17/10/2018 20:37:32
11.3.2015 / ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 1854 στις 5-3-2015

Η «Βild» με τούρκικο φερετζέ

Η «Βild» με τούρκικο φερετζέ - Media

Σε γερμανοτουρκικό όμιλο - κολοσσό ανήκει η «εφημερίδα» που με λύσσα επιτίθεται κατά της Ελλάδας

Το πρόσφατο «Nein» της γερμανικής εφημερίδας «Bild», με τον εμπρηστικό τίτλο στις 26.2 «Όχι άλλα δισεκατομμύρια στους άπληστους Έλληνες», δεν προκάλεσε μόνο την κατακραυγή από τη χώρα μας, αλλά σόκαρε ακόμα και στη Γερμανία. Η προσπάθεια απροκάλυπτου επηρεασμού των Γερμανών βουλευτών από την «Bild» απέτυχε, ενώ υπήρξαν αντιδράσεις σε βάρος της εφημερίδας ακόμα και μέσα στην Μπούντεσταγκ ένα 24ωρο μετά, στην ψηφοφορία για το ελληνικό ζήτημα.

Στις 28.2 ήρθε και νέο χτύπημα, αυτή τη φορά από τον διευθυντή της «Bild» Κάι Ντίκμαν, ο οποίος έγραψε κείμενο στα ελληνικά (!) με τσιτάτα όπως «Το σωσίβιο που έριξε η Ευρώπη στην Ελλάδα είναι από μολύβι» και «Η θέση της εφημερίδας είναι ξεκάθαρη: Η Ελλάδα χρειάζεται ένα καινούργιο ξεκίνημα χωρίς το ευρώ». Μια μέρα μετά η «Bild» φιλοξενούσε συνέντευξη του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε με νέες απειλές του Γερμανού υπουργού Οικονομικών σε βάρος της Ελλάδας.
Κι άλλα γερμανικά έντυπα έχουν κατά καιρούς εξαπολύσει επιθέσεις, όμως κανένα δεν έχει επιδείξει τη συχνότητα, την ωμότητα και την εμμονή της «Bild», που αυτά τα πέντε χρόνια της κρίσης διαρκώς προκαλεί ξανά και ξανά την ελληνική κοινή γνώμη με εκστρατείες λάσπης. Δεν είναι, όμως, κάτι ανεξήγητο αυτό, αφού, αν τραβήξουμε την... κουρτίνα του ονόματος της εφημερίδας, θα δούμε ένα μάλλον ξεκάθαρο τοπίο, που μας διαφωτίζει ως προς το γιατί συμβαίνουν όλα αυτά.

Φοροδιαφυγή
Η «Bild» ανήκει στον όμιλο Axel Springer. Ανάμεσα στις διάφορες επενδυτικές κινήσεις του, ο γερμανικός κολοσσός έχει αγοράσει και το 10% του τουρκικού ομίλου Dogan Yayin Holding, που δραστηριοποιείται έντονα στα ΜΜΕ και τον τουρισμό. Ο εν λόγω όμιλος εκδίδει μεγάλες εφημερίδες, όπως την «Hurriyet», τη «Radikal» και την αθλητική «Fanatik», με τεράστια δύναμη παρέμβασης στην τουρκική κοινή γνώμη.

Μια αξιοπρόσεκτη και ουσιώδης λεπτομέρεια είναι ότι ο διευθυντής της «Bild» Κάι Ντίκμαν, που έγραψε το πρόσφατο άρθρο στα ελληνικά κι έχει το γενικό κουμάντο της εφημερίδας, είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της «Hurriyet», της ναυαρχίδας του τουρκικού ομίλου Dogan.

Μάλιστα, οι Γερμανοί ήθελαν να αυξήσουν το ποσοστό τους από 10% σε 25% το 2009, δηλαδή όταν άρχιζε η ελληνική κρίση, ωστόσο τα σχέδιά τους μπλοκαρίστηκαν επειδή ο όμιλος Dogan δέχθηκε βαρύτατο πρόστιμο άνω του 1,5 δισ. ευρώ (!) για φοροδιαφυγή από τις τουρκικές αρχές.

Ο όμιλος Dogan, που συνεταιρίζεται με τον όμιλο - ιδιοκτήτη της «Bild», έκανε μεγάλες επενδύσεις σε πολυτελείς τουριστικές μονάδες στα παράλια της γειτονικής χώρας το 2011, όπως στο Μπόντρουμ και την Αττάλεια, εξόχως ανταγωνιστικά θέρετρα του ελληνικού τουρισμού. Φυσικά, η διαρκής δυσφήμηση που γίνεται μέσω Γερμανίας στην Ελλάδα δεν είναι δυνατόν να μην έχει συνέπειες και στον τουρισμό, ειδικά όταν οι Γερμανοί είναι στην κορυφή της λίστας των επισκεπτών κάθε χρόνο στη χώρα μας.

Η «Bild», εξάλλου, το 2011-2012 αναδείκνυε ως ιδανικό προορισμό για ξένες επενδύσεις την Τουρκία με σειρά δημοσιευμάτων – διόλου τυχαίο, αν αναλογιστούμε τους στενούς δεσμούς που έχει αναπτύξει με τη γειτονική χώρα. Οι δηλώσεις προτροπής που φιλοξενούσε από αξιωματούχους για τις ευκαιρίες επενδύσεων στην Τουρκία («Η Τουρκία είναι μια χώρα με μεγάλο ρυθμό ανάπτυξης και ταυτόχρονα είναι το εφαλτήριο για τη διείσδυση στον αραβικό χώρο») ήταν τόσο συχνές όσο και οι δηλώσεις για την Ελλάδα, που κατά την «Bild» δεν αξίζει να βρίσκεται στην Ευρωζώνη και είναι μια επικίνδυνη χώρα για τους τουρίστες.

Η «Bild», άλλωστε, στο πρόσφατο παρελθόν έχει κάνει λόγο για εκρήξεις βίας στην Ελλάδα, αιματηρά περιστατικά σε οδομαχίες, απεργίες που προκαλούν προβλήματα στους τουρίστες και φόβο των Γερμανών ότι θα συναντήσουν αντιγερμανικά αισθήματα. Ακόμα και κάποιες... φιλελληνικές καμπάνιες που έκανε ήταν καθαρά ειρωνικές, αφού για παράδειγμα το σύνθημα της «Bild» το 2010 ήταν «Γερμανοί τουρίστες, επισκεφθείτε τώρα την Ελλάδα για να σώσετε τις συντάξεις σας».

Ερωτήματα όπως «Η Ελλάδα πλήττεται ακόμα από την κρίση. Οι φήμες για έξοδό της από την Ευρωζώνη δεν λένε να κοπάσουν και οι τουρίστες ανησυχούν. Τι θα γίνει εάν δεν βγαίνουν πια χρήματα από τα μηχανήματα αυτόματης ανάληψης;», λίγο πριν από την έναρξη της τουριστικής σεζόν και εν μέσω οικονομικής κρίσης στη χώρα μας, είναι πλέον συνηθισμένα και... προβλέψιμα. Όσους τουρίστες, άλλωστε, χάνει η Ελλάδα τούς κερδίζει η Τουρκία και το ανάποδο.

Εθνικιστική
Η «Bild» ιδρύθηκε το 1952. Είναι η μεγαλύτερη μη ασιατική εφημερίδα και η έκτη μεγαλύτερη σε κυκλοφορία παγκοσμίως. Πουλάει 2.500.000 φύλλα καθημερινά, σύμφωνα με τις μετρήσεις του 2013, ενώ παλιότερα ήταν ακόμα υψηλότερη η αναγνωσιμότητά της. Πολιτικά κινείται στον δεξιόστροφο λαϊκισμό. Το «Spiegel» έγραψε για την «Bild» το 2006 «για τους απελπισμένους Γερμανούς είναι μια καθημερινή δόση από υψηλής ανάλυσης σοφτ πορνό».

Υπήρξε έντονα συντηρητική και εθνικιστική. Θεωρείται ότι επηρέασε σε μεγάλο βαθμό την κοινή γνώμη για το γερμανικό φοιτητικό κίνημα μετά το 1966.
Τα δημοσιογραφικά στάνταρ της θεωρούνται από άλλα γερμανικά Μέσα ιδιαίτερα χαμηλά έως ανύπαρκτα: κιτρινισμός, αμφίβολης εγκυρότητας πληροφόρηση, υπερβολές. Η «Bild» κατηγορείται και για σεξισμό (το 2014 υπήρξε καμπάνια Stop Bild Sexism), καθώς παραδοσιακά στις σελίδες της φιλοξενεί φωτογραφίες γυμνόστηθων κοριτσιών.
Διευθυντής της είναι από τον Ιανουάριο του 2001 ο Κάι Ντίκμαν, που είχε εργαστεί νωρίτερα στη «Welt», εφημερίδα που ανήκει στο ίδιο εκδοτικό «μαγαζί».

Ενδεικτικό για το ίματζ της «Bild» στους σοβαρότερους κύκλους της Γερμανίας είναι το εξής περιστατικό: Στις 8.5.2002 η εφημερίδα «Tageszeitung» έγραψε στη σατιρική της σελίδα για φάρσα ότι ο Ντίκμαν ήθελε να κάνει μια λεπτή επέμβαση. Τι είδους; Με μέλη από νεκρούς, οι γιατροί θα προχωρούσαν σε μεγέθυνση του υποτιθέμενα εξαιρετικά μικροσκοπικού πέους του. Ο διευθυντής της «Bild» μήνυσε την εφημερίδα ζητώντας 30.000 ευρώ για ηθική βλάβη, δυσφήμηση και παραβίαση της ιδιωτικότητάς του.

Το δικαστήριο του Βερολίνου αποφάνθηκε ότι πράγματι υπήρξε αμέλεια από την πλευρά της «Tageszeitung» για το μάλλον χοντροειδές και ατυχές άρθρο της. Αλλά – κι αυτό είναι το ενδιαφέρον – ο δικαστής αρνήθηκε τη χρηματική αποζημίωση στον Ντίκμαν με το εξής σκεπτικό - καταπέλτη:

«Ως διευθυντής και αρχισυντάκτης της ‘‘Bild’’ ο Ντίκμαν συνειδητά προσπαθεί να επωφεληθεί οικονομικά από την παραβίαση της ιδιωτικότητας των άλλων και συνεπώς επιβαρύνεται σε μικρότερο βαθμό από την παραβίαση της δικής του ιδιωτικότητας. Επιπλέον θα έπρεπε να υποθέσει ότι τα πρότυπα που θέτει στους άλλους είναι σημαντικά και για τον ίδιο». Δηλαδή, το δικαστήριο απεφάνθη πως όσα κάνει στους άλλους ήρθε η ώρα να τα λουστεί και ο ίδιος...

O «άξονας» Βερολίνου - Άγκυρας στα ΜΜΕ

Ο πανίσχυρος γερμανικός όμιλος Axel Springer, με έδρα το Βερολίνο και περισσότερους από 12.000 εργαζομένους, μπήκε δυναμικά στα ΜΜΕ της Τουρκίας το 2006. Τότε αγόρασε το 25% της Dogan TV για 375 εκατομμύρια ευρώ.

Η εταιρεία Dogan TV ανήκει στο μεγαθήριο των τουρκικών media Dogan Yayin Holding και διαχειρίζεται τα τηλεοπτικά του κανάλια. Ο όμιλος έχει στην ιδιοκτησία του οκτώ εφημερίδες εθνικής κυκλοφορίας, μεταξύ των οποίων οι «Hurriyet», «Fanatik», «Radikal», «Milliyet» (η τελευταία ανήκε στον όμιλο ώς το 2011, οπότε και πουλήθηκε), 24 περιοδικά, οκτώ εκτυπωτικές μονάδες και οκτώ μεγάλα τηλεοπτικά κανάλια, όπως τα Kanal D, CNN Turk, Euro D. Επίσης, διαθέτει τρεις ραδιοφωνικούς σταθμούς, την εταιρεία Dogan Music Company κ.ά.

Η Dogan είχε ανακοινώσει για την πώληση μεριδίου στην Axel Springer ότι εντασσόταν στα πλαίσια της προσπάθειας να εξελιχθεί σε περιφερειακό παίκτη, προσθέτοντας πως η συνεργασία ήταν στρατηγικής συμμαχίας για να εξαπλωθεί ο όμιλος εκτός των τουρκικών συνόρων.

Από την άλλη, ο όμιλος Axel Springer, από τους μεγαλύτερους στην Ευρώπη, έχει στο δυναμικό του τεράστια brands, όπως η «Bild», η «Die Welt», η γερμανική έκδοση του «Rolling Stone», το «Auto Bild» κ.ά. Η «Bild», που στο αναγνωστικό της κοινό συγκεντρώνει πλέον κι αρκετούς ευρωσκεπτικιστές, ανήκει στον ίδιο «συντηρητικό» μιντιακό όμιλο με την «Welt», η οποία εκφράζει το οικονομικό κατεστημένο της Γερμανίας και είναι «πολύ κοντά» στους φιλελεύθερους και τους χριστιανοδημοκράτες, ενώ διατηρεί παραδοσιακά μια «απόσταση» από τους σοσιαλδημοκράτες.

Ο όμιλος Dogan προχώρησε στην πώληση του 10% στον γερμανικό όμιλο με το σκεπτικό ότι η Τουρκία ως μελλοντική χώρα υποψήφια για ένταξη στην Ε.Ε. θα εισαγάγει ευρωπαϊκούς κανονισμούς ανταγωνισμού που θα περιορίζουν τα ποσοστά ιδιοκτησίας.

Οι σχέσεις με τη Γερμανία, όμως, δεν σταματάνε εδώ: Το 2006 ο όμιλος Dogan Yayin Holding συμφώνησε σε πώληση του 24,5% της μονάδας ακίνητης περιουσίας του στην Deutsche Bank, ενώ τo 2013 o όμιλος Dogan Holding επαναγόρασε το 22% εκδοτικής μονάδας που πλέον ανήκε στην Deutsche Bank για 122,3 εκατομμύρια δολάρια, ανεβάζοντας έτσι το ποσοστό του σε 92,76%.

Οχετός με στόχο την Ελλάδα

4.3.2010: «Πουλήστε τα νησιά σας και την Ακρόπολη μαζί. Η Ακρόπολη κοστολογείται στα 100 δισ. ευρώ. Η Μέρκελ να μην υποσχεθεί καμία οικονομική βοήθεια προς την Ελλάδα». Σε δηλώσεις του ο βουλευτής των Ελευθέρων Δημοκρατών (FDP) και εκπρόσωπος της επιτροπής Οικονομικών του γερμανικού κοινοβουλίου Φρανκ Σέφλερ υποστηρίζει ότι «το ελληνικό κράτος θα πρέπει να πουλήσει κρατικές επιχειρήσεις και ακίνητη περιουσία, για παράδειγμα ακατοίκητα νησιά». Ταυτόχρονα, ο βουλευτής της Χριστιανοδημοκρατικής Ένωσης Μάρκο Βάντερβιτς δήλωσε ότι «εάν η Ε.Ε. βοηθήσει οικονομικά την Ελλάδα, αυτή θα πρέπει να δώσει εγγυήσεις σε αντάλλαγμα. Λίγα νησιά μπορούν να κάνουν τη δουλειά».

29.10.2010: «Μυστικά έγγραφα: Ελλάδα. Πώς η Αθήνα πήρε με απάτες το ευρώ. Η ‘‘Bild’’ έκανε έρευνες στην Αθήνα, στο Βερολίνο και στις Βρυξέλλες, μίλησε με εμπλεκόμενους, βρήκε απόρρητα έγγραφα: Οι Έλληνες είπαν ψέματα – και όλοι οι άλλοι τα δέχτηκαν. Πώς η Αθήνα πήρε με απάτες το ευρώ. Το Ευρω-ψέμα. Έτσι μας παγίδευσαν οι Έλληνες».

3.11.2011: «Κυρία Μέρκελ, και εμείς θέλουμε δημοψήφισμα! Πάρτε πίσω το ευρώ από τους Έλληνες! Φτάνει πια! Εγγυόμαστε εκατοντάδες δισεκατομμύρια ευρώ για να σώσουμε τους Έλληνες από την πτώχευση και τώρα θέλουν πρώτα να αποφασίσουν αν θα κάνουν οικονομίες. Κυρία Μέρκελ, και εμείς θέλουμε δημοψήφισμα! Θέλουμε επίσης να αποφασίσουμε αν θα συνεχίσουμε να βοηθάμε τους Έλληνες με δισεκατομμύρια ευρώ».

16.6.2012: Η εφημερίδα αφιερώνει ολόκληρη τη δεύτερη σελίδα στις βουλευτικές εκλογές της χώρας μας και φιλοξενεί μεταξύ άλλων επιστολή – γραμμένη και στα ελληνικά – προς τους Έλληνες ψηφοφόρους, με τίτλο «Αγαπητοί Έλληνες, μην κάνετε τώρα λάθος» και υπέρτιτλο «Επιστολή της ‘‘Bild’’ λόγω ανησυχίας για την Ευρώπη»: «Εσείς λέτε: Είμαστε ελεύθεροι. Η ‘‘Bild’’ σας λέει: Είναι στο χέρι σας. Έχει διαφορά. Αν δεν χρειάζεστε τα δικά μας δισεκατομμύρια, έχετε το ελεύθερο από μας να εκλέγετε τον κάθε αριστερό ή δεξιό καραγκιόζη που θέλετε. (...) Για να καταλαβαινόμαστε: Αν κερδίσουν τις εκλογές κόμματα που θέλουν να τελειώσουν με τη λιτότητα και με τις μεταρρυθμίσεις παραβιάζοντας κάθε συμφωνία, θα σταματήσουμε να πληρώνουμε».

23.8.2013: Το γερμανικό ταμπλόιντ δημιούργησε πέντε αφίσες, «εισηγούμενο» προς τα γερμανικά κόμματα να τις υιοθετήσουν έναντι του ελληνικού προβλήματος στις επερχόμενες εκλογές. Κοινός παρονομαστής και στις πέντε περιπτώσεις είναι η απαίτηση να μην δαπανηθούν άλλα χρήματα για τη στήριξη της ελληνικής οικονομίας. Για παράδειγμα, οι χριστιανοδημοκράτες της Μέρκελ φαίνονταν σαν να λένε «ούτε ένα σεντ περισσότερο για την Ελλάδα. Η Γερμανία να παραμένει ισχυρή», οι σοσιαλδημοκράτες «Όχι νέα δισεκατομμύρια για την Ελλάδα» κ.λπ.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.