Στην τελική ευθεία εισέρχονται οι δύσκολες και κινούμενες στην κόψη του ξυραφιού διαδικασίες για την επιλογή του τρόπου εξαγωγής του φυσικού αερίου από την ισραηλινή ΑΟΖ, μια απόφαση η οποία θα καθορίσει γεωπολιτικές ισορροπίες και συμμαχίες.
Εκτός των άλλων, μια πλωτή δεξαμενή άντλησης φυσικού αερίου, ένας αγωγός ή ένας σταθμός LNG στην ισραηλινή ΑΟΖ ή στο ισραηλινό έδαφος θα αποτελούν έναν μόνιμο δελεαστικό στόχο για κάθε λογής ακραία ή τρομοκρατική οργάνωση από τις δεκάδες που υπάρχουν στη Μέση Ανατολή και τις νέες που συγκροτούνται στη Βόρεια Αφρική με την καθοδήγηση της Αλ Κάιντα.
Το θέμα της ασφάλειας των «υποδομών» τίθεται και στο μνημόνιο που υπέγραψαν την περασμένη εβδομάδα στη Λευκωσία οι υπουργοί Ενέργειας Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ, καθώς η κυβέρνηση Νετανιάχου γνωρίζει μεν τις μικρές ικανότητες της Κύπρου, αλλά υπολογίζει στη συνεργασία με την Ελλάδα στον τομέα αυτό.
Εξάλλου, όταν αρχίσει και η διαδικασία εκμετάλλευσης του ελληνικού φυσικού αερίου νοτίως της Κρήτης, θα χρειαστεί μια συνολική ομπρέλα ασφάλειας για τον «ενιαίο» αυτόν χώρο, που θα διαθέτει μερικά από τα μεγαλύτερα κοιτάσματα φυσικού αερίου, κρίσιμα για την παγκόσμια οικονομία, είτε διατεθούν στην Ευρώπη είτε στις χώρες της Άπω Ανατολής.
Σε ό,τι αφορά το τεχνικό – επιχειρησιακό σκέλος, οι Ισραηλινοί κάνουν ήδη τον πρώτο σχεδιασμό. Το ισραηλινό Ναυτικό έχει υπολογίσει το κόστος του εξοπλισμού που θα απαιτηθεί για τη διασφάλιση των πηγών και υποδομών ενέργειας στο 1 δισ. δολάρια και το ερώτημα που έχει τεθεί ήδη στο Ισραήλ είναι πόσο τελικά θα κοστίσει το σχέδιο αυτό και ποιος θα αναλάβει τη χρηματοδότησή του.
Ο επικεφαλής του επιτελικού σχεδιασμού του ισραηλινού Ναυτικού Ιλάν Λαβί σε δηλώσεις του στην εφημερίδα «Jerusalem Post» εξήγησε ότι δεν είναι δυνατόν ένα σύστημα ασφαλείας να φθάσει να στοιχίζει σχεδόν περισσότερο από την αξία του φυσικού αερίου. Ο Ισραηλινός αξιωματούχος, όμως, παραδέχτηκε τις δυσκολίες του εγχειρήματος, καθώς, όπως είπε, το Ναυτικό θα κληθεί να προστατεύσει μια περιοχή πολύ μεγαλύτερη ακόμη και από το ίδιο το κράτος του Ισραήλ.
Στον σχεδιασμό του Ναυτικού πάντως προβλέπεται η προμήθεια τουλάχιστον τεσσάρων εξελιγμένων σκαφών περιπολίας UAV (μη επανδρωμένων) και ένα νέο εξελιγμένο σύστημα ραντάρ και έγκαιρης προειδοποίησης που θα καλύπτει σχεδόν ολόκληρη την Ανατολική Μεσόγειο.
Βασικό στοιχείο στον σχεδιασμό φαίνεται ότι θα αποτελέσει το ισραηλινό αντιπυραυλικό σύστημα Iron Dome, το οποίο έχει αναπτυχθεί από την ισραηλινή εταιρεία Rafael Advanced Defence Systems και με αμερικανική χρηματοδότηση και δοκιμάστηκε με μεγάλα ποσοστά επιτυχίας (85%) στις επιθέσεις που δέχονται πόλεις του Ισραήλ με πυραύλους από τη Γάζα ή τον Λίβανο. Η ίδια εταιρεία αναμένεται να παραδώσει το 2014 έτοιμο για επιχειρησιακή δράση το νέο αντιπυραυλικό σύστημα David’s Sling, το οποίο θα μπορεί να αντιμετωπίσει πυραύλους μέσου βεληνεκούς.
H Rafael ανακοίνωσε τον Ιούλιο ότι σχεδιάζει ένα νέο σύστημα ειδικά για την προστασία στόχων στη θάλασσα, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί για τις εγκαταστάσεις του φυσικού αερίου. Η εταιρεία, η μεγαλύτερη αμυντική βιομηχανία του Ισραήλ, ετοιμάζεται να εγκαταστήσει ένα ιδιαίτερα εξελιγμένο σύστημα εναέριας παρακολούθησης (και όχι μόνο) ISTAR (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition and Reconnaissance), που θα ελέγχει ταυτόχρονα και τις επικοινωνίες και την ανταλλαγή πληροφοριών μέσω δικτύων, αλλά και την ενεργοποίηση πυραύλων αέρος εδάφους…