21/09/2018 10:10:57
20.6.2016 / ΞΕΝΟΦΩΝ Α. ΜΠΡΟΥΝΤΖAΚΗΣ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 1921 στις 16-06-2016

Ο Ερωτόκριτος σε κόμικς

Ο Ερωτόκριτος σε κόμικς  - Media
 
Ένα ακόμα έργο της ελληνικής λογοτεχνικής παράδοσης μεταφέρεται σε μια συναρπαστική ιστορία κόμικς ανανεώνοντας το ενδιαφέρον για έργα σχεδόν λησμονημένα. Με τον «Ερωτόκριτο» οι δημιουργοί του φέρνουν στο φως ένα σημαντικότατο κείμενο της νεοελληνικής γραμματείας με έμπνευση, χαρίζοντάς μας ένα κόμικς υψηλών προδιαγραφών.
 
Ένα έργο του 17ου αιώνα, που αποτελείται από 10.012 ιαμβικούς δεκαπεντασύλλαβους ομοιοκατάληκτους στίχους και είναι γραμμένο στην κρητική διάλεκτο, μεταφέρουν τρεις ταλαντούχοι δημιουργοί σε μιαν υψηλών προδιαγραφών ιστορία κόμικς συνεχίζοντας την παράδοση μέσα από την αναθέρμανση του ενδιαφέροντος των σύγχρονων αναγνωστών για ένα σημαντικότατο κείμενο του νεότερου ελληνισμού. Ταυτόχρονα, αναδεικνύεται μελαγχολικά η αποκαρδιωτική διαχρονική έλλειψη ενδιαφέροντος αυτού του τόπου για την πνευματική του παράδοση και η αδυναμία του να την εντάξει ενεργά στον πολιτισμό του.
 
Οι τρεις σχετικά νέοι ηλικιακά δημιουργοί αφιερώνουν την αξιολογότατη αυτήν προσπάθεια στον Δημήτρη Αρμάο, έναν σπάνιο πνευματικό άνθρωπο, ένα στολίδι των γραμμάτων μας, που έφυγε τόσο νωρίς από κοντά μας και που μας λείπει δραματικά. Σίγουρα εκείνος θα ενθουσιαζόταν με το αποτέλεσμα… 
 
Ο «Ερωτόκριτος» είναι μια έμμετρη μυθιστορία, η οποία έχει ιπποτικό χαρακτήρα και θέμα τις περιπέτειες ενός ερωτικού ζευγαριού. 
 
Ο χρόνος του έργου είναι ασαφής – με την έννοια της ιστορικής του ταυτοποίησης σε μια συγκεκριμένη εποχή. Αν και υποτίθεται ότι διαδραματίζεται στην αρχαία Αθήνα, τα χρονικά άλματα (που υποδηλώνουν, παραδείγματος χάρη, οι κονταρομαχίες κ.λπ.) είναι συχνά, όπως και οι μεταβάσεις από τον αρχαιοελληνικό πολιτισμό στις απαρχές του δυτικού.
 
Αυτή η χρονική και πολιτισμική ασυνέπεια της διήγησης δημιουργεί ένα αξεπέραστο εμπόδιο στην εικονογράφηση. Από την άλλη, απαλλάσσει τον εικονογράφο από τις δεσμεύσεις που απαιτεί η ιστορική ακρίβεια και με αφορμή το κείμενο δημιουργεί έναν δικό του ζωγραφικό κόσμο – το σκηνικό όπου εντάσσεται αυτή η μοναδική ιστορία.
 
Δουλειά που ανέλαβε ο ταλαντούχος σχεδιαστής Γ. Γούσης με τη συνδρομή στους χρωματισμούς του Παναγιώτη Πανταζή χαρίζοντας μιαν ιδιαίτερη ατμόσφαιρα στην αφήγηση. Έτσι, μέσα από τις αντίστοιχες ανακλάσεις του φωτός αναδεικνύονται οι διάφορες εποχές, όπως φυσικά κι από τα αρχιτεκτονήματα.
 
Ο Γούσης έρχεται εικονογραφικά αντιμέτωπος με έναν άθλο: να συνδυάσει σχεδιαστικά την κλασική αρχαιότητα, τη βυζαντινή εποχή, την ενετοκρατία, την αναγέννηση κι από όλα αυτά να δημιουργήσει την εθνογραφική του διήγηση στο πλαίσιο της σύμβασης του κειμένου, του οποίου τη συρραφή και ανάδειξη ανέλαβε με επιτυχία ο βραβευμένος συγγραφέας Δημοσθένης Παπαμάρκος. 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.