23/10/2018 05:04:39
21.1.2018 / ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΛΟΥΜΕΝΟΣ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2004 στις 18-01-2018

Έρχεται μπαγιόκο στα λιμάνια - Μαγνήτης για τους επενδυτές τα μεγάλα «περιφερειακά»

Έρχεται μπαγιόκο στα λιμάνια - Μαγνήτης για τους επενδυτές τα μεγάλα «περιφερειακά»  - Media

 

Ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον προβλέπει το ΤΑΙΠΕΔ τουλάχιστον για τρία από τα δέκα μεγάλα «περιφερειακά» λιμάνια της χώρας, τα οποία αναμένεται να αξιοποιηθούν φέτος με τη διαδικασία της παραχώρησης. Η διοίκηση του Ταμείου θεωρεί ότι τόσο το «αίσιο τέλος» του ντιλ με τον ΟΛΘ όσο και η ραγδαία αύξηση του κύκλου εργασιών του ΟΛΠ, ως αποτέλεσμα των επενδύσεων της COSCO, θα «μαγνητίσουν» το ενδιαφέρον σοβαρών επενδυτών. 
 
Πρόκειται για τα λιμάνια Βόλου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Πάτρας, Αλεξανδρούπολης, Ηρακλείου, Ελευσίνας, Λαυρίου, Κέρκυρας και Καβάλας, τα οποία αυτή τη στιγμή βρίσκονται υπό τη διαχείριση του ΤΑΙΠΕΔ.
Σε πρόσφατη συνάντηση της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ και της ηγεσίας του υπουργείου Ναυτιλίας επισημάνθηκε ότι από το Ταμείο έχει επιτευχθεί τα τελευταία τέσσερα χρόνια εξορθολογισμός των δαπανών και βελτίωση των εσόδων, με αποτέλεσμα και οι δέκα Οργανισμοί Λιμένος να παρουσιάζουν κερδοφορία. 
 
Ωστόσο, τα λιμάνια που το ΤΑΙΠΕΔ πιστεύει ότι θα προσελκύσουν πιο γρήγορα το ενδιαφέρον είναι αυτά του Λαυρίου, της Ελευσίνας και της Ραφήνας (Αττικό Λιμενικό Σύστημα), διότι η αύξηση των εργασιών του ΟΛΠ αναγκαστικά θα κατανεμηθεί και σε άλλους λιμένες, με προτεραιότητα τα αττικά λιμάνια. Τονίζεται ακόμη ότι για όλα τα λιμάνια ο τραπεζικός δανεισμός και η επιχορήγηση από τον κρατικό προϋπολογισμό είναι σχεδόν μηδενικοί, ενώ διαθέτουν πενταετές επιχειρησιακό σχέδιο.
 
Στα πλεονεκτήματα που αφορούν τον τρόπο διαχείρισης των λιμανιών συμπεριλαμβάνεται επιπλέον το ότι υπάρχουν κοινές ενέργειες και δράσεις για την δημιουργία clustering κρουαζιέρας, αλλά και για κοινή κάθοδό τους σε προγράμματα ΕΣΠΑ με στόχο την απορρόφηση ευρωπαϊκών κονδυλίων.
 
Τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ ανέφεραν ότι αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη έργα συντήρησης των λιμενικών υποδομών σε όλους τους Οργανισμούς Λιμένων, τονίζοντας ότι πλέον είναι αναγκαία μια διαχείριση με κυρίαρχο άξονα τις αναπτυξιακές προοπτικές του κάθε λιμανιού και των τοπικών κοινωνιών. Το Ταμείο έχει ήδη αναθέσει σε ανεξάρτητους συμβούλους την εκπόνηση μελέτης για τις δυνατότητες αξιοποίησης των δέκα μεγάλων λιμανιών της χώρας, ενώ το επόμενο διάστημα θα καθορίσει τη στρατηγική και τις προτεραιότητες για το καθένα ξεχωριστά.
 
Η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ 
Ρεαλιστική θεωρούν σε κυβέρνηση και ΤΑΙΠΕΔ την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΘ έως τα μέσα Μαρτίου. Για να γίνει όμως αυτό και να καταβάλει τα 231,9 εκατ. η κοινοπραξία South Europe Gateway Thessaloniki (DIEP, CMA, Belterra) θα πρέπει να έχει υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ΟΛΘ και Ελληνικού Δημοσίου με βάση την οποία ο επενδυτής θα λειτουργεί το λιμάνι.
 
Επιπλέον, η σύμβαση παραχώρησης θα πρέπει να ψηφιστεί από τη Βουλή, κάτι που, εκτός απροόπτου, τοποθετείται χρονικά στον Φεβρουάριο. Μέχρι την υπογραφή της σύμβασης αυτής θα πρέπει να έχει αρχίσει η έκτακτη γενική συνέλευση του ΟΛΘ στις 25 Ιανουαρίου, η οποία θα αλλάξει εσωτερικό κανονισμό και αριθμό μελών διοικητικού συμβουλίου στην εταιρεία.
 
Σε νέα έκτακτη γενική συνέλευση ή σε συνέχεια της πρώτης (όπως έγινε στον ΟΛΠ) θα αλλάξει και η σύνθεση της διοίκησης με την τοποθέτηση στελεχών κοινής εμπιστοσύνης επενδυτή και Δημοσίου. Αυτή η μεταβατική διοίκηση θα ολοκληρώσει όλες τις διαδικασίες μέχρι να διοριστούν νέα μέλη από τον νέο βασικό μέτοχο. Η συναλλαγή για τη μεταβίβαση των μετοχών θα γίνει μέσω του χρηματιστηρίου, καθώς η εταιρεία είναι εισηγμένη. 
 
Εντός του 2018 όμως αναμένεται να ξεκινήσουν και οι διαδικασίες για το επενδυτικό πρόγραμμα του ΟΛΘ. Ο επενδυτής έχει δηλώσει πως προτίθεται να ξεκινήσει τις επενδύσεις άμεσα, καθώς, μεταξύ άλλων, ο σταθμός εμπορευματοκιβωτίων στη συμπρωτεύουσα είναι περιορισμένος και η ανάπτυξη του λιμανιού περνάει κατ’ ανάγκην από την επέκταση της προβλήτας 6. 
 
Παράλληλα θα «τρέξει» και η ολοκληρωτική ανακαίνιση του ιστορικού κτηρίου του παλαιού τελωνείου. Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ υπολογίζεται ότι μπορεί να παραγάγει αύξηση του ΑΕΠ έως και κατά 1,6 δισ. στο σύνολο της επόμενης δεκαετίας.
 
ΟΛΠ: Επενδύσεις εν αναμονή
Στην τελική ευθεία φαίνεται να μπαίνει η αναμονή για την έναρξη σημαντικών έργων στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά. Πρόκειται για έργα συνολικής εκτιμώμενης αξίας 466 εκατ. ευρώ και τα σχετικά τεχνικά κείμενα (μάστερ πλαν και σχέδιο ανάπτυξης του λιμανιού) είναι στο στάδιο της τελικής επεξεργασίας. Κατά τη φάση κατάρτισης του μάστερ πλαν ο ΟΛΠ θα διεξαγάγει, μέσα στον Φεβρουάριο σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, δημόσια διαβούλευση προκειμένου να γνωστοποιηθούν ευρέως τα προτεινόμενα έργα.
 
Ένα πιθανό σημείο τριβής ενδέχεται να αποτελέσουν τα σχέδια ανάπτυξης κέντρου logistics στον πρώην ΟΔΔΥ στο Κερατσίνι. Σε αυτό περιλαμβάνεται και το έργο της υπόγειας οδικής σύνδεσης των χώρων του ΟΛΠ στην περιοχή του Σταθμού Διακίνησης Αυτοκινήτων, με τον πρώην χώρο της Διεύθυνσης Διαχείρισης Δημόσιου Υλικού (ΟΔΔΥ) έκτασης 90 στρεμμάτων, ο οποίος έχει ενταχθεί στη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ Δημοσίου και ΟΛΠ. 
 
Το έργο θα ενοποιήσει δύο χώρους που θα φιλοξενήσουν νέο κέντρο logistics έκτασης, συνολικά, 120 στρεμμάτων. Πρόκειται για ένα έργο που θα δώσει τεράστια ώθηση στην προσπάθεια για μετατροπή της χώρας μας σε ισχυρό κέντρο logistics στην ευρύτερη περιοχή της ανατολικής Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας.
 
Αλλά και η πιθανή κατασκευή ξενοδοχείων και ενός εμπορικού κέντρου στο λιμάνι, το οποίο όμως δεν έχει αποτυπωθεί ακόμα στα επενδυτικά σχέδια του ΟΛΠ με σαφή τρόπο, μπορεί να προκαλέσει την αντίδραση του εμπορικού κόσμου του Πειραιά.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.