ΤΕΤΑΡΤΗ 16.07.2025 11:44
MENU CLOSE

Λιμάνι Λαυρίου: Ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον πέντε σχημάτων για πλειοψηφικό μερίδιο

20.06.2025 19:47

Ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον προσελκύει η διαδικασία αξιοποίησης του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου Α.Ε. (ΟΛΛ Α.Ε.), καθώς πέντε αξιόλογα επιχειρηματικά σχήματα υπέβαλαν δεσμευτικές προσφορές για την απόκτηση πλειοψηφικού μεριδίου (50% + μία μετοχή) στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας.

Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές

Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του Υπερταμείου, δεσμευτικές προσφορές υπέβαλαν οι εξής πέντε επενδυτικοί φορείς, καταγράφοντας σημαντικό ανταγωνισμό (με αλφαβητική σειρά):

1. Κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – CELESTYAL.

2. Κοινοπραξία ΙΝΤΕΡΚΑΤ Α.Ε. – BEAUFORT SEA SHIPPING CORPORATION – NEWSPHONE

HELLAS S.A.

3. Κοινοπραξία OLYMPIC MARINE S.A. – CRUISE TERMINAL INVESTMENT LIMITED SARL.

4. ISRAEL SHIPYARDS INDUSTRIES LTD.

5. JET PLAN SHIPPING CΟ LTD.

Το υψηλό επίπεδο των συμμετεχόντων επιβεβαιώνει τη στρατηγική σημασία του λιμένα Λαυρίου, αλλά και την ελκυστικότητά του ως επενδυτικού προορισμού, ειδικά στο πεδίο της κρουαζιέρας, της ακτοπλοΐας και της μαρίνας σκαφών αναψυχής. Η διαδικασία αξιολόγησης των προσφορών ξεκινά άμεσα, ενώ η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών θα πραγματοποιηθεί σε προσεχή συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Υπερταμείου, βάσει των όρων της πρόσκλησης.

Ένα λιμάνι με ισχυρή γεωστρατηγική και τουριστική θέση

Το λιμάνι του Λαυρίου κατέχει στρατηγική θέση, καθώς βρίσκεται σε άμεση εγγύτητα με δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς των Κυκλάδων, το Διεθνές Αεροδρόμιο “Ελευθέριος Βενιζέλος” και τα λιμάνια Πειραιά και Ραφήνας. Διαθέτει υποδομές που επιτρέπουν τη δυναμική του ανάπτυξη σε πολλαπλά επίπεδα: τόσο ως κόμβος για την επιβατική και εμπορευματική ακτοπλοΐα όσο και ως μελλοντικός home port για την κρουαζιέρα, με δυνατότητες για μαρίνα γιοτ και υποστήριξη σκαφών αναψυχής.

Η ΟΛΛ Α.Ε. έχει το αποκλειστικό δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης των εγκαταστάσεων του λιμένα βάσει Σύμβασης Παραχώρησης με το Ελληνικό Δημόσιο διάρκειας 60 ετών – με ισχύ έως το 2062. Στο πλαίσιο αυτό, η αξιοποίηση του λιμένα δεν αφορά μόνο τον ιδιωτικό τομέα αλλά εντάσσεται σε μια στρατηγική συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού κεφαλαίου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, σε αντίθεση με άλλες αποκρατικοποιήσεις όπου διατέθηκε το 67% των μετοχών, στο Λαύριο το ΤΑΙΠΕΔ διατηρεί το 49,9%, επιδιώκοντας τη συμμετοχή στην υπεραξία που θα παραχθεί μελλοντικά από τις επενδύσεις και την αναβάθμιση των υποδομών.

Σημαντικές οικονομικές επιδόσεις

Η οικονομική εικόνα του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου (ΟΛΛ) για το 2023 αποτυπώνεται θετικά, ενισχύοντας τη δυναμική της εν εξελίξει αποκρατικοποίησης. Η εταιρεία παρουσίασε σταθερή αύξηση βασικών οικονομικών μεγεθών, γεγονός που αποδεικνύει τόσο τη λειτουργική της βιωσιμότητα όσο και τις αναπτυξιακές της δυνατότητες.

Τα συνολικά έσοδα για το έτος ανήλθαν στα 6 εκατ. ευρώ, ενώ τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) διαμορφώθηκαν στα 2,25 εκατ. ευρώ, επιβεβαιώνοντας την υγιή απόδοση της εταιρείας. Τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 2,14 εκατ. ευρώ, αντανακλώντας την ικανότητα του ΟΛΛ να λειτουργεί αποδοτικά, με ισχυρό οικονομικό αποτέλεσμα.

Παράλληλα, τα ταμειακά διαθέσιμα του Οργανισμού ανήλθαν σε 6,6 εκατ. ευρώ, γεγονός που καταδεικνύει την ισχυρή ρευστότητα και την εύρωστη χρηματοοικονομική θέση του. Η συνολική καθαρή θέση διαμορφώθηκε στα 8,06 εκατ. ευρώ, ενώ οι συνολικές υποχρεώσεις παρέμειναν περιορισμένες, στα 2,57 εκατ. ευρώ. Σημαντικό επίσης είναι το ύψος των εισροών από λειτουργικές δραστηριότητες, το οποίο ανήλθε στα 3,42 εκατ. ευρώ, ενισχύοντας περαιτέρω τη θετική εικόνα λειτουργικής κερδοφορίας.

Η παραπάνω απόδοση δημιουργεί ισχυρές προσδοκίες για το μέλλον και προσθέτει ουσιαστική αξία στην εξελισσόμενη διαδικασία αξιοποίησης του λιμένα, προσελκύοντας το ενδιαφέρον σοβαρών επενδυτικών σχημάτων που αναγνωρίζουν το επενδυτικό δυναμικό του ΟΛΛ.

Το 2023 χαρακτηρίστηκε από ενίσχυση των παραδοσιακών δραστηριοτήτων του λιμένα – ακτοπλοΐα, εμπορική δραστηριότητα, σκάφη αναψυχής – καθώς και από την ενδυνάμωση της κρουαζιέρας. Παράλληλα, ξεκίνησε με επιτυχία η μεταφορά και προσωρινή αποθήκευση αυτοκινήτων μέσω πλοίων vehicle carriers, ενώ παρατηρήθηκε κάμψη μόνο στα έσοδα από την εναπόθεση ανεμογεννητριών λόγω ταχύτερης απομάκρυνσής τους.

Ευρωπαϊκή στήριξη για πράσινες υποδομές

Ο ΟΛΛ Α.Ε. έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση 10 εκατ. ευρώ μέσω του ευρωπαϊκού προγράμματος Connecting Europe Facility (CEF) για την εγκατάσταση συστημάτων cold ironing, που θα επιτρέψουν τον εξηλεκτρισμό των λιμενικών υποδομών και τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του λιμένα. Πρόκειται για ένα έργο στρατηγικής σημασίας που ευθυγραμμίζεται με τις ευρωπαϊκές πολιτικές βιώσιμης ανάπτυξης.

Η αποκρατικοποίηση του Λιμένα Λαυρίου, με τον ανταγωνισμό πέντε ισχυρών σχημάτων και την υγιή οικονομική βάση του ΟΛΛ, σηματοδοτεί μια νέα φάση ανάπτυξης για την Ανατολική Αττική και τη λιμενική βιομηχανία της χώρας. Με προοπτική εκσυγχρονισμού, διεθνούς διασύνδεσης και τουριστικής άνθησης, το Λαύριο αναμένεται να αναδειχθεί σε βασικό κόμβο της ελληνικής ναυτιλιακής στρατηγικής τα επόμενα χρόνια.

Διαβάστε επίσης:

Πιερρακάκης σε Eurogroup και ECOFIN: Να υπερβούμε τα εσωτερικά εμπόδια για να ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητα της ΕΕ

ΔΥΠΑ: Ξεκινούν οι αιτήσεις για τα προγράμματα κατάρτισης ανέργων δικαιούχων Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος και αστέγων

ΚΑΤ: Έργα ανακαίνισης μετά από μισό αιώνα – Εγκαίνια της νέας πτέρυγας του Τμήματος Επειγόντων Περιστατικών (photos)

ΤΕΤΑΡΤΗ 16.07.2025 11:43
Exit mobile version