search
ΔΕΥΤΕΡΑ 29.09.2025 06:38
MENU CLOSE

Πάτρα: Μια πόλη χωρίς παραλία…

21.01.2014 22:00
oldphotospod_1601_050_cmyk1390298127.jpg

Πώς ΓΑΠ, Πάγκαλος, Βενιζέλος, Σαμαράς και Βαρβιτσιώτης εξαπάτησαν τον λαό της αχαϊκής πρωτεύουσας… και κάνουν τα κορόιδα

Πώς ΓΑΠ, Πάγκαλος, Βενιζέλος, Σαμαράς και Βαρβιτσιώτης εξαπάτησαν τον λαό της αχαϊκής πρωτεύουσας… και κάνουν τα κορόιδα

Του Νίκου Τζανάκου*

Θα μπορούσε να είναι και ένα καλογραμμένο παραμύθι, αν δεν ήταν αληθινό. Αυτό που έχουν πάθει ή μάλλον κινδυνεύουν να πάθουν οι Πατρινοί αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία.
Όπως είναι γνωστό, η Πάτρα είναι μια παραθαλάσσια πόλη, που έχει διαγράψει μια ενδιαφέρουσα αναπτυξιακή πορεία, λόγω της θάλασσας και του λιμανιού της. Οι Πατρινοί, από τις αρχές του 19ου αιώνα, διέκριναν πως η γεωγραφική θέση της πόλης τους, αλλά και το συνεχώς σε ανοδική πορεία εμπόριο της σταφίδας, ήταν το κλειδί για την ανάπτυξη και την ευημερία τους. Αποφάσισαν λοιπόν και χρηματοδότησαν την κατασκευή ενός σύγχρονου, για την εποχή, λιμανιού που έγινε βασικός αναπτυξιακός πόλος όχι μόνο για την Πάτρα, αλλά και για ολόκληρη τη χώρα.
Τα χρόνια πέρασαν, η Πάτρα είχε μια εντυπωσιακή αναπτυξιακή πορεία και εξαιτίας αυτής αύξησε σημαντικά τον πληθυσμό της και έγινε μια μεγαλούπολη. Συγχρόνως, το λιμάνι της πήρε μιαν άλλη μορφή και χρειαζόταν εκσυγχρονισμό. Ταυτόχρονα, η πόλη, επειδή το λιμάνι και οι δραστηριότητές του βρίσκονταν μπροστά στο ιστορικό και οικονομικό της κέντρο, ενώ είχε παραθαλάσσιο σχεδιασμό, άρχισε να εγκλωβίζεται και να αναπτύσσεται στρεβλά.
Οι όποιες αναπτυξιακές προοπτικές έβρισκαν εμπόδια στα κάγκελα του λιμανιού αλλά και στη σιδηροδρομική γραμμή που διέσχιζε την παραλία της πόλης. Οι Πατρινοί, διαβλέποντας το ζοφερό μέλλον της πόλης τους, όταν τέθηκε το θέμα του λιμανιού και της μεταφοράς του μακριά από την πόλη προκειμένου να απελευθερωθεί το κεντρικό τμήμα του παραλιακού μετώπου και να βγει η πόλη στη θάλασσα, το δέχθηκαν με ικανοποίηση, αλλά συμφώνησαν το νέο, σύγχρονο λιμάνι να μεταφερθεί στην άκρη της πόλης, δύο χιλιόμετρα μακρύτερα από το παλιό.
Μέχρι εδώ το παραμύθι πάει καλά και φαινόταν πως θα έχει αίσιο τέλος, και η Πάτρα θα πάρει τις ανάσες (οικιστικές, αναπτυξιακές και περιβαλλοντικές) που δικαιούται. Φαίνεται, όμως, πως από τη δεκαετία του 2000 κάποιοι άλλα απεργάζονταν για την πόλη. Κάπως έτσι, μέσα σ’ ένα βράδυ και με τη δικαιολογία της κατασκευής του νέου λιμανιού, όλη η παραλία της Πάτρας μετατράπηκε σε χερσαία λιμενική ζώνη, που τελικά έγινε δεκαπλάσια, κοντά 1.200 στρέμματα, κλείνοντας σχεδόν όλο το παραλιακό μέτωπο!!!
Μετά το 2005, η πόλη άρχισε να αντιλαμβάνεται πως κάτι δεν πάει καλά και πως οι υποσχέσεις πιθανόν δεν θα είχαν κανένα αντίκρισμα. Οι φόβοι επιβεβαιώθηκαν όταν με τη δικαιολογία της νομιμοποίησης αυθαίρετων κτισμάτων του παλιού λιμανιού έγινε ειδικό χωροταξικό σε μήκος 7 χιλιομέτρων στην πρόσοψη της πόλης, και μέσα στη θάλασσα – στην κυριολεξία – χωροθετήθηκαν 16 τεράστια οικοδομικά τετράγωνα, με δυνατότητα δόμησης 50.000 τ.μ. τσιμέντου!!! Άρχισε να γίνεται φανερό πως σχεδιαζόταν κάτι άλλο, αφού το νέο λιμάνι είναι αρκετά μακριά και έχει τεράστια δυνατότητα δόμησης.
Ήταν εκεί γύρω στο 2009, όταν η κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου, έπειτα από προσωπική δέσμευση του ίδιου, μελέτησε το θέμα και αποφάσισε να μην επιστραφούν στην πόλη όλα τα τμήματα, αλλά μόνο εκείνα που δεν επρόκειτο να χρησιμοποιηθούν για λιμενικές δραστηριότητες σε βάθος δεκαετιών. Έτσι, η πόλη βρέθηκε να «αποδέχεται» τη μείωση της απαίτησής της, από τα 450 στρ. περίπου στα 200 στρέμματα, και μάλιστα το 2010 ήρθε στην Πάτρα ο τότε αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Θ. Πάγκαλος υπογράφοντας και σχετικό πρωτόκολλο.
Ο καιρός περνούσε όμως και η παραχώρηση δεν ολοκληρωνόταν. Η πόλη άρχισε να αντιδρά έντονα, άρχισαν κινητοποιήσεις, δημιουργήθηκε κίνηση (Πρωτοβουλία Ενεργών Πολιτών) από 5 πολίτες της Πάτρας (Αλεξίου, Αϊβαλής, Πατούχας, Πανταζόπουλος, Τζανάκος), υπογράφηκε επιστολή προς τον πρωθυπουργό από 30.000 Πατρινούς και πραγματοποιήθηκε τεράστια συγκέντρωση στον μόλο της Αγίου Νικολάου, με πάνω από 10.000 πολίτες.
Έπειτα από αυτό, το 2011, και αφού η πόλη αντέδρασε και «ανέβηκε στα κάγκελα», με εντολή του τότε αντιπροέδρου και υπουργού Οικονομικών Ευαγγέλου Βενιζέλου υπογράφηκε πολυσέλιδο κείμενο προσωρινής παραχώρησης, συγχρόνως δόθηκε εντολή σε κάθε αρμόδιο να προχωρήσει τη διαδικασία της οριστικής παραχώρησης, ενώ και στο ΤΑΙΠΕΔ στάλθηκε σχετικό έγγραφο.
Η ιστορία όμως σερνόταν, και στην ομιλία του πριν από τις εκλογές του 2012 από την Πάτρα, ο σημερινός πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, καυτηριάζοντας την αδιαφορία και την καθυστέρηση υλοποίησης της σύμβασης, δεσμεύθηκε πως άμεσα θα προχωρήσει στην παραχώρηση.
Ο καιρός περνούσε, η υπόσχεση σερνόταν, μέχρι που πριν από έναν μήνα ήρθε στην Πάτρα ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Μ. Βαρβιτσιώτης και ανήγγειλε πως από τα 200 στρέμματα η κυβέρνηση προτίθεται να παραχωρήσει περίπου 30.
Λίγες ημέρες μετά αποκαλύφθηκε πως ούτε αυτό ίσχυε και πως η πρόθεση είναι να παραχωρηθούν στην πόλη 5 στρέμματα, και αυτά όχι παραλιακά. Έτσι, μια πόλη που πλήρωσε για να κατασκευάσει δύο λιμάνια και παραχώρησε 1.200 στρέμματα σε μια ανώνυμη εταιρεία, πρέπει να δεχθεί και να αισθάνεται ευγνωμοσύνη για ένα «δώρο» 5 στρεμμάτων!!!
Είναι λοιπόν φυσικό η πόλη τον τελευταίο καιρό να βρίσκεται στα κάγκελα.
Αγωνιά για το τι της επιφυλάσσουν οι κυβερνώντες.
Αγωνιά γιατί κινδυνεύει να γίνει η μοναδική, παγκοσμίως, πόλη που δεν θα έχει πρόσβαση στη θάλασσά της.
Αγωνιά γιατί είναι μια πόλη με προσανατολισμό στη θάλασσα και θα αναγκαστεί να φυλακιστεί, να συνεχίσει τη στρεβλή και αντιαναπτυξιακή της πορεία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την οικονομία της, για το μέλλον της.
Δεν θα αποτελέσει έκπληξη αν σύντομα οι κάτοικοι της Πάτρας, μιας πόλης που τα τελευταία χρόνια μαστίζεται από τα αποτελέσματα της οικονομικής κρίσης με βάρβαρο και βάναυσο τρόπο, αντιδράσουν με τρόπο που οι κυβερνώντες δεν θα πιστεύουν στα μάτια τους.
Εμείς απλώς προειδοποιούμε πως όσοι απεργάζονται σχέδια εναντίον της πόλης μάλλον έχουν υπολογίσει δίχως τον ξενοδόχο. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, τον λαό μιας πόλης.

* Ο Νίκος Τζανάκος σήμερα είναι δημοτικός σύμβουλος Δήμου Πατρέων. Έχει διατελέσει παλαιότερα πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου καθώς και αντιδήμαρχος. Επίσης είναι μέλος στην Πρωτοβουλία Ενεργών Πολιτών

 

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΔΕΥΤΕΡΑ 29.09.2025 06:00