Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Στο Eurogroup της Δευτέρας όμως φαίνεται ότι δεν κατέστη εφικτό το τενεκεδάκι να μείνει στη θέση του. Είναι ασφαλώς θετικό για την ελληνική πλευρά ότι κλειδώνουν τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για τη διευθέτηση του ελληνικού χρέους, από την άλλη όμως τα περισσότερα θέματα παρέμειναν ανοικτά. Οι Ευρωπαίοι δεν θέλουν να ανοίξουν συζήτηση για τα μεσοπρόθεσμα μέτρα διευθέτησης του χρέους μέχρι το καλοκαίρι του 2018, οπότε τελειώνει το τρίτο μνημόνιο.
Ακόμη είναι άγνωστο για πόσο χρονικό διάστημα η Ελλάδα θα πρέπει να κρατά τους στόχους του πρωτογενούς πλεονάσματος στο επίπεδο του 3,5% – στο Eurogroup υπήρξαν χώρες που αξίωσαν η Ελλάδα να επιβιώσει σε συνθήκες σκληρής λιτότητας μέχρι το… 2029 – αλλά και αν αυτή η υποχρέωση θα συνοδεύεται από την αναγκαιότητα λήψης νέων δημοσιονομικών μέτρων.
Με λίγα λόγια, ο υποψήφιος επενδυτής δεν γνωρίζει πώς θα διαμορφωθεί το τοπίο τα επόμενα χρόνια, δεν γνωρίζει αν θα τον περιμένει ένα νέο «δημοσιονομικό πακέτο» προκειμένου να επιτευχθούν τα πρωτογενή πλεονάσματα που θα ζητηθούν.
«Και μέχρι πότε θα διατηρηθεί αυτή η αβεβαιότητα;». Μια πρώτη απάντηση χρονικού προσδιορισμού δόθηκε χθες από τον επικεφαλής του Eurogroup Γερούν Ντάισελμπλουμ: περισσότερες συζητήσεις για το ελληνικό χρέος θα γίνουν μετά τον Ιούλιο του 2018, εφόσον η Ελλάδα έχει εκπληρώσει τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το τρίτο μνημόνιο.
Εάν οι δανειστές θελήσουν να ξεκαθαρίσει το τοπίο για το χρέος, τότε και η Ελλάδα θα επιδιώξει να μεταθέσει για αργότερα το «ξεκαθάρισμα» των όποιων μέτρων χρειαστεί να ληφθούν προκειμένου να επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι του 2018 και του 2019. Με λίγα λόγια, οι αποφάσεις που ελήφθησαν στο Eurogroup της Δευτέρας ήταν κατά κύριο λόγο πολιτικές.
Αλληλοσυγκρουόμενες
Οι Ευρωπαίοι έδωσαν χρόνο στους εαυτούς τους για να κλείσουν άλλα σοβαρά μέτωπα – κατά κύριο λόγο να περάσουν οι γερμανικές εκλογές – και προσανατολίζονται στο να δώσουν χρόνο και στην ελληνική κυβέρνηση ώστε να μη χρειαστεί να εξειδικεύσει μέτρα – τουλάχιστον όχι περισσότερα από αυτά που χρειάζονται για να κλείσει η δεύτερη αξιολόγηση – μέχρι τις επόμενες βουλευτικές εκλογές, όποτε αυτές γίνουν. Το αν ο χρόνος θα λειτουργήσει υπέρ αυτής της πολιτικής επιλογής των Ευρωπαίων ή όχι θα φανεί πολύ σύντομα.
Όλοι γνώριζαν ότι οι υπουργοί Οικονομικών της ευρωζώνης είχαν να δώσουν απαντήσεις σε πολλά ερωτήματα, οι οποίες όμως πολλές φορές είναι αλληλοσυγκρουόμενες. Τα ερωτήματα είναι τα εξής:
♦Τι θα γίνει με τα βραχυπρόθεσμα μέτρα και τι με τα μεσοπρόθεσμα και τα μακροπρόθεσμα;
♦ Ποιοι θα είναι οι δημοσιονομικοί στόχοι της Ελλάδας;
♦Πώς θα ικανοποιηθεί το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο προκειμένου να μπει στο ελληνικό πρόγραμμα έστω και για τους τελευταίους 18 μήνες;
Ιδού οι απαντήσεις που έδωσαν – σε αυτήν τη φάση – οι Ευρωπαίοι:
Κλειδωμένο το 3,5%
Το Eurogroup επαναβεβαίωσε ότι ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος θα παραμείνει
κλειδωμένος στο 3,5% και μετά το 2018. Διαψεύδονται έτσι κατηγορηματικά οι προσδοκίες για μείωσή του από το 2019, οι οποίες καλλιεργήθηκαν κυρίως από την ελληνική κυβέρνηση μετά και τη δημοσίευση της μελέτης του ΔΝΤ που θεωρούσε αδιανόητο για την Ελλάδα να κληθεί να εκτελέσει προϋπολογισμούς με πρωτογενή πλεονάσματα μεγαλύτερα του 1,5%.
Όμως το ΔΝΤ, που υποτίθεται ότι υποστήριζε την Ελλάδα, φαίνεται να έχει κάνει πίσω. Η νέα του θέση, όπως προέκυψε από σχετική απάντηση του Γερούν Ντάισελμπλουμ, είναι ότι «το ΔΝΤ δεν ενδιαφέρεται για το πόσα χρόνια θα πρέπει η Ελλάδα να παρουσιάζει πρωτογενή πλεονάσματα της τάξεως του 3,5%, αρκεί βέβαια να βγαίνουν τα νούμερα».
Δηλαδή; Κατά την πλευρά Ντάισελμπλουμ, το ΔΝΤ ζητάει νέα μέτρα προκειμένου να βγαίνουν τα νούμερα, καθώς δεν βλέπει ότι η Ελλάδα μπορεί να δημιουργήσει πρωτογενή πλεονάσματα άνω του 1,5%. Βέβαια, το ίδιο βράδυ που ολοκληρώθηκε το Eurogroup και αφού είχαν γίνει οι δηλώσεις Ντάισελμπλουμ, αξιωματούχος του ΔΝΤ εμφανίστηκε πάλι να τονίζει ότι δεν είναι το Ταμείο αυτό που επιβάλλει περισσότερη λιτότητα στην Ελλάδα.
Υπάρχει «κόντρα» Ευρωπαίων – ΔΝΤ; Τα έχουν βρει οι δύο πλευρές εις βάρος της Ελλάδας; Είναι ένα από τα βασικά θέματα που πρέπει να ξεκαθαρίσουν το επόμενο χρονικό διάστημα.
Τρία, πέντε ή δέκα χρόνια;
Η Ελλάδα βρέθηκε στο προχθεσινό Eurogroup αντιμέτωπη με αιτήματα για διατήρηση του πρωτογενούς πλεονάσματος στο 3,5% ακόμη και για 10 χρόνια. Ο επικεφαλής του Eurogrοup μίλησε για τρία γκρουπ χωρών που ζητούν το πλεόνασμα να παραμείνει στο 3,5% για 3, 5 ή 10 χρόνια, με τη σχετική απόφαση να λαμβάνεται «αργότερα» (χωρίς να προσδιορίζεται το πότε θα είναι αυτό το αργότερα).
Είναι σχεδόν προφανές ποια είναι η χώρα που θέλει τη διατήρηση των πρωτογενών πλεονασμάτων στο 3,5% για 10 χρόνια: η Γερμανία, κάτι που διατυπώθηκε επίσημα στο Eurogroup της Δευτέρας. Από ελληνικούς κυβερνητικούς παράγοντες θεωρείται σχεδόν δεδομένο ότι ο πήχης ανέβηκε στα ύψη προκειμένου να επέλθει ο συμβιβασμός σε λιγότερα έτη (π.χ. στα πέντε χρόνια) και όλες οι πλευρές να βγουν ικανοποιημένες.
Το θέμα βέβαια για την Ελλάδα είναι αν μπορεί να αναλάβει τώρα δέσμευση για τους προϋπολογισμούς των επόμενων πέντε ετών (δηλαδή από το 2019 μέχρι και το 2023) γνωρίζοντας ότι αυτό υπερβαίνει τα χρονικά όρια της παρούσας κυβερνητικής θητείας. Προς το παρόν η Ελλάδα δεν έχει υπογράψει τίποτε σχετικό πέραν της πρόβλεψης που υπάρχει στο μνημόνιο για «διατήρηση πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% το 2018 και μεσοπρόθεσμα».
Φόβος για μνημόνιο διαρκείας
Με δεδομένη τη διατήρηση του στόχου για πλεόνασμα 3,5%, η Ελλάδα αντιμετωπίζει τον κίνδυνο να μπλέξει σε ένα μνημόνιο διαρκείας. Κατέστη σαφές ότι η επίτευξη του στόχου για πλεονάσματα 3,5% σε μεσοπρόθεσμη βάση θα χρειαστεί «σοβαρές μεταρρυθμίσεις και μέτρα», τα οποία προφανώς θα εξειδικευτούν το επόμενο χρονικό διάστημα.
Δεδομένου ότι το ΔΝΤ θα απαιτήσει «τα μέτρα να βγαίνουν», η Ελλάδα θα πιεστεί για νέα δημοσιονομικά μέτρα. Στην πράξη θα κριθεί αν θα επέλθει συμβιβασμός με έναν νέου τύπου «δημοσιονομικό κόφτη» αλλά και νέες δεσμεύσεις από ελληνικής πλευράς για προώθηση νέων μεταρρυθμίσεων.
Το κλείσιμο της αξιολόγησης
Δεν αναμένεται να κλείσει η δεύτερη αξιολόγηση μέχρι το τέλος του χρόνου. Παραμένει ως στόχος, αλλά «δεν το θεωρώ εφικτό καθώς υπάρχει πολλή δουλειά να γίνει ακόμη» ξεκαθάρισε στη συνέντευξη Τύπου ο Ντάισελμπλουμ.
Αυτό που αναμένεται είναι η επάνοδος των επικεφαλής του κουαρτέτου στην Αθήνα για έναν ακόμη γύρο διαβουλεύσεων με στόχο να κλείσουν τα εργασιακά, το δημοσιονομικό κενό του 2018 και εκκρεμότητες σε θέματα που αφορούν το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων.
Στα εργασιακά, που είναι η μεγαλύτερη «μεταρρύθμιση» για την οποία εκδηλώνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον οι θεσμοί και ειδικά το ΔΝΤ, η ελληνική πλευρά θα πιεστεί τις επόμενες ημέρες για το θέμα των ομαδικών απολύσεων αλλά και για τα δικαιώματα των συνδικαλιστών. Ελπίζει όμως ότι θα πάρει κάποια ανταλλάγματα σε ό,τι αφορά τις συλλογικές διαπραγματεύσεις. Το ενδιαφέρον εστιάζεται κατά κύριο λόγο στο να επανέλθει η υπερίσχυση των κλαδικών συμβάσεων έναντι των επιχειρησιακών, έστω και με συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
Όσον αφορά το δημοσιονομικό μέτωπο, για το 2018 θα υπάρξουν επιπλέον μέτρα, των οποίων το περιεχόμενο θα αποκαλυφθεί με την επάνοδο των θεσμών στην Αθήνα.
Τα μεσοπρόθεσμα του χρέους
Δεν θα υπάρξει συζήτηση για τα μεσοπρόθεσμα μέτρα διευθέτησης του ελληνικού χρέους μέχρι να ολοκληρωθεί το τρίτο μνημόνιο. Δηλαδή η σχετική συζήτηση θα ανοίξει μετά το καλοκαίρι του 2018. Τότε θα γίνει νέα έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους – του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή – και από το αποτέλεσμά της θα φανεί αν θα χρειαστούν νέα μέτρα ή όχι.
Η ελληνική πλευρά θα προσπαθήσει να μεταθέσει για το τέλος του τρίτου ελληνικού προγράμματος και τη συζήτηση για το πώς θα επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι του 2019 και του 2020. Θέλει δηλαδή να αποφύγει τον «εδώ και τώρα» προσδιορισμό μέτρων που θα ενεργοποιηθούν ύστερα από 3-4 χρόνια. Αυτό ανακοινώθηκε δημόσια από τον Ντάισελμπλουμ.
Είναι βέβαια ένα θέμα το τι ειπώθηκε πίσω από τις κλειστές πόρτες στο Eurogroup. Πληροφορίες αναφέρουν ότι τέθηκε το θέμα των μεσοπρόθεσμων. Μένει να φανεί αν το ΔΝΤ θα εξασφαλίσει κάποιες «εγγυήσεις» από την πλευρά των Ευρωπαίων όσον αφορά το περιεχόμενο των μεσοπρόθεσμων μέτρων προκειμένου να πειστεί να συμμετέχει στο ελληνικό πρόγραμμα.
Με… έξοδά μας
Το πακέτο των βραχυπρόθεσμων μέτρων για διευθέτηση του ελληνικού χρέους προκαλεί -επίσης βραχυπρόθεσμα – επιβαρύνσεις στον κρατικό προϋπολογισμό της Ελλάδας, όπως κατέστησε σαφές ο επικεφαλής του ESM Κλάους Ρέγκλινγκ. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το κονδύλι για τους τόκους θα αυξηθεί το επόμενο διάστημα.
Τα οφέλη για την Ελλάδα είναι κυρίως μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα. Η μείωση του ΑΕΠ κατά 20 ποσοστιαίες μονάδες, στην οποία αναφέρθηκε ο Κλάους Ρέγκλινγκ, θα φανεί μέχρι το 2060. Πάντως ο Ρέγκλινγκ απέφυγε να απαντήσει για το ποια θα είναι η αναλογία του χρέους ως προς το ΑΕΠ μετά την ενεργοποίηση του πακέτου των βραχυπρόθεσμων μέτρων κάνοντας λόγο για εναλλακτικά σενάρια.
Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.