12/12/2017 01:12:45
2.9.2015 / ΒAΛΙΑ ΜΠΑΖΟΥ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 1879 στις 27-08-2015

Ελ Ντοράντο της ντιζελοκίνησης

Ελ Ντοράντο της ντιζελοκίνησης - Media
 
 
Δραματική η επιβάρυνση της ατμόσφαιρας στην Ελλάδα εξαιτίας της πετρελαιοκίνησης την ώρα που Παρίσι και Λονδίνο την καταργούν
 
Την ίδια στιγμή που Λονδίνο και Παρίσι ετοιμάζονται να στείλουν στην πυρά τα πετρελαιοκίνητα οχήματα, την ίδια ώρα που η Ε.Ε. συζητεί τη λήψη νέων αυστηρών προδιαγραφών για τα diesel εξαιτίας της τρομακτικής αύξησης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, η χώρα μας, ουραγός όπως πάντα σε όλες τις εξελίξεις, αναδεικνύεται στο νέο Ελ Ντοράντο της πετρελαιοκίνησης.
 
Η Ελλάδα, που μέχρι και το 2012 απαγόρευε, για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας και του περιβάλλοντος, την κίνηση πετρελαιοκίνητων οχημάτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με μια απόφαση του τότε υπουργού ΠΕΚΑ Γιώργου Παπακωνσταντίνου και παρά την ευθεία αντίθεση που εξέφρασε το σύνολο των επιστημόνων και των περιβαλλοντικών οργανώσεων, έδωσε ένα «δωράκι-καθρεφτάκι» στους βαριά χτυπημένους από το μνημόνιο πολίτες.
 
Έτσι, πλέον, σχεδόν το σύνολο των νέων αυτοκινήτων που κυκλοφορούν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη είναι πετρελαιοκίνητα, με αποτέλεσμα η ποιότητα της ατμόσφαιρας να έχει επιβαρυνθεί δραματικά.
 
Η ραγδαία αύξηση των πετρελαιοκίνητων οχημάτων οφείλεται στο γεγονός ότι το πετρέλαιο κίνησης είναι πολύ φθηνότερο σε σχέση με τη βενζίνη λόγω της χαμηλότερης φορολόγησής του και παράλληλα στο γεγονός ότι πολλά μοντέλα εμπίπτουν στις προϋποθέσεις του νόμου για τη μη πληρωμή τελών κυκλοφορίας, δηλαδή να έχουν ταξινομηθεί μετά την 1η Νοεμβρίου του 2010 και οι εκπομπές ρύπων τους να είναι το πολύ μέχρι 100 γρ./χλμ., σύμφωνα με τους κατασκευαστές.
 
Ο μύθος αυτός, όμως, πλέον καταρρίπτεται, και σε δύο τουλάχιστον χώρες, τη Βρετανία και τη Γαλλία, οι αρχές ετοιμάζονται να εξοστρακίσουν τα πετρελαιοκίνητα, τα οποία, όπως λένε οι επιστήμονες δεν είναι καθόλου φιλικά προς τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον και γι’ αυτό θα πρέπει να επιβληθούν αντικίνητρα για τη χρήση τους. Αυτό που επιμελώς δεν αναφέρεται είναι οι τραγικές επιπτώσεις από τις εκπομπές μικροσωματιδίων (PM) και οξειδίων του αζώτου (ΝΟx) που προκαλούνται από την καύση πετρελαίου.
 
Στη Γαλλία ήδη έχουν αποφασίσει την αύξηση του φόρου στο πετρέλαιο κίνησης και παράλληλα την επιδότηση με 10.000 ευρώ για την αντικατάσταση πετρελαιοκίνητου αυτοκινήτου με ηλεκτρικό.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο πρωθυπουργός Μανουέλ Βαλς, δήλωσε πως η παραδοσιακή προτίμηση των Γάλλων στα πετρελαιοκίνητα Ι.Χ. είναι ένα λάθος που πρέπει να διορθωθεί και ξεκαθάρισε ότι η Γαλλία θα αναπτύξει μέτρα για τη μείωση της χρήσης πετρελαιοκίνητων με στόχο τη μείωση των εκπομπών οξειδίων του αζώτου (NOx), τα οποία προκαλούν την αιθαλομίχλη. 
 
Το Λονδίνο αντίστοιχα αναμένεται να καθιερώσει μέτρα όπως η απαγόρευση κυκλοφορίας των πλέον ρυπογόνων πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων σε τμήματα της πόλης μετά και την ανακοίνωση επιστημόνων ότι οι πρόωροι θάνατοι στη βρετανική πρωτεύουσα εξαιτίας της ατμοσφαιρικής ρύπανσης υπολογίζονται σε 9.500 τον χρόνο.
 
Στην Ελλάδα, τον κώδωνα του κινδύνου έκρουσε το ECOCITY, το οποίο παρέδωσε μάλιστα στον υπουργό Περιβάλλοντος Γιάννη Τσιρώνη σειρά προτάσεων με στόχο την εφαρμογή αντικινήτρων στην πετρελαιοκίνηση, την επιβολή μέτρων ελέγχου της αιθαλομίχλης και την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων.
 
Το πλέγμα προτάσεων που κατέθεσε το ECOCITY στο ΥΠΑΠΕΝ καλύπτει όλο το φάσμα των απαιτούμενων ενεργειών που πρέπει να γίνει για την αντιμετώπιση των προβλημάτων ρύπανσης του αέρα που προέρχονται από την πετρελαιοκίνηση και την καύση βιομάζας στις μεγάλες πόλεις της χώρας. Παράλληλα, κατέθεσε πρόταση μεθόδου ελέγχου του κυκλώματος διακίνησης καυσίμων, με σκοπό την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων, που έχει ως συνέπεια την καύση νοθευμένου πετρελαίου. με ολέθριες επιπτώσεις στην ποιότητα του αέρα αλλά και σε μια λαβωμένη εθνική οικονομία.
 
Τις προτάσεις μέτρων κατέθεσε στον αρμόδιο αναπληρωτή υπουργό ΠΑΠΕΝ Γιάννη Τσιρώνη, η αντιπροσωπεία του ECOCITY που αποτελείτο από τον πρόεδρο του ECOCITY Θάνο Ζαφειρόπουλο, τoν Μιχάλη Πετράκη, μέλος του Δ.Σ., π. Διευθυντή Ινστιτούτου Ερευνών Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Ανάπτυξης του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, την Κλέα Κατσουγιάννη πρόεδρο της Επιστημονικής Επιτροπής ECOCITY και καθηγήτρια της Ιατρικής Σχολής Αθηνών και την Έρη Μπιζάνη, υπεύθυνη Επιτροπής Νέων Επιστημόνων.
 
Όπως επεσήμαναν οι επιστήμονες του περιβαλλοντικού οργανισμού, οι προηγούμενες κυβερνήσεις μετά τη σταθερή πίεση και προσπάθεια για άρση της πετρελαιοκίνησης, που υπήρξε από τους εισαγωγείς νέων και μεταχειρισμένων επιβατικών οχημάτων, με κύριους λόγους τεκμηρίωσης τα μειωμένα όρια εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) των πετρελαιοκίνητων, έδωσαν το πράσινο φως για την κυκλοφορία αυτών των οχημάτων, αποκρύπτοντας τις τραγικές επιπτώσεις από τις εκπομπές μικροσωματιδίων (PM) και οξειδίων του αζώτου (ΝΟx), κάτι που έχει οδηγήσει μεγάλες πόλεις της Ευρώπης στην απαγόρευσή τους στο κέντρο των πόλεων.
 
Επιπλέον οι τραγικές συνέπειες της νοθείας πετρελαίου που έχει εντοπιστεί στη χώρα μας μεγιστοποιεί το πρόβλημα, με ιδιαίτερα σημαντικές επιπτώσεις.
Το ECOCITY όσον αφορά στα πετρελαιοκίνητα οχήματα κάνει προτάσεις που συνίστανται στην εφαρμογή αντικινήτρων για τη χρήση τους και συγκεκριμένα:
 
■  Αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο πετρέλαιο κίνησης.
■  Πληρωμή τελών κυκλοφορίας όλων των πετρελαιοκίνητων.
■  Ελεύθερη κυκλοφορία στο κέντρο των πόλεων μόνο σε ηλεκτρικά, φυσικού αερίου και υβριδικά οχήματα. 
■  Απαγόρευση κυκλοφορίας των πετρελαιοκίνητων οχημάτων στο κέντρο επιβαρυμένων από ρύπανση πόλεων της χώρας.
■  Κίνητρα για αντικατάσταση του στόλου των πετρελαιοκίνητων ταξί με ηλεκτρικά, φυσικού αερίου και υβριδικά οχήματα.
■  Απόσυρση και αντικατάσταση του ρυπογόνου στόλου των φορτηγών που κυκλοφορούν στη χώρα, καθώς και εφαρμογή αντικινήτρων για τις εισαγωγές μεταχειρισμένων παλαιάς τεχνολογίας.
■  Δημιουργία περιβαλλοντικών δακτυλίων για φορτηγά που θα εισέρχονται στις πόλεις, όπου θα κυκλοφορούν μόνο νέας τεχνολογίας πετρελαιοκίνητα οχήματα και όχι ο παλιός και ρυπογόνος στόλος των μεταχειρισμένων που υπάρχουν.
■  Τακτικός έλεγχος φίλτρων κατακράτησης μικροσωματιδίων, καθώς και εκπομπής οξειδίων του αζώτου σε πετρελαιοκίνητα οχήματα, μέχρι να επιβεβαιωθεί η πάταξη της χρήσης νοθευμένου πετρελαίου.
 
Λανθασμένες μετρήσεις
Το πρόβλημα με τη ρύπανση από τα πετρελαιοκίνητα οχήματα προβληματίζει έντονα την Κομισιόν, αφού όπως επισημαίνουν οι επιστήμονες οι εκπομπές ρύπων που αναφέρουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες για κάθε πετρελαιοκίνητο όχημα αναφέρονται σε μετρήσεις που έγιναν στα εργαστήριά τους και όχι σε μετρήσεις σε πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας στις πόλεις.
 
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εκφράσει την ανησυχία της, όμως σχετικά με τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου (ΝΟx) και μικροσωματιδίων PM2,5, που εκπέμπουν τα πετρελαιοκίνητα οχήματα, και αυτό γιατί, σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό οργανισμό Transport & Environment (T&E) το σύστημα μέτρησης των εκπομπών καυσαερίων είναι λανθασμένο και αφορά μετρήσεις στο εργαστήριο των κατασκευαστών. 
 
Το ECOCITY, που είναι μέλος του T&E, έχει τονίσει μέσα από τον κύκλο διαβούλευσης για την πετρελαιοκίνηση που υλοποιεί τα τελευταία 5 χρόνια ότι οι μετρήσεις που ορίζουν τις εργοστασιακές εκπομπές γίνονται με συγκεκριμένη μέθοδο και αγνοείται ή αποκρύπτεται το γεγονός πως όλα τα πετρελαιοκίνητα οχήματα στο κέντρο των πόλεων δεν κινούνται με υψηλή ταχύτητα, ώστε να γίνει η σωστή καύση των μικροσωματιδίων που παγιδεύονται στα φίλτρα, με αποτέλεσμα οι εκπομπές καυσαερίων να είναι πολλαπλάσιες από εκείνες που αναφέρουν τα εργοστάσια παραγωγής.
 
Τη λανθασμένη μέθοδο μέτρησης έχει αποδεχθεί εμμέσως πλην σαφώς και η ACEA (Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων), η οποία μετά την πίεση του T&E, συμφώνησε να αλλάξει ο τρόπος υπολογισμού των εκπομπών οξειδίου του αζώτου (ΝΟx) και να πραγματοποιείται υπό πραγματικές συνθήκες οδήγησης.
 
Μέτρα για τη νοθεία καυσίμων
Όσον αφορά στη νοθεία καυσίμων, το ECOCITY πρότεινε προς το ΥΠΑΠΕΝ τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων που όπως επισημαίνει μπορούν να υλοποιούν εντός διαστήματος δύο μηνών. Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων, προτείνει:
■  Τη δημιουργία μητρώου δεξαμενών καυσίμων, φορτηγών βυτίων και σλεπιών όπου θα καταγραφούν όλες οι δεξαμενές και τα φορτηγά βυτία με αναλυτική χωρητικότητα ανά διαμέρισμα καυσίμων.
■  Τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό των βυτίων και των «σλεπιών» (σ.σ.: τα μικρά δεξαμενόπλοια που φορτώνουν το ναυτιλιακό καύσιμο από τα διυλιστήρια) που θα περιλαμβάνει μονάδα GPS και μονάδα ελέγχου με μικροϋπολογιστή για μετάδοση δεδομένων.
■  Τη δημιουργία κέντρου ελέγχου εταιρειών πετρελαιοειδών στα γραφεία κάθε εταιρείας εμπορίας που θα παρακολουθεί όλα τα βυτιοφόρα που έχουν τα σήματά της ή συνεργάζονται μαζί της και κάνουν παραδόσεις σε πρατήρια με το σήμα της.
■  Την εγκατάσταση ηλεκτρονικού συστήματος ροής καυσίμων για την παράδοση στα βυτιοφόρα. Παράλληλα, με τον εξοπλισμό που θα έχει τοποθετηθεί στα βυτιοφόρα μπορεί να γίνεται πλήρης έλεγχος της παραλαβής του καυσίμου. Στα σημεία παράδοσης, με το άνοιγμα του κάθε διαμερίσματος καυσίμου, θα ενεργοποιείται το σύστημα και θα αναφέρει το GPS μέσω δικτύου κινητής τηλεφωνίας, στο Κέντρο Ελέγχου των εταιριών, όλες τις πληροφορίες.
■  Τον ηλεκτρονικό έλεγχο δρομολογίων μέσω GPS που θα παρακολουθεί την πραγματική διαδρομή του βυτιοφόρου. Έτσι ελέγχεται αν σταματάει στα γεωγραφικά σημεία που βρίσκονται τα σημεία παράδοσης και οι νόμιμες δεξαμενές (πρατήρια, βιομηχανίες, πολυκατοικίες κ.λπ.) ή αν σταματάει σε άλλα σημεία με ενδεχόμενη παράνομη παράδοση.
 
Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τον περιβαλλοντικό οργανισμό, το κύριο πρόβλημα που δημιουργεί η λαθρεμπορία καυσίμων στο κράτος είναι η απώλεια τεράστιων πόρων σε περιόδους οικονομικής κρίσης όπως αυτή που μαστίζει τη χώρα, η οποία εκτιμάται από 2 έως 3 δισεκατομμύρια ευρώ τον χρόνο, αλλά και οι ανυπολόγιστες επιπτώσεις στη δημόσια υγεία και το περιβάλλον.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.