search
ΤΡΙΤΗ 14.10.2025 18:21
MENU CLOSE

Οι ΗΠΑ πέτυχαν το… 8ο θαύμα

04.07.2014 09:11
oldphotospod_0307_026_cmyk1404465069.jpg

Ο πρόεδρος Μπαράκ Ομπάμα βλέπει τον αγώνα των ΗΠΑ με τη Γερμανία στο Μουντιάλ στο Air Force 1 και οι φωτογραφίες κάνουν τον γύρο του κόσμου.

Ο πρόεδρος Μπαράκ Ομπάμα βλέπει τον αγώνα των ΗΠΑ με τη Γερμανία στο Μουντιάλ στο Air Force 1 και οι φωτογραφίες κάνουν τον γύρο του κόσμου.

• Ο προπονητής των ΗΠΑ Γιούργκεν Κλίνσμαν στέλνει επιστολή στον πρόεδρο των ΗΠΑ παρακαλώντας τον να εγκρίνει διάλειμμα για τους εργαζόμενους Αμερικανούς την ώρα μετάδοσης του αγώνα με το Βέλγιο.
• Ο Ομπάμα προτρέπει τους Αμερικανούς να ταξιδέψουν στη Βραζιλία για να ενισχύσουν την Εθνική των ΗΠΑ στον αγώνα με το Βέλγιο.
• Ο Μάικ Τάισον προτρέπει την Εθνική ΗΠΑ να βγάλει «νοκ-άουτ» το Βέλγιο.
• Τον αγώνα με τη Γερμανία παρακολούθησαν 25 εκατομμύρια τηλεθεατές στις ΗΠΑ, αριθμός που συγκρίνεται ή ξεπερνάει αγώνες της τελικής φάσης του ΝΒΑ. Το ΗΠΑ – Βέλγιο έκανε ακόμη μεγαλύτερα νούμερα.
• Έντυπα μεγάλης κυκλοφορίας στις ΗΠΑ κυκλοφόρησαν με τίτλους όπως «πάμε να κλοτσήσουμε (κόψουμε) κώλους» τη μέρα της αναμέτρησης με το Βέλγιο.

Η Εθνική των ΗΠΑ δεν κατάφερε να προκριθεί στους «8» του Μουντιάλ, αλλά για το ποδόσφαιρο συντελείται ξαφνικά (;) το όγδοο θαύμα. Οι Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής αγαπούν και θέλουν το ποδόσφαιρο. Το παρεξηγημένο και παρακατιανό «σόκερ».

Ελέγχουν το «παιχνίδι»

Πίσω από όλα αυτά οι ΗΠΑ κινούνται έντονα για να πάρουν το Μουντιάλ του 2022 από το Κατάρ μαζί με τον Καναδά. Κι αν δεν θέλει ο Καναδάς, οι ΗΠΑ μπορούν να το διοργανώσουν μόνες. Διόλου τυχαία η εκστρατεία αμφισβήτησης της διοργάνωσης του Κατάρ κορυφώθηκε λίγο πριν από το Μουντιάλ της Βραζιλίας, με μέγιστο επιχείρημα ότι η διαδικασία ανάθεσης ήταν διαβλητή και εμπεριείχε χρηματισμό υψηλόβαθμων στελεχών της FIFA.

Όλοι γνωρίζουν πως τις τελευταίες τρεις – τέσσερις δεκαετίες καμία μεγάλη διοργάνωση – Μουντιάλ ή Ολυμπιακοί Αγώνες – δεν ανατέθηκαν με διαφανείς διαδικασίες ή για την εξύψωση των αθλητικών ιδεωδών. Στο πρώτο πλάνο κάθε μεγάλης διοργάνωσης είναι τα οικονομικά συμφέροντα.

Οι Αμερικανοί κρίνουν πως ήρθε η ώρα για μπίζνες στο ποδόσφαιρο, με αιχμή του δόρατος την Εθνική τους ομάδα. Ούτως ή άλλως το ευρύ κοινό είναι ποτισμένο με έναν ιδιότυπο πατριωτισμό για οτιδήποτε κουβαλάει το εθνόσημο.

Δεν πρόβαλλαν το ποδόσφαιρο, διότι δεν είχαν τρόπο να το αξιοποιήσουν ως τηλεοπτικό προϊόν. Το παιχνίδι έχει δύο ημίχρονα των 45 λεπτών, με συνεχή αγωνιστική ροή, στοιχείο που δεν βολεύει το μάρκετινγκ των εμβόλιμων τηλεοπτικών σποτ. Ωστόσο οι άνθρωποι που δημιούργησαν τη σύγχρονη μορφή του Τσάμπιονς Λιγκ ως «τηλεοπτικού προϊόντος» με τεράστια χορηγικά έσοδα ήταν Αμερικανοί: η ΤΕΑΜ ήρθε από την Καλιφόρνια.

Το προπύργιο του καπιταλισμού γνωρίζει άριστα πότε ένας τομέας αξίζει τον κόπο. Στο ποδόσφαιρο κινείται πολύ χρήμα. Γνωρίζουν τα οικονομικά μεγέθη του Μουντιάλ της Νότιας Αφρικής και της Βραζιλίας, τον προϋπολογισμό της Ρωσίας και του Κατάρ. Ξέρουν πως μια τέτοια διοργάνωση μπορεί να είναι γι’ αυτούς κερδοφόρα, σε αντίθεση με τους Νοτιοαφρικανούς που έγιναν φτωχότεροι και τους Βραζιλιάνους που θα πληρώσουν σε φόρους τα 12 δισ. δολάρια που δανείστηκε η χώρα τους για τη διοργάνωση.

Άλλωστε δικές τους εταιρείες είναι χρόνια τώρα χορηγοί των Μουντιάλ. Στην τρέχουσα διοργάνωση, στην κατηγορία των FIFA Partners, είναι οι Adidas, Coca-Cola, Hyundai-Kia, Emirates, Sony, Visa, στους FIFA World CupT Sponsors οι Budweiser, Castrol, Continental, Johnson & Jonson, Mc Donald’s, Oi, Moy Park, Yingli, ενώ σε εθνικό επίπεδο στη Βραζιλία οι Apex Brazil, Centauro, Itau, Garoto, Liberty Seguros, Wise up, Football for hope.

Το Globo TV είναι το τηλεοπτικό δίκτυο με την ευθύνη της μετάδοσης του Μουντιάλ. Το οικονομικό αλισβερίσι με τον τηλεοπτικό διαφημιστικό χρόνο προκαλεί ίλιγγο. Το μεγαλύτερο κομμάτι του διαφημιστικού χρόνου εξασφάλισαν οι εταιρείες Coca-Cola, Banco Itau, Johnson & Johnson, Hyundai, Nestle, AmBev (η μεγαλύτερη ζυθοποιία στη Λατινική Αμερική), Oi (κολοσσός των τηλεπικοινωνιών) και Magazine Luiza (ιστοσελίδα λιανικής πώλησης), πληρώνοντας περίπου 55 εκατ. ευρώ έκαστη.

Εξελιγμένο μάρκετινγκ
 
Στον έναν μήνα του Μουντιάλ η Βραζιλία θα υποδεχτεί πάνω από 700.000 ανθρώπους από όλη τη Γη. Αυτοί οι άνθρωποι ξοδεύουν χρήματα για μετακινήσεις, διαμονή, φαγητό, εισιτήρια, αγορές και όποια άλλη δραστηριότητα έχει οικονομικό αντίτιμο. Στη χώρα όπου ο συνηθισμένος μισθός φτάνει τα 250 δολάρια οι ξενοδόχοι και οι εστιάτορες κάνουν πάρτι έχοντας σχεδόν διπλασιάσει τις τιμές τους.
 
Οι Αμερικανοί ενδιαφέρονται για το χρήμα που κυκλοφορεί στο ποδόσφαιρο και, για να μπουν γερά στη διαδικασία, πρέπει να… αγαπήσουν το σπορ. Μπορεί η Εθνική τους να έχει 10 συμμετοχές σε Μουντιάλ και 5 τρόπαια στο Κύπελλο Βόρειας και Κεντρικής Αμερικής, αλλά συγκροτημένο μάρκετινγκ γίνεται μόνο τα τελευταία χρόνια.
 
Το 1994 που οι ΗΠΑ διοργάνωσαν Μουντιάλ δεν έχει καμία σχέση με το 2014 ως προς την προβολή και αποδοχή του σπορ. Τότε οι Έλληνες ομογενείς πήγαιναν να δουν την Ελλάδα, οι Ιταλοί την Ιταλία, οι Λατίνοι τους Λατίνους κ.ο.κ. Είκοσι χρόνια μετά, το «πελατειακό» κοινό του ποδοσφαίρου έχει διαφοροποιηθεί και κυρίως έχει αμερικανοποιηθεί σε μεγάλο βαθμό.
 
Ο Πελέ με τη θητεία του στον «Κόσμο» της Νέας Υόρκης είναι μια μακρινή ανάμνηση για τους Αμερικανούς. Αυτός που έκανε θραύση ως πρεσβευτής του ποδοσφαίρου είναι ο Ντέιβιντ Μπέκαμ, στη θητεία του στους Γκάλαξι του Λος Άντζελες. Ο Άγγλος ήταν σταρ, ήταν ωραίος. Είχε σύζυγο μια διάσημη «σελέμπριτι». Ο σταρ, η σελέμπριτι και τα παιδάκια τους φιγουράριζαν το πρότυπο του αμερικάνικου… ονείρου. Ανταγωνίζονταν σε προβολή το ζεύγος Μπραντ Πιτ – Αντζελίνα Τζολί. Ο Μπέκαμ έγινε το νούμερο ένα εργαλείο μάρκετινγκ για το σπορ.
 
Ακολουθεί ένας άλλος διάσημος και ωραίος. Ο Κακά. Η υποδοχή του στο Ορλάντο ήταν πρωτοφανής για ποδοσφαιριστή. Μέρος του μάρκετινγκ είναι και ο Γιούργκεν Κλίνσμαν. Πέρα από την προσωπική του ιστορία, δημιουργεί στις ΗΠΑ νέους ήρωες. Διόλου τυχαία, κάλεσε στην 23άδα του Μουντιάλ 11 παίκτες που αγωνίζονται στην Αμερική. Ο Μπράντλεϊ του Σιάτλ, ο Μπράντλεϊ του Τορόντο, ο Μπίσλεϊ της Πουέμπλα του Μεξικό, ο νεαρός Γιέλντριν από το Σιάτλ είναι σταρ για τους Αμερικανούς.
 
Η ενασχόληση της οικογένειας Γκλέιζερ με τη Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ και των Τζιλέτ με τη Λίβερπουλ δημιούργησε επενδυτική τεχνογνωσία γύρω από το ποδόσφαιρο. Στο εξής, αντί να επενδύουν στην Ευρώπη, θα επενδύουν στη χώρα τους.
 
Το ποδόσφαιρο μπαίνει για τα καλά στις ΗΠΑ, με λόγο και αιτία: το χρήμα. Αν αυτό θα βγει σε καλό στο ίδιο το ποδόσφαιρο, θα φανεί στην πορεία. Πάντως η αμερικανική αγορά ήταν το μεγάλο απωθημένο χρόνων της FIFA, που είναι έτοιμη να ακολουθήσει τη μέθοδο «στρίβειν διά του αρραβώνος» από το Κατάρ, για να δώσει το Μουντιάλ του 2022 στις ΗΠΑ, με εντελώς… διαφανείς διαδικασίες (όπως πάντα!).

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΤΡΙΤΗ 14.10.2025 18:21