search
ΠΕΜΠΤΗ 23.10.2025 10:38
MENU CLOSE

Διονύσης Σαββόπουλος: 1944 -2025 – Απ’ το «Φορτηγό» στα «Χρόνια που τρέχουν» – Tο ταξίδι της εποχής μας

Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ

τεύχος 2409
23/10/2025
23.10.2025 06:12
savopoulos new

«Ο πολυαγαπημένος μας σύζυγος, πατέρας, παππούς και τραγουδοποιός έφυγε απόψε, Τρίτη 21 Οκτωβρίου 2025». Με αυτήν τη λιτή ανάρτηση στο προφίλ του, η οικογένεια του Διονύση Σαββόπουλου ανακοίνωσε τον θάνατο ενός ανθρώπου που υπήρξε ο ποιητής των εποχών, συνοδοιπόρος σε δύσκολες δεκαετίες, σχολιαστής και ανατόμος της ελληνικής ψυχής, ο τροβαδούρος που διηγήθηκε με ήχους τις μεταμορφώσεις της Ελλάδας.

Ο ποιητής των εποχών

Γεννημένος στη Θεσσαλονίκη το 1944, ο Διονύσης Σαββόπουλος ήρθε στην Αθήνα νέος, με μια κιθάρα στον ώμο και μια εσωτερική φλόγα που δεν έσβησε ποτέ. Δεν τελείωσε τις σπουδές του στη Νομική Σχολή. Τον τράβηξε μια άλλη δικαιοσύνη, εκείνη που απονέμεται με το τραγούδι. Από το «Φορτηγό» (1966) κι έπειτα, κάθε του έργο κουβαλούσε το πάθος μιας Ελλάδας που πάλευε να μεγαλώσει χωρίς να γεράσει. Οι δίσκοι του ήταν κεφάλαια ενός μεγάλου προσωπικού ευαγγελίου. Ήταν η ποίηση που συναντούσε τη σάτιρα, ο μύθος τη βιογραφία και η ειρωνεία τη νοσταλγία. Ο Νιόνιος ερμήνευε την Ελλάδα. Κι είναι περίεργο, που ένας μουσικός ξεκίνησε με ένα «Φορτηγό» για να τερματίσει στα «Χρόνια που τρέχουν», και να συνειδητοποιήσουμε πως μέσα τους τρέχαμε κι εμείς…

Ο Νιόνιος είπε τα λόγια μας, έκανε τις σκέψεις μας τραγούδι και τα τραγούδια μας ποίηση. Έγραφε μουσική, μα ήταν ίσως ο σημαντικότερος ποιητής των μεταπολεμικών χρόνων, ο ποιητής των εποχών μας. Ήταν η συνείδησή μας, ο καθρέφτης της νεότητας και της ωριμότητας μαζί, ο κόσμος που ονειρευτήκαμε.

Σήμερα νιώθω πως ερήμωσε ο τόπος. Σαν να έσβησε ένα φως που φώτιζε και συντόνιζε τις καρδιές. Γιατί ο Σαββόπουλος ήταν μια ιδέα εν κινήσει, ένας άνθρωπος που ερχόταν από παντού και πήγε παντού. Ένα πνεύμα που δεν ανήκε ούτε στη Θεσσαλονίκη ούτε στην Αθήνα, ούτε στη Δεξιά ούτε στην Αριστερά, ούτε στο παρελθόν ούτε στο μέλλον παρά μόνο στην Ελλάδα της ψυχής, εκεί όπου ο στοχασμός γίνεται τραγούδι και το τραγούδι, μνήμη.

Για τη γενιά του ’60 υπήρξε η φωνή της απελευθέρωσης, για εκείνην του ’70 η φωνή της Μεταπολίτευσης, για τη γενιά του ’80 η φωνή της ωρίμανσης. Και για όσους ήρθαν μετά, η φωνή μιας πατρίδας που είχε κουραστεί να ελπίζει.

Ήταν ο τραγουδιστής που περπατούσε δίπλα μας, έδινε νόημα στις αντιφάσεις μας, ήταν ο καλλιτέχνης της ψυχής μας που μπορούσε να σαρκάζει τον εαυτό του, να παρωδεί την ιδεολογία του, να γελά με τη σοβαρότητα της εποχής. Ο Σαββόπουλος μας έμαθε ότι το τραγούδι μπορεί να είναι βαθιά πολιτικό χωρίς να γίνεται κομματικό, ιερό χωρίς να είναι σοβαροφανές, εθνικό χωρίς να γίνεται εθνικιστικό.

 Ο πολιτικός του πολιτισμού

Πολλοί προσπάθησαν να τον κατηγοριοποιήσουν. Άλλοι τον είπαν δεξιό, άλλοι αριστερό, άλλοι… μεταμελημένο. Μα ο Σαββόπουλος είχε ξεφύγει από αυτά. Δεν ήταν πολιτικός, ήταν πολίτης. Και, ένα ήταν σίγουρο: ήξερε ότι αυτό είναι δυσκολότερο. Ο Σαββόπουλος δεν ζύγισε ποτέ τις αγωνίες και τους προβληματισμούς του με το κομματικό ζύγι της συνέπειας. Άλλαζε γνώμη, εξέπληττε τους παλιούς του φίλους, φαινόταν αντιφατικός και σε μιαν εποχή που η συνέπεια έγινε πρόσχημα για τη στασιμότητα, εκείνος διάλεξε την ειλικρίνεια του αναστοχασμού.

Προτιμούσε να αμφιβάλλει παρά να υπακούει.

Οι στίχοι του έχουν περάσει στο καθημερινό μας λεξιλόγιο.

Σαν φράσεις που δεν ανήκουν πια σ’ εκείνον, αλλά σε όλους μας.

Κάθε του τραγούδι κρύβει έναν μικρό κόσμο: οικεία πρόσωπα, αστικές εικόνες, μυθολογικές αντανακλάσεις.

Μίλησε για το ατομικό μέσα στο συλλογικό, για τον άνθρωπο που ψάχνει να σταθεί σε μια χώρα που αλλάζει ρυθμό κάθε δεκαετία.

Κι όταν τραγουδούσε, έμοιαζε να παλεύει με την ίδια τη φωνή του, σαν να ήθελε να βγει από το τραγούδι και να μας κοιτάξει κατάματα.

Τα τελευταία χρόνια, ο Σαββόπουλος είχε αποσυρθεί από τη συνεχή δημόσια παρουσία, αλλά όχι από τη δημιουργική πνευματική δράση.

Επανεμφανιζόταν σε λίγες, επιλεγμένες περιόδους, πάντα με το ίδιο μειδίαμα του ανθρώπου που ξέρει ότι έχει πει όσα ήθελε.

Στις συναυλίες του δεν πήγαινες απλώς να ακούσεις τραγούδια· πήγαινες να ξαναθυμηθείς ποιος ήσουν. Άνθρωποι κάθε ηλικίας, από εικοσάρηδες έως εβδομηντάρηδες, τραγουδούσαν μαζί του με νοσταλγία και αναγνώριση.

Η σκιά και το φως

Ο Σαββόπουλος στάθηκε ανάμεσα στο φως και τη σκιά. Είπε πράγματα που ενόχλησαν, υποστήριξε απόψεις που δίχασαν. Αλλά αυτό είναι το τίμημα όσων αγαπούν πραγματικά τη χώρα τους με κόστος, όχι με κέρδη, με τόλμη, όχι με κολακείες. Δεν υπηρέτησε ιδεολογίες. Αφοσιώθηκε στο να καταλάβει τον ρυθμό που κυβερνά τους ανθρώπους, «γίγνωσκε δ’ οίος ρυσμός ανθρώπους έχει», καθώς μας προέτρεπε ο αρχαίος μας ποιητής Αρχίλοχος, μια φιγούρα που θα μπορούσε να εκφράσει ο Νιόνιος στην εποχή μας.

Στην εποχή του Αρχίλοχου, μαζί με την πόλη, τον πολίτη και την πολιτική, γεννιέται εκ του άστεως και ο αστός, ο αστείος άνθρωπος, αυτός δηλαδή, όπως σημειώνει ο Κωστής Παπαγιώργης, που μπορεί να «διάγει γλαφυρόν και αστείον βίον, να έχει ήμερον και αστείον ήθος, να είναι λεπτός στην έκφραση: αστειολόγος».

Έτσι κάπως εμφανίστηκε γύρω στο 1965 ο Διονύσης Σαββόπουλος, σε μιαν εποχή που κυριαρχούσε το ηρωικό πνεύμα και ο βίαιος διχασμός της ελληνικής κοινωνίας που δεν μπορούσε να παρακολουθήσει τους ρυθμούς του υπόλοιπου κόσμου, των κινημάτων της αμφισβήτησης, ιδιαίτερα, δε, την ανάγκη των καλλιτεχνών να επαναπροσδιορίσουν τις σχέσεις τους με τα έργο τους σε μια νέα βάση ταύτισης της τέχνης με τη ζωή. Ο Σαββόπουλος από την εμφάνιση ώς το περιεχόμενο υπήρξε ανατρεπτικός με υπαρξιακούς όρους καθώς δεν συγκρούεται πολιτικά, αλλά πολιτισμικά – αισθητικά με την ασχήμια που τυραννά την κοινωνική και ατομική ζωή μας. Γι’ αυτό και ο Σαββόπουλος χτυπά στον ρυθμό της καρδιάς μας. Ένας αυτάρκης συνομιλητής μας που αισθητικοποίησε τον βαθύ μας διχασμό και την εθνική μας ψυχοσύνθεση όσο κανείς άλλος. Για μένα, υπήρξε και παραμένει το φωτεινό πρόσωπο της χώρας, η καλλιτεχνική αποθέωση των αντιφάσεών μας όσο και η ευγενής πλευρά του εαυτού μας!

Ο Σαββόπουλος προτείνεται ως εμβληματική φιγούρα μιας Ελλάδας που μεταβαίνει από τον μεταπολεμικό ετεροκαθορισμό (μεταξύ ελληνοφροσύνης και δυτικότροπης νεωτερικότητας) σε μια χαοτική κατάσταση όπου οι αξίες και οι ταυτότητες επανανοηματοδοτούνται α-συνεχώς. Ο Σαββόπουλος επαναδιαπραγματεύεται τη δημόσια σφαίρα, ιδίως στην περίοδο του ’80 και του ’90, όταν και ο ίδιος επανερμηνεύει τον ρόλο του σε μιαν εποχή σύγχυσης και μετάβασης από την προφορική, σχεδόν επαναστατική φωνή του «Φορτηγού» και του «Μπάλλου» στην αποστασιοποιημένη, σκωπτική ματιά του «Τραπεζάκια έξω», και τελικά στο αυτοαναφορικό βλέμμα της ύστερης παραγωγής.

Μια ενδιαφέρουσα οπτική είναι η ιδέα της ανάγνωσης του Σαββόπουλου ως φορέα της κρίσης ταυτότητας της ελληνικής διανόησης μιας και ο Σαββόπουλος, εκτός του ότι ήταν ένας μουσικός με κοινωνική παρέμβαση, λειτούργησε και ως ένα συνεχές κάτοπτρο των αδυναμιών και της αμφιθυμίας του δημόσιου λόγου στην Ελλάδα από τη δεκαετία του ’60 και έπειτα. Αυτή η θεώρηση καθιστά τον Σαββόπουλο ένα πολιτισμικό εργαστήριο. Οι αλλεπάλληλες υφολογικές του μεταμορφώσεις (από το λαϊκότροπο στο συμφωνικό, από την πολιτική σάτιρα στον μεταμοντέρνο εξομολόγο) ερμηνεύονται ως πειραματισμοί πάνω στον ίδιο τον ρόλο του δημιουργού.

Η φωνή του ήταν η φωνή της Ελλάδας που αγαπά και συγχρόνως ειρωνεύεται τον εαυτό της, που ψάχνει νόημα μέσα στο παράλογο. Ήξερε πως η αλήθεια δεν είναι άθροισμα θέσεων αλλά άθροισμα στιγμών.

Τι μένει λοιπόν; Μια συλλογική μνήμη που έχει τη φωνή του για συνοδοιπόρο. Κυρίως, μένει η αίσθηση ότι ο Σαββόπουλος υπήρξε κάτι σπάνιο: ένας δημιουργός που δεν ζήτησε να τον λατρέψουν, αλλά να τον ακούσουν.
Και μέσα από αυτό, μας έκανε να ακούσουμε κι εμείς τον εαυτό μας, τους άλλους, τον χρόνο.

Έφυγε ήσυχα, όπως φεύγουν όσοι έχουν αφήσει πίσω τους ολόκληρο ήχο. Στα λόγια, στις μελωδίες, στις παρέες, στα καλοκαίρια.

Διαβάστε επίσης:

Διονύσης Σαββόπουλος: Η απόφαση λογοκρισίας του «Ζεϊμπέκικου» από τη Χούντα για «ανατρεπτικά νοήματα»

Με τον Μανώλη Μητσιά έκλεισε το 4ο Πολιτιστικό Φεστιβάλ «Μια βραδιά κάτω από την ελιά» στη Νάξο!

Η Αλεξάνδρα Γκράβας ερμηνεύει τραγούδια του Μεσοπολέμου στο Μέγαρο Μουσικής

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΕΜΠΤΗ 23.10.2025 10:35
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων Αποσύνδεση