search
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 27.06.2025 02:19
MENU CLOSE

Η υποθαλάσσια σήραγγα που θα ενώσει Γερμανία με Δανία, σπάει πολλά ρεκόρ μηχανικής

23.04.2025 16:59
tunnel
Femern

Μια υποθαλάσσια σήραγγα που κατασκευάζεται κάτω από τη Βαλτική Θάλασσα μεταξύ Δανίας και Γερμανίας, θα μειώσει τον χρόνο ταξιδιού και θα βελτιώσει τους δεσμούς της Σκανδιναβίας με την υπόλοιπη Ευρώπη.

Η σήραγγα 18 χιλιομέτρων, η Fehmarnbelt, θα είναι η μεγαλύτερη προκατασκευασμένη οδική και σιδηροδρομική σήραγγα στον κόσμο.

Είναι επίσης ένα αξιοσημείωτο επίτευγμα μηχανικής, με τμήματα της σήραγγας να τοποθετούνται στην κορυφή του πυθμένα της θάλασσας και στη συνέχεια να ενώνονται μεταξύ τους.

Το κύριο εργοτάξιο του έργου βρίσκεται στη βόρεια είσοδο της σήραγγας, στην ακτή του νησιού Lolland στα νοτιοανατολικά της Δανίας.

Η εγκατάσταση εκτείνεται σε περισσότερα από 500 εκτάρια (1.235 στρέμματα) και περιλαμβάνει ένα λιμάνι και ένα εργοστάσιο που κατασκευάζει τα τμήματα της σήραγγας, τα οποία ονομάζονται «στοιχεία».

«Είναι μια τεράστια εγκατάσταση εδώ», λέει ο Henrik Vincentsen στο BBC, διευθύνων σύμβουλος της Femern, της κρατικής δανικής εταιρείας που κατασκευάζει τη σήραγγα.

Για την κατασκευή κάθε στοιχείου μήκους 217 μέτρων και πλάτους 42 μέτρων, ο ενισχυμένος χάλυβας χυτεύεται με σκυρόδεμα.

Οι περισσότερες υποβρύχιες σήραγγες – συμπεριλαμβανομένης της σήραγγας της Μάγχης μήκους 50 χιλιομέτρων μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της Γαλλίας – διασχίζουν το βράχο κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας. Εδώ αντί αυτού, 90 μεμονωμένα στοιχεία θα συνδεθούν, κομμάτι-κομμάτι, σαν τουβλάκια Lego.

«Σπάμε ρεκόρ με αυτό το έργο», λέει ο Vincentsen. «Έχουν κατασκευαστεί βυθισμένες σήραγγες στο παρελθόν, αλλά ποτέ σε τέτοια κλίμακα».

Με κόστος περίπου 7,4 δισεκατομμύρια ευρώ το πρόγραμμα έχει χρηματοδοτηθεί κυρίως από τη Δανία και με 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής της περιοχής και μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου της ΕΕ για την ενίσχυση των ταξιδιωτικών συνδέσεων σε όλη την ήπειρο με ταυτόχρονη μείωση των πτήσεων.

Μόλις ολοκληρωθεί, το ταξίδι μεταξύ Rødbyhavn στη νότια Δανία και Puttgarten στη βόρεια Γερμανία, θα διαρκεί μόλις 10 λεπτά με το αυτοκίνητο ή επτά λεπτά με το τρένο, αντικαθιστώντας ένα ταξίδι 45 λεπτών με το πλοίο.

Παρακάμπτοντας τη δυτική Δανία, η νέα σιδηροδρομική διαδρομή θα μειώσει επίσης στο μισό τους χρόνους ταξιδιού μεταξύ Κοπεγχάγης και Αμβούργου από πέντε σε 2,5 ώρες και θα προσφέρει μια «πιο πράσινη» συντόμευση για εμπορεύματα και επιβάτες.

«Δεν συνδέει μόνο τη Δανία με τη Γερμανία, αλλά και τη Σκανδιναβία με την Κεντρική Ευρώπη», δηλώνει ο Vincentsen. «Όλοι είναι νικητές», ισχυρίζεται. «Και διανύοντας 160 χιλιόμετρα λιγότερα, μειώνεις επίσης τον άνθρακα και μειώνεις τον αντίκτυπο των μεταφορών».

Γεμάτη από γερανούς, η είσοδος της σήραγγας βρίσκεται στη βάση ενός απότομου παράκτιου τείχους με το αφρώδες θαλασσινό νερό να βρίσκεται από πάνω.

«Λοιπόν τώρα βρισκόμαστε στο πρώτο μέρος της σήραγγας», λέει ο ανώτερος διευθυντής κατασκευής Anders Gert Wede στο BBC,

Στο άλλο άκρο τεράστιες ατσάλινες πόρτες συγκρατούν τη θάλασσα. «Όπως ακούτε, είναι αρκετά παχιές», λέει χτυπώντας το μέταλλο. «Όταν έχουμε ένα τελειωμένο στοιχείο στο λιμάνι, ρυμουλκείται προς την τοποθεσία και μετά το βυθίζουμε αργά πίσω από τις χαλύβδινες πόρτες εδώ».

Αυτά τα στοιχεία δεν είναι μόνο μακρά, αλλά και εξαιρετικά βαριά, ζυγίζοντας πάνω από 73.000 τόνους. Ωστόσο, η στεγανοποίηση των άκρων και η τοποθέτηση τους με δεξαμενές έρματος, δίνει αρκετή άνωση για να μεταφέρονται από ρυμουλκά.

Στη συνέχεια, πρόκειται για μια επίπονα περίπλοκη διαδικασία, η οποία κατεβάζει τα στοιχεία 40 μέτρα κάτω σε μια τάφρο που σκάβεται στον πυθμένα της θάλασσας, χρησιμοποιώντας υποβρύχιες κάμερες και εξοπλισμό καθοδηγούμενο από GPS, για να ευθυγραμμιστεί με ακρίβεια 15 mm.

«Πρέπει να είμαστε πολύ, πολύ προσεκτικοί», τονίζει ο Wede. «Έχουμε ένα σύστημα που ονομάζεται “pin and catch” όπου υπάρχει μια δομή σε σχήμα V και μερικά μπράτσα πιάνουν το στοιχείο, σέρνοντάς το αργά στη θέση του».

Η Δανία βρίσκεται στις εκβολές της Βαλτικής, σε ένα τμήμα της θάλασσας με πολυσύχναστες θαλάσσιες λωρίδες.

Με στρώματα πηλού και βράχο από κιμωλία, η υπόγεια επιφάνεια είναι πολύ μαλακή για να ανοίξει μια σήραγγα, είπε ο Per Goltermann, καθηγητής σκυροδέματος και κατασκευών στο Τεχνικό Πανεπιστήμιο της Δανίας.

Αρχικά εξετάστηκε το ενδεχόμενο δημιουργίας γέφυρας, αλλά οι ισχυροί άνεμοι ενδέχεται να διαταράξουν την κυκλοφορία και η ασφάλεια ήταν ένα άλλο σημαντικό στοιχείο.

Η Δανία και η Γερμανία υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή της σήραγγας το 2008, αλλά το σχέδιο καθυστέρησε λόγω της διαμάχης μεταξύ των φορέων εκμετάλλευσης πορθμείων και τις γερμανικές ομάδες προστασίας που ανησυχούσαν για τις οικολογικές επιπτώσεις.

Μια τέτοια περιβαλλοντική ομάδα, η Nabu (The Nature And Biodiversity Conservation Union), υποστήριξε ότι αυτή η περιοχή της Βαλτικής είναι σημαντικός βιότοπος για τις προνύμφες και τις φώκαινες του λιμανιού, οι οποίες είναι ευαίσθητες στον υποβρύχιο θόρυβο.

Ωστόσο, το 2020 η νομική τους αμφισβήτηση απορρίφθηκε από ομοσπονδιακό δικαστήριο στη Γερμανία, το οποίο έδωσε πράσινο φως για να προχωρήσει η κατασκευή.

«Έχουμε κάνει πολλές πρωτοβουλίες για να βεβαιωθούμε ότι ο αντίκτυπος αυτού του έργου είναι όσο το δυνατόν μικρότερος», λέει ο Vincentsen, δείχνοντας έναν υγρότοπο 300 εκταρίων φύσης και αναψυχής.

Όταν ανοίξει η σήραγγα το 2029, η Femern υπολογίζει ότι περισσότερα από 100 τρένα και 12.000 αυτοκίνητα θα τη χρησιμοποιούν κάθε μέρα.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, τα έσοδα που θα εισπράττονται από τα διόδια θα αποπληρώσουν τα κρατικά δάνεια που λήφθηκαν για τη χρηματοδότηση της κατασκευής και ο Vincentsen υπολογίζει ότι αυτό θα διαρκέσει περίπου τέσσερις δεκαετίες. «Τελικά, οι χρήστες θα πληρώσουν», λέει.

Ελπίζει επίσης ότι η τεράστια επένδυση θα ενισχύσει τις θέσεις εργασίας, τις επιχειρήσεις και τον τουρισμό στο Lolland, που είναι μια από τις φτωχότερες περιοχές της Δανίας.

«Οι ντόπιοι εδώ κάτω περίμεναν αυτό το έργο για πολλά χρόνια», είπε ο Wede, ο οποίος μεγάλωσε εκεί κοντά. «Ανυπομονούν να έρθουν επιχειρήσεις στην περιοχή».

Διαβάστε επίσης:

Σεισμός 6,2 Ρίχτερ στην Κωνσταντινούπολη: Χιλιάδες κάτοικοι βγήκαν στους δρόμους πανικόβλητοι – Ισχυροί μετασεισμοί (photos/videos)

Τρόμος στη Μόσχα: Ισχυρές εκρήξεις σε εμπορικό κέντρο στο κέντρο της πόλης

Πόλεμος στην Ουκρανία: Διαπραγμάτευση μόνο μετά από μία «άμεση, πλήρη και άνευ όρων» εκεχειρία, ζητά το Κίεβο

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 27.06.2025 00:48