search
ΤΕΤΑΡΤΗ 01.10.2025 02:06
MENU CLOSE

«Φως» στην τραπεζική διαφήμιση

Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ

τεύχος 1907
10-03-2016
13.03.2016 04:00
pn1003news.png
Διάταξη νόμου για υποχρεωτική δημοσιοποίηση από τις τράπεζες της διαφημιστικής τους δαπάνης

 

Διάταξη νόμου για υποχρεωτική δημοσιοποίηση από τις τράπεζες της διαφημιστικής τους δαπάνης

Περισσότερο… φως στις σχέσεις του τραπεζικού συστήματος με τα ΜΜΕ φιλοδοξεί να ρίξει η κυβέρνηση με διάταξη νόμου η οποία προβλέπει την υποχρεωτική δημοσιοποίηση από τις τράπεζες της διαφημιστικής δαπάνης, ρύθμιση η οποία εντάχθηκε στο νομοσχέδιο που αφορά την προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας για τις τράπεζες στην κοινοτική νομοθεσία. 
 
Μόλις τον περασμένο Οκτώβριο στη Βουλή ο Γιάννης Δραγασάκης, κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του στο νομοσχέδιο του Νίκου Παππά για τις τηλεοπτικές άδειες, είχε περιγράψει πώς βλέπει η κυβέρνηση το πεδίο της διαπλοκής εξηγώντας τον τρόπο με τον οποίο θα επιχειρήσει, βήμα προς βήμα, να κόψει τον «ομφάλιο λώρο» ενός «συστήματος δεκαετιών».
 
«Η δεύτερη διάσταση έχει να κάνει με τα έσοδα των επιχειρήσεων των Μέσων Ενημέρωσης, βασικό στοιχείο των οποίων είναι η διαφήμιση. Και εδώ όμως δεν έχουμε ολοκληρωμένη εικόνα, γιατί δυστυχώς στις τράπεζες δεν υπάρχει κάποιο σύστημα αντίστοιχο της “Διαύγειας”. Οι τράπεζες δηλαδή δεν αναρτούν κάπου στοιχεία ώστε να ξέρει κανείς πόσες χορηγίες κάνουν και πού, σε ποια κανάλια ή σε ποια sites δίνουν χρηματοδοτήσεις. 
 
Όταν κάποιο site, παραδείγματος χάριν, φωνάζει “Κάτω τα χέρια από τους τραπεζίτες!”, το κάνει επειδή το πιστεύει ή μήπως υπάρχει από πίσω μια χορηγία η οποία έχει ως αντάλλαγμα τις κραυγές αυτές; Από τα ανεπίσημα στοιχεία πάντως που έχουμε, προκύπτει το εξής ενδιαφέρον συμπέρασμα: σε πολλές περιπτώσεις οι τράπεζες δεν δίνουν μόνο δάνεια, αλλά με τις διαφημίσεις που δίνουν στα κανάλια καλύπτουν και μεγάλο μέρος των τόκων των δανείων τα οποία δίνουν» είχε υποστηρίξει στην Ολομέλεια ο Δραγασάκης. 
 
Αποτυπώνοντας μάλιστα την «εικόνα», ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης είχε σημειώσει στην ομιλία του για τις τηλεοπτικές άδειες ότι υπάρχουν τράπεζες οι οποίες «προσφέρουν στις επιχειρήσεις δάνεια και έσοδα. Και οι επιχειρήσεις βεβαίως τι προσφέρουν; Προσφέρουν προστασία. Και αυτό επεκτείνεται και στο κομματικό και πολιτικό σύστημα. Διότι όλο αυτό το σύστημα εξουσίας, όπως είπα, θέλει πολιτική νομιμοποίηση, θέλει νόμους, θέλει πολιτικές αποφάσεις, θέλει διατάγματα. Αυτό είναι λίγο-πολύ το σύστημα που έχουμε σήμερα, για το οποίο πρέπει να προσθέσω ότι η τρόικα δεν ώθησε προς την αλλαγή του, αλλά το προστάτευσε». 
 
Οι στόχοι
 
Μια γεύση από τις προθέσεις της κυβέρνησης στο συγκεκριμένο πεδίο είχε δώσει ο Δραγασάκης μιλώντας στη Βουλή κατά τη διάρκεια της συζήτησης του προϋπολογισμού στις αρχές του περασμένου Δεκεμβρίου.
 
«Τρίτος στόχος μας είναι η προετοιμασία ενός νόμου που θα εισάγει ένα σύστημα “Διαύγειας” στις τράπεζες, διότι δεν καταλαβαίνουμε γιατί δεν μπορεί να αναρτάται στην ιστοσελίδα κάθε τράπεζας τι χορηγίες έχει κάνει και σε ποιους, πώς κατανέμει τη διαφήμισή της, ποιοι παίρνουν προνομιακά δάνεια – αν παίρνουν – κ.λπ. Ο στόχος βεβαίως είναι να αποτραπούν προβλήματα σαν αυτά τα οποία υπήρξαν στο παρελθόν και ακόμα διερευνώνται» είχε τονίσει ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης εξηγώντας τους πέντε στόχους της οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης μετά την ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών. 
 
Επιπλέον δεν έχει περάσει πολύς καιρός από την ημέρα που ο Δραγασάκης είχε προαναγγείλει τη νέα ρύθμιση. Με αφορμή την αποκάλυψη της υπόθεσης του φερόμενου ως κυκλώματος εκβιαστών δημοσιογράφων, κάλεσε τις διοικήσεις των τραπεζών και των υπόλοιπων φορέων του χρηματοπιστωτικού τομέα να αναρτούν δημόσια όλες τις δαπάνες τους για χορηγίες και διαφημίσεις μέχρι το επίπεδο του τελικού αποδέκτη. 
 
«Η κυβέρνηση προχωρά με ταχείς ρυθμούς στη σύνταξη σχεδίου νόμου που θα προάγει τη διαφάνεια και τη διαύγεια στον χρηματοπιστωτικό τομέα» κατέληγε τότε στην ανακοίνωσή του ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης. 
 
Η ρύθμιση
 
Το πρώτο βήμα, λοιπόν, από όσα είχε περιγράψει τον περασμένο Δεκέμβριο στη Βουλή ο Γιάννης Δραγασάκης αποτελεί η συγκεκριμένη διάταξη, με την οποία η κυβέρνηση υποχρεώνει τις τράπεζες να δηλώσουν το συνολικό ποσό της διαφήμισης που δίνουν. 
 
Με τη ρύθμιση στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε την Τρίτη στη Βουλή και ενδεχομένως να ψηφιστεί την ερχόμενη εβδομάδα, προβλέπεται ότι «κάθε πιστωτικό ίδρυμα θα δημοσιοποιεί στην Ετήσια Έκθεση και στην επίσημη εταιρική του ιστοσελίδα το συνολικό ποσό που διαθέτει ετησίως για κάθε είδους εμπορική διαφήμιση (άμεση ή έμμεση), καθώς και την κατανομή του ποσού αυτού αναλυτικά ανά νομικό πρόσωπο – μέσο μαζικής ενημέρωσης.
 
Επιπλέον θα δημοσιοποιεί κάθε είδους πληρωμή που δεν εμπίπτει στον προϋπολογισμό της εμπορικής διαφήμισης (π.χ. χορηγία), που καταβάλλει στο πλαίσιο των δημοσίων σχέσεών του ή άλλων δραστηριοτήτων προς μέσο μαζικής ενημέρωσης, αλλά και κάθε είδους πληρωμή που καταβάλλει ως χορηγία προς οποιονδήποτε. Η δημοσιοποίηση θα γίνεται αναλυτικά ανά νομικό πρόσωπο που είναι ο τελικός αποδέκτης, ενώ, αν ο αποδέκτης είναι φυσικό πρόσωπο, τα σχετικά ποσά θα δημοσιοποιούνται συγκεντρωτικά». 
 
Επίσης η διάταξη προβλέπει ότι με κοινή απόφαση του υπουργού Οικονομικών και του εκάστοτε αρμόδιου υπουργού για θέματα εποπτείας των νομικών προσώπων και φορέων που υπάγονται στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας μπορεί να εξειδικεύονται περαιτέρω οι υποχρεώσεις των πιστωτικών ιδρυμάτων, ιδίως όσον αφορά τον βαθμό ανάλυσης και τον τρόπο παρουσίασης των σχετικών πληροφοριών.
google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΤΕΤΑΡΤΗ 01.10.2025 02:03