ΤΡΙΤΗ 19.03.2024 04:13

Φτιάξανε παγωτό που δεν… λιώνει

18.06.2019 07:58
Φτιάξανε παγωτό που δεν... λιώνει  - Media

H επιστήμη βάζει stop στο λιώσιμο του παγωτού.

Οι επιστήμονες έχουν ανακαλύψει μια φυσική πρωτεΐνη που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να κάνει το παγωτό πιο ανθεκτικό στην τήξη. Ειδικότερα, η πρωτεΐνη δεσμεύει τον αέρα, το λίπος και το νερό, δημιουργώντας μια εξαιρετικά ομαλή συνοχή, που επιτρέπει στα παγωτά να μη λιώνουν.

Έτσι, το νέο συστατικό επιτρέπει στα παγωτά να παραμένουν παγωμένα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, ακόμη και σε ζεστές θερμοκρασίες, ενώ δεν χρειάζεται να περιμένουμε να μαλακώσουν σε περίπτωση που παραμείνουν για πολλή ώρα στην κατάψυξη.

Με λίγα λόγια είναι πάντα έτοιμα προς κατανάλωση στη ζέστη και στο κρύο.

Ερευνητές από τα Πανεπιστήμια του Εδιμβούργου και του Dundee ανέπτυξαν μια μέθοδο παραγωγής της νέας πρωτεΐνης.

Για παράδειγμα, ένα σπιτικό παγωτό ή του εμπορίου περιέχει λίπος και νερό (σε κρέμα ή γάλα) ζάχαρη και ίσως μερικά αυγά. Η περιεκτικότητα σε νερό επηρεάζει τον ρυθμό της τήξης (περισσότερο νερό σημαίνει πιο αργή τήξη).

Η πρωτεΐνη που ανακάλυψαν οι ερευνητές ονομάζεται BsIA και συνδέεται με το λίπος και τον αέρα για να σταματήσει το λιώσιμο (υγροποίηση) του παγωτού καθώς θα αυξάνεται η θερμοκρασία. Η BsIA είναι μια πρωτεΐνη υδατο-απώθησης, η οποία κρατά το παγωτό σαν ένα ωραίο παγωμένο κρεμώδες τζελ.

Ταυτόχρονα, αυτή η πρωτεΐνη κρατά θα λέγαμε το παγωτό ιδανικό προς κατανάλωση σε όλες τις συνθήκες, καθώς μας επιτρέπει να κλέψουμε μια γρήγορη κουταλιά από το ψυγείο, χωρίς να περιμένουμε να ξεπαγώσει πρώτα ή να μαλακώσει.

Και από θερμίδες, τι λέει;

Επειδή όλα τα ανωτέρω ακούγονται πολύ ωραία, ας περάσουμε και στο κύριο ζήτημα των θερμίδων, που μας αφορά όλους. Σύμφωνα λοιπόν με την ερευνητική ομάδα, οι επιστήμονες εκτιμούν ότι το παγωτό θα μπορούσε να κατασκευάζεται με χαμηλότερα επίπεδα κορεσμένων λιπαρών και λιγότερες θερμίδες απ’ότι σήμερα.

Μάλιστα, οι επιστήμονες εικάζουν ότι το παγωτό με αυτό το συστατικό θα μπορούσε να είναι διαθέσιμο στα επόμενα τρία με πέντε χρόνια.

Όπως σημειώνεται στο σχετικό δελτίο τύπου η εισηγητής της μελέτης, Cait MacPhee από το Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου (Σχολή Φυσικής και Αστρονομίας) δηλώνει: “Είμαστε ενθουσιασμένοι με τις δυνατότητες του νέου συστατικού για τη βελτίωση του παγωτού, τόσο για τους καταναλωτές, όσο και για τους κατασκευαστές”.

Ο Dr Nicola Stanley-Wall από το Πανεπιστήμιο του Dundee δήλωσε με τη σειρά του: “Ήταν διασκεδαστικό που εργαζόμασταν για την εφαρμοσμένη χρήση μιας πρωτεΐνης που εντοπίστηκε αρχικά για πρακτικούς σκοπούς σε βακτήρια”.

ΤΡΙΤΗ 19.03.2024 01:30