05/03/2021 11:46:33
17.1.2021 / ΥΠΑΤΙΑ ΚΟΚΚΙΝAΚΗ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2160 στις 14-1-2021

«Παραστρατήματα» από Facebook και Twitter

«Παραστρατήματα» από Facebook και Twitter - Media

 

Χρειάστηκαν λίγο χρόνο, αλλά ο διευθύνων σύμβουλος του Facebook Μάρκ Ζάκερμπεργκ και ο διευθύνων σύμβουλος του Twitter Τζακ Ντόρσεϊ κατάλαβαν τελικά το τεράστιο μέγεθος της ζημιάς που προκαλούσε στις πλατφόρμες τους ο Ντόναλντ Τραμπ.

Ο απερχόμενος Πρόεδρος των ΗΠΑ χρησιμοποιούσε ως όπλο την επιρροή των social media και τον μπλόκαραν επειδή δημοσίευε εμπρηστικά ψέματα για τις προεδρικές εκλογές του 2020 στις ΗΠΑ, προκαλώντας τα αιματηρά επεισόδια στο Καπιτώλιο.
Αλλά δεν είναι μόνο ο Τραμπ το πρόβλημα. Το Facebook και το Twitter χρειάζονται ριζικές αλλαγές. Ήρθε η ώρα για τις εταιρείες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης να επιτρέψουν σε κάποιον άλλον να ελέγξει τις πλατφόρμες τους. Το Facebook και το Instagram, το Twitter, το YouTube της Google και άλλα κοινωνικά δίκτυα έχουν στη δούλεψή τους δεκάδες χιλιάδες άτομα για να αναγνωρίζουν και να εντοπίζουν την κακή συμπεριφορά χρηστών, αλλά και να λάβουν τα κατάλληλα μέτρα για την αντιμετώπισή της.
Πολλοί από αυτούς τους εργαζόμενους βρίσκονται εκτός ΗΠΑ, όπου είναι συχνά λιγότερες οι παροχές και χαμηλότεροι οι ωριαίοι μισθοί. Αυτή η διαδικασία, όμως, δεν λειτούργησε σωστά, όπως αποδεικνύεται από τις πολλές ιστορίες με φρικτά βίντεο, τις παραπλανητικές αναρτήσεις και τα επικίνδυνα ψέματα που κυκλοφορούν στα social media και πρέπει να καταργηθούν από τις πλατφόρμες, αλλά έχουν ήδη προβληθεί και κοινοποιηθεί εκατομμύρια φορές από τους χρήστες τους.

Τεράστιες βάσεις δεδομένων
Αυτά τα… παραστρατήματα συμβαίνουν σε παγκόσμια κλίμακα, σε πλατφόρμες των οποίων ο αριθμός χρηστών είναι μεγαλύτερος από τον πληθυσμό οποιασδήποτε χώρας στη Γη. 
● Το Facebook έχει περισσότερους από 2,7 δισεκατομμύρια ενεργούς χρήστες.
● Η πλατφόρμα του Instagram έχει πάνω από 1 δισεκατομμύριο ενεργούς χρήστες. 
● Το YouTube διαθέτει τα βίντεό του σε περισσότερα από 2 δισεκατομμύρια άτομα τον μήνα. 
● Το Twitter δεν μοιράζεται πλέον απλά μηνιαία στατιστικά στοιχεία ενεργού χρήστη, αλλά το 2018 κατέγραψε 336 εκατομμύρια άτομα που συνδέονταν στην πλατφόρμα του κάθε μήνα. 
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ένας από τους πιο δημοφιλείς τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι ενημερώνονται στις ΗΠΑ και σε όλο τον κόσμο. Οι συγκεκριμένες πλατφόρμες διαθέτουν τους πιο ισχυρούς μηχανισμούς για τη διάδοση πληροφοριών, αλλά και για τη διάδοση της παραπληροφόρησης. 
Παρότι οι εταιρείες που τις διαχειρίζονται κατάφεραν να ελέγξουν δημοσιεύσεις διεθνών τρομοκρατών και ατόμων που εμπλέκονται στη διακίνηση υλικού πορνογραφίας ανηλίκων, έχουν σχεδόν αποτύχει σε όλα τα άλλα. Γι' αυτό είναι καιρός οι ομάδες εποπτείας περιεχομένου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να ενώσουν τις δυνάμεις τους και να εργαστούν για έναν ανεξάρτητο, μη κυβερνητικό φορέα που να χρηματοδοτείται από αυτές τις εταιρείες.
Το Facebook και το Twitter κέρδισαν περισσότερα από 20 δισ. δολάρια σε συνδυασμένα κέρδη πέρυσι και θα μπορούσαν εύκολα να στηρίξουν οικονομικά μια τέτοια προσπάθεια. Είναι πιο επιτακτική από ποτέ η ανάγκη δημιουργίας ενός συστήματος που θα αντιμετωπίζει αυτήν την καταστροφική έλλειψη υπευθυνότητας.

Η «τρύπα» στη Δικαιοσύνη
Είναι επίσης αναγκαίο ένα σύστημα δικαιοσύνης για τον κόσμο των social media, κάτι που μέχρι στιγμής δεν έχει συζητηθεί.
Εκτός από την επιβολή φόρων στους κολοσσούς του διαδικτύου για τα πνευματικά δικαιώματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η κυβέρνηση των ΗΠΑ θα μπορούσε να αναθεωρήσει τον νόμο περί αξιοπρέπειας των επικοινωνιών «Communications Decency Act» του 1996 για να προσφέρει στις εταιρείες των social media και στα στελέχη τους προστασία από πρόστιμα και άλλες αγωγές μόνο εάν εποπτεύουν ουσιαστικά τις πλατφόρμες τους. 
Όταν όμως δεν εποπτεύουν με προσοχή και αγνοούν τις ευθύνες τους, τα θύματα - χρήστες τους πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να ζητήσουν την απόδοση δικαιοσύνης. Στην πραγματικότητα γίνεται ήδη μια συζήτηση σχετικά με το άρθρο 230 του νόμου, το οποίο παρέχει σε αυτές τις πλατφόρμες νομική προστασία από οτιδήποτε βλαβερό ειπώθηκε ή δημοσιεύτηκε. Οι νομοθέτες και από τις δύο πλευρές του πολιτικού φάσματος συμφωνούν ότι πρέπει να γίνουν αλλαγές.

Καιρός για αποκλεισμούς
Φυσικά κανένας δεν απορρίπτει το ότι αυτή η ιδέα μπορεί να παραβιάζει την ελευθερία της έκφρασης. Αλλά τα social media μπορούν να επιβιώσουν και χωρίς νεοναζί απόψεις. Μπορούν να συνεχίσουν χωρίς τις θεωρίες συνωμοσίας, χωρίς τους οπαδούς του αντι-εμβολιαστικού κινήματος και τους αρνητές του Ολοκαυτώματος. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι μια χαρά και χωρίς ανθρώπους να παρακολουθούν ζωντανά για μισή ώρα μια μαζική δολοφονία, προτού γίνει κάτι για να το εμποδίσει αυτό. 
Δεν χρειάζεται ο Πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών να υπονομεύσει τη δημοκρατία και να υποκινήσει τη βία για εβδομάδες και ένας βίαιος όχλος υπέρ του Τραμπ να εισβάλει στο Καπιτώλιο των ΗΠΑ προκαλώντας τον θάνατο πέντε ανθρώπων. Αυτός ο κύκλος ανευθυνότητας πρέπει να κλείσει. Ήρθε η ώρα να υπολογίσουμε τι έχουν κάνει το Facebook, το Twitter και το YouTube. Το αν δεν μπορούν ή δεν θα αντιμετωπίσουν την κατάσταση δεν έχει πλέον σημασία.
Το Facebook αρνήθηκε να γίνουν συζητήσεις για τις αλλαγές πολιτικής με τον Ζάκερμπεργκ. Την Πέμπτη, όταν ανακοίνωσε το επ’ αόριστον μπλοκάρισμα του λογαριασμού του Τραμπ, ο Ζάκερμπεργκ αναγνώρισε τον κίνδυνο που ενέχει μια χωρίς ηθικούς ενδοιασμούς ανάρτηση στο Facebook όταν προέρχεται από τον Αμερικανό Πρόεδρο.
«Η απόφασή του να χρησιμοποιήσει τον λογαριασμό του για να συγχωρήσει παρά για να καταδικάσει τις ενέργειες των υποστηρικτών του στο κτήριο του Καπιτωλίου έχει δικαίως ενοχλήσει τους ανθρώπους στις ΗΠΑ και σε όλο τον κόσμο» δήλωσε και πρόσθεσε: «Πιστεύουμε ότι οι κίνδυνοι από το να επιτρέψουμε στον Πρόεδρο να συνεχίσει να χρησιμοποιεί την υπηρεσία μας κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου είναι απλά πολύ μεγάλοι».
Το YouTube αρνήθηκε να προχωρήσει σε σχετικές δηλώσεις. Το Twitter απέρριψε επίσης αίτημα για συζήτηση αυτών των ζητημάτων.
 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.