλλαγές που συνοδεύονται από παραστατικά αξίας (με ορισμένες εξαιρέσεις), καθώς και η διακίνηση εφημερίδων και περιοδικών προς συνδρομητές ή εταιρείες ταχυδρομικών υπηρεσιών.
Παράλληλα, η νέα ρύθμιση προβλέπει τη δυνατότητα ακύρωσης παραστατικών πριν από την έναρξη της διακίνησης, καθώς και άλλες διευκολύνσεις για τις επιχειρήσεις. Παρότι η κυβέρνηση επιχειρεί να προωθήσει το νέο ψηφιακό σύστημα ως ένα εργαλείο για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, οι καθυστερήσεις και οι συνεχείς αλλαγές στο πλαίσιο εφαρμογής δημιουργούν ερωτήματα για την επάρκεια της προετοιμασίας και την αποτελεσματικότητα του μέτρου. Επιπλέον, δεν λείπουν οι ανησυχίες από τους επαγγελματίες, οι οποίοι θεωρούν πως το νέο σύστημα επιβαρύνει τις επιχειρήσεις με πρόσθετη γραφειοκρατία και κόστος προσαρμογής, χωρίς απαραίτητα να εγγυάται ουσιαστική μείωση των παρατυπιών στη διακίνηση αγαθών.
Διαβάστε επίσης:
Ποιες είναι οι υποχρεώσεις φορολογουμένων με ενοίκιο σε κύρια, φοιτητική ή εξοχική κατοικία το 2024