search
ΠΕΜΠΤΗ 26.06.2025 17:53
MENU CLOSE

Λυρική Σκηνή: «Η όπερα του μέλλοντος από τη μήτρα του παρελθόντος»

25.06.2025 15:23
liriki

Η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει για την καλλιτεχνική περίοδο 2025/26 ένα εξαιρετικά φιλόδοξο πρόγραμμα με διεθνείς συμπαραγωγές, πρωτότυπες δημιουργίες, μεγάλες εκπλήξεις, κορυφαίες συνεργασίες, έχοντας ως θεματικό άξονα «τη σύνδεση του ένδοξου παρελθόντος με το φιλόδοξο μέλλον». Το πρόγραμμα, με την υπογραφή του Γιώργου Κουμεντάκη, περιλαμβάνει επτά νέες παραγωγές όπερας και χορού, πέντε αναβιώσεις επιτυχημένων παραγωγών, μια συναυλιακή παρουσίαση, δύο διεθνείς περιοδείες όπερας και χορού, τα διεθνή βραβεία της όπερας και την πρώτη ύστερα από 65 χρόνια εμφάνιση της ΕΛΣ στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου. Το πρόγραμμα υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Από την Τζοκόντα σε σκηνοθεσία του Καλλιτεχνικού Διευθυντή της Βασιλικής Όπερας του Λονδίνου Όλιβερ Μίερς και την πολυαναμενόμενη συνεργασία των Γιώργου Κουμεντάκη, Δημήτρη Παπαϊωάννου και Θεόδωρου Κουρεντζή με το Ρέκβιεμ για το τέλος του έρωτα έως την πολύτιμη κληρονομιά του Αλέξη Μινωτή και του Γιάννη Τσαρούχη στη Μήδεια, από τα θρυλικά κοστούμια του Νίκου Γεωργιάδη σε διάλογο με τη νέα σκηνοθεσία του Θέμελη Γλυνάτση στην Άννα Μπολένα έως την πρώτη αυθεντική Κάρμεν του 1875, οι νέες παραγωγές της σεζόν 25/26 έχουν την ορμή του παρόντος και τη φιλοδοξία της αναγνώρισης του μέλλοντος, μέσα από τη δημιουργική επαναπροσέγγιση του παρελθόντος. Ταυτόχρονα, στο πλαίσιο του θεματικού άξονα 25/26, η ΕΛΣ πραγματοποιεί αφιέρωμα στον Νίκο Πετρόπουλο –έναν πολύπλευρο καλλιτέχνη της όπερας, ο οποίος συνεργάζεται με την ΕΛΣ τις τελευταίες πέντε δεκαετίες– με την παρουσίαση δύο εκ των εμβληματικών παραγωγών του, της Τόσκας και της Τραβιάτας.

Το Μπαλέτο της ΕΛΣ θα παρουσιάσει μια νέα Ζιζέλ βασισμένη στην κλασική χορογραφία του Πετιπά, καθώς και τις δύο επιτυχημένες χορογραφίες του Κωνσταντίνου Ρήγου, τη Λίμνη των κύκνων και τη Χρυσή εποχή. Η σεζόν θα ανοίξει τον Σεπτέμβριο με τη συναυλιακή παρουσίαση της Flora mirabilis του Σπυρίδωνος Σαμάρα, ενώ η επίσημη έναρξή της θα πραγματοποιηθεί τον Οκτώβριο με την Τζοκόντα, τη μεγάλη διεθνή συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Πασχαλινό Φεστιβάλ του Ζάλτσμπουργκ και τη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου. Το μεγάλο διεθνές γεγονός της φιλοξενίας των Διεθνών Βραβείων της Όπερας θα λάβει χώρα στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος στις 13 Νοεμβρίου, στρέφοντας τους προβολείς της παγκόσμιας κοινότητας της όπερας στην Αθήνα και την Εθνική Λυρική Σκηνή. Ο Φάλσταφ του Βέρντι στην οργιώδη σκηνοθεσία του Στήβεν Λάνγκριτζ αναβιώνει για έξι παραστάσεις, ενώ το μιούζικαλ για όλη την οικογένεια Ιζαντόρα Ντακ προσκαλεί μικρούς και μεγάλους στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος για μια διασκεδαστική εισαγωγή στην τέχνη του χορού και της μουσικής.

Στη νέα σεζόν 25/26, η Εθνική Λυρική Σκηνή διοργανώνει για πρώτη φορά δύο διεθνείς περιοδείες, με τη στήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ): την περιοδεία της Τραβιάτας στην Κίνα τον Σεπτέμβριο και την περιοδεία της Χρυσής εποχής στην Κύπρο τον Σεπτέμβριο και στην Ιταλία τον Οκτώβριο.

Άννα Πιρότσι, Αλεξάντρα Κούρζακ, Γκαέλ Αρκέζ, Μαρίνα Βιόττι, Αλίσα Κολόσοβα, Ανίτα Ρατσβελισβίλι, Ρομπέρτο Αλάνια, Τσαρλς Καστρονόβο, Αρσέν Σογκομονιάν, Αντρέα Καρέ, Μαρσέλο Πουέντε είναι μόνο μερικοί από τους διεθνείς σταρ της όπερας που θα τραγουδήσουν στη Λυρική τη νέα σεζόν συνυπάρχοντας επί σκηνής με κορυφαίους Έλληνες μονωδούς όπως, μεταξύ άλλων, τους Δημήτρη Πλατανιά, Τάση Χριστογιαννόπουλο, Τσέλια Κοστέα, Βασιλική Καραγιάννη, Διονύση Σούρμπη, Νεφέλη Κωτσέλη, Μαριλένα Στριφτόμπολα, Βασίλη Καβάγια, Γιάννη Χριστόπουλο, Πέτρο Μαγουλά, Τάσο Αποστόλου, Δήμητρα Κωτίδου, Νίκο Κοτενίδη, Γιάννη Γιαννίση, καθώς και με την ανερχόμενη υψίφωνο Μαρία Κοσοβίτσα, η οποία θα ντεμπουτάρει στον ρόλο της Άννας Μπολένα.

Στις δημιουργικές ομάδες των παραγωγών της χρονιάς, συναντούμε κορυφαίους καλλιτέχνες όπως τους σκηνογράφους, εικαστικούς, ενδυματολόγους Φίλιπ Φυρχόφερ, Άνμαρι Γουντς, Κέννυ ΜακΛέλλαν, Δημήτρη Παπαϊωάννου, Λουκά Μπάκα, Βασίλη Παπατσαρούχα, Λέσλι Τράβερς, Κλαιρ Μπρέισγουελ, Γιώργο Σεγρεδάκη, Αντουάν Φονταίν, Κριστιάν Λακρουά, Διδώ Γκόγκου, Κωνσταντίνο Ρήγο, Πέτρο Τουλούδη, Daglara, τους χορογράφους-κινησιολόγους Βερόνικα Βιγιάρ, Ελένα Ιγκλέσιας, Λούσυ Μπερτζ, Φώτη Διαμαντόπουλο, Νταν Ο’Νηλ, Βενσάν Σαγέ και τους φωτιστές Ελευθερία Ντεκώ, Φαμπιάνα Πιτσόλι, Στέφανο Δρουσιώτη, Πήτερ Μάμφορντ, Χρήστο Τζιόγκα, Ερβέ Γκαρύ.

Τις παραγωγές θα διευθύνουν κορυφαίοι Έλληνες και ξένοι μαέστροι όπως οι Θεόδωρος Κουρεντζής, Φαμπρίτσιο Βεντούρα, Πάολο Καρινιάνι, Ντέρρικ Ινόεϊ, Φιλίπ Φορζέ, Ζακ Λακόμπ, Ζοζέ Σαλαζάρ, Λουκάς Καρυτινός, Κωνσταντίνος Τερζάκης κ.ά.

Η προπώληση των εισιτηρίων για τις παραγωγές Σεπτεμβρίου – Δεκεμβρίου 2025 θα ξεκινήσει στις 26 Ιουνίου 2025, στις 12.00, από τα Ταμεία της ΕΛΣ και την ticketservices.gr.

Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής της ΕΛΣ Γιώργος Κουμεντάκης σημειώνει: «Στην 85χρονη ιστορία της η Εθνική Λυρική Σκηνή έχει ανεβάσει παραστάσεις κορυφαίων δημιουργών των παραστατικών τεχνών από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Στο βεστιάριο και τους αποθηκευτικούς μας χώρους διατηρούμε, συντηρούμε και φυλάσσουμε σκηνικά, κοστούμια και αντικείμενα ανυπολόγιστης καλλιτεχνικής και ιστορικής αξίας από παραστάσεις που υπέγραψαν κορυφαίοι σκηνοθέτες, σκηνογράφοι, ενδυματολόγοι, ζωγράφοι, εικαστικοί: από τον Γιάννη Τσαρούχη, τον Αλέξη Μινωτή, τον Τζόρτζιο ντε Κίρικο και τη Λίνα Βερτμύλλερ έως τους Μιχάλη Κακογιάννη, Ντίνο Γιαννόπουλο, Αντώνη Φωκά, Γιώργο Πάτσα, Νίκο Γεωργιάδη, Ρενάτο Μόρντο, Γιάννη Μετζικώφ, Νίκο Πετρόπουλο, Γιάννη Κόκκο κ.ά.

Στο πλαίσιο του θεματικού άξονα 2025/26 “Η όπερα του μέλλοντος από τη μήτρα του παρελθόντος” καλούμε τους δημιουργούς τού σήμερα να “συνομιλήσουν” με τους σπουδαίους αυτούς καλλιτέχνες, τις δημιουργίες τους και την κληρονομιά τους. Παροτρύνουμε τους καλλιτέχνες της εποχής μας να δημιουργήσουν την όπερα του μέλλοντος μέσα από καλλιτεχνικές δημιουργίες του παρελθόντος που όρισαν την ιστορία της όπερας στην Ελλάδα. Στο πλαίσιο αυτό, δύο από τις εμβληματικές παραγωγές της σεζόν, η Μήδεια του Κερουμπίνι που θα παρουσιαστεί στην Επίδαυρο και η Άννα Μπολένα που θα ανέβει στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος, θα παραχθούν μέσα από τη δημιουργική αξιοποίηση του πλούτου των κοστουμιών, των σκηνικών και των βιντεοσκοπήσεων, του σπάνιου φωτογραφικού υλικού, καθώς και των πολύτιμων βιβλίων σκηνοθεσίας και των μακετών, από ιστορικές παραγωγές της ΕΛΣ. Ο θησαυρός αυτός δεν θα αξιοποιηθεί μόνο ως έμπνευση και καθοδήγηση, αλλά θα λειτουργήσει ως απαραίτητο δομικό στοιχείο των νέων παραστάσεων. Με αυτόν τον τρόπο η σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία θα συναντήσει το πολύτιμο ιστορικό παρελθόν μέσα από την επαναχρησιμοποίηση σκηνικών αντικειμένων και κοστουμιών σε ένα νέο, διαφορετικό πλαίσιο. Μέσα από την επαναπροσέγγιση, την επανασύνθεση, κυρίως όμως μέσα από τον δημιουργικό διάλογο του παρελθόντος με τη ματιά του καλλιτέχνη της εποχής μας, θα δημιουργηθούν νέες παραγωγές που απευθύνονται στον θεατή τού σήμερα.

Την ίδια στιγμή, η παραγωγή της Κάρμεν που μας έρχεται από το Κέντρο της Γαλλικής Ρομαντικής Μουσικής Palazzetto Bru Zane και τις όπερες της Ρουέν και των Βερσαλλιών, δημιουργήθηκε ακριβώς στο πλαίσιο της εξερεύνησης του σπουδαίου παρελθόντος της λυρικής τέχνης, με στόχο να προσφέρει στο κοινό τού σήμερα την αίσθηση του πρώτου ανεβάσματος του έργου το 1875 στο Παρίσι.

Μια άλλη καταβύθιση στο πρόσφατο παρελθόν τόσο της προσωπικής συνθετικής μου δημιουργίας όσο και της Ομάδας Εδάφους, η οποία όρισε τις παραστατικές τέχνες στην Ελλάδα τις τελευταίες δεκαετίες, είναι το καινούριο ανέβασμα του Ρέκβιεμ για το τέλος του έρωτα, το οποίο είχαμε παρουσιάσει το 1995 στο Παλιό Εργοστάσιο της ΔΕΗ στο Μοσχάτο. Με αυτή την παραγωγή έχω τη χαρά να καλωσορίζω για πρώτη φορά στην ΕΛΣ τον Δημήτρη Παπαϊωάννου, φίλο ζωής και συνοδοιπόρο για πολλά χρόνια, αλλά και τον Θεόδωρο Κουρεντζή, τον διαπρεπέστερο των Ελλήνων μαέστρων διεθνώς, τον οποίο σέβομαι και εκτιμώ απεριόριστα.

Έχοντας συμπληρώσει πάνω από πενήντα χρόνια πολύπλευρης καλλιτεχνικής δημιουργίας στη Λυρική, από τη φετινή μας σεζόν δεν θα μπορούσε να λείπει ένα αφιέρωμα στον σπουδαίο μας Νίκο Πετρόπουλο, στο πλαίσιο του οποίου θα παρουσιαστούν δύο από τις πιο επιτυχημένες παραγωγές που έχει υπογράψει ως σκηνοθέτης, σκηνογράφος, ενδυματολόγος και φωτιστής, η Τόσκα και η Τραβιάτα.

Η σεζόν μας θα ξεκινήσει με την Τζοκόντα, μια μεγάλη συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Ζάλτσμπουργκ και το Λονδίνο, η οποία υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής μας εξωστρέφειας.

Για πρώτη φορά φέτος η ΕΛΣ ταξιδεύει στο εξωτερικό με το σύνολο του καλλιτεχνικού της δυναμικού, παρουσιάζοντας δύο σημαντικές παραγωγές όπερας και χορού σε Ασία και Ευρώπη. Η Τραβιάτα, με τους Σολίστ μας, την Ορχήστρα, τη Χορωδία και μέλη του Μπαλέτου μας, θα παρουσιαστεί στη Σενζέν της Κίνας και η Χρυσή εποχή με το Μπαλέτο μας θα παρουσιαστεί σε Ιταλία και Κύπρο. Οι διεθνείς περιοδείες μας υλοποιούνται χάρη στην πολύτιμη στήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

Μαζί με τη συναυλιακή παρουσίαση της Flora mirabilis, την αναβίωση του επιτυχημένου Φάλσταφ, τις τρεις παραγωγές του Μπαλέτου μας (Ζιζέλ, Η λίμνη των κύκνων, Χρυσή εποχή), το μιούζικαλ για όλη την οικογένεια Ιζαντόρα Ντακ και τα Διεθνή Βραβεία της Όπερας, είμαστε βέβαιοι ότι και η σεζόν 2025/26 θα είναι για την Εθνική Λυρική Σκηνή ένα ακόμα βήμα προς τη διεθνή καταξίωση, προς την ακόμα μεγαλύτερη επαφή με το παραδοσιακό αλλά και το νέο κοινό και μια επιβεβαίωση ότι η λυρική τέχνη και ο χορός είναι τέχνες που έχουν γερή ιστορική βάση, αλλά ταυτόχρονα μιλούν στον άνθρωπο της εποχής μας και κάνουν μεγάλα βήματα προς το αύριο.

Θα ήθελα να καλωσορίσω όλους τους συνεργαζόμενους καλλιτέχνες και να ευχαριστήσω τα καλλιτεχνικά μας σύνολα, που μαζί θα συν-δημιουργήσουμε το φιλόδοξο πρόγραμμά μας της σεζόν 25/26.

Θα ήθελα εκ μέρους της Εθνικής Λυρικής Σκηνής να ευχαριστήσω από καρδιάς τον Ανδρέα Δρακόπουλο και τους συνεργάτες του στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος για τη διαχρονική στήριξη και την εμπιστοσύνη τους προς την ΕΛΣ.

Ευχαριστώ θερμά τη ΔΕΗ –τον Μεγάλο Χορηγό της ΕΛΣ–, η οποία θα στηρίξει γενναιόδωρα τις παραγωγές Τζοκόντα, Ιζαντόρα Ντακ, Ρέκβιεμ για το τέλος του έρωτα και Μήδεια. Για τη στήριξη των παραγωγών μας, θα ήθελα να ευχαριστήσω τους χορηγούς μας –την Τράπεζα Πειραιώς, την Alpha Bank, τη Eurobank, την Prodea, τη Metlen–, που έχουν περιβάλει το έργο της ΕΛΣ με την εμπιστοσύνη τους. Θερμές ευχαριστίες στην οικογένεια του αείμνηστου πρώην Προέδρου της ΕΛΣ Οδυσσέα Κυριακόπουλου, καθώς επίσης στην οικογένεια Λάτση και τον Θανάση και τη Μαρίνα Μαρτίνου για την πολυεπίπεδη στήριξή τους προς τον Οργανισμό μας.

Για την πρόοδο και την εξέλιξη του Οργανισμού μας, θα ήθελα να ευχαριστήσω από καρδιάς την Υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη και το Υπουργείο Πολιτισμού, που είναι πάντα πολύτιμοι αρωγοί στην προσπάθειά μας. Τέλος, θα ήθελα να ευχαριστήσω το Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού μας, καθώς και το σύνολο του προσωπικού και τους συνεργάτες της Εθνικής Λυρικής Σκηνής».

Η Υπουργός Πολιτισμού Δρ Λίνα Μενδώνη σημειώνει για το νέο πρόγραμμα της ΕΛΣ: «Το πρόγραμμα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, για την περίοδο 2025/26, κινείται στη γραμμή την οποία χάραξε ο καλλιτεχνικός της διευθυντής Γιώργος Κουμεντάκης, έχοντας τη θερμότατη επιβράβευση του κοινού. Η ΕΛΣ κατατάσσεται, πλέον, μεταξύ των πρωτοπόρων Οργανισμών του είδους της, σε παγκόσμια κλίμακα. Η μακρά παράδοσή της ως σπίθα οιστρηλατεί το σύγχρονο στίγμα της, τηρώντας, απαρέγκλιτα, τα κορυφαία καλλιτεχνικά κριτήρια, με καθοριστική τη συμβολή του ανθρώπινου δυναμικού της, αλλά και τη μετάκληση κορυφαίων δημιουργών της υφηλίου.

Τους επόμενους μήνες, η ΕΛΣ θα μας προσφέρει ένα πυκνό αλλά εξαιρετικά διαφοροποιημένο πρόγραμμα, το οποίο περιλαμβάνει επτά νέες παραγωγές, πέντε αναβιώσεις παλαιότερων παραγωγών, μια συναυλιακή παρουσίαση, δύο διεθνείς περιοδείες όπερας και χορού, και τα διεθνή βραβεία όπερας. Το επόμενο καλοκαίρι, η ΕΛΣ απέχει μεν, μετά από δεκαετίες, από το Ωδείο Ηρώδου Αττικού, το οποίο κλείνει για την αναγκαία αποκατάσταση και συντήρησή του, αλλά επιστρέφει, με μεγάλο σεβασμό και συγκίνηση, μετά από 65 χρόνια, στο Μεγάλο Θέατρο της Επιδαύρου.

Ο καλλιτεχνικός σχεδιασμός, που, σήμερα, παρουσιάζεται αναλυτικά, συνοψίζεται εύστοχα στην επικεφαλίδα του: “Η όπερα του μέλλοντος από τη μήτρα του παρελθόντος”. Η ΕΛΣ στρέφεται και πάλι στη βαρύτιμη κληρονομιά της, με το πολύτιμο απόθεμα κοστουμιών, σκηνικών και αντικειμένων, που διατηρεί ευλαβικά, για να τους δώσει νέα πνοή, ως οργανικό στοιχείο των προσεχών παραστάσεων. Αξιοποιεί, παράλληλα, το ανεκτίμητο αρχείο της –από φωτογραφικό υλικό και βιντεοσκοπήσεις έως μακέτες και βιβλία σκηνοθεσίας– στη διάθεση των σύγχρονων δημιουργών, αποτελώντας αστείρευτη πηγή έμπνευσης. Είμαι βέβαιη ότι το πολύτιμο παρελθόν της ΕΛΣ, που αρδεύει το παρόν και το μέλλον της, αναδεικνύει την αδιάσπαστη ενότητα της ιστορίας της. Κάθε στροφή της προς το παρελθόν δεν ανακαλείται από μια στατική νοσταλγία, αλλά γίνεται η θρυαλλίδα νέας έμπνευσης και ανακαινιστικής ματιάς. Η ΕΛΣ είναι ένα πελώριο, μοναδικό παλίμψηστο, σε διαρκή κίνηση.

Η πετυχημένη συνταγή της ΕΛΣ είναι εξαιρετικά απλή στον πυρήνα της: απευθύνεται σε μεγάλα ακροατήρια, που υπερβαίνουν, κατά πολύ, τους λάτρεις του λυρικού θεάτρου, με την επιμονή σε παραγωγές, όλο και υψηλότερης, ποιότητας. Το λυρικό θέατρο είναι υψηλή Τέχνη, με καθολική διάσταση. Είναι “πολιτισμός για όλους”. Ποτέ άλλοτε η Λυρική μας δεν είχε τέτοια ακτινοβολία και τέτοια απήχηση και αυτό το πιστώνονται, στο ακέραιο, οι άνθρωποί της. Στο πρόσωπο του καλλιτεχνικού διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Γιώργου Κουμεντάκη, καταξιωμένου δημιουργού και αγαπητού φίλου, που συνδυάζει, όσο ελάχιστοι, τη βαθιά γνώση και την αγάπη του αντικειμένου του με τον δυναμισμό και τις ικανότητες που απαιτεί η διοίκηση ενός τόσο πολυάνθρωπου και εμβληματικού θεσμού, εκφράζω, για πολλοστή φορά, την ευγνωμοσύνη μου για το έργο που επιτελεί όλο το προσωπικό της ΕΛΣ, αλλά και την απόλυτη πεποίθησή μου ότι και στην καλλιτεχνική περίοδο 2025/26 θα μας προσφέρουν για μια ακόμη φορά μοναδικές εμπειρίες».

Διεθνείς περιοδείες Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Καλλιτεχνική περίοδος 2025/26

Κίνα, Ιταλία, Κύπρος | Σεπτέμβριος, Οκτώβριος 2025

Όπερα • Περιοδεία

Τραβιάτα

Τζουζέππε Βέρντι

13, 14 Σεπτεμβρίου 2025 – Κίνα: Guangming Culture & Art Center, Shenzhen, China

Μουσική διεύθυνση: Λουκάς Καρυτινός

Σκηνοθεσία, σκηνικά, κοστούμια: Νίκος Σ. Πετρόπουλος

Αναβίωση σκηνοθεσίας: Ίων Κεσούλης

Φωτισμοί: Χρήστος Τζιόγκας • Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος

Με τους Βασιλική Καραγιάννη, Δήμητρα Κωτίδου, Γιάννη Χριστόπουλο, Κωνσταντίνο Κληρονόμο, Διονύση Σούρμπη, Χρυσάνθη Σπιτάδη, Ελένη Βουδουράκη, Γιάννη Καλύβα, Χάρη Ανδριανό, Νίκο Κοτενίδη, Γιάννη Γιαννίση, Νίκο Κατσιγιάννη, Ιωάννη Κοντέλλη

Με την Ορχήστρα, τη Χορωδία και μέλη του Μπαλέτου της ΕΛΣ

H Εθνική Λυρική Σκηνή ταξιδεύει για πρώτη φορά στη Σενζέν, την ταχύτερα αναπτυσσόμενη πόλη της Κίνας και τρίτη σε πληθυσμό μετά το Πεκίνο και τη Σανγκάη –με περισσότερους από 17 εκατομμύρια κατοίκους–, για να παρουσιάσει την Τραβιάτα, στην εμβληματική σκηνοθεσία του Νίκου Πετρόπουλου. Οι δύο παραστάσεις του αριστουργήματος του Βέρντι θα δοθούν στο νέο πολιτιστικό κέντρο της Σενζέν – το αρχιτεκτονικό κόσμημα Guangming Culture & Art Center. Η παραγωγή, σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού, θα παρουσιαστεί στην Κίνα με τη συμμετοχή των συνόλων της ΕΛΣ –την Ορχήστρα, τη Χορωδία και μέλη του Μπαλέτου– ενώ τους πρωταγωνιστικούς ρόλους θα ερμηνεύσουν κορυφαίοι Έλληνες μονωδοί, όπως οι Βασιλική Καραγιάννη, Δήμητρα Κωτίδου, Γιάννης Χριστόπουλος, Κωνσταντίνος Κληρονόμος και Διονύσης Σούρμπης. Η περιοδεία της Τραβιάτας στην Κίνα υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Χορός • Περιοδεία

Χρυσή εποχή

Κωνσταντίνος Ρήγος

18, 19 Σεπτεμβρίου 2025 – Κύπρος: Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας

Στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Λευκωσίας

18 Οκτωβρίου 2025 – Ιταλία: Visavì Gorizia Dance Festival

Στο πλαίσιο της Γκορίτσια – Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης 2025

Σύλληψη, χορογραφία, σκηνικό, επιλογή τραγουδιών: Κωνσταντίνος Ρήγος

Μουσική: Θοδωρής Ρέγκλης • Δραματουργία: Έρι Κύργια

Εικαστικό έργο: Πέτρος Τουλούδης •Κοστούμια: Daglara

Φωτισμοί: Χρήστος Τζιόγκας •Βίντεο: Βασίλης Κεχαγιάς

Μετά τη μεγάλη παγκόσμια πρεμιέρα στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου και την επιτυχημένη παρουσίαση στην Αθήνα την άνοιξη του 2025, η Χρυσή εποχή του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, με την υπογραφή του Κωνσταντίνου Ρήγου, συνεχίζει την ευρωπαϊκή της περιοδεία, τον Σεπτέμβριο στην Κύπρο για δύο παραστάσεις στο Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας και τον Οκτώβριο για μία παράσταση στην Ιταλία και συγκεκριμένα στην Γκορίτσια –Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης για το 2025– στο πλαίσιο του Visavì Gorizia Dance Festival. Στην παράσταση συμμετέχουν δεκαέξι χορευτές του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Η περιοδεία στο εξωτερικό υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Όπερα • Συναυλιακή παρουσίαση

Flora mirabilis

Σπυρίδων Σαμάρας

27 Σεπτεμβρίου 2025

Ώρα έναρξης: 19.30

Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος ΕΛΣ – Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Μουσική διεύθυνση: Κωνσταντίνος Τερζάκης

Αποκατάσταση ενορχήστρωσης, επιμέλεια έκδοσης: Γιάννης Σαμπροβαλάκης – Κέντρο Ελληνικής Μουσικής

Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος

Με τους Βασιλική Καραγιάννη, Διονύση Σούρμπη, Γιάννη Χριστόπουλο, Γιάννη Γιαννίση

Με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της ΕΛΣ

Ένα άγνωστο διαμάντι της Επτανησιακής Σχολής συστήνει στο κοινό η Εθνική Λυρική Σκηνή. Μετά την ιδιαίτερη επιτυχία που σημείωσε στα τέλη του 19ου αιώνα στην Ευρώπη, η Flora mirabilis ξανασυναντά το ελληνικό κοινό, σε μια νέα, αποκατεστημένη μορφή, σε μορφή κοντσερτάντε. Η αριστουργηματική μουσική του εκλεκτικού κοσμοπολίτη Κερκυραίου μουσουργού Σπυρίδωνος-Φιλίσκου Σαμάρα, με βασικά χαρακτηριστικά την πηγαία μελωδική έμπνευση, την ευφάνταστη αρμονική γλώσσα και τη λεπτεπίλεπτη ενορχήστρωση, σε συνδυασμό με τη βαθύτατη γνώση της φωνητικής γραφής και την έμφυτη θεατρική αντίληψη της μουσικής δραματουργίας, προβάλλει αντάξια των μεγάλων Ευρωπαίων δημιουργών όπερας της εποχής του.

Η Flora mirabilis χαρακτηρίζεται ως «μουσικός μύθος σε τρεις πράξεις». Το λιμπρέτο, στα ιταλικά, είναι του Φερντινάντο Φοντάνα –του λιμπρετίστα των δύο πρώτων μελοδραματικών έργων του Τζάκομο Πουτσίνι– και η αλληγορική υπόθεση διαδραματίζεται στη μεσαιωνική Σουηδία. Το έργο πρωτοπαρουσιάστηκε στο Θέατρο Καρκάνο στο Μιλάνο στις 16 Μαΐου 1886. Η επιτυχία του υπήρξε τόσο μεγάλη ώστε την επόμενη χρονιά ανέβηκε στη Σκάλα του Μιλάνου με διάσημους συντελεστές: την παράσταση διηύθυνε ο περίφημος αρχιμουσικός Φράνκο Φάτσο ενώ τον πρωταγωνιστικό ρόλο της Λυδίας ερμήνευσε η Έμμα Καλβέ, μια από τις διασημότερες λυρικές τραγουδίστριες της μπελ επόκ, γνωστή για την ερμηνεία της στην Κάρμεν. Η Flora mirabilis υπήρξε η πρώτη μεγάλη διεθνής επιτυχία του Σαμάρα και παρουσιάστηκε σε αρκετά ακόμα ιταλικά θέατρα, όπως επίσης στην Κολωνία και στη Βιέννη. Η μουσική του έργου είναι στο πνεύμα των Ιταλών συνθετών του τέλους του 19ου αιώνα, όπως λόγου χάρη των Πουτσίνι, Μασκάνι και Λεονκαβάλλο.

Δυστυχώς, η παρτιτούρα του έργου καταστράφηκε, μαζί με μεγάλο μέρος του αρχείου του ιταλικού εκδοτικού οίκου Casa Musicale Sonzogno, το 1943, κατά τον βομβαρδισμό του Μιλάνου από τις συμμαχικές δυνάμεις. Διασώθηκε μόνο η έκδοση της αναγωγής για φωνές και πιάνο, που είχε κυκλοφορήσει σε πολλά αντίτυπα και ήταν ευρέως διαδεδομένη σε βιβλιοθήκες και ιδιωτικές συλλογές. Σε αυτή την έκδοση βασίστηκε η αναβίωση του έργου από την Εθνική Λυρική Σκηνή τον Απρίλιο του 1979, με επανενορχήστρωση του έργου από τον θρυλικό αρχιμουσικό Οδυσσέα Δημητριάδη, ο οποίος είχε αναλάβει και τη μουσική διεύθυνση των παραστάσεων.

Ωστόσο πριν από μία περίπου δεκαετία, σημαντικό μέρος του πρωτότυπου μουσικού υλικού της ορχήστρας ανακαλύφθηκε στο μουσικό αρχείο της Φιλαρμονικής Εταιρείας «Μάντζαρος» στην Κέρκυρα και το 2016 δόθηκε αντίγραφό του κατ’ αποκλειστικότητα στην Εθνική Λυρική Σκηνή. Το νέο αυτό υλικό, σε συνδυασμό με την ανέκαθεν σωζόμενη αυθεντική ενορχήστρωση δύο χορευτικών αποσπασμάτων που φυλάσσονται στη Μουσική Βιβλιοθήκη της ΕΛΣ, το επεξεργάστηκε ο μουσικολόγος και κλαρινετίστας, αναπληρωτής καθηγητής στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο Γιάννης Σαμπροβαλάκης, ο οποίος ανέλαβε τη συμπλήρωση και αποκατάσταση της πρωτότυπης ενορχήστρωσης του έργου, καθώς και την εκδοτική του επιμέλεια. Το έργο θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά από την ΕΛΣ στη νέα αποκατεστημένη μορφή του.

Μέγας Δωρητής ΕΛΣ: Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ)

Η προπώληση εισιτηρίων ξεκινά στις 26/6/2025.

Όπερα • Νέα παραγωγή

Τζοκόντα

Αμίλκαρε Πονκιέλλι

Συμπαραγωγή με το Πασχαλινό Φεστιβάλ του Ζάλτσμπουργκ και τη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου

19, 22, 25, 29 Οκτωβρίου & 1, 4, 7 Νοεμβρίου 2025

Ώρα έναρξης: 19.00 (Κυριακή: 18.30)

Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος ΕΛΣ – Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Μουσική διεύθυνση: Φαμπρίτσιο Βεντούρα

Σκηνοθεσία: Όλιβερ Μίερς

Σκηνικά: Φίλιπ Φυρχόφερ

Κοστούμια: Άνμαρι Γουντς

Χορογραφία: Λούσυ Μπερτζ

Φωτισμοί: Φαμπιάνα Πιτσόλι

Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος

Διεύθυνση παιδικής χορωδίας: Κωνσταντίνα Πιτσιάκου

Στους βασικούς ρόλους οι Άννα Πιρότσι, Αλίσα Κολόσοβα, Αρσέν Σογκομονιάν (19, 22, 25, 29/10), Φραντσέσκο Πίο Γκαλάσσο (1, 4, 7/11), Ανίτα Ρατσβελισβίλι, Δημήτρης Πλατανιάς, Τάσος Αποστόλου

Με Μονωδούς, την Ορχήστρα, τη Χορωδία και την Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής της αποστολής.

Η Εθνική Λυρική Σκηνή εγκαινιάζει επίσημα τη σεζόν 2025/26 με τη δημοφιλέστατη Τζοκόντα του Πονκιέλλι, σε μια νέα μεγάλη διεθνή συμπαραγωγή με δύο από τους σπουδαιότερους οργανισμούς της όπερας παγκοσμίως: το Πασχαλινό Φεστιβάλ του Ζάλτσμπουργκ και τη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου. Διευθύνει ο Φαμπρίτσιο Βεντούρα και σκηνοθετεί ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Κόβεντ Γκάρντεν Όλιβερ Μίερς. Η παραγωγή υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Η Τζοκόντα θεωρείται μια από τις κορυφαίες μεγαλόπρεπες όπερες (grand operas) του ρεπερτορίου, όχι μόνο γιατί πραγματεύεται μια δραματική ιστορία ενός μεγάλου ανεκπλήρωτου έρωτα και αυτοθυσίας, αλλά και γιατί είναι πλούσια σε μοναδικές μελωδίες, διάσημες άριες και υπέροχα χορωδιακά μέρη. Και φυσικά γιατί συμπεριλαμβάνει και ένα από τα πιο διάσημα μπαλέτα όλων των εποχών, τον «χορό των ωρών», με μια μελωδία που όλοι γνωρίζουμε, καθώς πέρασε στην ποπ κουλτούρα όταν χρησιμοποιήθηκε το 1940 στην ταινία του Ντίσνεϋ Φαντασία. Η παγκόσμια πρεμιέρα του έργου δόθηκε το 1876 στη Σκάλα του Μιλάνου με τεράστια επιτυχία, αντίστοιχη με την Αΐντα και τον Οθέλλο του Βέρντι που γράφτηκαν την ίδια δεκαετία. Το λιμπρέτο έγραψε ο Τόμπια Γκόρριο, προφανώς αναγραμματισμός και ψευδώνυμο του ποιητή και συνθέτη Αρρίγκο Μπόιτο, ενώ η υπόθεση βασίζεται στο έργο του Βικτόρ Ουγκό Άγγελος, τύραννος της Παδούης.

Στα χέρια του Μπόιτο το έργο μεταφέρεται στη Βενετία του 17ου αιώνα. Κεντρικός χαρακτήρας είναι η Τζοκόντα, μια πλανόδια τραγουδίστρια, ερωτευμένη με τον Έντσο Γκριμάλντο. Ωστόσο, ο Έντσο αγαπά τη Λάουρα, σύζυγο του ευγενούς Αλβίζε. Μετά από πολλές περιπέτειες, η Τζοκόντα βοηθά τους δύο εραστές να δραπετεύσουν, ενώ η ίδια δίνει τέλος στη ζωή της.

Τυπική όπερα του ύστερου ρομαντισμού, με επιρροές από τη γαλλική μεγαλόπρεπη όπερα, στην Τζοκόντα ο Πονκιέλλι –σαφώς επηρεασμένος από τον Βέρντι– πλάθει ένα έργο με θυελλώδεις χαρακτήρες, δραματικές σκηνές, πλούσια ενορχήστρωση, μελωδική ομορφιά και θεατρική λαμπρότητα.

Η Τζοκόντα αποτελεί το εμβληματικό ντεμπούτο της Μαρίας Κάλλας στην Αρένα της Βερόνας το 1947 και σηματοδοτεί την έναρξη της ανυπέρβλητης διεθνούς καριέρας της. Η διάσημη άρια του έργου «Suicidio» έχει συνδεθεί αναπόσπαστα με τη φωνή και την ερμηνεία της.

Η διεθνής συμπαραγωγή της ΕΛΣ άνοιξε στο Φεστιβάλ του Ζάλτσμπουργκ το Πάσχα του 2023 με μεγάλη επιτυχία. Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Βασιλικής Όπερας του Λονδίνου και ένας από τους πιο περιζήτητους σκηνοθέτες της όπερας στην Ευρώπη Όλιβερ Μίερς τοποθετεί τη δράση στη Βενετία τού σήμερα και υπογράφει μια εντυπωσιακή όσο και συνεπή στο πνεύμα του έργου σκηνοθεσία, η οποία ξετυλίγει σε βάθος τις ίντριγκες και τα κίνητρα των χαρακτήρων. «Αυτή η πληθωρική σκηνοθεσία είναι ίσως η καλύτερη που μπορεί να υπάρξει για αυτή τη μεγαλόπρεπη αλλά εξίσου απαιτητική όπερα», σύμφωνα με την κριτική του βρετανικού Telegraph. Μετά τις παραστάσεις στην Αθήνα, η Τζοκόντα θα παρουσιαστεί στο Λονδίνο.

Για τον ρόλο του τίτλου, η ΕΛΣ καλωσορίζει τη σταρ δραματική υψίφωνο Άννα Πιρότσι, που εντυπωσίασε στην πρόσφατη Μήδεια της ΕΛΣ, και για τους πρωταγωνιστικούς ρόλους τον διεθνώς περιζήτητο τενόρο Αρσέν Σογκομονιάν, τις σπουδαίες μεσοφώνους Αλίσα Κολόσοβα και Ανίτα Ρατσβελισβίλι, τον κορυφαίο Έλληνα βαρύτονο Δημήτρη Πλατανιά και άλλους εξαίρετους μονωδούς.

Μέγας Δωρητής ΕΛΣ & Δωρητής παράστασης: Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ)

Μεγάλος χορηγός: ΔΕΗ

Η προπώληση εισιτηρίων ξεκινά στις 26/6/2025.

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΕΜΠΤΗ 26.06.2025 17:53