search
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29.03.2024 01:59
MENU CLOSE

Πιο… κοντά Έβρος – Καλαμάτα

Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ

τεύχος 2008
15-02-2018
18.02.2018 04:00
road-1.jpg

 

Οι οδικοί άξονες που αλλάζουν τον χάρτη

Ένα εντελώς νέο, ευρωπαϊκών προδιαγραφών, δίκτυο εθνικών οδών έχει αποκτήσει πλέον η Ελλάδα μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής των πέντε μεγάλων οδικών αξόνων, δηλαδή της Ιόνιας Οδού (Αντίρριο – Γιάννενα – Εγνατία), του Ε65 (Ξυνιάδα – Τρίκαλα), της Νέας Οδού – Αιγαίον (Αθήνα – Θεσσαλονίκη), του Μορέα (Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα – Σπάρτη), της Εγνατίας Οδού (Ηγουμενίτσα – Έβρος) και της Ολυμπίας Οδού (Αθηνών – Πατρών). Κομβικής σημασίας έργο για τη συμπλήρωση του οδικού «χάρτη» της χώρας είναι βέβαια και η γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου με εταιρεία παραχωρησιούχο τη Γέφυρα Α.Ε.
 
Για να φτάσει όμως η Ελλάδα να έχει το σημερινό οδικό δίκτυο πέρασε «διά πυρός και σιδήρου», καθώς πολλά από τα έργα ολοκληρώθηκαν με σημαντικές καθυστερήσεις και υπερτιμολογήσεις, που τελικά κόστισαν στο Δημόσιο περίπου 6 δισ. ευρώ.
Χαρακτηριστικό των καθυστερήσεων είναι ότι, σύμφωνα με τα αρχικά χρονοδιαγράμματα πριν από μία δεκαετία, οι άξονες Μαλιακού – Κλειδιού και Κορίνθου – Καλαμάτας θα έπρεπε να είναι έτοιμοι στις αρχές του 2012, ο Ε65 και η Ιονία Οδός στα τέλη του 2013 και ο άξονας Ελευσίνα – Πάτρα – Τσακώνα στα μέσα του 2014.
 
Όμως τα έργα σταμάτησαν το 2011 και επανεκκινήθηκαν το 2013, με την αναθεώρηση των συμβάσεων. Τα προβλήματα όμως παρέμεναν και χρειάστηκε δεύτερος γύρος συμφωνιών (και αποζημιώσεων) για να φθάσουμε στην (σχεδόν) ολοκλήρωση του βασικού δικτύου σήμερα. Τα κομμάτια που απομένουν για να συμπληρωθεί το παζλ των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων είναι το Πάτρα -υ Πύργος, που η κατασκευή του έχει «σπάσει» σε οκτώ εργολαβίες, και το νότιο και βόρειο τμήμα του Ε65 (Λαμία – Ξυνιάδα, Τρίκαλα – Εγνατία) 
 
Πάντως, παρά τα προβλήματα, οι νέοι οδικοί άξονες έρχονται να αλλάξουν τον χάρτη της Ελλάδας, μειώνοντας αποστάσεις, δημιουργώντας ασφαλείς συνθήκες οδήγησης και ευνοώντας μεταφορές και τουρισμό. Αξίζει να σημειωθεί ότι όλοι οι παραπάνω δρόμοι έχουν δοθεί σε ιδιώτες με τη μέθοδο της παραχώρησης, εκτός από την Εγνατία, της οποίας η παραχώρηση βρίσκεται σε εξέλιξη. Ας δούμε παρακάτω κάποιες λεπτομέρειες για τον κάθε αυτοκινητόδρομο χωριστά:
 
Ιονία Οδός
Το τμήμα Αντιρρίου – Ιωαννίνων μειώνει στο μισό τον χρόνο που χρειάζεται για τη διαδρομή. Το έργο που ανέλαβε να κατασκευάσει και να εκμεταλλεύεται για 30 χρόνια η κοινοπραξία Νέα Οδός, με κατασκευαστή την κοινοπραξία Euroionia, δόθηκε «πακέτο» με το τμήμα Μεταμόρφωσης – Σκάρφειας και Σχηματαρίου – Χαλκίδας της ΠΑΘΕ, προκειμένου από τα διόδιά τους να αντληθούν έσοδα για την κατασκευή της Ιονίας Οδού.
 
Ο νέος οδικός άξονας Αντιρρίου – Ιωαννίνων έχει μήκος 196 χλμ. και είναι κατασκευασμένος εξ ολοκλήρου σε νέα χάραξη. Δύο σημαντικά τμήματα, η παράκαμψη Αγρινίου (33 χλμ.) και η παράκαμψη Άρτας (17 χλμ.), κατασκευάστηκαν με έξοδα του Δημοσίου και παραδόθηκαν στον παραχωρησιούχο (βρίσκονται σήμερα σε κυκλοφορία). 
 
Ολυμπία Οδός
Η Ολυμπία Οδός είναι ο αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα, μήκους 201,5 χλμ. Είναι από τα δυσκολότερα έργα που κατασκευάστηκαν στη χώρα, γιατί είναι ο μόνος αυτοκινητόδρομος που ένα μεγάλο τμήμα του, η Κορίνθου – Πατρών, κατασκευαζόταν ενώ ταυτόχρονα ήταν σε λειτουργία.
Το τμήμα της Ολυμπίας Οδού από την Κόρινθο έως την Πάτρα κατασκευάστηκε σε ένα ιδιαίτερα ασταθές γεωλογικό περιβάλλον. Ο νέος αυτοκινητόδρομος «αγκαλιάζει» τη βόρεια ακτογραμμή της Πελοποννήσου, καθιστώντας το έργο μια «βιβλιοθήκη» έργων αντιστήριξης, αφού χρησιμοποιούνται όλες οι γνωστές μέθοδοι και οι συνδυασμοί τους. Μόνο σ’ αυτό το τμήμα χρειάστηκαν περίπου 400 αντιστηρίξεις. Τα 350 μεγάλα τεχνικά έργα (σήραγγες, γέφυρες, άνω και κάτω διαβάσεις) πέρα από το ότι αποτελούν θεαματικές κατασκευές, συμβάλλουν στην ασφαλή και ταχεία μεταφορά.
 
Μορέας
Ο αυτοκινητόδρομος Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα, που συμπληρώνεται από τον κλάδο Λεύκτρο – Σπάρτη, ανήκει στη δεύτερη φάση εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης των οδικών αξόνων της χώρας, μέσω συγχρηματοδοτούμενων έργων που δημοπρατήθηκαν μετά το 2000.
Το έργο μειώνει αποφασιστικά τον χρόνο διαδρομής μεταξύ των γεωγραφικών θέσεων που εξυπηρετεί. Οι διαδρομές Αθήνα – Καλαμάτα και Αθήνα – Σπάρτη είναι πλέον εφικτές σε λίγο περισσότερο από δύο ώρες, ενώ υπάρχει σημαντική εξοικονόμηση χρόνου και στις μετακινήσεις στο εσωτερικό της περιφέρειας Πελοποννήσου (π.χ. μεταξύ Καλαμάτας – Σπάρτης). Εξαιρετικά σημαντική είναι επίσης και η αναβάθμιση του επιπέδου οδικής ασφάλειας στις προαναφερθείσες διαδρομές.
 
Οδός Κεντρικής Ελλάδας (E65)
Η Οδός Κεντρικής Ελλάδας (Αυτοκινητόδρομος 3, Α3, γνωστός και ως E65) είναι ένας μερικώς ολοκληρωμένος αυτοκινητόδρομος, ο οποίος συνδέει την Ανατολική με τη Δυτική Ελλάδα. Πρόκειται για έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο ευρωπαϊκών προδιαγραφών, συνολικού μήκους 231 χλμ. και με συνολικό κόστος κατασκευής 1,6 δισ. ευρώ. Οι περιφερειακές ενότητες οι οποίες θα επωφεληθούν από το έργο είναι οι Φθιώτιδας, Καρδίτσας, Τρικάλων και Γρεβενών.
Ως έτος ολοκλήρωσης του αυτοκινητόδρομου εκτιμάται το 2022. Εταιρεία παραχώρησης είναι η Κεντρική Οδός Α.Ε., μία κοινοπραξία των εταιρειών ACS Group, Ferrovial και ΓΕΚ Τέρνα. Η οριστικοποίηση της περιόδου 30 ετών παραχώρησης ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2008.
 
Νέα Οδός (ΠΑΘΕ)
Πρόκειται για τμήμα του αυτοκινητόδρομου ΠΑΘΕ μήκους περίπου 172,5 χλμ. από τον Ανισόπεδο Κόμβο Μεταμόρφωσης Αττικής έως τη Σκάρφεια Φθιώτιδας, μετά τα Καμμένα Βούρλα. Στόχος είναι τα 172,5 χλμ. από τη Μεταμόρφωση έως και τη Σκάρφεια να μετατραπούν σε πρότυπο σημείο αναφοράς τόσο για τα ελληνικά όσο και για τα διεθνή πρότυπα. Το συγκεκριμένο τμήμα του ΠΑΘΕ διασχίζει δύο περιφέρειες και τρεις νομούς και στα τεχνικά χαρακτηριστικά του συναντάμε μεταξύ άλλων: οκτώ γέφυρες, 30 ανισόπεδους κόμβους και ημικόμβους και 84 άνω και κάτω διαβάσεις.
 
Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου
Η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε. υπέγραψε Σύμβαση Παραχώρησης με το Δημόσιο για τη «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση» του τμήματος Μαλιακός – Κλειδί του αυτοκινητόδρομου ΠΑΘΕ. Πιο αναλυτικά, το έργο που ανέλαβε η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου περιλαμβάνει:
Την ανακατασκευή και αναβάθμιση του υφιστάμενου αυτοκινητόδρομου μήκους 230 χλμ. από τις Ράχες του Νομού Φθιώτιδος έως το Κλειδί του Νομού Ημαθίας.
Την κατασκευή νέου τμήματος αυτοκινητόδρομου μήκους 25 χλμ. από τον Ευαγγελισμό του Νομού Λάρισας έως τη Σκοτίνα του Νομού Πιερίας, το οποίο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τρεις δίδυμες σήραγγες και 20 γέφυρες.
 
Εγνατία Οδός
Με μήκος 670 χλμ. εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα του Νομού Θεσπρωτίας έως τους Κήπους του Νομού Έβρου. Περνάει από: Θεσπρωτία – Ιωάννινα – Γρεβενά – Κοζάνη – Ημαθία – Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Ξάνθη – Ροδόπη, ενώ συνδέεται με τα σύνορα Αλβανίας – ΠΓΔΜ – Βουλγαρίας – Τουρκίας μέσω εννέα κάθετων αξόνων. Επίσης συνδέεται με τα λιμάνια Ηγουμενίτσας, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Αλεξανδρούπολης και τα αεροδρόμια Ιωαννίνων, Καστοριάς, Κοζάνης, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Αλεξανδρούπολης.
google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29.03.2024 01:15