Κώστας Γκόμπλιας: «Έφυγε» από τη ζωή ένας εκ των πρωτοπόρων της διαφήμισης και της πολιτικής επικοινωνίας
«Το ΠΑΣΟΚ είναι εδώ». «Η Ελλάδα είναι αδιαπραγμάτευτη». Τι ωραίες φράσεις… Αμ η άλλη; «Η θεία Όλγα ξέρει». Σλόγκαν που μπήκαν μέσα στη ζωή και έμειναν στην ιστορία.
Πίσω από αυτά και πολλά άλλα ήταν ο διαφημιστής Κώστας Γκόμπλιας, από τα «φωτισμένα» μυαλά της διαφήμισης, της Επικοινωνίας και της Πολιτικής Επικοινωνίας, ο οποίος άφησε την τελευταία του πνοή λίγο πριν την αρχή της εβδομάδας που διανύουμε.
Ο Γκόμπλιας, γεννημένος στην Άρτα και με σπουδές στις Πολιτικές Επιστήμες, υπήρξε από τους πιο συνεπείς και επιδραστικούς επαγγελματίες της ελληνικής διαφήμισης.
Η καριέρα του στο χώρο της επικοινωνίας ξεκίνησε το 1966 από την ΑΔΕΛ, στην οποία εντάχθηκε ως κειμενογράφος, σε μια εποχή που η διαφήμιση στην Ελλάδα ήταν ακόμα στα πρώτα της βήματα. Αν και αρχικά την είδε ως προσωρινή απασχόληση, έμεινε στο χώρο τέσσερις δεκαετίες.
«Το μόνο που ξέρω να κάνω είναι η διαφήμιση. Αν αύριο έβγαινε ένας νόμος και την καταργούσε, εγώ θα έμενα χωρίς δουλειά», είχε πει σε συνέντευξη του στα ΝΕΑ και την Κάτια Πετροπούλου, το πολύ μακρινό 1997.
ΤΟ 1974, ο Κώστας Γκόμπλιας σε άρθρο του στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο», όπου ούτε λίγο ούτε πολύ παραλλήλιζε το κόμμα με το προϊόν. Υποστήριζε, δηλαδή, ότι ένα κόμμα μπορεί να διαφημιστεί όπως ένα προϊόν, τηρουμένων φυσικά των αναλογιών. Ξεσηκώθηκε θύελλα αντιδράσεων τότε.
Στις ΗΠΑ βέβαια η «αιρετική» για τα ελληνικά δεδομένα θεώρηση του Γκόμπλια ήταν κατάσταση από τη δεκαετία του ’50. Ήταν ο Ρόσερ Ριβς, ο «πατέρας» της πολιτικής διαφήμισης που είχε αναλάβει, εκείνη την εποχή, την προεκλογική εκστρατεία του Ντουάιτ Αϊζενχάουερ το 1952 χρησιμοποιώντας τηλεοπτικά σποτ.
Η επιβεβαίωση για την Ελλάδα – και την οπτική του Γκόμπλια – ήρθε μόλις τρία χρόνια αργότερα, όταν από τις εκλογές του 1977 άρχισαν να χρησιμοποιούνται και εδώ οι τεχνικές της διαφήμισης.
Για την ιστορία τότε, η ΕΔΗΚ του Γεωργίου Μαύρου ήταν το πρώτο κόμμα που έκανε οργανωμένη διαφημιστική καμπάνια με διαφημιστική εταιρεία.
Το 1983 ο Γκόμπλιας ανέλαβε τη διεύθυνση της Mass. Εκεί, όπως είχε δηλώσει σε συνέντευξή του, επιδίωξε να ενσωματώσει στην εταιρική κουλτούρα τις προσωπικές του αρχές: αγάπη για το προϊόν, σεβασμό στον πελάτη, πίστη στη δημιουργικότητα, εμμονή με την ποιότητα και μια σταθερή αντίληψη περί επαγγελματικής εντιμότητας.
Παρακολουθούσε τις τάσεις και τα ρεύματα που αναπτύσσονταν στο κλάδο και είχε με σαφή θέση τοποθετηθεί απέναντι στην αρνητική διαφήμιση, η οποία πρωτοεμφανίστηκε στην Ελλάδα το 1993. «Είναι το φρούτο του ’93 που έφεραν στην Ελλάδα οι Αμερικανοί της Νέας Δημοκρατίας, οι οποίοι στη χώρα τους ακολουθούν τους κανόνες του “no Mercy” (σ.σ.: χωρίς έλεος) ή του “δεν αφήνουμε πίσω μας αιχμαλώτους”», αναφέρει στην ίδια συνέντευξη.
Υπήρξε βασικός δημιουργός στις πολιτικές καμπάνιες του ΠΑΣΟΚ, γράφοντας μερικά από τα πιο γνωστά συνθήματα της μεταπολιτευτικής περιόδου. Σημαντικό μέρος του έργου του καταγράφηκε και στα βιβλία του για τη διαφήμιση και την πολιτική επικοινωνία, όπως το «Διαφημίζο(ω)ντας», το «Πολιτική διαφήμιση», το «Πολιτική Διαφήμιση-Οι τεχνικές της εμπορικής διαφήμισης» αλλά και το «Διαφήμιση: Μερικά πράγματα που ξέρω γι’ αυτήν».
Διαβάστε επίσης:
Τηλεθέαση: Ανατροπή στην πρωινή ψυχαγωγική ζώνη – Ποιος βρέθηκε στην κορυφή, ποιοι έκαναν μονοψήφια
Η Meta καταργεί 600 θέσεις εργασίας στο τμήμα Τεχνητής Νοημοσύνης