19/09/2018 14:03:00
12.8.2018 / ΕΥΑ ΜΠΟΥΡΓAΝΗ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2033 στις 9-8-2018

Ένα ακόμη πολιτιστικό «κόσμημα» στην Αθήνα (Photos)

Ένα ακόμη πολιτιστικό «κόσμημα» στην Αθήνα (Photos) - Media

 

Στη φάση ολοκλήρωσής της βρίσκεται η αποκατάσταση της ιδιωτικής κατοικίας του Γερμανού αρχιτέκτονα Ερνστ Τσίλλερ στην οδό Μαυρομιχάλη 6.

Πρόκειται για ένα επιβλητικό, νεοκλασικό κτίριο, το οποίο, λόγω της κακής συντήρησής του, της βάναυσης μεταχείρισής του, των λεηλασιών, της πυρκαγιάς και της χρήσης του ως χώρου για σατανιστικές τελετές, είχε υποστεί τεράστιες φθορές, με αποτέλεσμα την καθυστέρηση της ολοκλήρωσης των εργασιών.

Με συνολικό εμβαδόν που ξεπερνά τα 1.000 τ.μ., αποτελεί ένα μέγαρο του οποίου η αισθητική προσέγγιση κινείται στο τρίπτυχο «καθαρότητα - διαφάνεια - σαφήνεια», όπως άλλωστε προτάσσουν και τα δείγματα γραφής του Τσίλλερ.

Μετά τη συντήρηση και ανακαίνιση του κτιρίου πραγματοποιήθηκε πιστή αναπαράσταση έτσι ώστε να είναι ευδιάκριτος ο φυσικός εξαερισμός (κάτι ιδιαίτερα πρωτοποριακό για την εποχή εκείνη), οι γύψινες κορνίζες, οι ξύλινες επενδύσεις αλλά και τα ιδιόμορφα πλακάκια. Σύμφωνα, άλλωστε, με την υπουργό Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου, βασικός σκοπός και κύριο μέλημα αυτού του «δύσκολου εγχειρήματος ήταν να αναδειχθεί ένα αυθεντικό αποτέλεσμα».

Πρόκειται για ένα κτίριο φορτισμένο με πλούσια ιστορία και μια βαριά αρχιτεκτονική κληρονομιά. Ένα οικοδόμημα που, όπως είχε αναφέρει παλαιότερα η ιστορικός τέχνης και τέως επιμελήτρια της Εθνικής Πινακοθήκης - Μουσείου Αλ. Σούτζου, Μαριλένα Κασιμάτη, αποτελεί τη «μοναδική σωζόμενη κατοικία πασίγνωστου αρχιτέκτονα που διατηρείται έως σήμερα. Ενός ανθρώπου που, με το γούστο του και το ταλέντο του, κόσμησε τον αστικό ιστό της Αθήνας της περιόδου του Γεωργίου Α' και του Χαρίλαου Τρικούπη».

Μετά την αποκατάστασή του από το υπουργείο Πολιτισμού, οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να θαυμάσουν ξανά το πομπηιανό σαλόνι – με έντονες τις επιρροές από τον αναγεννησιακό αρχιτεκτονικό ρυθμό που άνθησε στην Ευρώπη τον 19ο αι. –, το πορτρέτο της γυναίκας του, Σοφίας Δούδου, όπως και τον διάκοσμο με το μονόγραμμα SEZ στο δωμάτιό της. Εντυπωσιακές παραμένουν, επίσης, οι τοιχογραφίες, τα διακοσμητικά ανάγλυφα, το τζάκι και το γραφείο του Τσίλλερ.

Το κτίριο αποτελείται από το ισόγειο, τον πρώτο και δεύτερο όροφο καθώς και το δώμα, στο οποίο σήμερα υπάρχουν δύο νεόκτιστα δωμάτια που κάποτε φιλοξενούσαν το υπηρετικό προσωπικό.

Το μοναδικό αρχιτεκτονικό ταλέντο του Ερνστ Τσίλλερ εντοπίζεται σε κάθε όροφο και κάθε δωμάτιο. Άλλωστε, είχε μια ξεχωριστή ικανότητα να συνθέτει την Αναγέννηση με την Αρχαιότητα ενσωματώνοντας ταυτόχρονα τις σύγχρονες ευρωπαϊκές τάσεις που, σε συνδυασμό με τη ζωγραφική διακόσμηση του Σλοβένου Γιούρι Σούμπιτς, έδινε ένα θαυμαστό αισθητικό αποτέλεσμα.

Ο Ε. Τσίλλερ έζησε στο μέγαρο αυτό με την οικογένειά του έως το 1912. Τη χρονιά εκείνη το κτίριο αγοράστηκε σε πλειστηριασμό από τον Κεφαλλονίτη ιδρυτή της Ιoνικής και Λαϊκής Τράπεζας Διονύσιο Π. Λοβέρδο, προκειμένου να το χρησιμοποιήσει ως δική του κατοικία.  Φιλότεχνος και συλλέκτης έργων τέχνης, ο Λοβέρδος χρησιμοποίησε ένα μέρος του κτιρίου ως μουσείο, στεγάζοντας τη συλλογή του από βυζαντινές εικόνες.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1920, μάλιστα, πραγματοποιήθηκε επέκταση του οικοδομήματος καθώς ο αρχιτέκτονας Αριστοτέλης Ζάχος,  ύστερα από παραγγελία του Δ. Λοβέρδου, έχτισε στην πίσω αυλή ένα παρεκκλήσι, που αποτελεί ένα αρχιτεκτονικό αριστούργημα με εντυπωσιακά διακοσμημένο θόλο και το οποίο παραμένει αξιοθαύμαστο ακόμη και σήμερα.

Το 1981, το περίτεχνο αυτό οικοδόμημα χαρακτηρίστηκε από το υπουργείο Πολιτισμού ως έργο τέχνης, ενώ το 1992 έγινε δωρεά στο ελληνικό Δημόσιο προκειμένου να λειτουργήσει ως παράρτημα του Βυζαντινού Μουσείου. Το 2011 οι υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού πραγματοποίησαν την εκπόνηση μελέτης αποκατάστασης και το 2014 ξεκίνησαν οι σχετικές εργασίες.

Κάποτε το μέγαρο αυτό αποτελούσε πόλο έλξης και σημείο αναφοράς για την υψηλή κοινωνία της Αθήνας. Μετά την ολοκλήρωση και των τελικών διορθώσεων αναμένεται να λειτουργήσει και επίσημα ως παράρτημα του Βυζαντινού Μουσείου και να στεγάσει και πάλι τη συλλογή βυζαντινών εικόνων της συλλογής Λοβέρδου.

Με την ανακαίνισή του, το Μέγαρο Τσίλλερ - Λοβέρδου θα αποτελεί ένα από τα πιο επιβλητικά πολιτιστικά μνημεία της πόλης, συμβάλλοντας καθοριστικά στην αστική φυσιογνωμία της Αθήνας.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.