19/07/2019 10:58:02
17.6.2019 / ΞΕΝΟΦΩΝ Α. ΜΠΡΟΥΝΤΖAΚΗΣ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2077 στις 13-6-2019

Νέες κυκλοφορίες: Βιβλία που πρέπει να διαβάσετε

Νέες κυκλοφορίες: Βιβλία που πρέπει να διαβάσετε - Media

 

Επιμέλεια: Ξενοφών Α. Μπρουντζάκης

Άννυ Πρου

Άνθρωποι του δάσους

Μετάφραση: Γιώργος Κυριαζής

Εκδόσεις: Καστανιώτης

Σελ.: 832

Στα τέλη του 17ου αιώνα, δύο αδέκαροι νεαροί Γάλλοι, ο Ρενέ Σελ και ο Σαρλ Ντικέ, φτάνουν στον Καναδά, την αλλοτινή Νέα Γαλλία. Υποχρεωμένοι να υπηρετούν έναν φεουδαρχικό αφέντη, γίνονται ξυλοκόποι, άνθρωποι του δάσους. Ο Σελ υποφέρει πολλά δεινά, καταδυναστευμένος από το δάσος που του έχουν αναθέσει να αποψιλώσει. Αναγκάζεται να παντρευτεί μια γυναίκα της φυλής των Μικμάκ, και οι απόγονοί τους παγιδεύονται ανάμεσα σε δύο εχθρικές κουλτούρες. Ο Ντικέ, πολυμήχανος και αδίστακτος, το σκάει, γίνεται γουνέμπορος και μετά στήνει μια επιχείρηση ξυλείας.

Η Άννυ Πρου αφηγείται την παγκόσμια και σκληρή πορεία των απογόνων τους τα επόμενα τριακόσια χρόνια, την εκδίκηση των ανταγωνιστών, τα ατυχήματα, τις αρρώστιες, τις επιθέσεις των Ινδιάνων και τον πολιτισμικό αφανισμό. Ξανά και ξανά, αρπάζουν όσο μπορούν από έναν υποτιθέμενα αστείρευτο φυσικό πόρο, αφήνοντας τους χαρακτήρες της σύγχρονης εποχής αντιμέτωπους με μια πιθανή οικολογική κατάρρευση.

Το επικό αριστούργημα της σπουδαίας Αμερικανίδας συγγραφέως, ένα εξαίσιο πάντρεμα ιστορίας και φαντασίας, ένα εκθαμβωτικό, υπέροχα δραματικό μυθιστόρημα για την καταστροφή των δασών του κόσμου, με ήρωες ολοζώντανους, γεμάτους απληστία, πόθο, εκδικητικότητα ή συμπόνια και ελπίδα.

Έρη Σταυροπούλου

Οι ερωτευμένες ηρωίδες του Κωνσταντίνου Θεοτόκη και οι λογοτεχνικές αδελφές τους: παραλλαγές μιας τυπολογίας

Εκδόσεις: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης

Σελ.: 304

Η «Τιμή και το χρήμα» είναι ένα έργο για τον ρόλο του χρήματος στον έρωτα και τις οικογενειακές σχέσεις στην Ελλάδα των αρχών του 20ού αιώνα. Η νεαρή ηρωίδα Ρήνη ερωτεύεται έναν νέο από ανώτερη τάξη. Η μητέρα της, όμως, αρνείται να δώσει την προίκα που θέλει ο υποψήφιος γαμπρός, ακόμη κι όταν εκείνος κλέβει την κόρη της. Μέσα από μια ιστορία απλή και σύντομη, ο συγγραφέας κατορθώνει να αποτυπώσει με παραστατική δύναμη και κριτική σκέψη ένα διαχρονικό και καίριο κοινωνικό πρόβλημα, με μια πολύ προωθημένη για την ελληνική πραγματικότητα της εποχής αντιμετώπιση του γυναικείου ζητήματος.

Η μελέτη της Έρης Σταυροπούλου, με αφετηρία το έργο του Θεοτόκη, επιχειρεί να φωτίσει το θέμα της ερωτευμένης γυναίκας στην ελληνική και ευρύτερα την ευρωπαϊκή λογοτεχνία, από τα μέσα περίπου του 19ου αιώνα ώς τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Τα παραδείγματα από έργα των Κωστή Παλαμά, Καλλιρρόης Παρρέν, Γρηγόριου Ξενόπουλου, Κώστα Χατζόπουλου, Νίκου Καζαντζάκη, Μπαλζάκ, Ντοστογιέφσκι, Τολστόι, Ίψεν, Χάρντυ, Στρίντμπεργκ, Τσέχωφ κ.ά. δείχνουν ότι, σε μια περίοδο αγώνων για μόρφωση, ισότητα και ουσιαστική απελευθέρωση της γυναίκας, η λογοτεχνία προβάλλει τραγικές ερωτικές ιστορίες, που συγκρούονται με οικονομικά συμφέροντα ή διακόπτονται βίαια όταν η κοινωνική ηθική δεν επιτρέπει την ευόδωση του ερωτικού αισθήματος. Ανάμεσα στις ηρωίδες των ιστοριών αυτών η Ρήνη ξεχωρίζει για τη θαρραλέα στάση της και την υπεράσπιση του δικαιώματός της στη ζωή.


 

Άκης Παπαντώνης

Ρηχό νερό, σκιές

Εκδόσεις: Κίχλη

Σελ.: 164

Τα ξημερώματα της 26ης Απριλίου 1986 βρίσκουν τους κατοίκους του Πρίπιατ να κοιμούνται, να λογομαχούν, να ερωτοτροπούν ή να παλεύουν με τους δαίμονές τους, την ώρα που ο αντιδραστήρας Νο 4 του πυρηνικού σταθμού παραγωγής ενέργειας «Β. Ι. Λένιν» εκρήγνυται.

Με φόντο ένα γεγονός που διαχώρισε ανεπιστρεπτί το πριν από το μετά, η καθημερινότητα των ανυποψίαστων κατοίκων της πόλης-δορυφόρου του Τσερνόμπιλ μετατρέπεται σε σημείο καμπής. Προσωπικές ιστορίες και ετερόφωτες αφηγήσεις μπλέκονται, ακριβώς όπως το παρελθόν μπλέκεται με το παρόν και το μέλλον των πρωταγωνιστών. Η ροή του χρόνου όμως δεν ανακόπτεται· κάποια ερωτήματα απαντώνται και κάποια μένουν μετέωρα, κάποιες μνήμες ξεθωριάζουν και κάποιες μένουν ακλόνητες, κάποιες χειρονομίες μένουν στη μέση και κάποιες βρίσκουν βίαιη απόκριση.

Από την αρχή ώς το τέλος αυτού του σπονδυλωτού μυθιστορήματος κυριαρχεί το ζήτημα της μνήμης: το πώς το βιωμένο παρελθόν συνομιλεί με όσα προοικονομεί το παρόν· το πώς οι προσωπικές ή οι συλλογικές αναμνήσεις αναδύονται αναπάντεχα από τη σκιασμένη πλευρά της πραγματικότητας, προτού βουτήξουν ξανά στα ρηχά νερά της.

Joe Hill

Παράξενος καιρός

Τέσσερα μικρά μυθιστορήματα

Μετάφραση: Βεατρίκη Κάντολα Σαμπατάκου

Εκδόσεις: Bell

Σελ.: 542

Ο Τζο Χιλ παρουσιάζει τέσσερα καθηλωτικά μικρά μυθιστορήματα – από ιστορίες τρόμου που σου παγώνουν το αίμα μέχρι διεισδυτικές εξερευνήσεις της σύγχρονης κοινωνίας μας.

Η «Φωτογραφία» διηγείται την ιστορία ενός εφήβου που απειλείται από τον Φοίνικα, έναν κακοποιό με τατουάζ σε όλο του το σώμα και μια φωτογραφική μηχανή Polaroid ικανή να κλέβει τις αναμνήσεις των ανθρώπων…

Στην ιστορία «Απασφαλισμένος», ένας φύλακας ασφαλείας εμπορικού κέντρου σταματάει με κινηματογραφικό τρόπο ένα μακελειό και αναδεικνύεται σε ήρωα του σύγχρονου κινήματος υπέρ της οπλοκατοχής. Κάτω από το αμείλικτο φως της δημοσιότητας, ωστόσο, τα γεγονότα παίρνουν μια απροσδόκητη τροπή, οδηγώντας τον στην παραφροσύνη και την απόγνωση…

Στο «Ψηλά», ένας νεαρός που ετοιμάζεται να βιώσει την εμπειρία του άλματος από αεροπλάνο με αλεξίπτωτο… καταλήγει ναυαγός σε ένα απίστευτα στερεό σύννεφο, ένα νησί του Πρόσπερο από αναδευόμενους ατμούς που μοιάζει να διαθέτει δικό του νου και βούληση.

Μια αυγουστιάτικη μέρα στο Μπόλντερ του Κολοράντο ανοίγουν οι ουρανοί και βρέχει καρφιά – αιχμηρά θραύσματα λαμπερών κρυστάλλων που κομματιάζουν κυριολεκτικά όποιον τυχαίνει να μην είναι προφυλαγμένος σε ασφαλές καταφύγιο. Η «Βροχή» εξερευνά αυτό το κλιμακούμενο περιστατικό που θυμίζει εικόνες Αποκάλυψης, καθώς τα σύννεφα των φονικών καρφιών απλώνονται απειλητικά πάνω από τη χώρα και ολόκληρο τον κόσμο.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.