Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Αν και η εντεκασέλιδη πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης προς τους θεσμούς, με τα μέτρα ύψους 7,9 δισ., τα ξημερώματα της Δευτέρας, έδειξε προς στιγμήν να «ξεκλειδώνει» τις εξελίξεις και να ανοίγει τον δρόμο προς τη συμφωνία, δεν άργησε να έρθει και η εμπλοκή μία μέρα μετά, με το ΔΝΤ, το οποίο είχε ήδη αφήσει να διαρρεύσει η δυσφορία του για το μείγμα των προτεινόμενων μέτρων, να προβάλλει σφοδρές ενστάσεις για τα ελληνικά ισοδύναμα και νέες απαιτήσεις, ζητώντας τροποποίηση, προς το χειρότερο φυσικά.
Αν και η εντεκασέλιδη πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης προς τους θεσμούς, με τα μέτρα ύψους 7,9 δισ., τα ξημερώματα της Δευτέρας, έδειξε προς στιγμήν να «ξεκλειδώνει» τις εξελίξεις και να ανοίγει τον δρόμο προς τη συμφωνία, δεν άργησε να έρθει και η εμπλοκή μία μέρα μετά, με το ΔΝΤ, το οποίο είχε ήδη αφήσει να διαρρεύσει η δυσφορία του για το μείγμα των προτεινόμενων μέτρων, να προβάλλει σφοδρές ενστάσεις για τα ελληνικά ισοδύναμα και νέες απαιτήσεις, ζητώντας τροποποίηση, προς το χειρότερο φυσικά.
H αντίδραση του Μαξίμου από το βράδυ της Τρίτης, αμέσως μετά τη σχετική ενημέρωση για την εμπλοκή, ήταν ότι «δεν αλλάζει το μείγμα» ενώ το πρωί της Τετάρτης, λίγο πριν αναχωρήσει για Βρυξέλλες, ο ίδιος ο πρωθυπουργός έκανε γνωστή τη δυσφορία του για τις νέες πιέσεις μέσω του Twitter. Σημείωνε ειδικότερα ότι «η μη αποδοχή ισοδύναμων μέτρων δεν έχει ξαναγίνει» ούτε στην Ιρλανδία ούτε στην Πορτογαλία. Ενώ κατηγορούσε το ΔΝΤ για στάση που υποκρύπτει δύο ενδεχόμενα. «Είτε δεν θέλουν συμφωνία είτε εξυπηρετούν συγκεκριμένα συμφέροντα στην Ελλάδα» τόνιζε.
Η συνάντηση στις Βρυξέλλες μεταξύ Τσίπρα και Γιούνκερ – Ντράγκι – Λαγκάρντ, για την οποία ήδη είχε ειδοποιήσει ο Γιούνκερ τον πρωθυπουργό το απόγευμα της Τρίτης, πραγματοποιήθηκε προκειμένου να αντιμετωπιστεί αυτή η εμπλοκή πριν από το κρίσιμο Eurogroup, το οποίο επρόκειτο να επικυρώσει το ελληνικό staff level agreement – τουλάχιστον αυτό επιδίωκε η κυβέρνηση – πριν από το διήμερο της Συνόδου Κορυφής, αλλά μάλλον κατέληξε να μην έχει αντικείμενο.
Οι απαιτήσεις του ΔΝΤ έγιναν γνωστές με λεπτομέρεια χθες το πρωί στο πλαίσιο της παράλληλης διαδικασίας διαπραγμάτευσης που είναι γνωστή ως Frankfurt Group, η οποία ωστόσο διεξήχθη στις Βρυξέλλες, μεταξύ του Νίκου Παππά, του επικεφαλής του ευρωπαϊκού γραφείου του ΔΝΤ Πολ Τόμσεν, του στελέχους της ΕΚΤ Μπενουά Κερέ και του στενού συνεργάτη του Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, Λυκ Τολονιάτ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το πεντασέλιδο κείμενο με τις νέες απαιτήσεις παρουσιάστηκε στην ελληνική πλευρά ως ενιαία πρόταση των θεσμών, αν και φαίνεται ότι εξακολουθούν να υφίστανται διαφωνίες μεταξύ ΔΝΤ και Κομισιόν.
Ουσιαστικά, η πρόταση αυτή ζητά οριζόντια μέτρα και απαλλαγή των επιχειρήσεων από τα φορολογικά βάρη υπό το πάγιο επιχείρημα ότι με αυτόν τον τρόπο πλήττεται η ανταγωνιστικότητα. Μάλιστα οι αρχικές διαρροές για την αντίδραση του ΔΝΤ στις ελληνικές προτάσεις χαρακτήριζαν τα μέτρα της ελληνικής πρότασης «υφεσιακά», προφανώς λαμβάνοντας υπόψη μονόπλευρα τις επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα.
Τα… «σωστά» ισοδύναμα του ΔΝΤ
Ειδικότερα ζητείται: u Έσοδα από τον ΦΠΑ στο 1% του ΑΕΠ, με την εστίαση στον υψηλό συντελεστή 23%, τα επεξεργασμένα τρόφιμα στο 13% και στο 6% τα φάρμακα, τα βιβλία και τα θέατρα. Καταργείται η έκπτωση του ΦΠΑ στα νησιά. u Σχετικά με τα νομικά πρόσωπα, ζητείται 100% προκαταβολή φόρου αλλά και μικρότερη αύξηση στη φορολογία των κερδών των επιχειρήσεων (από το 26% να πάει στο 28% και όχι στο 29% που προτείναμε).
– Κατάργηση φοροαπαλλαγών στα αγροτικά καύσιμα.
– Μείωση των αμυντικών δαπανών κατά 400 εκατ. (αντί για 200 που προτείναμε). u Απορρίπτονται η φορολογία στον ηλεκτρονικό τζόγο, τα έσοδα από άδειες κινητής τηλεφωνίας 4G και 5G καθώς και οι φοροαπαλλαγές για τους κατοίκους των νησιών.
Σε ό,τι αφορά το συνταξιοδοτικό, το ΔΝΤ επιμένει σε περικοπές ύψους 1% του ΑΕΠ στις συντάξεις. Αναλυτικότερα ζητούν: u Πλήρη εφαρμογή του νόμου 3863/10 (κυρίως στον υπολογισμό των συντάξεων, αυξάνει τις χαμηλές συντάξεις και μειώνει τις υψηλές) και εξεύρεση ισοδύναμων για την αναστολή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος. u Εξοικονόμηση 0,25%-0,5% του ΑΕΠ για το 2015 και 1% για το 2016. ♦ Πλήρη εξάλειψη των πρόωρων συντάξεων μέχρι το 2022 (στα 67 χρόνια ανεξάρτητα από χρόνια εργασίας ή στα 62 χρόνια με 40 χρόνια εργασίας).
♦ Κατάργηση/αντικατάσταση του ΕΚΑΣ μέχρι τον Δεκέμβριο του 2017.
♦Αύξηση εισφορών υγείας συνταξιούχων από το 4% στο 6%.
♦ Σταδιακή κατάργηση όλων των εξαιρέσεων που χρηματοδοτούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό και εναρμόνιση των ασφαλιστικών εισφορών με τη δομή του Ι ΚΑ από 1 Ιουλίου 2015.
♦ Κατάργηση όλων των εισφορών υπέρ τρίτων (π.χ. αγγελιόσημο) μέχρι 31 Οκτωβρίου 2015.
♦ Εξεύρεση ισοδύναμων που θα καλύψουν το κόστος της απόφασης του Συμβουλίου Επικρατείας περί αποκατάστασης των μειωμένων συντάξεων.
Το ελληνικό εντεκασέλιδο
Η κυβέρνηση απέρριψε τη συγκεκριμένη πρόταση καθώς, όπως είναι σαφές, είναι πολύ δύσκολο να δεχτεί μέτρα που της αφαιρούν το ζωτικό επιχείρημα ότι περισώζει το εισόδημα των χαμηλόμισθων και συνταξιούχων και προστατεύει τη «μέση ελληνική οικογένεια», όπως είπε ο πρωθυπουργός.
Άλλωστε ήδη στη δική της πρόταση – προσανατολισμένη στους φόρους, κατά κανόνα, στις επιχειρήσεις και τον ΦΠΑ, και την αύξηση των εισφορών στις συντάξεις – καταγράφονται σημαντικές υποχωρήσεις από τις λεγόμενες «κόκκινες γραμμές», που καθιστούν τη συμφωνία ήδη δύσκολα υπερασπίσιμη από κόμμα και Κοινοβουλευτική Ομάδα.
Μεταξύ άλλων, η ελληνική πρόταση:
♦ Προβλέπει ότι ο ΕΝΦΙΑ διατηρείται όχι μόνο όλο το 2015, αλλά και το 2016, ώστε να διασφαλιστεί η είσπραξη εσόδων 2,65 δισ. ευρώ ετησίως.
♦ Προτείνει την κατάργηση της έκπτωσης στον ΦΠΑ στα νησιά και στον αντίποδα προβλέπει την παροχή ειδικών φοροαπαλλαγών για τους κατοίκους των νησιών με χαμηλά εισοδήματα.
♦ Περιλαμβάνει σταδιακή αύξηση του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης στα 67 ώς το 2025.
♦ Οδηγεί σε αυξήσεις στις τιμές σε δεκάδες προϊόντα που αλλάζουν συντελεστή ΦΠΑ από τον χαμηλό στον μεσαίο ή τον υψηλό.
♦ Προβλέπονται αυξήσεις στις εισφορές για τις κύριες συντάξεις (Ι ΚΑ) κατά 3,9%, στις εισφορές υγείας για τις κύριες (κατά 5%) και τις επικουρικές συντάξεις (έως 5%)
Επίσης, στην ελληνική πρόταση αναφέρεται ότι θα εγκριθεί συμπληρωματικός προϋπολογισμός για το 2015 και μεσοπρόθεσμη στρατηγική για την περίοδο 2015 – 2019.
Με άλλα λόγια, ο λογαριασμός είναι ήδη αρκετά βαρύς για να τον αντέξουν όχι μόνο το κόμμα και κατ’ επέκταση η κυβέρνηση, αλλά και η κοινωνία, η οποία έχει «στραγγίξει» ύστερα από 5 χρόνια λιτότητας…
Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.